SY HETTE PÅ HELDRESSEN

Jeg har tidligere lagt ut møster og oppskrift slik at DU, ja faktisk du uten syerfaringer kan sy en heldress til barn, denne var uten hette, og veldig mange har spurt om jeg kan vise hvordan hetten sys på også! Nå er innlegget her 😀

 

Gå inn på MØNSTER for å finne mal til hetten !

1: legg stoffet dobbelt og klipp ut. Da får du to deler. Gjør det samme med stoff nr 2. På denne heldressen jeg har sydd til jentene har jeg fleece på utsiden og den samme ribben/strech-stoffet jeg har på armer og bein inni hetten og til den “blonden”. I tillegg må du klippe ut en remse som er ca 5 cm bred og ca 40-50 cm lang. 


Her er alle delene til hetten 


Når du har kommet så lang skal hetten moteres sammen og sys på. Dette er før punkt 16 i OPPSKRIFTEN 

2: Sy sammen hettene rett mot rett! 

3: Brett det lange stykket dobbelt med retten ut, sett maskinen på vanlig rett søm, gjerne 3 i sømlegde og sy langs uten å sy frem og tilbake i starten og på slutten for å feste tråden. Dette er en tråkletråd som vi skal bruke for å snurpe den slik at vi får frem rynkene. 

4: dra i en av trådene fra  det lange stykket og snurp stoffet innover. Snurp til du er fornøyd med hvor rynkete du vil ha den, og fordel slik at rynkene blir javne. 

5: vreng ytterstoffet, (lilla hos meg) slik at det retten kommer ut. Legg rynkene oppå slik at sømkanten ligger lik med kanten på hetten. Legg så innerstoffen (som fremdels er vrangt) oppå der igjen. Prøv å få sømmen midt oppå hode på innerstoffet og ytterstoffet til å treffes. Fest gjerne det hele med nåler. På endene (bunn av heten) lager du en avslutning på rynken ved å la den “skli” ut av stoffet. Se bilde under. Etter du har festen alt med nåler må du gjerne prøve å vrenge for å se at du har gjort det riktig før du begynner å sy. 

Når du har sydd langs hele kanten med to sømmer slik at det blir sterkt og solid, kan du klippe kanten slik at du får en penere søm og vrenge om. 


Vips ble det en hette. Nå kan den moteres på dressen. Legg midtsøm mot midtsøm og rette mot rette. Fest med nåler og sy (rettsøm og så en sikksakk) klipp kanten slik at den blir fin. 

Så gjør du dressen ferdig ved å følge resten av OPPSKRIFTEN ! 🙂

Jeg har også fått spørsmål om hvor lang tid det tar og sy en slik dress. I dag brukte jeg en og en halt time (delene var ferdig klipt)! 

LYKKE TIL 😀 

fu9wm5jxrG

 

 

22 kommentarer
    1. Kaja Archer: Tusen takk 😀 Jeg elsker de dressene. De er så fine å bruke når de sover i vogna, eller vi skal ut i bilen 🙂

    2. Beste bloggen! Skikkelig inspirerende. Har bestilt meg symaskin av hele greia… Så får vi håpe jeg klarer å sy noe klær til lillemann da 🙂

    3. Så fin blogg, og nydelige jenter 🙂 Jeg lurer på hvor du finner sy- inspirasjon?! Jeg har aldri sydd, men får lyst å prøve meg nå 🙂

    4. Cathrine: Tusen takk 🙂 Jeg fikk inspirasjon til å sy etter at mamma hadde sydd noen klær til jentene, hun er dyktig til å sy, og etter at jeg hadde fått de klærne kjente jeg hvor mye mer jeg satt pris på å kle jentene mine i noe som var unikt for dem. Etter dette fikk jeg mamma til å komme å vise meg litt, og da ble jeg bitt av basillen. Mønster til klær finner jeg i bøker eller mønster som jeg kjøpet enkeltvis 🙂 Hadde ikke sydd før jentene ble født jeg heller. Kun noen gardiner jeg har lagt opp.

    5. Line Selvikvaag: Takk 🙂 Vil bare minne om at å skrive “ta en titt på min blogg” er et dårlig “sjekketriks” 🙂 Jeg er innom mange av bloggerene som kommenterer hos meg, men aldri de som ber meg sjekke ut deres blogg 🙂 Bare et tips! Få meg heller nysgjerrig på din blogg.

    6. Linn: Jeg kjøper stoff på Stoff&Stil. De har et utrolig utvalg og er rimelig i pris 🙂 De har også nettbutikk slik at du kan få stoffene hjem med posten om du bor langt unna en butikk 🙂

    7. Jeg er mektig imponert over bloggen din og alt det du har laget. Du er utrolig flink og lager så mye NYYDELIG slik som denne dressen og hetten. Den er bare smelt!
      Tenkte å lage ett par av disse til min bestevenninge som får en jente i mars og til tremeningen min(som forøvrig er mer som en fetter/bror :-)) som får en liten gutt i mai. Den hetten er jo like søt på en gutt som på en jente 🙂 tenkte å lage en i Marineblå og grå i hetten og en grå og blå i hetten til gutten, har ikke helt bestemt meg for fargene til jenta enda 🙂 Når jeg får lønning neste gang skal jeg dra på stoff og stil å kjøpe stoffer og tråd osv, og så låner jeg bare maskinen til mamma hehe 🙂
      Tusen takk for at du har tatt deg tid i alle disse årene til å legge ut oppskrifter og mønstre 🙂 Det setter jeg veldig stor pris på.
      Jentene dine er bare helt nydelige <3!
      Hilsen en ivrig nybegynner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg