Sengekant – barnerom


 

Flere enn meg som har kjøpt sengekanten til princess som er behagelig hvit med nusselige bamser på? – Som etter å ha prøvd den i sengen oppdager at det var et av de teiteste kjøpene til barnerommet? Bhaaa! Jeg har disse sengekantene, de er fine og se på og man kan jo ikke lukte hvordan de er i bruk før man har prøvd dem og det er to ting som gjør at jeg ikke liker de. To ting som er veldig relevante årsakene til å like en sengekant. 

  1. Snorene til å knyte fast sengekanten til sprinklene passer ikke med sengen jeg har fra IKEA, knyter jeg den opp blir det den løs der den ikke skal være det og alt for stram de andre plassene. 
  2. Den er så bløt at i stedet for å fungere som en sengekant hvor barnet ikke skal kunne slå seg mot sprinklene eller tre armer og bein ut av sengen faller den bare sammen og blir liggende som en krøll mot madrassen. 

Haha. Skjønner dere hvorfor jeg ikke er så veldig fornøyd? 
Men i stedet for å løpe ut å kjøpe nye har jeg heller gjort de om til det beste for meg.

Sengene vi har fra IKEA (link her)  har ikke sprinkler langs kortsidene, derfor trenger jeg heller ikke sengekant der, så jeg lagde om sengekanten til korte sengekanter som dekker langsidene. 

Jeg har så klart lyst til å vise dere hvordan jeg gjorde dette. BILLIG, ENKELT og PERSONLIG

Dette er veldig lett, hvis du ikke har en sengekant du ikke er fornøyd med, men ønsker å lade din egen så kjøper du bare litt vatt på rull, da får du en billig sengekant. Mål lengden på sengen og sy en søm tvers over sengekanten etter målet før du deler den med en saks. 

Om du ikke har papp hjemme, spør du om å få det på butikken. Klipp opp en remsme som er like lang som sengekanten. (jeg hadde ikke lang nok papp så det er to deler, det gjør ikke noe om du kan bøye på den lange delen så lenge høyden på sengekanten ikke bretter seg ned)
Klin på litt lim på pappen og fest sengekanten/vatten oppå.
Da vil du få en stiv og fin kant hvor pappen går ut måt sprinklene i sengen og den myke vatten inn mot barnet.  

Å være mamma er ingen hindring for å være kreativ og bruke hendene, du må kanskje ta deg noen pauser i ny og ned for å finne ut hva barnet/barna driver med  ^^, Her er the double O’s på oppdagelsesferd, ut igjennom gangen og på vei til kjøkkenet 🙂

 

Siden denne sengekanten skal være i sengen til et barn er det helt nødvendig at det kan være lett å få av trekket slik at man kan få vasket det, derfor lager jeg et løst trekk til sengekanten. Klipp ut ditt ønskede stoff (Bomull er best) ca en cm større enn pappen/sengekanten. Sett noen merker der du ønsker at knytebåndene skal være. 

Legg stoffet rette mot rette, legg de oppklipte båndene inn mellom stoffene med skjøten ut som vist på bildet under. Fest de med noen knappenåler. Når du da syr langs kanten festes båndene i sengekanttrekket. 

FØR du syr langs kantene: I den enden som skal være ved fotenden på sengen bretter du opp kanten to ganger og stryker over. Her fester jeg trykknappene når jeg er ferdig med å sy rundt.  

Når det er gjort syr du begge langsiden sammen og kortsiden uten oppbrett. Sy over to ganger så du får en sterk og fin søm. Rett først og sikksakk på utsiden mot klippekanten. 
Vreng trekket slik at du får retten ut. Fest trykknappene på kanten som er brettet inn på kortsiden, når du da fester knappene slik blir de nesten ikke synlige siden de kommer på innsiden av trekket.  

Tre pappen med sengekanten/vatten inn i trekket og knepp igjen knappene. Klar til å festes på sengen. 

VIPS: så er den enkle IKEA-sengen blitt en prinsesseseng 

Som dere ser har jeg bare laget en side da bildene ble tatt, skal så klart være lik på andre siden 😀 

Hjemmelaget SENGEGAVEL HER / Hjemmelaget SKJØRTEKANT HER/ hjemmelaget SENGETREKK HER


Følg SPEILTVILLINGENE på facebook HER

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20765276)a(2338899)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

24 kommentarer
    1. Du er skikkelig flink altså! Veldig motiverende for en som egentlig sitter inne med masse kreativt, men for øyeblikket er litt “under the weahter”… 🙂

    2. Hei! du har virkelig motivert meg. jeg har startet å sy litt til prinsessa mi i magen, og finner mønstrene dine og oppskriftene dine veldig gode og lette! jeg lurte på om du har mønster og oppskrift på body som du vil dele med oss andre? har veldig lyst å lage dette selv, men forstår svært lite av andre sine mønstre og oppskrifter.. du er veldig flink til å forklare ting og tang på en slik måte at alle kan forstå! 🙂

    3. Du er så FLINK! Selvom jeg ikke er en mamma selv, synes jeg alltid det er gøy å lese tipsene dine, og jeg blir så imponert over alt du gidder å gjøre på en dag! : – )

    4. Jeg er også imponert over din kreativitet og flott arbeid.To flotte småjenter har du også.Skikkelig flink er du.Bruk kreativiteten din videre.

    5. Hei!
      Fant dette innlegget nå, og tenkte å lage en sengekant til min prinsesse sin babydan seng (som ligner litt på de du har til jentene fra Ikea)
      Men på bildet så ser den ferdige kanten bredere (altså i høyden) enn på den sengekanten du klippet opp…er den det?
      Evt hva har du gjort?
      Har en babydan sengekant og den er nok ikke like høy og synes det er greit at den er som på bildet ditt 🙂
      På forhånd takk!
      Er forresten en inspirerende og flott blogg du har! Har ALDRI fulgt en blogg før, men nå titter jeg innom deg hver dag 😉

    6. I dag har jeg laget sengekant til lillesnuppa! 😀 Det var ganske lett, men litt mer tidkrevende enn jeg først trodde. Men sånn er det når snuppa våkner, skal ha mat, vil leke, osv. Da blir det fort noen lange pauser. Jeg klarte selvfølgelig å gjøre feil på den første jeg lagde 😛 Jeg lagde med bare ét knytebånd oppe og nede, istedet for 2. Så jeg får se hva jeg gjør for å rette det opp 😛 Uansett, takk for dette flotte innlegget! Det jeg liker ekstra godt med mønster- og fremgangsmåtene dine (både her og på klær) er at du skriver det så detaljert. Det er perfekt for de som meg som må ha det inn med t-skje 😉 Hehe.

    7. Cathrine Narum: så flink du er! Du får vise på IG 🙂 ja, det blir noen pauser, hehe! Savner selv litt mer detaljerte syoppskrifter. De jeg kjøper skjønner jeg ikke en dritt av, haha, så ender ofte med at jeg klipper ut mønster og syr på min måte. Ikke alltid det blir like bra :-p

    8. Hehe, ja, det blir gjerne best når man legger til sin egen vri 🙂 Jeg pleier å gjøre det når baker og lager mat 🙂
      Jeg skal ta bilde og legge det ut i morgen 🙂 🙂

    9. Tror du det går greit å lage en sengkant av et liggeunderlag? Det er jo litt stivt så tenkte å klippe til å bare sy trekk å ha over, dumt eller kan det funke? 🙂

    10. Kjempefint , hva har du gjort på kortsiden av sengen ? Det var utrolig Nice ! Skal definitivt kjøpe de IKEA-sengene nå som jeg så hva du har gjort med de .

    11. Men hva gjør man for å få en vaskbar sengekant? Fungerer jo dårlig med papp i vaskemaskinen, liksom. Du har jo vlies, men det er kjempedyrt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg