Den VANSKELIGSTE oppgaven i livet!

 

Den vanskeligste oppgaven du får igjennom livet er å ta i mot et barn. Ditt barn er ikke født med en bruksanvisning i rompa. 

Ute bandt menneskeenheten finnes det like mange oppdragelsesnormer som det finnes barn. Og hvis man spør om en ting vil de ti som svarer komme med forskjellige meninger. Det er heller ikke slik at om man stiller et spørsmål så får man en konstruktivt tilbakemeldig (så klart kommer de også) Men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg leser et blogginnlegg, ser et nyhetsoppslag eller selv poster et innlegg som handler om nettopp oppdragelse hvor andre mammaer omtrent går til angrep om de mener det motsatte.

Hva med den dagen Rannveig Heitmann la ut et blogginnlegg om at hun kjøpte dyre merkeklær til sine barn. Folk gikk helt av skafte og ikke nok med å si, “her prioriterer vi annerledes, men om du har nok penger til å kjøpe dyre klær så er det ditt valg” så skrev voksene personer ufattelig nedlatende meldinger til hun om hvor idiotisk og blond hun var. Hun hadde ikke skrevet noe om at mødre som ikke kjøper dyre klær er dårlig mødre, men slik blir det oppfattet. 

Hva med da Caroline bedre kjent som Fotballfruen, la ut et bilde av kroppen sin 4 dager etter fødsel, hvor hun stråler som verdens stolteste mamma, og viser frem sin fantastiske kropp. Hun har vel aldri sagt at jeg eller du er stygg selv om hun hoppet tilbake til sin gamle figur kjappere enn det som er normalt? Folk blir rasende og kommer med de styggeste personangrep.
Selv har jeg opplevd å få slike kommentarer som blogger og selv om jeg har valgt å dele mine meninger offentlig så betyr ikke det at det er greit å hetse et menneske fordet. Vi er alle forskjellige, men også så like at en hver ville hatt vansker med å legge seg den kvelden om x-antall kvinner har skrevet sterke ufyselig meldinger til en. 

Det virker som vi er livredde for å gjøre noe galt, og hvis vi er uenige så skal vi komme med øks og hammer og “slakte” vedkommende.

Når man er blitt mamma er det ingenting som betyr mer enn sine barn, og man kunne gjort hva som helst for dem. Man lager seg mange teorier om hva som er rett og galt av oppdragelse og hvordan man vil utføre dem når situasjonen kommer. Om man har lest 5 forskjellige måter å amme et barn, så kommer antageligvis du til å ende opp med et sjette alternativ. Gjerne finner du ut at løsningen du hadde sett for deg ikke er det beste for ditt barn i det hele tatt. 

Til tider synes jeg mammarollen er beintøff, nettopp fordi jeg som deg vil være den beste mammaen til mine barn. Jeg er livredd for å gjøre noe galt og jeg leser og leser om hvordan man gjør det ene og det andre. Til syvende og sist finner jeg ut at det å feile er det jeg lærer mest av, ikke det naboen eller venninna mi fortalte. 

Det kommer så mange spørsmål, og det kommer enda flere meningsløse påstander av mennesker rundt, dine venninner, din familie som skal fortelle deg hva du gjør galt og hvordan du skal utføre oppgaven for det beste for barnet. 

Hva er riktig da, hva er det beste når du plutselig står i situasjonen

  • legge barnet for natten, samsove eller alene i seng på eget rom, bysse i søvn eller la det gråte?
  • amme barnet, stilling, hva når du blir sår, skjold eller ikke? Hvor lenge? 
  • gi mat til barnet, spise selv eller alltid hjelpe for å unngå gris?
  • hvordan mat, hjemmelaget eller ferdigprodusert?
  • hvilke råvarer i maten? økologisk, unngå alle matvarer som kan gi en allergisk reaksjon, eller prøve å se hva ditt barn tåler?
  • stelle barnet, på badet, i sofaen, med våtservietter, kjøpebleier eller tøybleier?
  • bade barnet, hvor ofte, såpe, hvordan såpe, holde selv eller kjøpe badestol?
  • reise med barnet, hvor tidlig og hvor langt?
  • handle med barnet
  • la barnet se på tv, hvor gammelt og hvor lenge?
  • sette grenser, hvor?
  • la barnet starte i barnehage, når det er 8 mnd eller 2 år?
  • levere barnet
  • la andre passe barnet

Denne rekken er uendelig.. 

Jeg har mange eksempler på nedlatende kommentarer jeg har fått opp igjennom. En av mine nærmeste mente det var stakkars på barna mine fordi de får flaske når de ligger på ryggen i sofaen, eller på gulvet i stedet for i fange mitt. Det er ikke noe stakkars på dem for det. Jeg har ikke et fang som gir plass til to babyer og heller ikke nok hender til å kunne holde to barn og i tillegg flasker. Heldigvis kunne jentene svare på at det ikke var noe synd på dem, for det de er vandt med er det de liker best, så da de ble løftet opp i fange ville de ikke ha melk før de fikk ligge ved siden av hverandre på sofaen igjen. Trygt og godt ved siden av sin søster. 

Om jeg velger å løfte barnet opp fra sengen når det gråter, gjør ikke det meg til en dårlig mamma, vi er nødt til å stole på vår egen magefølelse, det å bli mamma og spesielt mamma for første gang er ikke som et mattestykke hvor det kun finnes et svar som er riktig. Barna våre er forskjellige og vi er forskjellige. Det beste er å lukke ørene for hva alle andre har å si der ute, og velge sin egen vei. Lytt til hva pappaen har og si og finn løsningen som er best for dere.  
 

Husk det er fryktelig lett å finne feil hos andre, men sine egne er vi blinde for! Pass på hva du sier, og på hvilke måte du utrykker deg på. Det er ikke sikkert at den geniale metoden din ville fungert hos et annet barn, men gi gjerne gode råd.  

 

 

Del gjerne innlegget ved å trykke på fc-liker-knappen i bunn av innlegget.  

49 kommentarer
    1. Jeg er så enig! Er gravid, og merker allerede nå at det kommer råd og tips fra alle hold om hvordan vi bør gjøre ditt og datt. Jeg tror nok ikke det er vondt ment, men jeg blir sprø og jeg ønsker å finne ut av ting på egen hånd! Det er jo det som er endel av det å bli foreldre – prøve og feile litt, og finne ut hva som fungerer best for sitt barn! Jeg blir særlig irritert på folk som kommer med “negative råd/meninger” slik som “dere har ingen aning på hvordan livet kommer til å bli”, “dere kommer aldri til å få tid til å gå ut å spise sammen etter babyen kommer”, “det kommer ikke til å bli mye søvn fremover” osv osv! Jeg vet jo selvfølgelig at livet kommer til å endres veldig, men jeg vil heller fokusere på hvordan det kommer til å endres til noe bedre (og ikke tenke for mye på hva jeg “mister”) 🙂

    2. Hormontrollet ;): det har du helt rett i. Veldig mange som skal fortelle hvor ille ting blir. Jeg synes det er fantastisk å være mamma jeg og ja tvillingmamma også som for noen virker til å være dems største mareritt. ?

    3. Jeg er veldig enig med deg 🙂 liker også godt “prøve å feile” metoden, man lærer av sine feil og man kommer veldig langt med sunn fornuft 🙂 jeg blander meg ikke borti hva andre gjør med ungene sine, bortsett fra en ting, og det er bilsikring. Der føler jeg at kunnskapen er sånlav at jeg bare må si ifra og sende kunnskap vidre. Det er SÅ viktig og kan ha alt og si. Folk aner ikkehvor sstor forskjell det faktisk er på forovervendt og bakovervendt bilsikring. Hadde vært veldig flott og se deg, som har mulighet til å nå ut til så mange, lese deg opp litt ang bilsikring og skrive et innlegg om hvor viktig det er at de minste barna får sitte bakovervendt til de er MINST 4 år 🙂

    4. Har lest bloggen din en god stund, men aldri kommentert før 🙂
      uff kjenner jeg blir gruer meg litt til den “blirkritisertforaltogavalle-delen”.. Venter baby i slutten av juli 2014, så driver og leser MYE på nett om oppdragelse, mating, osv. det er jo et helt hav av tips der ute! Er litt redd for hva folk kommer til å si siden jeg ikke kommer til å amme (kan ikke pga medisiner), kommer sikkert mange kommentarer på det og jeg er ikke interessert i å gå å fortelle halve verden hvorfor jeg ikke kommer til å amme..
      Jeg synes folk burde holde mere til seg selv og ikke gå til angrep med en gang ei annen mor gjør det annerledes.
      Jeg syns du er utrolig tøff som klarer så mye om dagen med to skjønne jenter å ta vare på! Du har jo så mye energi virker det som! Fortsett sånn! 😀
      Ønsker deg det beste 🙂 du må være klar over at dine to små er helt nydelige!

    5. kristina: jeg er helt enig. Jeg også synes de skal sitte bakover så lenge som mulig og så sa ei nær bekjent av meg med en bil som er mye større enn vår at det er ikke plass til å ha sete bakovervendt lengre og datteren er 2år. Da er det rett og slett ikke plass til de som sitter foran og jenta på to har ingen sted å ha beina sine. Jeg vil gjerne høre om det finnes en løsning for dette. Vi har en mazda6 stasjonsvogn, en av de største stasjonsvognene.

    6. K: man får den uansett hvor god mor man er, det er jeg sikker på. Det er ikke lett, men heldigvis finner man metoder som fungerer.
      Du trenger ikke si noe om medisiner i det hele tatt. Si at du ikke har melk, det er ikke uvanlig det, selv måtte jeg gi opp ammingen da jentene var 6mnd og måtte gi tillegg fra de var 3 mnd. Både jeg og søster har vokst opp uten morsmelk, det går så bra! 🙂 tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ha en fin uke og masse lykke til med graviditeten

    7. Herlighet så fine innlegg du skriver!! Det er helt sant alt du skriver om dette temaet, kjempe fin blogg du har! <3

    8. Kjempebra innlegg! Jeg syns selv det er veldig lett å finne feil ved andre, men skjønner sjeldent at jeg gjør noe som helst galt selv. Hehe. Mangel på selvinnsikt :p men etter jeg fikk barn har jeg forandra meg helt! Jeg gir ikke råd med mindre folk spør, for hvis de ikke spør vil de antakeligvis ikke ha det 😉
      Jeg syns bloggen din er så fin, og du skriver om sånne ting som man egentlig ikke snakker så mye om, og det liker jeg as! Du er kul!

    9. Amen! La folk finne ut av hvordan og hva som fungerer for de ! Og det er dessverre alt for lett å sitte bak en pcskjerm/telefonskjerm å både kritisere og kommentere nedlatende uten å tenke over vondt det kan gjøre for den som skal lese det. Hvis du har noen på Facebook eller følger med på bloggen så er vel ditt valg, og hvis man ikke da kan si noe hyggelig til den som skriver om hvor nydelige barn de har, eller hvor flotte klær de har eller hvor flotte de selv ser ut, så er det vel bare å la være å lese? Logg av nettet, og sitte med sin sjalusi å holde den for seg selv. Man kan jo begynne lure på hvorfor, som du sier, at hvis noen er uenig så skal man liksom frem med fakkel og høygafler? Hva er det som går gjennom de som går rett i angrep på et annen menneske, offentlig eller ei? Man burde tenke litt over hva som får en til å reagere før man begynner med drittslengingen og hetsingen. Kanskje trenger de å Forstå egen situasjon en smule? Sjalusi og misunnelse er en stygg ting istedenfor å være glad for at noen har en drømmekropp, kan holde liv i dyre design eller deler livet sitt på nett sånn at vi har noe å lese! Det er bare mennesker som driver med dette, så tenke litt over hvordan man selv ville reagert hvis noen skulle sagt det samme til deg, eller kommentert dine “svakheter”, eller hetset deg for noe du var stolt av!

    10. Bra skrevet 🙂 men det der med bilsetet, barnet får ikke plass? Kan ikke skjønne det. En venninne av meg har en 2 åring som sitter bakovervendt, han har da god nok plass. De har en wolksvagen touran 🙂 og nok plass til de foran.. Men når jeg tenker etter så kommer det an på hvem bilsete du har. Noen er veldig store, å da kan det bli trangt..

    11. Silje: jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg inn i situasjonen enda da snuppene er så små. Men jeg så jo deres problem med bakoversittingen. Kjenner at jeg må lese litt om dette. Hvis de hadde sete som kan stå begge veier bakovervendt så måtte den i sete foran sitte helt opp i dashen og jenta fikk ikke hatt beina ned fordi der var baksetet i veien

    12. Pernille: tusen takk 😀 jeg har tatt meg selv i å finne feil hos andre jeg også, fryktelig dumt når man inneber hele bakgrunnen !
      Så bra du liker bloggen, det setter jeg stor pris på å høre <3

    13. For eit fint innlegg!:) Familien til barnefar, venner og ukjente ga meg den leksa for at eg ikkje ammet babyen min.. Det var ikkje så lett for dei å forstå at det var noke galt med melkeproduksjonen min og eg ikkje kunne få ut meir enn to tre dråper per dag. Eg prøvde alt eg kunne men fikk ikkje opp produksjonen, til eit punkt der eg ikkje gjor anna enn å pumpe og amme.. og eg følte eg ikkje fikk til den viktigaste delen av morsrollen, og bedre vart det vertfall ikkje når alle skulle gi meg stygge kommentarer. Og kommentarer som; unge mødre gidder ikkje amme osv. Det hadde absolutt ingenting med det å gjere!
      Heldigvis gjekk det opp for meg at dei kunne sei kva dei ville, eg er den perfekte mora for jenta mi, og det at eg ikkje kunne amme påvirka på ingen måte meg som ei mor:) ho er 6 mnd no og heilt perfekt!:)

    14. Hei !
      Veldig bra dette innlegget! Man må bare prøve å feile. Selv begynte jeg med grøt på min lille da han var 3 mnd for å ikke amme annenhver time på natten. Alle mente jeg måtte vente spesielt fordi han var født i uke 33+5 og derfor ville ikke magen tåle det! Skal si dere at jeg sto på mitt og nå har jeg nattesøvn og han bæsjer oftere enn hver 9ende dag!!! Så deilig 🙂
      Men jeg ser du også har barna sovende ute på dagen.. Min elsker det og sover så godt 😉 nå som vinteren kommer, er det noen som vet om de kan sove ute i -20? Finnes det noen grense og hvorfor? Han er nå 4 mnd..
      Forresten: veldig bra med inspirasjon på barnemat 🙂 !!

    15. Beathe: uff, så forferdelig! Jeg jobbet hardt for å gi mine mm jeg også. Ammet hver 2 mnd og pumpet 4 ganger om dagen til de var 6 mnd. Det er et stort ammepress og det var en lettelse den dagen jeg bestemte at nå hadde gjort nok for jentene mine 🙂 de koser seg like mye med mme ! ??

    16. Du skrev om det jeg har tenkt på lenge 🙂 det er vi som er foreldre til barna våre som kjenner dem best 🙂 men folk forteller meg stadig hva jeg skal gjøre og ikke gjøre, det er vel vårt valg tenker jeg.
      Innlegget ditt er bra, kunne ikke sagt det bedre selv

    17. Kjempebra innlegg! Når det gjelder barn og oppdragelse finnes det ingen fasit, men enhver må finne det som er best for seg selv og sitt barn.

    18. Jeg så en kommenter litt oppi her med amming. Bare for å si det. Jeg har hørt at å amme, at å amme barnet lengs muligt, gjør at barnet får et bra immunforsvar osv osv. Men unskyld meg, jeg var den som ble ammet lengst av mine søsken, jeg ble amme til jeg var 11 måneder gammel, men allikevell så var jeg de barnet som var mest syk 😉 Mitt poeng her, Du har så rett, det finnes mange forskjellige teorier osv, men det beste er nok å stole på seg selv, å finne ut av ting selv 🙂

    19. Kjempe bra innlegg, Stine! Det er så utrolig sant, man glemmer ofte at andre har forskjellige meninger og om man ikke har noe hyggelig og si, så holder man det for seg selv 🙂

    20. Anonym: At det å amme er bra er jeg sikker på, men nå har vi kommet så langt at de erstatningene som blir laget er meget gode erstatninger, med tilsetning av alt et barn trenger. Om moren ikke har et riktig kosthold vil heller ikke melka hennes bli særlig næringsrik da melken blir laget av maten og energien vi putter i oss 🙂
      For noen er det bedre og ikke amme om det går ut over psyken og helsen til moren er det ikke riktig. Derfor må hver person finne sin greie som du sier 😀

    21. Nybakt mamma: Jeg startet også med grøt tidligere enn anbefalt. Jentene mine var 4 mnd men født i uke 32+5 så de var jo 2 mnd i følge terminen. Men de la ikke nok på seg. Jeg fant ut det at jeg må regne alt etter termindato når det kommer til utvikling, men at tarmsystemet har vært utsatt for vår omgivelse og bakterier fra de ble født. Så systemet til jentene har jeg kunne regne fra fødsel av og ikke terminen.

      Da jeg jobbet i barnehage var regelen at de små ikke skulle sove ute om det var mindre en 10 minus fordi det blir for kaldt å puste i for de små. Så jeg kommer ikke til å legge de ut om det bikker under 10 minus, da legger jeg de inn på et av soveromma som ikke er i bruk i vogna med vinduet åpent i stedet 🙂

      Tusen takk 🙂

    22. Litt uenig om det du skriver om Ragnhild. Hun skrev faktisk noe spm at mine barn ikke skal ha dårlige billigklær av dårlig kvalitet. I mine øyne er det å rakke ned på de som ikke har råd..

    23. Mia: jeg har ikke skrevet om noen Ragnhild, men Rannveig sa at hun valgte merkeklær fordi hun synes det er bedre kvalitet på klærne. Hun legger også til: “men det er noe jeg mener da” . Jeg sier ikke at jeg er enig i hennes påstand, jeg syr klær til jentene mine fordi jeg synes det er dyrt å handle på kappahl. Problemet er at folk slenger fra seg så enormt mye dritt uten å tenke over velkommende som skal ta i mot det. Hun må få lov til å ha sin mening akkurat som du har din og jeg har min. Man skal vel ikke skjelle ut folk for det? Eller synes du det er greit? Det er forskjell på å dele sitt synspunkt og gå direkte på personangrep.
      Hvem er en god rollemodell for sine barn da?

    24. Helt enig at man ikke skal slenge dritt, men i mine øyne er det å slenge dritt indirekte. “Jeg kjøper kun de beste klærne til de, og aldri fra h&m og andre billigkjeder for å si det sånn. Dette fordi jeg vil det beste for barnet mitt” indirekte sier hun jo da at man ikke vil det beste for barnet om man kjøper på billigkjedene? “Kritikken vi får er fordi folk er misunnelige og føler deg utenfor, og alle ville vel hatt muligheten til å kjøpe dyre klær”. Er vel ikke riktig å påstå dette heller? “Ikke noen hemmelighet at en dyr genser holder lenger enn en billig genser. Kvaliteten er mye bedre og mer behagelig for barnet” er ikke dette å se ned på billigklær? Vil jo ikke ungen min vondt om jeg hadde kjøpt billigklær.
      Poenget mitt er at hun gjerne må få kjøpe dyre klær til barna sine, men å rakke ned på billigklær og måten hun legger det frem på føler hvertfall jeg er rettet mot at det ikke er like bra å kjøpe billigklær til barna. Vi hadde jo tross alt kjøpt merkeklær om vi hadde hatt råd…
      Jeg er selvfølgelig enig at man ikke skal mobbe.. Men er til daglig lærer på barneskole, og jeg ser hvor mye fokus det er på dette området.. Noe som gjør vondt inni hjertet mitt. Billigklær er ikke dårlig klær, og man betaler mye for merket.

    25. Veldig bra innlegg! Er helt enig! Vi mennesker er veldig forskjellige, men vi vil jo det beste for barna våre. Vi gjør vårt beste, og det er ikke alltid sånn at det som føles riktig for oss, er riktig for andre. Respekt er veldig viktig i denne sammenhengen.. Å kunne respektere andre, og deres måter å oppdra barn på, og hva de vil legge ut.
      Har prøvd å ikke blande meg så mye inn i disse diskusjonene.. Er klart jeg har meninger, men jeg trenger jo ikke å rakke ned på andre bare fordi de ikke gjør ting på min måte..:-)

    26. Her våger jeg å komme med min mening.
      Jeg tror at de som ser bra ut etter en fødsel, har mest sannsynlig jobbet for den. De som ser ut som om de faktisk har født, de har kanskje kost se litt ekstra under graviditeten.
      Jeg synes det er flott for dem som bare hopper inn i gamle bukser. Men synes også at det er fint at kroppen viser at den har født. Den har vært gjennom en stor prosess, og det er ikke bare bare. Hurra for kroppen etter fødsel, kanskje man lærer å sette mer pris på den!

    27. Navn: Bra med meninger. Kosthold og trening har helt klart mye å gjøre med form og fasong, men strekkmerker er genetisk og hormonbetinget så det får man ikke styrt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg