Ull er GULL

 

Jeg handler for det meste alt stoff på Stoff&Stil fordi de har så utrolig godt utvalg og rimelig priser. Men akkurat ullstoffer til de minste har de ikke. Jeg satt å lette en stund på nette før jeg plutselig kom over Janusull.  De selger ull på rull som er perfekt til å sy myke barneklær. Jeg bestilte noen stoffer og de kom i posten to dager etter. 

Nå er et resultat ferdig, første gang jeg syr body i mitt liv, uten mønster, tegnet bare av en annen body, klipte ut stoff og sydde i vei 🙂 

Topp til tå i matchende hjemmelaget-ullsett. Olivia viser frem første ferdig sett:

Hva synes dere? 

Til uken lover jeg å legge ut mønster og oppskrift på bukse her på bloggen. 

58 kommentarer
    1. Hei!
      Så fin blogg du har! Jeg er fast leser!! ☺️ Synes du skrivær så ærlige og gode innlegg, om positivt og negativt! Derfor lurte jeg på om du kunne skrive litt om øvelser for lukkemuskulatur/bekkenbunn?! Hvordan gjør du dette? Selv sliter jeg litt med vannlating etter fødsel, hvor jeg fikk en frisk gutt! Hvordan er dette ved tvillingfødsel? Er det værre/noe annerledes? Håper på svar/innlegg!
      Hilsen Silje

    2. Silje: Hei 🙂 Tusen hjertelig takk 🙂 Vet du, jeg trur det er veldig individuelt fra person til person, for selv om jeg har fått tvillinger så klarte jeg å knipe av urinstrålen allere etter en uke. Dette sa legen var uvanlig. Så for meg har det ikke vært noe problem og derfor har jeg faktisk ikke utført noen av de “pålagte” bekkenbunnsøvelsene. Desverre 🙁 Jeg håper det blir bedre for deg og at du finner øvelser som gir gode resultater.

      Ha en fin helg 🙂

    3. Nydelig!! Jeg har også bestilt stoffer fra janusull her en dag, så skal prøve meg på det samme 🙂

    4. Så flott sett. Jeg syr litt selv og, bodyer unngår jeg å sy for de er så vanskelige å få fine. Du klarte det jo veldig bra. Jeg venter og på bestilling fra Janus som jeg gleder meg til å sette nåla i.
      Ha en fortsatt fin kveld

    5. Å så nydelig 🙂 etter jeg startet å lese blggen min har jeg selv blitt ispiret til å sy klær selv, har aldri sydd i hele mitt liiv. men vil prøve å starte med noe enkelt i første omgang:))

    6. Kan du legge ut oppskrift på bloggen av bodyen , og hvordan klarer du å tegne av://? Og hva begynner du å sy først?
      Btw, du er veldig inspirerende og så sinnsykt flotte jenter. De er vakre!!

    7. Utrolig fint sett! Tror jeg skal prøve meg på noe lignende også – ull er jo ganske dyrt, så her regner jeg med det er penger å spare… 🙂

    8. Når du syr klærne, har du mønster eller måler du deg frem? I så fall, hvor finner du mønsteret til klærne? 🙂 blir inspirert av å lese bloggen din 🙂

    9. Så fine kle du laga:) lurte på ein heilt anna ting, hadde du lagt ut ein link der det va 25% på glo minerals? Fant ikkje den igjen og huska ikkje ke sia heite:(

    10. Susanne: Som du kanskje så hvis du leste dette innlegget så tegnet jeg av en annen body. Syr jeg til mine kan jeg tegne og måle ut mønster selv fordi jeg kan måle jentene mine. Men skal jeg sy til en toåring så må jeg ha en mønster med størrelse til toåringer. Stoff&Stil har en del enkeltmønster du kan få kjøpt.

    11. Lisa: Jeg har allerede tjent inn det jeg ga for stoffene med å sy to bukser + to boddyer. (bestillingen min kom på rett under 400,-) og jeg MASSE stoff igjenn 🙂

    12. Julie: Jeg har ikke mønster på boddy så det blir litt vanskelig. det er ikke vanskeligere enn å legge boddyen på et ark og tegne delene. Ps: armer ser litt anneredes ut enn det du kanskje trur. Hva du begynner med først er vel det samme. men armer sys ferdige, så sys bobyen sammen og så monteres armer på koppen og tilslutt kragen og kanten i bunn av boddyen.

    13. Så herlig ullsett <3 er det krinkelull buksen er laget av? Den er ihvertfall helt herlig!! Min minste har en janus heldrakt i krinkelull som kosta 400 kr, sikkert en god del å spare ved å sy den selv 🙂 den er jo så god og deilig så tror jeg må prøve meg på det for kunne godt tenkt meg mange av den 🙂 da skal jeg ihvertfall bruke mønsteret ditt!

    14. Mamma Elin: det er knirkestrikket ull. det er myye å spare ved å sy selv, jeg kjøpe fire forskjellige ullstoffee til 393,- inkludert frakten. Så jeg har allerede spart inn prisen på ullet ved å lage to ullbukser og to ullbodyer. Jeg har MASSE stoff igjen 🙂 har ikke brukt halvparten enda en gang.

    15. hvor mye beregner du ca pr buske da? nå regner jeg med at du syr i ca str 68-74, jeg skal sy i str 80/86 føler meg litt grønn selvom jeg har sydd 2 bukser allerede 😛 Men har liksom ikke tenkte over hvor mye av stoffet jeg brukte 😛 greit å ikke bestille for lite/altfor mye (har lyst til å bestille en del forskjellige farger 🙂

    16. Mamma Elin: Ribben på dette settet er også ull 😉 Tja, de spørs jo litt hvor posete eller ikke du ønsker den. Men en halvmeter burde hode. Jeg ville målt hvor mye lengde som går til en av buskene du har i skapet.pluss på litt til sømmer. Også trenger du mer/mindre ettersom du bruker ribb/eller ikke.

    17. Hei!
      Må først bare si at jeg elsker bloggen din!!
      Men jeg lurte på om det hadde vært mulig å gjøre slik at bloggen blir mer leservennlig på mobil? Skriften blir fryktelig liten og vanskelig å lese på en slik liten skjerm. Tenkte på en litt mer “innzoomet” versjon, eller noe sånt 🙂 Hvis du ikke skjønte hva jeg mente kan du se dette på Feks. leneorvik.blogg.no eller styleconnection.blogg.no
      Ha en strålende dag :)!

    18. Hei! etter at jeg fant bloggen din har jeg blitt kjempeinspirert til å prøve å sy litt klær til lille babyen i magen:) du er så utrolig flink!! jeg bare lurte på om du kunne skrive hvor mye stoff man faktisk trenger av hver farge/del osv.. når jeg skal kjøpe inn og har NULL peilling så er det godt å ha litt å gå etter:) gleder meg masse til å prøve.. første jeg skal prøve er å lage babynest.. også blir det klær som neste prosjket!!
      og takk for en kjempfin blogg:)

    19. Tvillingene dine er nydelige og du likeså. Lest masse på bloggen din og kommer garantert tilbake, kjempeflott! Flink du er å sy, ser ut som kjøpeull jo 🙂 klem

    20. motemamma: Tusen takk : ) Det spørs jo akkurat hva du skal lage. Det lureste er å måle opp det du skal sy først også kjøpe stoff deretter. Da slipper du å kjøpe for mye. Det er kjempe moro å sy når man får et fint resultat, masse lykke til 😀

      Jeg som skal takke for hyggelige tilbakemeldinger ^^,

    21. Anne: Hei, så bra, tusen takk 🙂 Haha, du ser det at jeg har ikke peil når det kommer til slike ting, men jeg kan jo se om jeg kan få noen til å hjelpe meg med deg. Takk for tilbakemelding.

    22. Såå utrolig flink du er:-) de ble jo kjempe fine:-D
      Jippiii, gleder meg til buksemønster:-):-D det passer perfekt!!! 😉 Jeg har tenkt leenge på å sy ei bukse:-)) Finner ikke mønster/oppskrift på noen fine, og de du syr er super duper fine! Gleder meg! Hihi
      PS: Har du mønster… på genser også:-P:-) hehe;) Gjerne legg ut det og om ikke så lenge, hehe 😛 :)) Da hadde jeg blitt veldig glad:)
      Klem

    23. hei!
      hvis jeg skal handle inn alt jeg trenger til en slik body på januslull, hva heter den typen du kjøpte? jeg kan ikke strikke, så må hva heter det jeg må kjøpe da til bena og armene? 🙂 takk…aldri sydd før, derfor jeg spør så dumt! kan denne syes med en helt vanlig symaskin?

    24. sylvia: Hei, så moro 🙂 Body er ikke den enkleste tingen å sy, hvis du aldri har sydd før ville jeg heller prøvd meg på en bukse, lettere. Jeg har kjøpt forskjellige typer. Dette er den stripete: http://www.janusull.no/detaljer/UR432-730S-150/100-prosent-ren-ny-merinoull-i-ribbestrikket-kvalitet#.UoIWHZW71BE
      denne er RIBB’en som jeg har brukt til armer og bein: http://www.janusull.no/detaljer/UR2870-350-100/80-prosent-ren-ny-merinoull-20-prosent-polyamid#.UoIWSZW71BE
      Det kan sys med en helt vanlig maskin ja. I tillegg til stoff trenger du kanskje trykknapper 🙂 Og så klart tråd, saks, symaskin 😛

    25. blir SÅ inspirert av deg!
      Har du oppskrift/mønster til noe her på bloggen din som er lett å begynne med første gang jeg skal sy noe? også lurte jeg på hva det stoffet heter og hvor jeg får kjøpt det som du brukte til de søte kosedressene du lagde til jentene dine..?
      Stå på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg