Ti fakta om min FØDSEL

 

Nå går det en utfordring på instagram om å skrive 10 fakta om fødselen, jeg tenkte jeg like gjerne kunne skrive det her inne 🙂 Ganske morsomt å lese andres, så håper noen liker mine faktaer 

 

  1. jeg fødte premature tvillinger i uke 32 + 5
  2. jeg var blitt langt inn dagen før jentene kom fordi jeg hadde åpning under vanlig sjekk hos legen. (Var til kontroller hver andre uke fra uke 19, pga tvillingsvangerskap/risikosvangerskap)
  3. fødselen ble forsøkt stoppet med medisiner som skal stoppe riene, det var rett og slett null respons på medisinene, og legen fant ut at her var det ingen annen utvei enn å ta i mot de to små 
  4. riene startet kl 03. BT kom halv 6, halv 7 ble jeg trillet over til føderommet, halv 8 kom anestesilegen for å gi meg epidural
  5. Epidural fikk jeg fordi det var tvillinger og er da en standar prosedyre fordi det oftere oppstår komplikasjoner enn ved en enlingfødsel. Eksempel blir ofte tvilling to hentet ut med tang. 
  6. Jeg hadde bare med med BT under fødselen og et drøss med leger, jormødre og andre sykepleiere. 
  7. halv 12 begynte jeg å presse
  8. Begge jentene lå i hodeleie. 
  9. 11:54 tok hovedjordmor i mot Otilie, 42 cm lang, 1775 gram tung, hun ble kjørt rett avgårde etter fødselen. 11:56 tok hodvedlegen i mot Olivia, 44 cm lang og 1870 gram tung, hun kom med armene først og ble født i hel fostersekk. Fostersekken ble åpnet på magen min, og BT fikk klippe navelstrengen før hun også ble kjørt bort fra meg
  10. Etter en veldig fin og problemfri fødsel, ble jeg sydd et sting, og ble liggende to timer før jeg fikk se barna mine

 

15 kommentarer

Siste innlegg