Hjemmesydd VÅRSHORTS

De siste dagene har solen steket over oss, og i går hadde jentene og jeg picknik ute, det har vært så utrolig deilig. Og med våren kommer inspirasjonen til å fornye garderoben. Så i går kveld kikket jeg igjennom litt av stoffene mine for å finne ut om jeg hadde nok til å lage to plagg. Jeg hadde igjen en del Tilda-stoff som jeg har brukt på sengene til jentene. Tilda-stoff får man kjøpt på Panduro og jeg synes det er litt moro med dette stoffet for det er Norsk-designet av ei dame fra Vestfold hvor jeg bor, også er det tidenes lekreste stoffkolleksjon. 

Jeg hadde ikke nok stoff til å sy en kjole som jeg tenkte jeg skulle begynne på, så da fikk jeg plutselig den lyse ideen om at jeg kunne sy en shorts. Og det fine er at denne kan dere alle lage ved hjelp av mønter og fremgangsmåten på bukse som jeg allerede har delt på bloggen. Det er ikke verre enn å klippe av beina på mønsteret slik at du får den lengden du ønsker. Prinsippet er akkurat det samme som buksene, men jeg har lagt på to detaljer som ikke er på buksene. 1: rynkekant i bunn. 2 slufse på toppen. 

MØNSTER PÅ BUKSA HER // FREMGANGSMÅTE PÅ BUKSA HER

1: rynkekant:
Rynkekanten lages på samme måte som den lages på luene jeg har sydd (HER), når du er ferdig med å rynke remsa, festes den på baksiden av bretten i bunn av shortsen, sømmen som fester fast rynke med short blir den nedeste sømmen på buksa i fremgangsmåten over. Så gjør man det samme som på bukse med å sy løperen og tre i strikk før du syr sømmen som lager “beinet”.

2: slufse:
For å lage slufsa klipper du et et rektangel i den størrelsen du ønsker at slufsa skal være. Brett rektangelet i to med  retten inn og sy langs de åpne sømmene. Jeg har lagt litt tynn vatt inni for å få den litt mer fyldig. Klipp et hull bak på slufta og vreng den ut igjennom hullet, slik at retten kommer ut og sømmene blir borte. Ønsker du slufsa fyldig trer du inn en vattbit før du tar et bånd og knyter rundt midten.

Slufsa sys på for hånd når shortsen er ferdig. 

Hva synes dere? 

51 kommentarer

Siste innlegg