Inngrepet tok bare 15 min.

Det virker som en 10 kg sekk er løftet av skuldrene mine for første gang på noen mnd. Jeg hadde gruet meg til koniseringsinngrepet siden jeg fikk vite at jeg hadde grove celleforadringer i livmorhalsen.

80 % blir smittet av HPV en eller flere ganger i løpet av livet, 30 % får unormale celleprøver og 10 % får behandlingskrevende celleforandringer. Celleforadringene kan føre til kreft om det ikke blir behandlet, derfor er det veldig viktig at man drar til legen å sjekker seg som anbefalt fra man fyller 25 år, hvert 3. år. Det er en raskt undersøkelse hvor legen tar en prøve i livmorhalsen som blir sendt inn og gir svar innen et par/tre uker.

Om det viser seg unormale celler på prøven vil man bli henvist til en ny undersøke på sykehus, hvor de tar en liten bit av vevet i livmorhalsen som blir sendt til undersøkelse. Viser svaret fremdeles større celleforadringer er konisering (et kirurgisk inngrep der de fjernet ytterste delen av livmorhalsen hvor celleforandringene sitter) neste behandling. Det er det inngrepet jeg har tatt i dag.

Nok en gang må jeg rose SIV (sentral sykehuset i Vestfold) for noen herlige mennesker. Så rolige, hyggelig og lette å snakke med. Jeg følte meg så godt tatt vare på.

Alt sammen gikk så fort! Jeg var inne på sykehuset kl 7 og reiste før 10. Først ble jeg ført inn på en felles stue hvor jeg fikk en dose tabletter for smerter. Da hadde jeg allerede skiftet til de lekre sykehusklærne og måtte vente der i tre kvarter. Jeg fikk på meg hette for håret og ble kjørt i senga bort til operasjonsrommet. Haha. Utrolig hvor syk man kan føle seg på er sykehus, samtidig som det er så godt å føle at alt er så på stell!

Jeg snakket litt med overlegen som skulle utføre inngrepet før jeg ble tatt hånd om av operasjonssykepleierene.

Jeg trudde at jeg skulle være våken under inngrepet, med kun lokalbedøvelse. Men jeg hadde vist en annen oppfatning av hva våken var enn sykehuset. Man får samme medisin som man får under narkose, men i en mye mindre dose, så man er våken i den forstand at man puster selv. Noen kunne vist være så beviste at de kunne snakke også. Men jeg trur det gikk nøyaktig 1 minutt fra medisinen rant inn i åra mi til jeg sovet. Rett før fikk jeg latterkrampe og følte meg rimelig full! ^^,

Plutselig var jeg våken igjen, bakfull som få og lå i den samme sengen jeg var blitt fraktet til operasjonsrommet i. Like sjokkert over hvor fort det hadde gått da jeg så på klokken 08:20 (ble kjørt inn på rommet, 08:00) som at jeg hadde sovnet. Bakfull som jeg var hadde jeg det fremdeles veldig morsomt og måtte spørre om jeg hadde snorket! Haha, hvem spør om slikt?

Så var det bare å vente en time i sengen hvor jeg ble servert den gode gamle sykehusfrokosten som jeg rakk å bli så alt for lei av etter å ha bodd tre uker på sykehuset da jentene ble født.

Alle dere kvinner! Sammen er vi sterke

19 kommentarer
    1. fikk du narkose? det fikk ikke jeg i Sarpsbrg, jeg var våken, men det gikk veldig fint 🙂 husker det eneste som var litt merkelig var at det var ei sånn SVÆR lampe over meg så jeg kunne jo se hva de gjorde 🙂 ha ha:) ba de flytte den og da gikk det bedre:)
      Tenk at nå er det over og du var super tøff!!

    2. Så bra operasjonen gikk fint 🙂 Du er tøff!!!
      Det å stille rare spm etter man våkner er nok vanlig 😛 Jeg spurte hva de hadde gjort med mandlene mine etter de opererte de ut – altså ikke hvordan de tok de ut men hvor de hadde gjort av dem etterpå 😛 Grøss!!!

    3. Så godt å høre at det gikk kjapt og greit 🙂 Jeg skal også inn og operere snart, ikke for celleforandring men de skal fjerne den ene eggstokken. Jeg gruer meg sånn til narkosen. Jeg tror jeg skal i sånn ordentlig narkose for jeg skal få sånn maske over ansiktet som man puster inn i. Du er heldig som er ferdig ♥ Klem

    4. Haha, da jeg var i narkose og ble vekt så fortalte jeg at jeg hadde drømt om ballonger…. Why?? :p
      Men så bra at det gikk fint og at det er overstått! 🙂

    5. Jeg må nesten le litt. Skjønner godt hva du mener med å føle deg full og bakfull. Tenk hvor mye rart disse sykepleierne får høre i løpet av dagen.
      Skulle likt å vært flue på veggen!
      Virker også som at du er veldig sliten.. Skriveleifene er så morsomme! Digger at du skriver morsomme ting i innleggene dine. Enda mer moro blir det når jentene kommer med gullkorn

    6. Navn: Haha, jeg angrer på at jeg ikke hadde med mobilen og tok opp hele greia, for allerede husker jeg nesten ingenting bare at jeg babla i vilden sky og skrattlo rett før jeg ble borte 😛 haha.
      Var sliten ja, husker nesten ikke at hode traff puta før jeg sov ^^,

    7. baremamma.com: Det kan nok hende du skal da ja, men trur ikke det er noe skummelt, du får medisinen inn igjennom åra og vips er du full og happy før du slokner. ^^, Før du vet ordet av det er det hele over. Masse lykke til <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg