Så enkelt kan du lage hjemmelaget babymat

Denne helgen har vi hatt ernæring på skolen, og jeg er såå inspirert! Jeg har lært så utrolig mye, og jeg er virkelig klar for å gi barna mine er god start med hjemmelaget mat 🙂

Det beste med det hele er at det er super lettvindt og fort gjort. 
Jeg bruker Philips Avent sin dampenhet og hurtigmikser, som først damper råvarene slik at de blir møre og “kokt” før de blendes i samme maskin. Kan virkelig anbefales. Jeg er av den typen som trenger at ting går kjapt og er enkelt å bruke, ellers mister jeg motet. Noen som kjenner seg igjen ? 

Se hvor enkelt det er 🙂

Først av alt må jeg vise dere hvordan en tvillingmamma får tid til det hun må ta seg tid til. Olivia og Otilie er fint plassert på kjøkkenet sammen med meg, og mens jeg lager middag til BT og meg lager jeg også mat til jentene 🙂 

Skjer opp råvarene du skal ha i retten og putt de opp i beholderen.  (denne rette består av gulrot, søtpotet og litt avokado -> en god blanding for å få mange næringstoffer, karbohydrater og fett i retten)

På baksiden fyller man på vann, det blir da brukt når maten skal dampes. 

Sett på lokket til beholderen og sett den på hode i blender/damhenheten. Vri om hjulet foran til venste. Det var det. Da dampes maten slik at den blir mør. Det følger med en bruksanvisning og et hefte med oppskrifter som forteller deg hvor lenge råvarene skal dampes. Poteter trenger lengre tid enn for eksempel epler fordi de er hardere. Om man er usikker på om maten har dampet lenge nok kan man stikke en kniv i en av bitene og se om den er blitt myk. Om damenheten går tom for vann stopper den automatisk og piper. 

Mens rett én dampes (med poteter tar det ca 15 min) kan du gjøre klar neste rett. (Hos meg ble det en dessertrett av eple, mango og en skje coccosmel for å få litt fiber inn i desserten)

Når råvarene er dampet ferdig, snur man bare beholderen riktig vei og vrir til høyre, da blendes maten til en deilig og klumpefri babyrett. SÅ ENKELT ^^, 

Når maten er ferdig heller jeg de over i disse geniale beholderene, som også er fra Philips Avent. De kan fryses og varmes. Har skrukork og kan i tillegg kobles til brystpumpe og få på tåteflasketupp som babyen kan drikke melken rett fra beholderen. 

Jepp, så da vet dere hvordan jeg lager hjemmelaget mat til snuppene. De vil ikka ha noe annet enn hjemmelaget mat så jeg er virkelig glad for at jeg har denne maskinen. 
Et lite tips: en rett som for eksempel potet og gulot, eller potet og brokkoli som er den siste retten jeg lagde i dag kan blandes sammen med litt mormelk eller morsmelkserstatning før servering om man ønsker å endre på konsistensen. Da får man en veldig god babystappe til barnet.  

Her finner du Philips Avent dampenhet og hurtigmikser  

Her finner du Philips Avent beholdere

 

18 kommentarer
    1. Maylen: Det er topp, etter mine smaksløker å dømme smaker det myye bedre, og da venner jo barnet seg til å spise den samme smakrike maten som vi gjør allerede med en gang 😀

    2. Denne her en genial! Kjøpte den for ett par mnd siden,og bruker den masse. Bruker til og med til å dampe grønnsaker til middagen vår, bevarer alle vitaminer og mineraler. 🙂
      Avokado var ett godt tips,det skal jeg kjøpe og bruke i maten til frøkna. Har du testa ut med kjøttretter enda?

    3. Hei 🙂 kjempe bra med hjemmelaget mat, jeg brukte en bok som heter lettlagd barnemat, mange fine oppskrifter i boken 🙂
      Men lurte på en ting ang. Den maskinen:
      blir alle bitene most bort i blenderen med en gang? Eller er det sånn at det blir for tykt og man må jevne ut med vann for at maskinen skal mose maten.

    4. Malene: Har hørt om den, må nok sjekkes ut 🙂 ja, de blir most, jeg har ikke trengt å tilsette noe mer vann. Men så blir jo råvarene dampet og myke med mye væske fra dampen, så er kanskje det som gjør det så enkelt å få en fin mosé.

    5. Hei,
      Det var en god start på bloggliver ditt. Var kjempe stas å få kunne følge med på livet til en ung mamma i din posisjon. Men, jeg vil derfor og si hvorfor jeg nå slutter. Det blir i følge min mening veldig mye repetisjon, med det mener jeg at du nå har mer enn tre innlegg om akkurat det samme i flere forskjellige temaer. Det får meg til å lure på om du overhodet vil blogge, hvorfor du blogger osv. Tror du at det eneste interessante med denne bloggen, dvs. Deg er at du har tvillingsbarn? Vi vet alle faktaene om tvillinger nå, om hunden din sammen med babyene dine (som fikk hele to innlegg) og at du lager babymaten din selv. Men så må du ikke glemme deg selv. Du er jo nettopp så ung og derfor relaterer vi til deg. Jeg hadde gledet meg kjempe mye hvertfall om du hadde kunnet lagt inn en setning eller to i ny og ne om dine subjektive momenter, refleksjoner midt oppi dette-som en mor, eller ung dame i samfunnet. Og, Hva mer interesserer deg?
      Takk, og ha ellers en fin morgen.

    6. Hege: Hei, jeg beklager at du føler det slik. Tyra har fått to innlegg, Men det første handlet om det å ha hund med små barn, det neste om vår hund. For meg er det naturlig å dele henne som er en del av vår hverdag med leserne. Grunnen til at jeg har gjentatt litt er fordi jeg har en del nye lesere nå enn da jeg startet bloggingen. Men du vil at jeg skal skive mer om meg selv? Jeg er nok litt dårlig til det så det kan jeg ta til meg 🙂 om det er noe spesielt du ønsker at jeg skal skrive om må du gjerne spørre. Ha en fin dag 🙂

    7. Hei, først vil jeg bare si at jeg liker bloggen din kjempegodt, og i motsetning til visse andre ikke synes repitisjon er noe problem – vi kan da velge selv hva vi vil lese og ikke? Jeg feks sydde en del før, men har ikke gjort det på noen år, og for hvert innlegg om sying/hjemmelagde klær/stoff blir jeg såå gira på å komme meg på stoff og stil og begynne å sy igjen (har ikke kommet så langt enda :P), og selv om jeg ikke har barn enda er det med hjemmelaget babymat noe jeg alltid har hatt planer om, og synes det er geinalt å høre dine erfaringer. Ikke minst viker denne maskinen helt perfekt!!
      Dessuten har jeg kjøpt meg 30 days shred for en tid tilbake pga forslag fra deg! 🙂 Jeg fikk dessverre låst et ledd i ryggen på dag 5 pga litt vel engasjement (doble økter osv, det var jo så gøy!!), men nå skal jeg fortsette med jogging og etterhvert ta noen økter med Jillan innimellom når ryggen er helt fin igjen 🙂
      Skriv det du vil, så må vi velge hva vi leser 🙂 Jeg har selv en matblogg, og lesere kan ikke forvente at alle mine oppskrifter faller i smak.
      Ha en fin dag 🙂

    8. Gunhild: Så godt å høre. Vi har alle forskjellig smak, jeg er glad du ikke synes det er for mye repitisjon, jeg føler ikke selv at jeg har det. Ja, jeg legger ut flere innlegg om sying, men det er jo også fordi det er stor entusiasme rundt dette og som det også gjør for deg virker inspirerende 🙂
      Nei, så ille at du fikk skade, må ikke bli for ivrig ^^, Håper du blir helt fin igjen veldig snart.

      Takk for god tilbakemelding, ha en fin dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg