RETT ELLER GALT??

Hjelp!! 

Som førstegangsmamma skal man møte på mange spørsmål om oppdragelse, jeg innrømmer gjerne at alt ikke er like enkelt. Det følger tross alt ikke med en bruksanvisning når vi får barn. 

Nå står jeg ovenfor spørsmålet om bruk av TV eller ikke. Og jeg ønsker at alle som leser dette innlegget sier sin mening om dette, både de som kun har erfaring hjemmefra og de som er utdannet innen pedagogikk som kan fortelle meg hva som er pedagogisk rett.

Jeg vil ikke at mine barn skal sitte å se på tv, de skal heller ikke sitte inne å spille data eller tv-spill i mer enn avtalte tider! Mine barn skal ut og leke, slik BT og jeg har vokst opp. Jeg husker godt jeg synes mamma og pappa var strenge da jeg kun fikk lov til å spille data i 30 minutter om dagen, men i dag er jeg glad for at de satt slike grenser. Jeg satt aldri stille som liten og var veldig kreativ når det gjaldt å leke og finne på ting.
“Man går aldri tom for kreativitet, det er når den dyrkes den vokser! “

Grunnen til at jeg må spørre om dette spørsmålet er fordi jeg i et par anledinger ha satt de i vippestolen og satt på disney junior, mens jeg springer på kjøkkenet for å lage mat til de. Dette er de gangene hvor de er sultene og det ikke hjelper å si, “mat kommer om 3 minutter”, for når de blir sultene er de sultene NÅ og blir rasende. De skjønner jo ikke hvorfor jeg går, de merker bare at magen fremdels skriker etter mat. Som regel klarer jeg å ligge dem i forkjøpet slik at de ikke rekker å bli så sultene, men det er ikke alltid det passer seg slik. Et eksempel er på morningen når de våkner og det er 12 timer siden de spiste sist. 

Jeg kunne så klart latt de gråte, men jeg orker ikke det, det skjærer i mammahjertet mitt når de gråter. Jeg synes ikke det er riktig at de skal bli så lei seg når de ikke kan forstå at jeg bare går for å lage mat til de. 
Jeg har det nok kanskje litt vanskeligere fordi de er to også. Hvis en blir lei seg, mens den andre er fornøyd tar jeg henne på armen med meg inn på kjøkkenet og lager mat, men med to er det rett og slett umulig for jeg er ikke skapt med flere hender. 

Når jeg da setter de i vippestolen og setter på TV blir det umiddelbart helt stilt. De kikker, spreller og prater i begestring til alle fargene, bevegelsene og musikken på TV. Når jeg kommer tilbake med maten skrur jeg av TV igjen. 
Jeg vet ikke helt hva jeg selv synes om denne metoden. Jeg synes det er mye bedre at de blir distrahert enn at de gråter, men så synes jeg det er “galt” å sette de foran TV. Jeg er redd for at det kan bli for enkelt å sette de der, og det vil jeg ikke. Jeg trur også at det ikke tar lange tiden før de skjønner at om de gråter så får de se på TV. Og da mener jeg det er het galt å bruke TV. 

De har kanskje blitt satt foran TV 5-6 ganger, så det er ikke slik at dette har blitt en dagligdags vane. Det er vel også derfor jeg lurer på hva dere mener, om det er rett eller galt. 

En annen ting jeg har tenkt på er: om det er fyr i peisen kan jeg sette de i vippestolen foran den og det er like spennende å se på flammene som å se på TV, det rare er at dette tenker jeg er veldig pedagogisk rett.. Haha. For å se på flammene, det må være lov, men TV er litt fyfy. Prinsippet går jo egentlig ut på det samme, om at jeg avleder oppmerksomheten til maten er klar. 

Hjelp meg å finne svaret på mitt lille dilemma, eller kom med andre gode forslag til hva jeg kan gjøre i stedet 😀

Ha en fin søndag i høstværet! 

 

45 kommentarer
    1. Hei! Jeg er utdannet pedagog og jobber i barnehage. Jeg ser ingen problemer med å la barna se litt på tv. Du viser dem barneprogrammer som er tilpasset de små, og både farger og lyder er med på å stimulere sansene til barna dine på en positiv måte. De opplever noe nytt, og utvider sin kunnskap. Det at de reagerer positivt på å få se litt på tv er jo bare bra, de synes det er interessant. Nå kan det jo også diskuteres hva av barnetv som er bra å se på. Min mening er at hvis det er ordentlig prating på programmet, så er det ok. Men feks Drømmehagen og Teletubbies, som prater i et uforståelig språk (makkapakka, plinkelplonkel osv) det gjør bare barna forvirret, for det er ikke et ekte språk. Så etter min mening kan du la dem se litt barnetv, barn har ikke vondt av det så lenge det er et ordentlig språk 🙂

    2. Jeg lar min gjerne se litt tv vis han er veldig trøtt å grinete, og det ikke er leggetid enda.. Men han leker og gjør andre ting mens 🙂
      Jeg begrenser det ganske godt, men tenker at litt er ikke farlig. Nå etter han begynte i barnehagen, så ser han sjeldent på det 🙂

    3. Da jeg var liten så jeg se på tv på morningen før mamma og pappa stod opp sammen med lillesøster, og syns det var veldig koselig! Også selvfølgelig barnetv fra 6 til halv 7. En slik mengde syns jeg er bra, men nå som det går barnetv på tv døgnet rundt er det jo ikke like lett å sette de grensene, da vi var små var det jo rett og slett bare noe for oss å se på på morningen og på kvelden :-p men tror nok ikke jentene dine har vondt av litt tv nå som
      De er så små at de ikke kan være ute og være aktive hvertfall 🙂

    4. Jeg er også utdannet pedagog og jobber i bhg. Alt med måte sier jeg!
      Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at de ser litt på tv.
      Jeg har en 1åring, hun ser på tv en liten stund spesielt på kvelden når hun er utslitt og trenger koble ut litt. Ser dette bare er godt for hun.
      Men som hun over meg sier så er det greit å tenke over hva man lar de se, mange program har en pedagogisk mening, de lærer barna mye. Mens andre kan skape forvirring igjen.

    5. For meg kommer det veldig an på hva og hvor lenge. Det er ikke mer en 20 min om gangen her, og helst programmer som drømmehagen. Jeg er imot å bruke tv som “barnevakt” memindre det er husarbeid som MÅ gjøres. Men jeg får fortsatt dårlig samvittighet og føler jeg gjør noe “forbudt”. Men når jeg setter meg inn i din situasjon så hadde jeg nok brukt tv litt. Du har jo tross alt to små og ta deg av samtidig som du skal pleie deg selv. Du trenger jo å sette deg ned litt du også eller andre gjøremål. Så lenge det er ok programmer og moderat mengde synes jeg ikke det er noe problem:-) du er mer en god med alt det du rekker å gjøre. Det var vertfall min mening 🙂

    6. Jeg er også utdannet pedagog, og Synes det et flott at du har tenkt gjennom tv bruken. Og alt med måte ja. Nå som de er så små skjønner de jo neppe forskjellen på tv og peis, eller babygym for den saks skyld. Så det vil jeg absolutt ikke si er farlig! Men når de blir eldre er det jo viktig at vi som voksne klarer å begrense eller avtale bruken. Alt for mange i dagens samfunn som lar barna bli tvslaver 🙂 Ha en fin dag!

    7. Hei 🙂
      Jeg er også som deg: ønsker at sønnen min (7mndr) skal sitte minst mulig foran tv og pc, og heller være ute å leke. Slik er jeg vokst opp og en slik oppvekst ønsker jeg for mine barn. Men når jeg tenker tilbake på barndommen så var jo barnetv et høydepunkt, den lille halvtimen vi fikk se på tv 🙂 Fra 1730 til 1800 går Fantorangen på NRK3, og da slår jeg på tv’n, med lav lyd slik at han kan underholdes littegrann av det mens jeg tar klesvask/lager middag/dusjer etc. Mini ligger/kravler rundt på gulvet/leketeppet med lyden i bakgrunn, og inninmellom ligger han og ser litt på. Klokka 18 skrur jeg av.
      Sikkert ikke pedagogisk riktig, men det blåser jeg i. Noen ganger må.man ty til slike løsninger og så lenge de ikke blir avhengige av det (f.eks KREVER å få se tv) så gjør jeg det uten dårlig samvittighet 🙂

    8. Lone Olsen, stolt tobarnsmamma:
      Tusen takk for tilbakemelding. Jeg er også i mot tv som barnevakt, og det er blitt alt for lett å gjør dette nå som det er barnetv hele dagen lang. Etter å ha jobbet i barnehage var det tydelig å vite hvem som fikk se mye på tv og spille enn de som ikke fikk det. Språket deres ble helt annerledes og det de lekte ble mer brutalt, som at 4 åringer lekte starwars synes jeg ble litt for drøyt.

    9. Stine: Var slik vi hadde det også. Og det er nok litt viktig at den halvtimer er noe man kan glede seg til i stedet for at man forlanger å se på tv fordi man vet at det er morsomme barneprogramm der dagen lang. Trur ikke du gjør noe galt 😀

    10. Mia: Takk for tilbakemelding 🙂 Nå tenker jeg også slik at de ikke forstår hva tv er, bare at det er masse fint å se på. men plutselig er den dagen her da de forstår det 🙂 Jeg blir nesten lei meg når jeg ser at barn har tv, ipad og lignende på soverommet sitt. Jeg trur det hindrer dem i utviklingen av å være aktiv. Jeg har sett tilfeller av barn som spiller så mye at de omtrent mister kreativiteten sin og klarer ikke å leke uten hjelp.
      Ha en fin dag!

    11. Ja man kan fort merke forskjell 🙂 jeg lurte også på om du en dag kunne lage et innlegg om hvordan lære seg og sy? Litt sånn enkelt.. Jeg sitter her med en symaskin vi fikk i 2010 men er aldri brukt, og har så lyst å lære meg 🙂 håper du vil gjøre det en dag du får tid 🙂

    12. Ragne: Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har ikke tenkt over det med språket så det synes jeg var veldig godt innspill! En på instagram skrev også at hun haddde brukt en film med tegnspråk for barn. Det synes jeg var veldig lurt.

    13. Datteren min er 15mnd og ser på litt barnetv om morgenen så jeg får ordnet meg, også ser hun på barnetv på NRK på kvelden 🙂 jeg gjorde sånn som du gjør når Maja var på tvillingenes alder 🙂

    14. Jeg syns ikke det er dumt eller farlig for barna å se litt på barnetv. Jeg lar Victoria på 8 mnd se på Disney junior. Ofte så står tv på i bakgrunn når hun leker på gulvet, noen ganger ser hun på, men oftest er hun mer opptatt av å utforske. Når hun våkner på morgenen og er veldig trøtt har vi kosestund i sofaen hvor vi ser på tv. Når hun var mindre var hun veldig fascinert av tv, og det var supert når jeg trengte å ta en dusj, lage mat eller spise 🙂
      Jeg har en lillesøster også på 3 år, og hun er veldig glad i Disney junior og ser en del på tv, men hun er også en av de flinkeste ungene som jeg vet om til å leke med seg selv, og underholde seg selv. Dessuten er det jo en pedagogisk mening med barnetv, og de fine fargene og musikken er veldig stimulerende for de små!:) så jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det, og syns tvillingene skal få lov å se litt på tv hvis de liker det:)

    15. Anette: Tusen takk for tilbakemelding:) Takk for innspillet med det språklige. Det har jeg ikke tenkt på, men det er så klart veldig viktig. Jeg er imponert over hvor lærerike noen programmer er 🙂

    16. Jeg tenker at det meste handler om å bruke fornuft og å bruke det i mindre porsjoner.
      Vi bruker tv’en som en avledning når vi må lage middag eller fikse oss å han overhode ikke har tolmodighet til å underholde seg selv.
      Han er nå halvannet men jeg tror vi begynte med dette så tidlig som i 3mnd alderen..
      Tv er ikke en barnevakt her i huset, men jeg tror ikke det er skadelig i små porsjoner!!
      Det blir litt det samme som sp.målet om man skal la de sove i bilen med babycall på, når man skal gjøre et ærend – eller om man skal vekke de.. Alle har sin mening å gjør forskjellig. Men du kjenner dine barn best å vet hva som fungerer best for dere 🙂

    17. Som de over her sier, alt med måte. Dette alt annet enn negativt, så lenge du begrenser det, og føler deg vell med grensene akkurat DU setter. Ikke naboen, men deg selv og BT. Jeg har sett at etter at 2åringen har blitt LITT mer interessert i tv, så kan han også sitte å konsentrere seg om en ting. Før gikk det noen sekunder, før han ville finne på noe annet enn å tegne, male osv.
      Men å la barnet sitte fra morgen til kveld, det er jo absolutt ikke sunt.
      Synes også det er greit å la tv underholde mens mat lages, for da vet de at de må finne på noe annet imens. Og ikke at gråting å annet bråk, blir belønnet med mat/annet de venter på.

    18. Hei 🙂 Jeg er utdannet barnevernspedagog, men når det kommer til oppdragelse av mitt eget barn er jeg nok ikke så veldig pedagogisk. Du kjenner selv om det er rett eller galt for dine barn, og handler ut fra den følelsen. Fra et profesjonelt synspunkt vil jeg si at det er like viktig for et barn å få slappe av som det er å være aktivt. Om de liker å se på TV, så er det jo om å gjøre å la de få se litt på TV. Alt med måte! 🙂

    19. Det er ganske stor enighet om at tv kan forårsake konsentrasjonsvansker (legger ikke ved kilder, men de er et raskt googlesøk unna). Problemet med tv er at det er en passiv aktivitet og krever ikke kommunikasjon eller respons. Det er på en måte “næringsløst”, så det blir litt som med godteri 😉 det er også mye flimrende farger, unaturlige lyder og raske bildeskift. Det skal visst nok ikke være heldig for hjernen. Sånn sett er peisen bedre 🙂 barnepsykolog Willy-Tore Mørch sier visst at barn under to år ikke har noe nytte av tv og ikke burde så på tv, ihvertfall ikke alene. Men så kommer jo spørsmålet om hvor hysterisk skal man være. Du har to sultne babyer og du skal bare få laget mat. Når det er så lite har jeg fått inntrykk av (fra forskning omtalt i aviser og tidsskrifter) at det ikke har så mye å si. Vil du heller at de skal leke ute eller finne på ting selv når de er større kan det allikevel være en ide å ikke venne dem til at tv er et alternativ. Skrev bare litt om evt. Grunner til ikke å gjøre det, siden du lurte på om det var noe du ikke burde gjøre. Jeg har ikke utdannelse i noe av dette, men syns det er et veldig interessant og viktig tema. Det meste jeg har skrevet burde være lett å finne igjen på nettet, jeg har alt sammen fra steder 🙂 til slutt er det du som bestemmer hvordan du gjør det og skrikende barn er ikke hyggelig for noen!

    20. Tror nok ikke det er noen fare… Tror det var sjeldent jeg hadde på TV til Oliver (4år) når han var så liten…. Ikke noe jeg tenkte gjennom egentlig… Lillesøster kommer jo til å se MYE tv pga storebror, men tror nok ikke hun tar skade 😛 OG alt med måte! 😉 TV er en del av barns oppvekst nå, å så lenge det er TV lagd for de minste er det nok ikke noenting å tenke på! Og jeg er veldig glad for at Oliver ser disney junior fremfor spiderman og andre sloss serier…. 😛

    21. Uten at jeg har barn selv, så hadde jeg tenkt at dersom man bruker tven for en distraksjon mens man gjør klar noe annet til de osv – så syns jeg det er greit 🙂 Men dersom det blir å sette de foran tven for å slippe og underholde de selv, så syns jeg det blir feil.
      Men alt er som sagt min mening 🙂 Hadde nok uansett gjort det samme!

    22. Mine gutter så også litt tv når de satt i vippestolene….når man har tvillinger er det iblant ikke nok hender å bære gullklumpene i….da er det i mine øyne veldig ok at de sitter og koser seg istede for å ligge på golvet å hyle! 🙂

    23. Min datter fikk ikke se ett sekund tv før hun var over året. Barn blunker mye sjeldnere enn voksne når de ser tv. Nesten skummelt å se på de når de ikke blunker på leenge!

    24. Jeg er utdannet pedagog og tobarnsmamma, og syns det er kjempebra at du tenker over dette såpass tidlig, men syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for at jentene får se pittelitt på tv en gang i blant 🙂 Jeg har en jente på 3 år, og hun får kun se på barnetv på Nrk kl 18.00, slik har vi hatt det siden hun var rundt 1 år. I helgene får hun også se på barnetv om morgenen, og en sjelden gang kan hun se en film dersom vi virkelig skal kose oss/det er dårlig vær o.l 🙂 Jeg er ikke helt imot at barna skal se på tv, men syns det er alt for mange som bare lar tvn stå på hele dagen uten å tenke noe over det. Dersom tvn blir stående på, ender det ofte med at man bare blir sittende og se på den uavhengig av om det er interessant eller ikke. For oss har det vært viktig å ha klare regler for tv-titting slik at alle vet hva som er greit og ikke. 🙂

    25. Jeg er pedsagog og jobber i barnehage, jeg svarer deg nå som ren pedagog da jeg ikke har barn selv. Situasjoner jeg reagerer svært negativ på er når mødre forteller meg at det er helt umulig å stelle barnet på badet da det bare hyler og vrir seg. Og at grunnen til dette er at barnet er vant til å bli skiftet på forran tv’en, og dermed ligger rolig der… Men, slik du forteller det her virker det som du er veldig reflektert rundt dette. Du bruker det som avledning mens barna venter på maten, noe det ikke går å gjøre på annen måte. Men da er det viktig at du også tenket over hva slags programmer du setter dem forran, og at du er bevisst på hvor lenge. Det kan kanskje lett gli litt ut etterhvert som hverdagen blir hektisk 😉 Men hvorfor ikke variere det? Du trenger ikke alltid sette dem forran tv’en eller peisen, men veksle på det? Eller gravemakinen utenfor eller noe annet spennende? 🙂

    26. Hanne: Takk for tilbakemelding. Det er godt å høre at det ikke er helt fy fy, men samtidig har jeg lest om hvor slitsomt det er for hjernen til de små. Så frem til de blir litt eldre blir det ikke lange tittinen av gangen i hvertfall 🙂 Nå om dagen fyres det hver dag, så da bruker jeg som regel peisen. TV skrus ikke på før på kvelden for jeg liker ikke å ha den på på dagen. Det er jo ingenting å se på uansett. 🙂 Jeg har også tatt de med på kjøkkenet i vippestol hvor de kan se på meg, men det er når jeg har litt mer tid, hvis jeg foreksempel skal lage mat til oss, ikke hvis jeg bare skal løpe for å blande sammen litt melk til de 🙂

    27. Mie: Takk for dette innspillet! Jeg er litt redd for at det ikke er så bra for de aller aller minste, jeg har også lest at det å se på tv er veldig slitsomt for hjernen. I mitt tilfelle er det snakk om at jentene har sett på TV i 5 minutter av gangen så det er nok ikke så ille. Men jeg ser jo at de synes det er utrolig moro og da skjønner jeg at det kan være lett og sette de der om man trenger et pust i bakken.

    28. Malin: Jeg kunne ikke hatt på TV i bakgrunn, det er kun hvis jeg trenger å få avledet litt oppmerksomhet, men vi er alle forskjellige, og vakre jenta di kommer nok til å bli en like fin datter som mine selv om hun ser mer på TV. 🙂 Her settes ikke TV på før på kvelden, jeg synes rett og slett det er slitsomt å ha på tv når jeg ikke ser på. Da setter jeg heller på radioen, men som regel nyter jeg bare stillheten og skravlingen fra snuppene 🙂

    29. De situasjonene du nevner er de situasjonene hvor bæretøy er helt uvurderlig for meg! Jeg tenker også at de lærer utrolig mye av å allerede nå bli involvert i dine gjøremål, altså få følge meg mens du vasker opp eller lage mat fra et bæretøy på hofta eller ryggen – MEN jeg skjønner godt at det blir vanskelig med to!
      Kjenner meg ellers veldig godt igjen i tankene dine, og synes skjermtid tar opp alt for mye av dagene i hjemmet her! Har lyst til å prøve en periode helt uten for litt “rehab” rett og slett! Et tidssluk av en annen verden…

    30. Jeg jobber i barnehage og vi kan uten tvil se hvem som er barn av en pedagog! Disse barna er de mest rampete, nettopp fordi foreldrene er så strenge og alt skal være så pedagogisk riktig! Hvis et annet barn feks har med seg kake, så ligger disse barna og slikker gulvet for smuler fordi di sjeldent får noe godteri hjemme… det er rart men det sies jo at de med strenge foreldre blir skikkelig jævelunger når de vokser opp. Når det gjelder mine egne barn så oppdrar jeg dem slik jeg syns er riktig. Alle har sine måter og syn på ting, men ingen skal fortelle meg hvordan jeg skal oppdra barna mine 🙂

    31. Når er jeg bare 16, og har null mammaerfaring, men jeg tenkte kanskje at jeg kan si mitt synspunkt alikavel. Jeg mener at det skader ikke å sette barna foran tv’n når de er så små, men når de blir eldre (rundt 1 år kanskje) så ville jeg nok heller skrudd av tv’n og latt de leke eller være ute, og kanskje se litt på tv på kvelden da. Sånn at de ikke blir “avhengig”.

    32. Må bare kommentere kommentaren om at barn til pedagoger blir noen jævelunger. Synes det var veldig unødvendig å gra alle over en kam på den måten. Bare fordi du har dårlig erfaring fra din barnehage, så betyr ikke det at det er sannheten.

    33. Anette: Jeg er enig med deg! Det er ikke pent å komme med utsagn som drar alle over en kam. Personlig kjenner jeg barn av pedagoer som er veldig gode og veloppdratte barn 🙂

    34. anette: Har jobbet i barnehage selv, og kan ikke si meg enig med deg. Kjenner også barn av pedagoer, og jeg har tenkt omvendt:P Blitt imponert over hvor snille og flinke barn de har. Så jeg trur det er veldig individuelt 😀

    35. Nå har ikke jeg barn selv, men da jeg var liten hadde jeg ganske frie tøyler når det gjaldt tv og pc. Dette resulterte i veeeldig mye tv titting, og visse ting som en liten jente ikke burde oppleve på nettet. Jeg husker veldig godt en kommentar fra bestemor da jeg og fetteren min var på camping hos dem og fetteren min heller ville ha meg ut å leke enn å se på tv, hun sa “det er sånn hun er vant til” og lot meg se videre. Jeg syns heller du burde få det inn ganske tidlig at det er mye bedre og være ute i finværet enn å sitte inne å gro fast i sofaen.

    36. Da får dere lese kommentaren min en gang til. Jeg drar ikke alle under en kam, men jeg fortalte om MIN erfaring fra den barnehagen jeg jobbet i før, og der var desverre disse barna slik. Det ga meg en god pekepinn på hvordan mine barn ikke skal oppdras fordi dette ikke er rett for MEG. Hvordan folk velger å oppdra sine barn gir jeg egentlig blanke i. Alle har sine egne meninger om oppdragelse og dette temaet kunne jeg diskutert i timesvis hehe 🙂

    37. Jeg har er liten erfaring på hvordan TV kan påvirke barnet. Jeg kommer fra sunnmøre der vi snakker mer nynorsk enn bokmål, men søskenbarnet mitt på 3 år som har sett på barne-TV hele sitt korte liv snakker nå bokmål, eller “barne-TV”-språket. Vi prøver å lære han å snakke vår dialekt, men siden han har hørt så mye bokmål på Tven, så klarer han ikke å legge det av seg. Jeg synest det er ganske spennende at barn kan bli så påvirket!
      Men litt TV kan vell ikke skade noen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg