Tyra – Vår rottweiler

 

Jeg tenkte å presentere Tyra for dere.
Tyra er en ren rottweiler, men hun er liten til rasen å være, hun veier 35 kg. Tyra fylte akkurat 3 år, og er den perfekte gårdshund. På gården får hun gå fritt rundt, og det hender hun er en tur og hilser på naboen^^, 
Hennes personlighet er barnslig men utrolig fortrolig og snill. Hun elsker alt og alle, hennes bestevenner foruten om oss er den ene katten vår og hesten min, samt naboens hund. Hun blir så lykkelig om det kommer noen på besøk som hun kan stjele litt koser av. Det beste Tyra vet er kos, gå på turer og løpe etter baller, eller ATV’en til BT når han kjører rundt på jordet. Jeg trur ikke den hunden her kan bli sliten.

Etter at jeg begynte å være såpass mye hjemme har hun virkelig funnet sin flokk, og er blitt tidenes mammadalt. BT synes dette er litt dårlig gjort og har begynt å si at han trenger en ny hund fordi “Tyra virker ikke!” haha. Tyra har meg som sjefen og BT som bestevenn, så hun er mye mer leken med han, men mye mer kosete med meg. 

Vi stilte aldri et spørsmål om vi skulle omplassere Tyra fordi vi skulle få barn, vi ville se hvordan det fungerte. Det har gått veldig bra, til tross for at rasen har hatt en rykte på seg til å kunne bli sjalu. Hun virket litt deprimert med en gang jentene kom. Vi fikk henne ikke til å leke inne, og hun så på en måte lei seg ut. Som om hun hadde mistet 1.plassen sin. Det var kun når jeg tok henne med ut på tur hun kom tilbake til sitt gamle lekende jeg. Dette varte i et par uker, men nå er hun seg selv igjen. Hun synes jentene er topp og hun følger med på alt som skjer. Gråter de må hun bort å se til at de har det bra. 

Denne rasen har på seg et dårlig rykte, personlig mener jeg at hundene blir som eierene vil ha dem! Så det er ikke rasen det er noe i veien med, det er menneskene som eier dem. 

En liten historie om det dårlig ryktet:

“en varm sommerdag kom det to damer på døren, jeg holdt på med klesvask og siden døren sto åpen kom Tyra meg i forkjøpet. Hun løp ut om møtte de to eldre damene med stor entusiasme. Da jeg rakk å komme meg til døren sto hun i mellom damene overlykkelig fordi hun hadde 4 hender som klappet på henne. Damene syntes hun var så nydelig og spurte hvordan hund det var. “Det er en rottweiler” svarte jeg. Da brøt det ut av det ene damen “nei, gud, hadde jeg vist det hadde jeg blitt livredd”

Redd for hva? Denne koseklumpen her? ^^,  

41 kommentarer
    1. Så herlig bilde <3
      Rottweileren er ikke noe skumlere enn andre hunder så lenge man gir de riktig oppdragelse 🙂
      Har en del venner med rottweilere, som har hatt litt problem når de har fått bebis i hus. Ikke sjalusi mot ungen, men beskyttende mot ungen og dermed sinna om andre enn foreldrene skulle bort til bebisen. Løser seg jo alltid bare man setter de litt på plass og sier ifra at sånn oppførsel ikke er okey 🙂

    2. For et fantastisk flott bilde! Hun virker utrolig balansert og søt!:) Har ei schæfertispe her, hun er en god del yngre, så tror vi måtte ha tenkt litt på omplassering osv dersom det ikke går veien. Litt “blond” i hodet enda hun der 🙂

    3. Ann Kristin Forsell: Tusen takk 🙂 Jeg har en liten en sammen med mamma jeg også, og jeg er ikke i tvil om hva det neste blir. De store er av hva jeg hr erfart lettere å trene lydighet med og roligere generelt. Men jeg skal ikke dra alle under en kam, for det finnes så klart tilfeller som er omvendt.

    4. Iselin: Tusen takk. Ja hun er en veldig harmoisk hund å leve sammen med 🙂 En schærer trenger utrolig mye stimuli om de skal være rolige i hjemmet. Og da snakker jeg om mer en turer, de trenger virkelig å bruke hjernen sin. Et lite tips du kan prøve på om du har hage. Sleng ut godbiter spredt utover plenen og la henne snuse rundt og lete opp godisene, da bruker hun masse energi på snusingen. En hund blir mer sliten hvis den får gå 10 minutter og bare snuse enn en halvtimes joggetur uten snusing. Får du til begge deler i løpet av en dag får du en balansert schæfer 🙂 (snakker på bakgrunn at jeg studerer bland annet dyreatferd)

    5. Vi hadde også en helt fantastisk rottweiler gutt på 52kg. Men han døde bare noen dager etter han ble elleve år i februar 2012… Forferdelig trist. Men utrolig snill og barnevennlig hund. Han elsket barn og passet godt på. Det var så herlig å se hvor forsiktig han var 🙂

    6. Lone Olsen, stolt tobarnsmamma: så stor! Vår hadde jo sett ut som en valp ved siden av ^^, uff, ja det er trist, men han hadde jo levd en langt liv. 🙂

    7. Åh jeg bare elsker rottweilere! Mine foreldre har hatt flere, og den de har nå bare elsker alt og alle. Det rare er at hun har en forkjærlighet for gamle damer med rullator, aner ikke hvorfor! 🙂 jeg tror lynnet til hundene har veldig mye med eierne å gjøre, så tvillingene er det nok ingen fare med 🙂 og man følger jo alltid med uansett. Man ser det i blikket hennes, på det nederste bildet, at hun er god og passer på jentene sine 😉

    8. Takk for tips – Er sjette schæferen i hus, så det går nok greit til slutt:) Dog, hun er mer energisk enn de forrige. Men de vokser som regel til etter hvert. Fantastiske familiehunder de også. min mor hadde en dobermann før, det var akkurat samme reaksjonen på den som med din rottweiler. Mange folk har ikke peiling jevnt over, de hører bare på ryktene, uten å ha noen erfaring selv 🙂 Er eieren det står på, ikke hunden – i de fleste tilfeller vil jeg si.

    9. Så bra og viktig at du skriver om dette:) jeg tror også det er veldig sunt for barn å omgås med dyr. Nydelig hund og nydeligebarn!

    10. Jeg har en rottweiler tispe på 18 mnd. Hun er bare verdens greieste og det eneste hun er ute etter fra alle ( uten eldre menn, de er hun redd) er kos og kjærlighet

    11. Ingrid: Takk, trur det er viktig med dyr i oppveksten jeg også, av mange årsaker. Studie har vist at barn med dyr i hjemme har bedre immunforsvar, fordi de får i seg daglig dose bakterier. Barn lærer seg også å ta ansvar og respektere noe annet enn mennesker.

    12. Iselin: Ja, da har dere erfaring 🙂 Så moro. Ja, de også har på seg en dårlig rykte. Eierene har skylden desverre, i hvertfall så lenge hunden er frisk.

    13. Syntes det er så bra at du skriver litt om rottweilere!:) Det er så mange som hører på alle ryktene om dem. Jeg har aldri møtt en rottweiler som jeg har vært redd for:) De har vært utrolig kosete og rolige. Så jeg tror helt på det at det er eierne som er problemet. Da har dem rett og slett ikke klart oppgaven de tok på seg da de skaffet seg hund!
      Tyra ser ut som en skikkelig kosebamse:) såååå søt:)

    14. helt nydelig var hun, synd de har fått et så dårlig rykte
      alle de rotweilerene jeg har møtt er kjempe snille og lydige.
      Skal definitivt kjøpe en Rottweiler når jeg flytter ut, har nå en Labrador på 6 år
      som er god venn med en rottweiler så leker fint med andre hunder også 🙂

    15. Ja, jeg mener at det i de fleste tilfellene alltid er eieren som har skylda i enten dårlig hundehold eller oppdragelse av hunden. Men; du må gjerne skrive et innlegg om hva du studerer, og mer om dyreadferd generelt hva dere lærer osv. Det virker så interessant:D

    16. Anette: Desverre hører vi ikke om de snille tilfellene, det er jo de tilfellene der noe har gått galt som kommer frem i mediene og lager et dårlig lys på rasen. De er nok ikke noe verre en mange andre raser, men pga størrelsen gjør de litt større skade om noe først skulle skjedd enn hvis det samme hadde skjedd med en mindre hund.
      Hun er kosebamse ^^,

    17. Det er ofte eier hat skyld i at hunden ikke er som den skal, tror mange kjøper rotweiler, border collie og andre arbeids-hunder og ikke helt vêr hva de kjøper og hvor mye tid en større hund kreves når det kommer til mosjon og bruk av
      Hodet 🙂 men!! Viktig og ikke ta alle under en kam her, gemyttene spiller også en stor rolle.. Altså, gener osv. Jeg kjenner ei som hadde 3 rotweilere på rad gjennom livet, og de alle har vært de nydeligste hundene jeg har møtt. Hun driver aktivt lydighet og vært norgesmester mange ganger, er utdannet hundeinstruktør, og de hundene er så snille,gode, herlige og dama har peiling!! Så ble det sykdom og hun måtte avlive, og når hun skaffet seg ny… Helt idiot, aggressiv, masete, voldsom.. Hun prøvde i 3 år før hun ga opp.. Så nei, det er ikke alltid oppdragelse altså:p mye er gemytt og hvor mye vaktinstinkt osv de har i seg fra de blir født også:p men veldig godt at du setter rotweilere i godt lys, for de er noen herlige skapninger 🙂

    18. Sara T: Veldig gode poeng du kommer med. Som jeg skrev i en kommentar over er det mange hunder som utfører en aggressiv handling i løpet av livet, problemet er at det da er de store hundene som får svi, da den lille hunden ikke får gjort stor skade. Hunder er som oss mennesker, noen er rolige andre blir lett sint. Jeg skulle ønske det var et pålagt kurs man måtte gå før man skaffet seg hund, eller egentlig dyr generelt. For det er som du sier mange som skaffer seg en hund uten å vite hva som er behovene for den rasen, og en rottweiler med fler krever mye stimulig gjennom aktivitet, trening og lukting.
      Ha en fin dag 🙂

    19. Åhh, så skjønne unger du har! Og Tyra virker som en helt fantastisk hund! Det var virkelig et helt nydelig bilde! :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg