TIMIAN i BABYMATEN

 

I dag har jeg tilført en ny urt i maten til tvillingene. Flere enn meg som MÅ ha uter i kjøkkenvinduet? Hvis ikke du er en av dem anbefaler jeg deg til å begynne. I starten kjøpte jeg urter kanskje mest som fin pynt til kjøkkenet, men nå bruker jeg urtene hele tiden, og glemmer jeg å vanne urtene så de dør for meg vet jeg plutselig ikke hvordan jeg skal få laget deilig mat før jeg får kjøpt nye ^^, Jo lengre man har hatt urter tilgjenglig jo oftere bruker man de, jeg finner stadig nye sauser og retter som får det lille ekstra med en frisk urt eller to oppi 🙂 

Urter er som tidligere nevnt veldig godt for de små skrottene også, urter er brukt medisinsk i flere tusen år, og de har alle forskjellige egenskaper og virkemidler. Men husk, det er ikke alle urter små barn skal ha, så om du ikke er usikker kan du sjekke det på ROLV.NO, søk på urten så får du opp alt den er god for pluss kontraindikasjoner, bivirkninger og advarsler. På den måten kan du være helt trygg på at det du gir barnet ditt er trygt å spise 🙂 

Dagens rett:

2 poteter
4 passlige gulrøtter
Litt frisk TIMIAN
(ha også i litt avokado om du vil ha retten mer fettrik)

Damp eller kok grønnsakene og blend det hele med en stavmikser for å få den deilig purrékonsistensen til de minste, eller med en gaffel til de litt større. Retten passer også godt ved siden av kjøtt.

 

Hvorfor TIMIAN?

Timian som urt virker:

  • antisepisk
  • bakterie- , sopp- og virushemmende
  • betennelseshemmende 
  • slimløsende
  • krampeløsende
  • kostedempende
  • styrkende
  • muskelavslappende
  • immunstyrkende
  • appetittstimulerende
  • fordøyelsesfremmende
  • febersenkende

Kan derfor brukes som en helsefremmende/forebyggende urt mot:

  • hoste, sår hals, halsinfeksjoner, forkjølelse og influensa
  • fordøyelsesplager, dårlig appetitt, diaré, tarmgass, magekramper og forstoppelse
  • svakt immunforsvar, etter sykdom for eksempel.

 

#babymat

15 kommentarer
    1. Karoline: Hjertelig, urter er en del av studiet mitt, så det er veldig givende å kunne dele hvordan man bruker det til andre. Jeg viste ikke noe om dette før jeg hadde om det på skolen, og det er jo så gøy at man kan gi urter som ikke bare gir gode smaker, men som også er helsefremmende 🙂

    2. Silje Marlene Skaate: Selv takk ^^, Urter er en del av studiet mitt og da er det veldig givende å kunne dele hvordan man bruker noe som ikke bare gir gode smaker, men som også er helsefremmende for de små, oss også så klart ^^,

    3. Hva gjør du for å holde liv i urtene? Mine dør med engang? Hvor ofte vanner du de, og hvordan gjør du det?

    4. Heisann!
      Jeg må bare si hvor inspirerende denne bloggen din er! Du tar nydelige bilder, skriver godt og er så utrolig kreativ. Døtrene dine er utrolig skjønne, og det er så kjekt å se på alle de fine og artige bildene du tar av dem! Jeg angrer på at jeg ikke tok nyfødt-fotografering!
      Tusen takk for inspirasjon, og lykke til i den travle mammarollen (sant det er herlig?) 😀
      Tips: Skriv gjerne hvor mange middager det blir av hver oppskrift, og hvor mange dl du gir til hvert måltid 🙂

    5. Hei!
      Du har superskjønne jenter!
      Kan du ikke mekke en “how to get twins”-guide? 😉 Haha, det står øverst på min liste!
      Disse urtene dør før jeg rekker å titte på dem, og bananfluer digger vel urter. Her kan det ikke være en eneste smule på kjøkkendisken før fluene har storfest.

    6. Lilajen
      Takk 🙂 Haha, om det var så enkelt 😉
      De må vannes vet du, da dør de ikke. Ikke en bananflue her 🙂 Hadde noen på sommeren, men la ikke merke til at de var i urtene. Timian er jo insekt og parasitt skremmende, så fluene holder seg unna 🙂

    7. Heihei 🙂 Gu kor kjekt å se disse oppskriftene. Venter en liten i februar, så dette tar jeg med meg also 🙂 Kjekt med hjemmelaget babymat, og ikke minst sunt:) Virkelig en fin blogg, og jeg gleder meg til mer inspirasjon 😀 Ha en fin dag. klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg