HOMEMABY BY ME! Sengesett ^^,

Jeg kom over det søteste stoffet på stoff og stil, men jeg syntes det ble for mønstrete til å lage små barneklær av, derfor tenke jeg at jeg heller kunne kjøpe det med meg for å sy sengetrekk til jentene. Selv har jeg fremdels mitt første sengetrekk som jeg brukte da jeg var liten, og hva er vel ikke mer gøy enn å ha med seg et hjemmesydd sengetrekk i skattekisten sin den dagen man selv for barn. Så nå har de fått hvert sitt pute- og dynetrekk som de kan ha med seg til sine barn igjen. Haha, litt rart å tenke på at den dagen kan komme. Jaja.

Jeg må igjen poengtere hvorfor jeg syr. Jeg satt meg for føste gang foran symaskinen nå i sommer fordi det blir veldig dyrt å handle to ting av alt, barneting er dyrt! Derfor kan jeg spare en GOD del vel å sy selv. Det er mange som trur det omtrent ikke lønner seg, men det skal jeg love deg det gjør. Barneklær er mer lønnsomt en klær til voksene fordi det går så lite stoff. Dyne + putetrekk er vel ikke det som vinner prisen for mest sparsomme syprosjekt, men det ble alikevel billigere enn om jeg skulle kjøpt to sett. 

Jeg har handlet hos Stoff&Stil:

Til to sett gikk det med:
Blomstrete stoff (bomull): 2 m. = 129,90,-
Rutete stoff (bomull): 1 m. = 64,95,-
Silkebånd: ca 40,- (finner ikke kvitteringen på den for det er en stund siden jeg kjøpte den)

Totalt: 235,- for to sengesett ^^,

PS: jentene sover ikke med puta på denne måten pga faren for krybbedød. Det er kun for å vise hvordan settet ble. Om du lurer på hvordan jeg rer opp sengen, uten sengekant fordi jeg ønsker å ha tilsyn til jentene og med sjult pute slik at de ligger bedre med hode og minimerer risikoen for forflatininger og favorittstillinger,  kan du se det HER!

Det er så enkelt å sy sengesett at alle kan klare det, jeg fant et kjøpt sett fra jentene som jeg tok mål av og så hvordan det hele skulle sys sammen. Jeg elsker de små detaljene, det som setter en prikk over i’en, denne gangen ble det slufsen. Det må være praktisk og jeg må kunne vaske settet i maskinen og da kom jeg til å tenke på at slufsa ville bli stygg. Derfor er den ikke sydd på, men festet med en liten borrelås. Da kan den enkelt tas av når dynetrekket må vaskes.

Til slutt vil jeg vise dere hvordan man lager en dobbel sløyfe. De kan brukes på så mangt, det er jo snart jul, og da er det kjempefint å pynte pakker eller kort med en fin slufse. 

53 kommentarer
    1. Så fine sengetøy! Kjepebra at du la ut filmen på hvordan knytte dobbel sløyfe, var jo ikke vanskelig når du viste det sånn 🙂 Liker at du bruker tipset med å smelte kanten på silkebåndet ^^,
      Lite spørsmål! Kan du blogge litt om hvordan du får tid til tvillinger, hus, skole, hund, og Queen?
      Mektig imponert av deg Skoli! 😀 Stå på!
      Klem

    2. Cecilie: Tusen takk 🙂 Nei, det er veldig lett ^^, Haha, ja er jo et must! Takk for tips søte.

      Jeg skal se om jeg kan få skrevet det innlegget ja. Tusen takk

      Klem på du

    3. Snublet over bloggen din her for litt siden, og har allerede blitt fast leser. Jeg syns det er utrolig godt å se noen takle rollen som tvillingmamma så godt som du gjør. Leste innlegget ditt om hvordan folk reagerte da du fortalte at du ventet tvillinger, der har du virkelig Ola Nordmann i et nøtteskall! Jeg fikk jo selv kommentarer da jeg ventet ei (!) på hvor slitsomt det kom til å bli. Det viste seg å være helt fantastisk, og jeg tror at det blir til hva man gjør det til ofte.
      Kjempemorsomt å få tips til syprosjekter, imponerende hvordan du balanserer alt du gjør. Men, riktig instilling ER halve jobben, men det er allikevel impressive as hell 😀
      Stå på – bedre mamma kunne nok ikke Olivia og Otilie fått!

    4. Blir stadig imponert jeg! Kjempe flink er du 🙂
      Her er også symaskin øverst på ønskelista til jul iår, hadde egentlig lagt syer planene mine bort da jeg lånte mamma sin symaskin for å sy barneklær.. hehe, klarte ikke å sy fine sømmer i det hele tatt!
      Men får skikklig lyst å prøve igjen etter å ha lest bloggen din 🙂

    5. Anonym: Jeg er lite bekymret for det. De ligger ikke å leker i sengen. Når de er der sover de og den sitter såpass at man må bruke litt krefter for å få den av. Dessuten trur jeg sansynligheten for at de kan klare å få den av, putte den i munn og få den i halsen er like liten som at de skal klare å finne noe annet i huset å sette i vrangen, nei huset vårt er ikke bygd av skumgummi for at barna aldri skal slå seg. Jeg orker ikke være helt hysterisk, det må finnes grenser. 🙂

    6. Ingelin: Så utrolig hyggelig kommentar 🙂 Jeg er enig med deg at innstilling har mye å si. Hvis tankene er i forkjøpet har man nesten rukket å gjøre det man skal før man får det med seg. Og livet blir akkurat så positivt som man selv ønsker å se på det 🙂

      Tusen takk, ha en strålende dag ^^,

    7. Jeg er heller ikke hysterisk, men ville ikke hatt små, løse deler liggende i babysengen til mitt barn. Tar ikke unødige risikoer fordi sløyfen ikke skal bli ødelagt i vask.. Men flink er du, og vakre jenter har du definitivt 🙂

    8. Anonym: den er så stor at den ikke kan falle ned i halsen. Hvis jeg skal sammenligne den størrelsermessig er den som sokkene dems. Er du redd for at barnet ditt skal dra av seg sokken og sette den i halsen?

    9. Isåfall er det jo greit, den så mindre ut på bildet da sikkert 🙂 Ingen grunn til å bli fornærmet, alle gjør mindre gjennomtenkte ting innimellom. Jeg spurte bare fordi jeg personlig ikke ville tatt sjansen HVIS nå sløyfen ikke var så stor da 🙂

    10. Du er så flink og inspirerende! besøker bloggen din flere ganger daglig, for er retten og sletten så utrolig koslig! jeg DIGGER at du er så jordnær og kreativ. Jentene dine er uendelig heldig som har deg:) (men det går vel begge veier tenker jeg;))
      Takk for inspirerende innlegg! stå på, du er helt fantstisk! 🙂

    11. Hei! Jeg er ikke typen som kommenterer blogger, men bloggen din snublet jeg over for noen uker siden under tidsfordriv rett å slett, og har blitt en fast leser! Jeg er like gammel som deg og blir rett inspirert av alt du lager selv og hvordan du takler rollen som tvilling mamma. Vær stolt.
      Jeg liker at man gjør noe selv isteden for å kjøpe alt ferdig på butikken. Jeg elsker innleggene dine om ting du syr, all babymaten du lager selv, og jeg har ikke barn selv en gang! 😛 hehe. Pga din blogg, bestemte jeg meg for å lære meg å lage mat fra bunnen av og å bake, noe jeg aldri gjorde før fordi jeg kunne kjøpe både toro og kake på butikken.
      Stå på, du har iallefall inspirert meg til å lage mer ting selv istede for å kjøpe det på butikken, tror jeg skal skaffe meg en symaskin også 🙂

    12. Nydelige sengesett du har sydd! Kjekt å lage ting selv så får man noe helt eget og personlig som ikke finnes i butikkene. Utrolig at du begynte å sy i år, ser jo så profft ut 🙂 Klem Anette

    13. Nydelige sengetrekk! 🙂 Blir inspirert til å prøve å sy litt selv (er også i mammapermisjon;) )
      Noen syspm som du kanskje kan hjelpe meg med: Hvordan gjør du det når du klipper ut delene du skal sysammen? Tegner du av mønsteret rett på stoffet eller fester du mønsteret med nåler før du klipper? Evt. hva tegner du av med?
      klem Tonje 🙂

    14. Jeg blir SÅ imponert!! Snublet også over bloggen din for litt siden og har blitt fast leser..jeg har bestemt meg for å prøve meg på sying jeg også..hvordan symaskin har du? Funker det med bare den billige “Singer” maskinen som de selger hos Obs? Liker at du er så jordnær og kreativ! Finnes alt for mange jåle-bloggere:p

    15. Hei 🙂 for en fantastisk inspirerende blogg du har!!:) jeg syr litt selv og kjenner det kribler i hendene når jeg leser innleggene dine. Har du erfaring med å bestille stoff på nettbutikk eller handler du kun direkte hos Stoff og Stil?

    16. Oda: Tusen hjertelig takk 😀 <3 Jeg bestilte fra janusull, men bor relativt nærme stoff&stil så dit reiser jeg. Er jo så klart enklest å se og ta fysisk på stoffene, men gikk fint å bestille også 🙂

    17. Ine Espendatter: ^^, Jeg blir SÅ glad av slike tilbakemeldinger 🙂 Jeg har en bernina. Det er et av de bedre merkene, men jeg har den billigste av dem, nybegynnermaskinen. Bernette46 heter den. Jeg vet ikke hvordan de aller billigste er siden jeg ikke har prøvd dem så det vil jeg ikke uttale meg noe om. Takk for koselig tilbakemelding.

    18. Tonje: Tusen takk 😀 Ja, da er det bare å sette i gang. normalt tegner jeg delene på matpapir som du får kjøpt på rull på butikken. koster 14 kroner for 10 meter eller noe. Så klipper jeg ut mønsteret og fester det til stoffet med 4-5 knappenåler bare slik at det ikke sklir, og da er det bare å klippe rundt. På dynene og putene som jeg lagde i dag la jeg bare et dynetrekk som jeg hadde fra før på stoffet og klipte rundt 🙂

    19. veronica: Så utrolig hyggelig kommentar! Det er veldig lettvindt å ty til ferdiposer, og de dagene jeg bare ikke har lyst til å lage mat gjør jeg det også. Så angrer jeg etterpå. Jeg har lært meg å lese innholdet (mellom linjene) på de ferdig produktene, og det er en grunn til at hjemmelaget mat er langt sunnere. Men innimellom er det lov å være litt lat 🙂
      Det er kjempe gøy å sy litt, genialt til billigere og personlige julegaver. Kokkeforkle foreksempel. Veldig enkelt og alltid en vinner ^^,
      Ha en fin uke
      Klem klem

    20. Du er helt super altså! Både med sying og barnematen! Jeg er amøbe på å sy, men lager også barnemat fra bunn. Tenker som så at jeg selv aldri ville spist middag fra glass. Blir nesten som å spise fjordland hver dag (uten alle tilsettningsstoffene altså), og det unner jeg ikke barnet mitt! Dessuten er det jo så deilig å spare penger! Man blir slett ikke rik av å gå hjemme og “nave” altså!
      Vurderer nesten om jeg skal finne fram symaskina mi som jeg fikk til bursdag for 5 år siden og som jeg ikke har brukt en eneste gang!! Hehe. Bare på grunn av deg!
      Du altså 🙂

    21. Nydelig 🙂 Elsker bloggen din.
      Har sååå lyst til at du skal blogge mer om syingen din. Kan du ikke lage et “start-innlegg”? altså vi som er helt grønne på dette med sying aner jo ikke hvor man kjøper stoff, hva slags stoff man burde kjøpe, hva ribb er, og generelt hva man trenger for å sy.. hvor mange meter man burde kjøpe når man kjøper o.l.. hadde vært kult om du hadde en liten “skole-opplæring” med oss 😉 tror jeg hadde blitt populært!

    22. Nydelig sengetøy 🙂 Du har ikke noen gode tips til sybøker/mønsterbøker? Med enkle syoppskrifter til barn 🙂

    23. veronica: Tusen takk 🙂 Jeg putter på noen innlegg i ny og ned, men de tar litt tid å lage også vil jeg ikke at det skal bli en ren syblogg, så det kommer det kommer ^^, Takk for tilbakemelding. Jeg tar det med meg.

    24. Pernille: Tusen takk 😀 Så bra du lager mat fra bunnen. Det er både viktig og lurt om man orker det. Man blir ikke rik av å gå hjemme nei ^^, Vi får leve på luft og kjærlighet.

      Det må du jo gjøre, er så gøy å lage noe.

      Ha en strålende uke
      <3

    25. Har du tenkt på det å kunne lage sjølve dyna også, eventuelt pute ? Korleis ser du i så fall for deg det skal vere (også angående framgongen) ? Har ei dyne som ikkje passer dagens standar som eg vurderte å lage ein til av størrelsesmessig, men kan du tipse meg korleis eg da kan gå fram ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg