Sy en praktisk SMEKKE SELV!

Da var det pluselig “megtid” igjen, og det alle beste jeg vet er å sette meg foran macen med en STOR kopp kaffe latte med caramell og litt kanelstrø på toppen. I dag har jeg startet min første dag som dagmamma og tenkte noen ville høre hvordan det har gått. Jeg har tenkt til å vise frem en smekke jeg har rukket å sy i dag morges så det sier vel kanskje sitt om hvordan det har gått. Vi startet dagen med litt frokost på kjøkkenet og turet inn i stuen og fyret i peisen så det ble skulle bli et godt og varmt krabb-langs-gulvet-føre 😉 Otilie og Olivia hadde veldig masse de måtte vise til Sophia, så de holdt det gående med pludring og latter i to timer. Frem og tilbake i mellom beina mine, utrolig koselig. Så satt vi på et teppe og sang litt sanger før alle tre fikk litt mat igjen og halv tolv sloknet de alle tre ute i vognene mens jeg pakket de inn. 

Så tilbake til overskriften. Jeg har tidligere spurt dere om tips til aktiviteter sammen med barna, jeg er som dere skjønner veldig glad i hobbyer som er krative. Men til det trengs det noen skikkelig smekker slik at klærne ikke blir ødelagte når vi etterhvert skal finne frem farger og maling. Derfor bestemte jeg meg for å sy tre smekker til alle jentene mine, ja Sophia blir jo også litt min når hun er sammen med oss for det skal ikke være noen forskjellsbehandling 🙂

Her har dere den ferdige smekken:

Og den er enkel å lage for dere som vil prøve dere. 
For å lage en slik smekke trenger du litt bomullstoff til armer og bakdel, selve smekkestoffet er laget av voksduk, det er vanntett og veldig lett å vaske griserier av. Litt strikk til armene, kantbånd og litt borrelås eller trykkapper til å feste smekken med bak på ryggen. 

Så skal jeg vise dere hvordan delene skal klippes ut. Først klipper du ut en smekke, i den størrelse og form du ønsker. Armene ser ut som stoffbiten til venstre, det er viktig å få med den lille buen for å få et fint snitt. Den må være så bred at det blir god plass til armen, om du er usikker på hvor bred den må være ta utgangspunkt i en genser etter boddy og gjør den gjerne litt større slik at den er litt romslig på. 

Bakdelene tegner du ved at du følger ytterkantene av smekken og tegner er bue rundt slik du ser under, den må være lengre enn til midten av smekken for at den skal kunne overlappes til feste. Den må også være litt lengre ned enn det armen rekker om du legger armen inntil slik du ser på bildet over. Lille Sophia lurte på hva jeg drev med. 

Når disse delene er klipt er det bare å sy i vei. Sy sammen skuldrene på fremdelen og bakdelene rette mot rette og sy på kantbåndet. 

Jeg har brukt en tvillingnål til å sy fast kantbåndet. Da får man to parallelle sømmer som blir veldig pent. Det er ikke nødvendig om man ikke har en slik. (kan brukes på alle symaskiner)

Armene sys enkelt ved å brette inn bunn (den tynne delen hvor hånden skal ut) to ganger og sy to sømmer med plass til en strikk i mellom. Da blir enden på stoffet gjemt slik at stoffet ikke rakner. 
Tre inn strikket med en sikkerhetsnål og stram strikket til ønsket lengde, legg stoffet dobbelt rette mot lette og sy sammen slik at du får ermet.

Så kommer den vanskeligste biten. Legg ermet mot smekkedelen akkurat slik ermet er lagt på det øverste stoffbildet. Merk av i bunn (under armen) og sy fast bakdelen med smekka fra merket og ned til bakdelen slutter (rette mot rette). Ermet tres inn fra retten slik du ser på bildet under. Ermet er da med retten ut, også trer du den inn i armhullet, legg sømmen på ermet mot sømmen i bunn på smekka, altså det som blir under armen. Sy delene fast med hverandre ved at du syr på innsiden slik jeg gjør. Tilpass arm med smekke hele veien rundt. 

Til slutt syr du på en brettekant rundt smekkedelen og fester på en borrelås eller trykkapper bak. 

25 kommentarer
    1. Kjempefine og utrolig smart ide 🙂 takk for ide 🙂 Må huske og lagre alle tilpsa dine på pcen min 🙂 slik eg har det til seinare 🙂

    2. Åå, så bra at det har gått så fint! Kan se for meg at de krabber rundt ( eller drar seg rundt i Sophia sitt tilfelle) og koser seg i hverandres selskap ja. Sophia må jo være så fornøyd med å ha noen å leke og prate med på sin egen størrelse 🙂 Herlighet, så flink du er! 🙂 Og så snilt at du lager en til henne også 🙂 Nei, nå er mammahjertet lettet altså, når jeg ser at alt går så fint <3

    3. Såå fin!! Jeg lurte litt på om du kunne legge ut et bilde av hvordan den ble seende ut bak? 🙂 Så koselig og snilt avdeg og lage en til Sophia også!
      Må bare huske og si dette nåogså, du har noen skikkelig sjønnaser altså! Du har vært heldig og fått noen så nydelige barn! Må virkelig glise når jeg ser smilene deres! <3 Kos deg videre!

    4. Fint forkle for de små. Enda bedre blir det hvis du lager en lomme tvers over nederste delen av forkle. Lomme vil fange opp alt som ikke går inn i munnen og stopper det fra å falle på gulvet.

    5. Lena: hvis du har lest hele innlegget, så står det at Stine har blitt dagmamma for ei jente som heter Sophia.
      Kjempefin smekke, sååå misunnelig på sy-egenskapene dine!

    6. Denne var utrolig smart! Disse små er jo mestere på å søle;P
      Denne står på prioriteringslista, med så mye annet! Du lager jo så utrolig mye fint!
      Hva vil du anbefale å begynne med når man ikke har sydd så mye før?
      Flott blogg!

    7. Åh, så fine og ikke minst smarte! Du er så flink 🙂
      Kan jeg spørre om hvor du har fått tak i tvillingnål? Jeg har lett og lett, men finner ikke noe sted :-/

    8. Takk for svar! 🙂 Sjekket på hjemmesiden, men fant ikke der skjønner du..Da har de den sikkert i butikk^^

    9. Jeg vet om noen barnehager som gjør dette, og det er så utrolig fint!
      De tar bilder av barna i barnehagen, gjennom vinter, sommer osv. Til jul lager de kalender med bilder av barna, tegninger de har tegna, dikt osv inni kalenderen. Det blir jo en julegave fra barna til foreldrene da. Det er så utrolig koselig, og må nok være den beste gaven en forelder kan få til jul. Kanskje et prosjekt til jul, nå som du har sophia?
      Vil nok også tippe besteforeldre blir superglad om de får det fra O og O også.

    10. Hei! Takk for superbra forklaring! Det gjorde at selv jeg, som nettopp har fått meg maskin og kun sydd to luer før, klarte smekka. Resultatet var ikke perfekt, men brukenes! Lurer på hvordan du fester skråbåndet rundt selve smekka så det blir pent øverst der armen begynner? Lurt å sy på skråbåndet før arm heller? Igjen, tusen takk for bra beskrivelse!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg