GAMMELT Hus!


 

Æsj og fysj og hutte-meg-tuuuu! Dette huset trur jeg bør vinne en pris for dårlig isolasjon og kalde rom. Det er ikke mer en 4 minusgrader ute og alikevel blir huset isnende kaldt bare på et par timer. Kjøkkenet vårt er det kaldeste. Varmeovnen står på nesten 30 grader, alikevel merkes det ikke at det blir noe varme i rommet. Under kjøkkenet er det krypkjeller så all kulda går rett opp i gulvet. Det er så kaldt gulv der at man kjenner kulden sive igjennom ullsokkene og tøflene. Bhaa..

I dag ville jeg at jentene og jeg skulle spise frokost på kjøkkenet, det er så mye bere å kunne bruke tripptrappstolene og ha et ordentlig måltid sammen. Så jeg kledde på jentene joggeheldresser på utsiden av pyjamasen og meg selv en ullgenser. Jeg satt også på stekeovnen i 5 minutter og åpnet døren på den for å få litt mer varme. Haha. 

Det er ikke slutt enda, i det jeg skulle fylle en kanne vann til kaffen oppdager jeg …. Vannet er fryst ! 
Heldigvis var det fremdeles vann til badet, så det ordnet seg.

Nok fryseklaging fra min side, vi har vel i teorien alt for lite å klage på, men jeg gleder meg til den dagen et nytt, isolert hus med varmekabler i gulvet står på denne tomta ^^,

 

I historieboka, finner vi historikk over dette huset og gården fra over 100 år tilbake. Da vi borret hull til varmepumpe så vi at veggene er isolert med leire. 

Til tross for kulden hadde vi en veldig koselig forkost sammen, mens vi ventet på at vår kjære skulle komme hjem fra nattens brøyting. 

Jeg har den siste tiden falt pladask for pastell, jeg har lyst til å gjøre om hele huset med innslag av pastellfarger, haha! Jeg får vel heller prøve å begrense det til soverommet til jentene som jeg skal skal ta fatt i 😀 

 

God søndag <3 

6 kommentarer
    1. Uff,liker heller ikke kalde hus. Jeg og min familie bor selv i et hus fra 1980-tallet. Gulvene er iskalde og uansett hvor mye man fyrer i peisen så er det like kaldt i hele huset. Men,ønsker dere i hvertfall en fin Søndag 🙂

    2. BRRR… guffent når det er kaldt både ute OG inne…
      Har det veldig gulvkaldt selv her, så når snuppa ligger på gulvet er det oppå dyner og pledd 🙂
      Utrolig fine de heldressene fra forrige innlegg, på søte små!
      Hvordan går treninga? 😛
      Ha en fin søndag og fyr i peisen til den store gullmeldalje (det gjør jeg… snart brukt opp all ved… haha)

    3. Jeg bodde også i et forferdelig kaldt hus en gang. Bare leide da, så jeg flytta derifra etter 7 mnd. Var synd siden jeg likte huset så godt, men holdt ikke ut å bo der i kulda. Da hadde jeg ikke barn enda. Da hadde jeg sikkert flytta før. Det var kjempevarmt der da det først ble det, men det gikk fra +25 da vi la oss om kvelden, til +3 da vi sto opp på morgenen! Huttetu!!

    4. Det er bare så kjedelig med kaldt hus. Vi bor i et hus fra 1954 og det er ikke noe særlig isolert det heller. En ny ovn ble investert når vi pusset opp og i den sprengfyrer vi døgnet rundt. Da er det levelig her. Det at det er så gulvkaldt er nok det verste siden jeg elsker å gå barbent 🙂 Ønsker dere en herlig søndag ♥ Klem Anette

    5. Sånn er det her og.. Bor i samme kommune og i et hus som er over 150år gammelt, vannet fryser sååå lett! Er heller ikke så lett å etterisolere når huset er lafta :/

    6. Kaldt hus er et sliiit, og spes når vannet fryser. Varmekabel i vannrør og litt isolering fra undersiden av gulvet i krypkjelleren gjør underverker :)))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg