Tips til babymat + NY RETT med kylling

I dag har jeg lyst til å dele et lite tips med dere fordi mange sier at de synes det er vanskelig å lage hjemmelaget babymat fordi de er uvitene på hva som kan gis og hvilke ingredienser som passer sammen. Man kan så klart kjøpe forskjellige bøker med oppskrift, men det er faktisk ikke nødvendig.

Nesten alt kan brukes, det viktigste er at det er god variasjon i kosten. Og er det noe du er usikker på om små barn kan spise så gjør et par tastetrykk på Google.
De små tåler langt mer enn vi trur. Både chilli og hvitløk er fint i babymat. Jo mer vi tørr å gi barna våre jo flere smaker lære de seg til å like 🙂

Tipset er rett og slett og ta en titt på ingrediensensene på de ferdige middagsglassene på butikken, men du trenger jo ikke å bruke både potet og pasta i rettene det er det. Heller mer av de gode råvarene som grønnsaker og kjøtt. Matprodusentene bruker mye potet fordi det er en billig råvare samtidig som det brukes som stivelse. Det blir også tilsatt en del vann i ferdigmat, det ser du ut i fra ingrediensene da rekkefølgen forteller hva det er mest av, vann står som regel som nr en eller to. Så de bruker vann og igjen potet som stivelse rett og slett for å få større fortjeneste på ferdigproduktene.

Det er så klart ikke noe ille å bruke ferdigglass, det får man bestemme helt selv. Jeg ønsker ikke å gi mødre dårlig samvittighet fordi de kjøper maten ferdig. Men til de som ønsker å lage mat selv så håper jeg at jeg kan komme med noen gode råd og tips.

Jeg gir også alltid dessert til jentene etter middagen. Og via tips fra butikken fant jeg for eks. ut at jeg kunne bruke eple, gulrot og pastinakk sammen til en dessert. Jentene elsker det, det er søtt og friskt på smak. Med en dessert laget av frukt, bær og grønnsaker får jeg i de enda flere vitaminer og viktige næringsstoffer.

Jeg ønsker å dele en middagsrett til med dere med utgangspunkt i ferdigglassene:)

Kyllig, med ris og tomatsaus

Ingredienser:
En liten kopp ris
En kyllingfilet
Hakkede tomater på boks
Urter

Ha risen i en kjele med litt vann og kok den myk.

Del en kyllingfilet i terninger og legg de i dampenhenheten/blendende og la de dampes i ca 10-15 minutter. Del en bit og se om den er gjennomkokt.
Har du ikke dampenhet steker du kyllingen på lav varme i pannen, unngå stekekanter da de blir harde.

Ha ris, kylling opp i samme beholder og tilsett ca en halv boks tomater ( litt av gangen så finner du ut hvor mye du vil ha) tilsett også urtene. Det gir god smak på retten. Denne gangen brukte jeg timian. (For å lese hvorfor timian er så bra å bruke i babymat, SE HER
Blend det hele sammen til ønskelig konsistens.

Gjør klar en porsjon og frys ned resten. 

Jentene elsket retten selv om både kylling og ris var nytt for dem.
Til dessert ble det eple og gulrot, dampet og blendet sammen til en mos

Om du ønsker deg Philis Avent sin dampenhet og hurtigmisker i ett finner du den HER. Den er så fantastisk, gjør matlagingen til de små latterlig enkel. 

 

 

Philips Avent, Kombinert dampkoker og mixer

16 kommentarer
    1. Hvordan desifiniserer du maskinen etter du damper kyllingen? Er jo så viktig det etter man bruker rått kjøtt i maskinen! Har ikke turt å begynne med kjøtt til jenta mi på snart 6mnd siden jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg får desinifisert maskinen sikkelig 🙂

    2. Her i huset går det kun i hjemmelaget, fordi minsten på 9 måneder brekker seg av ferdigglassene. Det skjønner jeg godt, da jeg har smakt selv! Hehe. Men en ting jeg har lurt på.. Er det noe særlig og fryse ned kylling igjen?

    3. Victoria: når beholderen går over 70 grader har alle de skumle bakteriene i rått kjøtt dødd, så du trenger ikke å desinfiser den når kjøttet er ferdig “kokt” 🙂

    4. Liker at du deler oppskrifter! Jeg kjøpte meg maskinen fra avent for et par uker siden, takket være deg! Middagen går ned på høykant 🙂 sønnen min likte mat på glass også, men jeg ville gjerne lage selv, også med tanke på lommeboka, men selvfølgelig også fordi han får i seg så mye mer av de bra tingene, av ferske råvarer, og venner seg mer til forskjellige smaker 🙂 syns nesten mat på glass har den samme stygge gråfargen og er like smakløse alle sammen.

    5. Hei. Flott at du deler oppskrifter, du skriver mye nyttig om dette med å la ungene prøve mang smaker – det er så viktig!! Ville bare si at det ikke anbefales å steke mat til de små, men heller koke/trekke. Jeg trekker kyllingfileten i ca 15 min – da blir den både saftig og perfekt til å mose 🙂

    6. Siljiii87: Tusen takk 😀 Den er så sykt genial! Vi hadde babymat smaking på en babyshower for ei venninne av meg hvor meningen var at vi skulle gjette hvilken rett det var. Det var ingen som tok riktig og på noen lurte vi på om det var tull og at det måtte være kattemat. Haha. Det smaker i allefall veldig annerledes enn den hjemmelagde maten 🙂

    7. Hehe, jaa.. Syns mange av de glassene lukter kattemat også jeg :p
      Men maskinen er faktisk billigere på Expert, enn på lekmer.no 🙂 jeg betalte 999,- på expert 🙂

    8. Leser ingen blogger men da jeg kom over instagramen din så måtte jeg inn på bloggen! Tusen Takk for middagstips til di små! Kylling retten står på menyen idag 🙂 spent på lillingen sin reaksjon! Å Du har foresten 2 nydelige jenter! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg