BAK FASADEN

Jeg får ofte høre at livet mitt virker som dans på roser, at folk ikke forstår hvor jeg henter energien fra og at jeg rosemaler livet som en ung tvillingmamma. Noen lar seg også irritere over at jeg har overskudd til å være kreativ, lage hjemmelaget mat, blogge, ha hest, hund i tillegg til tvillinger, samboer og dagmamma full uke. 
Jeg kan garantere dere at jeg er akkurat som alle andre. Mitt liv er ikke noe mer perfekt enn deres.

Jeg er sikker på at dette til og med gjelder Fotballfrue. Husker venninnen min og jeg satt og snakket om hvordan livet hennes er for det virker jo virkelig helt perfekt. Hun bor i et strøkent hjem med en flott mann og ei nydelig datter. Hun tjener godt og har et walkincloset vi alle bare kan drømme om. Men det er da ingen mennesker som går igjennom livet uten å ha dager hvor det kjennes ut som at alt går i mot en, dager man går men en vond klump i magen for et eller annet.

Men hvem ville lest den bloggen som skriver om et sutrete liv? Det ville ikke jeg i hvertfall. Det er en grunn til at fotballfrue skriver Norges største blogg, og det er ingen norske blogger som er i nærheten av like store. Vi leser ikke fotballfrue.no fordi vi vil høre på klaging, vi leser den fordi vi kan hente inspirasjon til å leve “det perfekte liv”.  

En ting jeg mener er veldig viktig når man skiver en mammablogg slik jeg gjør er å ikke henge ut barna på noen måte, derfor skriver jeg ikke innlegg om hvor søte jentene er når de er syke eller lei seg. Så klart jeg kan fotelle at jentene har vært det, men som dere kanskje så i innlegget jeg skrev her om dagen da Otilie hadde feber for første gang så lar jeg være å vise ansiktet hennes når hun er slapp og sliten. Hvem får glede av det?  

Jeg vil bare fortelle dere at jeg ikke er noe annerledes enn dere. Jeg synes det er viktig å være positiv i bloggen rett og slett fordi det drar frem mer positivitet i min hverdag. Men ja jeg har dager der jeg ønsker å ligge på sofaen uten å gjøre noe, jeg har dager jeg har dårlig samvittighet for hest og hund som får for lite mosjon av meg. Jeg har dager der jeg bekymrer meg for fremtiden. 

Jeg danser meg på ingen måte igjennom livet, jeg jobber for alt jeg gjør. Det å skrive blogg gjør meg faktisk til en enda mer kreativ og flitting person. Jeg hadde aldri sydd så mye eller funnet på så mye å lage hadde det ikke vært fordi det er så gøy og kunne vise frem noe man får skryt av. Å få skryt og ros gjør en hver tung dag langt bedre, og da sitter man igjen med mer overskudd enn man hadde hatt uten å jobbe for å lage det man lagde. 

For å slenge med en siste “liver er ikke alltid så perfekt” avsnitt: I dag morges våknet BT og jeg rett etter 6, vi hadde begge utrolig vondt i magen og lå å vred oss i smerter begge to. Jeg tok et par smertestillende og la meg i sengen med varmeflaske til magen, før jeg viste ordet av det hører jeg en stemme: “hallo?” Da hadde jeg sovnet igjen og våknet kvart på 9 av at Sophia var kommet. Ikke nok med at jeg ikke hadde våknet, de ble mødt av verdens mest rotete gang etter at jentene i går lekte med en bunke post som lå i trappen. Haha, det var sånn passe flaut! Var ganske så kaos også siden jeg ikke hadde rukket å gjøre klart noe, så mens jeg løp rundt satte jeg jentene i sofaen med brødskive i hånden. Ikke akkurat det beste kanskje, men det funket! 

Ha en nydelig mandag kjære lesere! 

31 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg! De dagene jeg ikke føler meg motivert lar jeg heller være å skrive på bloggen 🙂
      Jeg blir glad hvis du titter innom min blogg! 🙂

    2. Hahaha!! Vet du hva, det tenkte jeg ikke på en gang! 🙂 Jeg var jo så forsinket selv der jeg omtrent løp inn døra deres. Og som du ser rakk jeg ikke finne ordentlig genser til henne en gang, men en som er noen størrelser for liten :’) Vi har alle våre dager hvor ting ikke helt går etter planen 🙂 Håper du føler deg bedre nå da <3

    3. Kjempeflott skrevet Stine, og har full forståelse for det du formidler. Synes absolutt det er bedre å lese en blogg som stråler av positivitet, enn bare dagens negative hendelser… 🙂 Synes absolutt du har en flott balanse her. Som hestejente kunne jeg tenkt meg å lese mer om hesten din, er det mulig med et innlegg om henne? 😉

    4. Bra innlegg. Som du sier leser jeg endel blogger for inspirasjon til å gjøre mitt eget liv enda bedre 🙂 men må innrømme at jeg godt kunne tenke meg et klageinnlegg fra fotball-fruen en gang, en slags bekreftelse på at heller ikke hun er perfekt 🙂 og det du sier med å sy, jepp.. Det gir virkelig motovasjon når man kan vise frem på bloggen og få fine kommentarer på det man gjør- ros er motiverende! Syns bloggen din er av de beste mamma-bloggene nå, inspirerer ihvertfall meg 🙂

    5. Så sant, vi vet da godt at ingen er pefekte. Man blogger jo for å få inspirasjon og tilbakemeldinger, hos deg finner jeg masse inspirasjon 😀 så bare fortsett å legge ut alt det fine du får til!

    6. Sally: så koselig å høre 🙂 det er det som er mest positivt med å blogge, at man for giv til å gjøre litt ekstra fordi det er så gøy å få litt respons 🙂 det gjør iss lykkelig! Ha en strålende dag 🙂

    7. Jeg leser bloggen din hver dag, er ingen hestejente men overlever nok hvis du skriver om hest din 🙂
      Jeg tror helt klart du er en inspirasjon og et forbilde for mange og jeg tror heller ikke at så mange ville lest hvis du bare skrev om at alt var bare blææ 😉 Bedre å ha noe å strekke seg litt etter! Jeg har fått prøvd flere av matoppskriftene dine jeg, kanskje du har noen flere på lur:-)

    8. Mariann: så koselig tilbakemelding å få:-) da kan det nok hende madammen min dukker opp snart, lenge siden hun tittet innom sist ^^, ja, jeg skulle fått ut litt mer matoppskrifter 🙂

    9. Flott skrevet, kjære Stine! Jeg tror alle vet dette innerst inne, men så “glemmer” man litt at du er menneskelig du også når man ser alt det flotte du gjør for de rundt deg, spesielt barna dine. <3
      Dette er i en litt annen sjanger, men dette innlegget minte meg litt om tiden da jeg var syk. Jeg levde et perfekt liv utad og jeg fikk ofte kommentarer på at jeg var så pen, slank, skoleflink, blid, og flink til alt. Jeg levde visst det perfekte liv, og det var et par som sa at de kunne ønske de var meg, at jeg var så perfekt, osv. Lite visste de om hva som foregikk bak fasaden i form av, sulting, overtrening, overspising, oppkast, selvskading, angst, depresjoner, selvmordstanker, osv. (Er frisk nå) 😀
      Poenget er at det er ikke dette man går rundt og sier til folk! Man elsker jo barna sin over alt og forteller heller hvor fint man har det enn å skrive et innlegg om gårsdagens krangler, søvnløse netter og at man blir så frustrert at man ikke vet helt hvor man skal gjøre av seg. Det sier jo seg selv 🙂 Og hvem ville lest en blogg som bare handlet om hvor håpløse barn man har og at verden går i mot en annenhver dag..?
      Fortsett med kreative innlegg og glede, solskinn og verdens søsteste tvillingjenter 🙂 🙂

    10. Cathrine Narum: ble litt rørt jeg nå. Kjenner meg igjen i den fortid, heldigvis min fortid også. Selv kongen og dronningen er menneskelige og har dager som helt sikkert er tunge. 🙂 ha en fantastisk dag!

    11. Hei Stine!
      Jeg trives så godt med å lese bloggen din. Jeg ble både inspirert av din trening, sying og hjemmelaget barnemat, så nå gjør jeg alt sammen. Sengekanter sys next! Jeg har også tvillingjenter som kun er noen uker yngre enn dine så ekstra moro er jo det! Jeg syns du klarer bloggebalansen utrolig bra. Jeg er så enig at en blogg helst skal inneholde den positive siden av hverdagen. Din blogg er en herlig blanding av DIY prosjekter, mammatips og trening. Jeg stortrives med blandingen. Har fått så utrolig mye igjen for å lese bloggen din. Så takk for det! Jeg tror forresten det handler mye om prioriteringer! Tenker på det du sa om serier på tv!
      Jeg er også null interessert i hest, men jeg hadde da selvfølgelig bare skrollet over innlegget,. Så mye må du kunne forlange av leserene dine 🙂 Ha en strålende dag!

    12. Jeg liker bloggen din veldig godt:) det tror jeg du vet. Har fulgt deg på instagram før du begynte å blogge og syntes du er rå! Men jeg mener også bloggen er et sted man kan være seg selv, ikke nødvendigvis et sted man bare skriver om rosa skyer og engler (?). Men da blir også bloggen plutselig mye mer personlig, og ikke alle ønsker det:) jeg vet jeg hadde satt pris på om noen hadde skrevet om utfordringene tvillingmødre møter i hverdagen, og hvordan man løser dem.. Greit å se at andre også ikke suser gjennom morsrollen uten problemer:) uansett, snart påske! Hva skal dere gjøre i påsken annet enn å feire jentene? 🙂

    13. Madeleine: Hihi. Du får sette opp noen ønsker til innlegg 🙂 BT skal hogge ved slik at vi slipper å fryse til vinteren, så vi skal nok ikke gjøre så mye annet enn å være mye ute 🙂

    14. Utrolig bra skrevet! Tror ikke det er mange som tenker over denne siden av saken når det gjelder det perfekte liv. Det er nok sant at ingen ville lest blogger som bare syter..

    15. Det er din blogg så da synes jeg det er ingen andre enn deg selv som skal “bestemme” hva du skal skrive om, og ikke minst hva du IKKE vil ha på trykk.
      Siden du er veldig flink til å svare de som kommenterer hos deg synes jeg det var litt rart at da jeg skrev at du hadde misforstått betydningen av ordet krokodilletårer så var du helt taus.
      Hvis jeg fornærmet deg på noen måte ved å rette på deg så beklager jeg selvfølgelig.
      ps, Drister meg likevel til å komme med et råd til 😉 Du burde absolutt ikke legge ut bilder av den typen du har gjort i dag, altfor mye hud og dermed lett å manipulere/misbruke.

    16. Haha! Selv om det var ganske synd, så tar jeg meg selv i å le da du våknet av noen som sa “hallo?”. Kan bare se det for meg, det må være så stressende. Tanken på de som sto utenfor døra må også være utrolig morsomt!

    17. Haha.. Nå måtte jeg le litt.. I dag sov vi altfor lenge, og satt hele dagen på etterskudd, samtidig som tulla får sine siste tenner (4hjørnetenner) på en gang. Det blør, klør, og hun er dårlig i magen og sint som en lemmen.. Og ikke nok med det, men hun har kuttet ut formiddagsluren sin, er 18mnd og står opp 08.00 og legger seg 19.00-19.30..Så nå har jeg satt meg i den ene enden av sofaen, mens hun sitter i den andre og ser på handy manny med smokk! (Hun sluttet med smokk på dagtid når hun var 9mnd, og har etter dette kun om natten) og det som er så deilig på sånne dager; sette seg ned i andre enden av sofaen, med en kopp te og lese om din koselig dag, nydelige jenter eller hente inspirasjon og tenke- ja, det skal jeg prøve i morgen !
      Tror jeg hadde blitt sååååå deppa hvis du skrev om møkka dager. Alle som er småbarnsmammaer skjønner at “bare fine dager”, finnes ikke .. Lese dine innlegg er et friske pust i bakken.. Så
      Rosemal, inspirer, og skryt! Det trenger hvertfall jeg å lese :p

    18. Stine m: så hyggelig tilbakemelding og morsomt å lese om din litt kaosdag også 🙂 hørtes ikke veldig godt ut med de tennene, de er det lov med en ekstra kos 🙂 ha en strålende uke

    19. Jeg lurer fælt på hvem den andre jenta i sofaen er?Ser hun er med på flere av innleggene dine, men hvem og hvorfor er hun hjemme hos dere? Hilsen en nygjerrig leser

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg