Forbreder 1 ÅRS DAG!

I går var dagen jeg virkelig kunne tenkt meg og vært litt ute i det fine været, men huset her står på hode pga oppussing, så jeg ble nødt til å være inne å rydde og vaske hele dagen. Til søndag skal vi ha barnebursdag så da er det greit at ting står litt på stell 🙂 

Jeg har begynt å forbrede meg litt allerede, er så mye bedre og ha litt god tid, for jeg vet at jeg kommer til å stresse på søndag uansett. 

Jeg har fått ryddet, ommøblert og vasket stue + spisestue i dag og fått opp litt pynt til søndagen, det vil si ikke noe voldsomme greier, men jeg fikk handlet inn noen nye lys og roser i dag og da blir jo alt så fint og flott med en gang 

Spisestuen ble kledd i litt deilige rosa farger til jentenes ære, eller litt min ^^, 

Når man skal feire bursdag er det en ting man ikke kan glemme! Og hva er det? Jo, KAKE så klart! Jeg har veldig lyst til at Otilie og Olivia skal få lov til å kose seg helt alene med hver sin lille kake, men jeg synes ikke det er helt ok å putte i de små alt for mye sukker. Derfor lot jeg meg inspirere av min venninne som hadde laget noen deilige trøfler, og da mener jeg sunne trøfler igjennom en blogg hun leser. Jeg fikk linket meg inn til denne bloggen, og jeg vet ikke hvor lenge jeg ble sittende og bla ned side etter side, innlegg etter innlegg mens magen begynte og rumle og vannet begynnet å renne i munn. HERLIGHET FOR EI DAME – Om dere vil ta en siklende titt dere også må dere gjerne besøke bloggen til Linda Stuhaug HER 

Jeg fant meg frem til en saftig sjokoladekake som i tillegg er sukkerfri, glutenfri og melkefri! Den har jeg bestemt meg for å lage til snuppene, og oss andre så klart. Og i kveld ble jeg bare nødt til å prøvelage den for å se om jeg i det hele tatt kom til å få det til og om det var god etter min smak. Sjekk den ut *litt stolt ser dere, har vel ikke bakt mer enn 3 kaker i mitt liv* (nå blir det flere)


Kakeoppskriften finner dere HER

Kaka var helt nydelig! Jeg tenkte jeg skal få laget is til den også og da blir det DENNE herligheten – Den MÅ jo bare være god!
Velger å svare med en gang på et spørsmål jeg tipper kommer til å dukke opp: Kan man bruke søtningsmiddel til små barn? – Det er et tema som er veldig omdiskutert, noen er helt motstandere av det, andre mener det er en god erstatning til sukker – dette gjelder også blandt ernæringsfysiologer. Ernæringsfysiolog Helene Aure hevder til foreldre og barn at sukrin og bjørkesøt er trygge alternativer å gi som en alternativ sukkererstatning.
Derfor ser jeg på det som en bedre ingrediens enn hvit sukker, nettopp fordi vi slipper at blodsukkeret skyter til værs for så å falle til bunn rett etterpå – det er ikke veldig hyggelg for noen. Men som med alt annet, alt med måte, selv om jentene kommer til å få sukrin i bursdagskaken sin så betyr ikke det at de kommer til å spise sukrin daglig. Så en gang i “skuddåret” tenker jeg går veldig bra 🙂  

I TVstuen fikk jeg litt påskefarger på bordet ^^, Så koselig! 

Fatet er fra Nille, lysene fra Spar – Billing og enkelt 😀

Ha en god lørdag <3

20 kommentarer
    1. Barna tar da ikke skade av vanlig sukker i bursdagskake! Det er bare en gang i året. Hverken mine barn eller andre barn i familien blir høye på sukker

    2. Anonym: jeg føler meg mer tilfreds med å kunne gi barna mine en kake som er laget på knust havregryn, avokado og kokosmelk enn en kake med hvitt mel og masse sukker. Spesielt siden de bare er 1 år og kaken er like god som en annen. Hvis barnet deres ikke reagerer på sukker betyr vel det bare at det er vandt med en dose sukker hver dag, for det er ikke akkurat noe jeg finner på at blodsukkeret flyr i taket av sukker og at det er derfor vi tilfredsstilles av det, problemet er jo at det blir store svingninger før blodsukkeret stabiliseres igjen i etterkant som ikke er så hyggelig. Om barnet får sukker i en kake en gang året tar som du sier ingen skade, men det er sukker i omtrent alt så kan man lage noe uten ser jeg på det som er pluss. Jeg kjenner ingen barn som ikke begybber å hoppe rundt etter inntak av sukker 🙂

    3. Jeg er helt enig med deg ang. sukker – det har ikke noe i en liten, voksende kropp å gjøre (ikke i en stor en heller for den saks skyld :p). Jeg bruker som regel sukrin eller stevia når jeg skal bake eller lage noe søtt, og det funker jo knall 😀 Kan tipse om kokossukker også, som er supergodt og næringsrikt (men som jo inneholder en del sukker i naturlig form). Lykke til med bursdagsfeiring 😀

    4. Linda Marie Stuhaug – lidenskap for sunn mat og trening: bare hyggelig, ble så glad da jeg fant bloggen din, fikk lyst til å lage alt! Hihi.
      Kaka var så saftig og god, ikke trudde jeg at jeg noen gang skulle lage glassur av avokado, men den avokadoen overrasker hele tiden! Må alltid ha en i hus 🙂 takk, god helg til deg også 🙂

    5. Dette er et tema som opptar meg mye, nettopp fordi jeg mener at INGEN har godt av sukker i den formen vi vanligvis kjenner til. Jeg vet ikke om du fikk med deg artikkelen til Marita? http://www.sanomag.com.au/news/2014/01/21/what-is-wrong-with-sugar.php Det finnes jo uansett utallige artikler om hvorfor man ikke skal spise sukker eller aspartam, etc., så hvorfor noen faktisk argumenterer i mot deg på dette punktet har jeg vanskelig å forstå.
      Sukrin er utvinnet fra sukkeralkoholer som natrolig finnes i frukt og grønnsaker (til og med sopp), i tillegg er det jo kjekt å vite at man ikke spiser dyreknokler :p Ha en fin dag, jeg håper vi sees snart 🙂 Lykke til i morgen!

    6. Lena B: helt enig med deg Lena! Jeg også stusser over av folk skal “ta meg” på at jeg velger en sunn variant kake til de jeg elsker mest i verden ^^, kanskje er det dårlig samvittighet over alt sukkeret barna får eller kanskje er det uvitenheten om sukkeret. Og sukker i dag kan ikke sammenlignes med for 50 år siden! Mamma og søstrene fikk sukker som godeteri på lørdagen, det var den gang sukker ikke eksisterte i hvert bidige matprodukt. Så et par sukkerbiter på lørdagen tok ingen skade. Nå lever vi nærmest sagt på sukker om vi ikke er flinke til å tenke over det og lage mat fra bunn. 🙂 takk!

    7. Har du plukket bærene selv? Hvis ikke, så ikke spis de bærene uten at du koker dem først, det er mistanke om hepatitt A-smitte i importerte bær. Ikke gøy med sykdom på bursdagen.
      Lykke til i morra!

    8. Så krass du blir bare du får en tilbakemelding som ikke er den skryten du er ute etter. Du gjør mye bra, men det er det andre som også gjør!

    9. Fru B: beklager, hvilke kommentar mente du? Jeg svarer vel på en helt alminnelig måte med mine meninger? Beklager hvis jeg har gjort deg opprørt!? Ha en fin dag 🙂

    10. Du er flink 🙂 og sikkert en sund kake. Men ville vel selv laget typisk bursdag kake den ene dagen i året eller livet som barnet blir ett år:) bruke vanlige produkter 🙂 er jo begrenset hva de får i seg 🙂 spiser jo ikke så mye to jenter på ett år 🙂 men kaka så god ut for voksne 🙂

    11. Snuppa vår spiser sjeldent godterier og ting med mye sukker, da hun ikke er så begeistret for det! Men får hun smake litt is eller kanskje en liten sjokoladebit så blir hun ikke gira etterpå.. Det er snakk om mengder;) men kaken din skal prøves! Så veldig god ut:) alt man kan lage uten hvitt sukker og mel er bra! Men ville bare si at alle barn reagerer ikke om de får litt sukker i kroppen, selvom de ikke spiser det ofte!:) håper jentene får en kjempe fin feiring 🙂 det er så stas med bursdager for de søte små!

    12. Ikke opprørt jeg, men tenkte bl.a på den der du hevder at da får vel barnet en dose sukker hver dag da… Men glem det. Fine barn har du i hvert fall. 🙂

    13. Skal feire bursdag her i huset på fredag, og syns det var inspirerende med kake uten sukker! Jeg kommer til å bruke både mel og melk (økologisk), for barna tåler det, og det er sunt, men kommer til å bruke stevia, som også er et ok alternativ til sukker 🙂
      Gratulerer til skjønne Olivia og Otilie i morgen!

    14. Herlig å se dette innlegget, skal definitivt prøves. Er enig med deg ang sukker..har selv vært veldig streng med lille gutt på sukker, første året fikk han bevisst ingen sukkerholdige produkter, nå er han tre år.. vi var i butikken her om dagen og han spurte om han kunne få en kjærlighet, jeg sa ja, du kan velge en ting. Så går vi til grønnsaks avdelingen, og han ser mini-gulrøtter, og spør, mamma kan jeg være snill å få de istedet!? Stolt mamma:)
      Godt lesestoff:
      http://www.everydayhealth.com/columns/my-health-story/year-of-no-sugar-one-family-grand-adventure/

    15. Sukrin og stevia er naturlig søtningsmidler, som jeg bruker flittig til min datter på 6 når jeg baker alt fra gjærbakst til muffins. Er det snakk om store mengder søtning blander jeg vanlig sukker og sukrin på grunn av at hun ikke er så glad i smaken på sukrin om det blir for mye, ellers bruker jeg kun sukrin/stevia. Går mest i sukrin gold, da jeg syns den har best smak.
      Så jeg syns at det du gjør i forhold til bursdagskake til 1åringene dine er helt supert:) ikke bry deg om kommetarer som om at det kun er bursdag en gang i året, så gi dem vanlig sukker. For hvorfor skulle du det når det faktisk finnes sunnere alternativer som du heller ønsker å gi dem? Jeg rakker ikke ned på dem som velger vanlig sukker, jeg respekterer at de ønsker det, men da burde ikke folk rakke ned på dem som ikke ønsker å bruke det heller;) Og ofte er det ikke bare en bursdag i året for barna; familiemedlemmer og venner har gjerne bursdager med tilhørende selskaper de også. Dessuten er det ofte mye skjulte “sukkerbomber” i hverdagen. Og min datter får også vanlig lørdagsgodteri, så jeg syns det blir nok vanlig sukker ellers i året jeg.

    16. Dette med sukker er et tema her i huset også. Jeg og samboeren min er veldig enig om å unngå å gi lillesnuppa kake, godterier og liknende lengst mulig. Hun er nå 10,5 mnd og kroppen hennes har ingen nytte av sånn “mat”. Hun har aldri smakt noe av det, og kommer ikke til å gjøre det på en stund heller. Jeg har full forståelse for at mange foreldre velger å gi barna sine en egen liten kake på 1-årsdagen deres, (det er jo så søtt og også tradisjon mange steder) men her i huset ser jeg ikke grunnen. Mange mener sikkert at jeg er altfor streng, gammeldags, eller andre ting, men min datter kommer ikke til å smake på en eneste liten kakebit på 1-årsdagen sin. Dette er uavhengig om det er kake med sukker eller med søtning. Noen sier: “Jeg vil bare se om hun/han liker det (kake, etc). Da tenker jeg: Det er klart de liker det! Det er søtt, og barn/babyer liker søte ting. Morsmelk er søtt, morsmelkserstatning er søtt, osv. I stedet for kake på bursdagen sin skal snuppa få frukt, bær, osv. Hadde hun vært 4 og visst hva godteri er så hadde hun selvfølgelig fått, men hun vet ikke hva det er. Hun kommer til å spise nok av usunn mat oppgjennom årene, så hvorfor ikke utsette det? Hun har 3 eldre søskenbarn der eldste er snart 5 år, og når hun ser at de får godterier og begynner å mase om det selv, da skal hun selvfølgelig få. Vi tenker bare at vi vil utsette det så lenge vi kan 🙂 Så vi minner besteforeldrene på dette ganske ofte så de ikke skal gi lillesnuppa godterier bak vår rygg!
      Denne kommentaren sklei visst litt ut, men dette er ihvertfall min mening 🙂 Folk kan gi barna sine det de vil, men her vil vi vente 🙂 Når tiden for kaker og liknende kommer, kommer jeg også til å lage sunne alternativer. Har du sett oppskriften på havremuffins med vaniljesmak fra fitnessbolggen? De er supersunne, supergode og superenkle! Jeg baker de nesten hver helg!
      http://fitnessbloggen.no/oppskrifter/havremuffins-mvaniljesmak/
      I stedet for cocosa bruker jeg bare litt olje og vanlig kokos på pose :p 🙂 Også lager jeg ca. 20 små i stedet for 8 store som det står.
      Håper dere får en superfin bursdagsfeiring i dag! Gratulerer så mye til Otilie og Olivia <3

    17. Jeg mååå bare kommentere her… Det at barn blir hypre av sukker er faktisk en av de eldste og vanskeligste mytene å ta livet av. For det er det det er, en MYTE! Google hyper barn og sukker så finner du det 🙂 Jeg syns barn skal få et naturlig forhold til mat i alle former. Det å være strenge kan få motsatt effekt senere. Mine barn for lørdagsgodt og kake på bursdagen. De er verken overvektige, hypre eller noe annet rart 😉 Jeg kommenterer likemye til de andre kommentatene her som til deg alså 😉 Når det er sagt, tror jeg heller ikke en ettåring tar skade av å ikke få sukker. Vi er alle forskjellige med forskjellige meninger!
      Kjempe fin blogg og nyyydelige jenter du har! Fortsett å blogge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg