Påvirket?

Solen stråler, det er 16 grader på skyggesiden av huset, jeg har fri og er jentene ligger i vogna. Selv satt jeg i solen en stund, før jeg kjente at jeg var nødt til å skrive. Det er en stund siden skriveinspirasjonen min har vært til stede. Og grunnen til at jeg ble nødt til å sette med meg foran macen nå skyldes at jeg satt og leste igjennom kommentarer og mail som jeg har fått av dere lesere. Jeg ble sittende å tenke på hvor skummelt det egentlig kan være å lese en ung mammablogg for unge jenter. 

Jeg er redd at mammabloggene som skrives av jenter som er unge, inkludert meg selv, kan være med på å skape et veldig feil bildet av det å bli mamma. Jeg kjenner det skremmer meg om jeg får en kommentar fra en 15 år gammel jente som sier hun får så fryktelig lyst på barn når hun leser bloggen min. Eller andre som lar seg misunne og tenke at jeg har det perfekte liv fordi jeg har barn. Jeg vet at jeg har flest lesere mellom 18 og 25 år. Men jeg vet godt om andre mammabloggere som ble mamma mye tidligere enn meg har jenter ned i tidlig tenårene som faste følgere. 

“å få barn smitter” sies det, og det er ikke så uvanlig at venner og familie også får lyst på barn om en av “gjengen” har fått. Men hva ser de utenforstående? Jo, de ser det nydelige barnet med et fredfullt blikk og et smil som tar pusten av en hver. Det er ikke rart man forelsker seg i tanken på å oppleve det samme, og kunne si: “dette er mitt barn“. 
Men er dette bra for en 14 år gammel jente å si? Missforstå meg rett, det finnes 14 år gamle jenter som får barn og som tar morsrollen like bra som en 30 år gammel etablert kvinne. Men jeg trur vel heller ikke det er tilfellet hos de aller fleste.

Da jeg var 16 år fikk jeg utrolig lyst på barn av lignende grunner som over, en nær meg fikk barn og jeg var sikker på at det hadde passet meg like bra. Den dag i dag takker jeg høyere makter for at en stemme inni meg alikevel fortalte meg at det antagelig ikke ville være så lurt. Jeg ble mamma 22 år gammel, og i dagens samfunn er jeg veldig ung til å ha barn. En av mine nærmeste venninner fikk også barn samme tid som meg, men det er også eneste i min vennegjeng. De andre venninnen mine vet ikke hva de skulle gjort om de hadde blitt gravide i dag, i en alder av 23. 

Jeg husker hvordan angsten slo over meg da jeg fant ut av graviditeten. Det var flest dager hvor jeg gledet meg over det som skulle komme, mens andre dager fikk jeg panikk over tanken på hvor forandret livet ville bli. Og dere, det blir det også. 

For det å bli mamma er ikke alltid like rosenrødt som det kan se ut som fra utsiden. Å være mamma er en fulltids”jobb”, du er mamma 24 timer i døgnet, du kan ikke bestemme deg for å ta en lunsjpause om du er sliten. 
Barn trenger stabilitet og rutiner for å ha det bra, og er man ung som har man behov for å gjøre andre ting enn å ha et fullt ansvar for et barn som trenger deg til en hver tid.
Da jeg var i tenårene var jeg igjennom en tid hvor jeg måtte finne ut hvem jeg var, skape min identitet, ta valg, prøve og feile. Jeg feilet mye, jeg hadde perioder hvor jeg overhode ikke syntes det var gøy å være meg. For når man skal bli voksen må man igjennom en tid med mye usikkerhet og prøving for å finne den rette veien. Kanskje må man igjennom 4-5 forhold bare for å finne ut hva man egentlig søker, man vet jo ikke før man har prøvd. Det jeg vet er at jeg hadde mer enn nok meg å klare å ta vare på meg selv i den perioden som gikk fra å være ung til å skulle bli selstendig. Og jeg vet at mine venninner har hatt på akkurat samme måten, så jeg trur dette er noe de aller fleste av oss må igjennom.

Det er derfor jeg blir skremt over jenter som er yngre enn 18 år og som planlagt blir gravide. Så klart vil man elske barnet sitt og få et meningsfylt liv med et barn. Men HEI! Det er så utrolig mye man også vil gå glipp av! Så mye man ikke får mulighet til å oppleve om man blir mamma i en så ung alder. Og det vil komme over deg en dag. Du vil møte den dagen hvor du skjønner at du mistet ungdomstiden og opplevelsene de andre rundt deg var igjennom. De fleste slutter skolegangen og venner blåser bort som tørt løv i et vindkast. 

Vær ung, lev livet, utforsk, feil og lær av det. En dag vil du kjenne at tiden er inne for å få et barn, men den tiden er ikke inne så lenge du fremdeles er et barn selv. Forstå at en blogg ikke er et liv, det er kun en bit av et liv. 

“dagens visdomsord”


Ung og gal 😉

37 kommentarer
    1. Æ hadde en periode da æ ville ha unge men så vart æ gudmor t ei lita prinssese å etter at æ passa ho noen daga aleina skjønt æ ka d egentlig kræv. Så æ e ganske gla for at æ har fått passa ho på den måten å kvær gang æ hør noen av vænnan mine vil ha unge så si æ bare at de burde vent for man tenka ikke på all den jobben d tar.
      Ps. e 16 snart 17

    2. Så fint innlegg! Skremmende med alle de veldig unge på 12 år og oppover som vil ha barn ja. Eller som har unge mødre som forbilder :/ Jeg fikk Leo to uker før jeg fylte 22 år, og syns jeg var ung nok. Hadde en periode når jeg var 15-16 der jeg hadde sinnsykt lyst på barn, men er utrolig glad for at det ikke ble slik :p

    3. Hei 🙂
      Så bra skrevet! Og det er veldig riktig, og viktig signal å gi de unge. Lev livet som ung, få utdanning, jobb og så en familie. Det er veldig mye kos og glede med å ha barn, men også utrolig mye jobb og bekymringer. Alt til sin tid!
      Vil bare si at du har en utrolig fin blogg, som det er en glede å lese hver dag. Jeg er en ” gammel” firebarnsmor på over førti år, så vi er noen mer voksne også som kikker innom her. Lykke til videre med blogg og de utrolig vakre tvilling jentene dine 🙂

    4. Måtte bare komentere hvor bra skrevet dette innleget (og) er 🙂 Dette er noe av det jeg elsker med bloggen din! Selv om du, som alle andre, fremstiller et flott og supert liv, er du samtidig ærlig og får fram på en fantastisk måte at det som kommer frem gjennom bloggene langt i fra den hele sannheten!

    5. E ikke rart onge jente skriv sånn til dæ, på bloggen framstår det som at du har det ryddig til en kvær tid, du bake, du e aldri sliten å har tid til alt.. tilogmed æ som mor skjøl har tenk gu kordan iallverden får ho til alt det dær kvær dag?? Legg merke til at på mange blogga ggenerelt ikke skriv om det negative i hverddagen sin

    6. Karoline; da kan du ikke ha lest denne bloggen lenge når du skriver denne kommentaren.
      Syns dette var et veldig bra, og ærlig innlegg! 🙂

    7. Det er viktig det du tar opp her, Stine. Jeg føler at det nesten er en “trend” for unge jenter å få barn i tidlig alder, får barn da de enda er barn selv. Det er også viktig å huske på hvor mange som faktisk ikke klarer denne mammarollen, mister foreldreansvaret og det hele er bare en veldig trist historie vi hører sladder om. Å vite at om denne piken hadde ventet et par år, så hadde hun vært en bedre mamma. Bokstaveligtalt. Det er sjokkerende at en viss mammablogg som ligger på topplisten venter baby nr to i en alder av 17, hvor hun har mangfoldige unge lesere som blir “inspirert” til å bli gravid.
      Jeg må si det at man blir lett sjarmert over mammarollen når man leser bloggen din, det skal jeg ikke nekte for. Jeg er selv i tjueårene, og føler meg veldig klar til å bli mamma. Spesielt som du sier der par i vennegjengen får barn selv.
      Til slutt vil jeg fortelle deg at du er en god mor, og du har nydelige barn. Stå på videre 😀 Du er inspirerende (på den gode måten, såklart. haha)

    8. Bra innlegg, flere mammabloggere som har tatt opp dette temaet og jeg syns det er like bra hver gang. Slev ble jeg mamma som 17 åring, og alenemor 6 mnd etterpå. Men heey, jeg hadde allerede festet fra meg og opplevd en hel del, og jentungen er det beste som har skjedd meg. Nå tar jeg høyere utdanning som har korte dager på skolen, så har jeg mye tid med 4 åringen min <3

    9. Jeg har fulgt deg på instagram siden O&O ble født, og har også vært fast leser av bloggen din siden.. Jeg er innom bloggen din flere ganger daglig for å sjekke om du har skrevet nye innlegg 🙂 Synes du er utrolig flink til å skrive, og ser virkelig opp til deg ! Men til tross for de herlige tvillingene dine, blir jeg ikke påvirket. Har selvfølgelig lyst på barn i fremtiden, men det er nok en del år til.. ha en fin kveld ♥
      Hilsen Vilde, 14 år.

    10. Hei, jeg elsker bloggen din! Synes du er så flink til å skrive det du mener, når jeg leser bloggpostene føles det som du skriver det du virkelig mener og ikke bare skriver det som virker finest å høre om.. Elsker det at du virker så ærlig på det du skriver! Jeg er 15 år, jeg får inspirasjon av deg som blogger, men skjønner det sånn som du legger frem livet ditt på bloggen at det å være tvillingmamma ikke er så lett. Du inspirerer meg veldig, og på mange måter misunner jeg deg.. Du har de to søteste tvillingene jeg noen gang har sett, du har en kjæreste/samboer, du er kreativ og du er flink til å lage ting! Du inspirerer meg å får meg til å ønske noe sånt som du allerede har opplevd, du er et forbilde for meg! Etter jeg begynte å lese bloggen din hver dag gir du meg på en måte et håp om at livet ikke er bortkastet, men om man bare bruker litt tid så ordner alt seg til slutt♥️ Fortsett med det du gjør Stine, du er mitt store forbilde og jeg gleder meg hver dag til å lese bloggen din.. Klem fra meg

    11. Jeg er så enig i alt du skriver her. Det å være mamma er fulltidsjobb og en blir ganske sliten og nesten litt utbrent noenganger pga underskudd på søvn osv.. Jeg er selv mamma til to nydelige jenter på 9 mnd og 4 år. jeg er snart 34 år gammel og bele mamma for første gang mnd før jeg ble 30 år. En skal tenke seg godt om før en blir mamma i ung alder,selvom man kan føle seg voksen og veldig klar så er en faktisk aldri helt klar for mammarollen. En vet ikke hva en går til før en har blitt mamma. Jeg var kanskje litt seint ute i forhold til alder men er nå glad for at jeg fikk barn i voksen alder og er litt mer erfaren 🙂 Dette er ikke noe kritikk til de unge flotte, og flinke mødrene, for en vokser jo selv også som mamma <3 Men når de er under er i tenårene og vil ha barn så syntes jeg det er litt trist også for de mister mye av ungdomstiden sin til å feile,, prøve og utforske livet. Men å være mamma gir utrolig mye glede i hverdagen og det kan bare sånne små ting som gjør at mammahjertet nesten sprekker av stolthet <3 Flott at du tar opp dette syns jeg og ha en flott helg videre i sola 🙂 Klem fra meg 😉

    12. Tommer opp! Jeg har fulgt med på bloggen din en stund, og i motsetning til Karoline synes jeg det er så utrolig flott at du nettopp viser de mindre flatterende sidene! 🙂 Så klart fokuserer du på det positive ved livet deres på bloggen, men du er også ærlig på at dere ikke har så god råd, og deler kreative ideer for å få endene til å møtes! Inntrykket jeg har av deg og bloggen din er at du er ei jente med stå-på-vilje som tar det hun har og gjør det beste ut av det, noe jeg synes er utrolig inspirerende! 🙂 Når det er sagt forstår jeg jo at unge jenter ser opp til deg som mor, for du har to utrolig nydelige døtre, et utroolig sjarmerende hjem og for meg virker det som at du har en flott tilværelse sånn generelt 🙂 At du da skriver dette innlegget viser også hvor reflektert du er, og hvor mye du bryr deg om leserne dine 🙂 Digger deg!

    13. Hei Stine. Jeg har lest bloggen din siden du startet, og synes du skriver veldig bra. Jeg har alltid vært veldig babysyk. Jeg har bestandig gledet meg helt enormt til å bli mamma. Da jeg var liten sa jeg alltid at jeg skulle få barn når jeg var ferdig på barneskolen, så utsatte jeg det til ungdomsskolen, så vidregående. Nå tenker jeg mer at jeg må få en utdannelse og så kan jeg få ønsket mitt oppfylt hvis jeg skal være så heldig at jeg kan bli gravid.
      Jeg leser selv mange mammablogger men det har ikke noe med mammaønsket å gjør. Ikke for meg hvertfall. At jeg får mere lyst, ja det gjør jeg. Men det er ikke derfor jeg har lyst til å få barn, selvom ønsket blir større. Det blir større fordi dere alle sammen snakker om at kjærligheten til barna deres er så uendelig stor, og hvor fantastisk det er å være mamma.
      Det at jeg har lyst på barn betyr ikke at jeg kommer til å få det nå. For å være helt ærlig synes jeg det er galskap å få barn når man er i begynnelsen av tenårene. Da er man faktisk et barn selv. Det er lov å ønske seg barn og det er det nok mange ungdommer som gjør. Men jeg vil tro at det er et fåtall av de unge jentene som faktisk innerst inne kunne tenke seg å få barn i en alder av 13-14 år.
      Ha en fin kveld! 🙂
      -Hannah, snart 14 år.

    14. Utrolig flott blogg du har! En veldig fornuftig mamma og person 🙂
      Å få barn er ingen liten jobb nei, det krever veldig mye.
      Selv er jeg 32 år og har to flotte jenter på 3 og 6 år 🙂

    15. Hei! Kjempebra innlegg – som alltid!
      Har to spørsmål til deg – hva synes du om smoothiesene til Ellas Kitchen, Hipp osv? Og hvordan grøt gir du til O&O? 🙂

    16. PS. Jeg er 22 🙂 har lest denne bloggen siden jentene var 6 mnd gamle ca. De er utrolige nydelige, som alltid:) det jeg tror mange glemmer er at det er mye Stine ikke deler på bloggen. Når vi får lese at hun har sydd ferdig en kjole feks. Så kan hun ha brukt noen dager for å få den riktig, og da går det også mye fortere å sy kjole nr to. Hun har flere ganger skrevet at tiden ikke alltid strekker til, og jeg regner med, uten at jeg vet, så er det nok andre ting som ofres dersom huset er ryddig, eller noe er sydd. Syns at du skriver en utrolig bra blogg, og du er ærlig. Det er alltid en glede å lese:) Dersom folk blir påvirket til å få barn tidlig pga en blogg, hvor man kun får lese en brøkdel av en hverdag så sier det mer om virkelighetsorienteringa til jenta enn bloggen altså:) Stå på, Stine!

    17. Veldig enig i det du skriver. Jeg har lest mammablogger ganske lenge, og vært litt verpesyk i noen år nå, og er det fortsatt. Har jo også kjæreste, som jeg har vært sammen med i litt over 2 år nå, og det gjør jo ikke saken noe “bedre”, ei at han også har lyst på barn, haha. Har alltid tenkt til meg selv at jeg skal vente til vi har flyttet ut, han skal ha fast jobb, og jeg skal væe ferdig med læretiden. Jeg er 19 år nå, og vil være ferdig med læretiden min når jeg er 21(om jeg får læreplass nå i år, fikk ikke i fjor) Dette er kjæresten heldigvis enig med, men blir jeg gravid før dette, så blir jeg det, klager ikke isåfall 🙂

    18. Kunne skrevet en hel stil om hvor enig jeg er med deg, men skal la det være med et par ord.
      Veldig veldig fornuftig skrevet!! Du er en god mamma tvers igjennom, det er jeg sikker på!

    19. Så utrolig fint og reflektert innlegg du har skrevet Stine! Da jeg var rundt 17 år begynte jeg å bli lei ungdomstiden, og ønsket å komme meg videre i livet. Det som stod høyest på ønskelisten var å bli “voksen”. Jeg var ingen stor tilhenger av fester, og syntes ikke det samme som venninne mine var morsomt lenger. Jeg trengte noe mer i livet enn det ungdomstiden hadde å by på. Faktisk så begynte ønsket etter barn, samboer og det voksne liv å komme da jeg var 17-18. Og slik ble det. Det siste halvåret på videregående ble jeg gravid, altså i en alder av 18 år. Den sommeren flyttet jeg for meg selv, mens kjæresten var i militæret. Han var i militæret helt til datteren vår var litt over en måned. Så graviditeten var veldig tung, men jeg var klar. Dette var noe jeg ønsket, og jobbet derfor hardt for at alt skulle bli bra. Nå er jeg blitt nitten år (tjue i november), og nyter livet som mamma. Ja, det er slitsomme og tunge dager men det glemmes litt fordi alt annet er så fint. Vi bor sammen i en fin leilighet, jobber, og jeg skal starte på studiene om et år (han er lærling). Mye er tenkt ut i forhold til hvordan vi skal gjøre ting og vi har gode rutiner i hjemmet. Så ja jeg syntes en del er for unge til å ønske seg barn og få barn i tenårene. Men når man er ferdig på videregående og oppover slik som meg mener jeg det går fint å bli mamma (selv om mange burde vente) I mitt tilfelle falt dette helt naturlig inn, og ble akkurat slik jeg ønsket. Det har ikke satt noen hindringer for noe vi ønsker i livet, og føler ikke vi har gått glipp av noe! Stå på Stine, du er veldig inspirerende! 🙂

    20. For et flott innlegg! Jeg blir helt klart påvirket av deg, men jeg er ganske lett påvirkelig. Dette er jeg veldig obs på på alle områder, så dette tar jeg på min egen kappe! 🙂 Jeg må jo legge til at jeg blir veldig positivt påvirket av deg! Jeg har en datter på 11 mnd som heter Olivia, men hun var jo ca. 5 mnd før jeg visste om deg, bloggen og jentene dine 😉 Tilbake til poenget; Jeg blir påvirket i positiv grad ved at jeg har lært meg å sy! Nå føles det ut som jeg kan sy hva som helst, ihvertfall hvis jeg har en oppskrift 😉 Jeg blit også påvirket til å lage små kunstverk av hendene og føttene til lillesnuppa mi 🙂
      Dersom man er innom bloggen din bare en gang i blant, kan tvillingmammatilværelsen kanskje virke perfekt, men hvis man har lest mer enn 3 (?) innlegg, så vet man at du skriver om mye mer enn bare den rosenrøde tilværelsen der alt er helt perfekt. Og du skal heller ikke behøve å legge til en setning etter hvert innlegg der du skriver: PS: “Hverken jeg eller min tilværelse er perfekt, husk at dette er en blogg” Jeg mener at når man er gammel nok til å sitte på nettet og lese blogger etter blogger må man også være gammel nok til å vite at alt ikke er sånn det ser ut som, og at man gjerne skriver om det man er stolt av, postive ting, osv.

    21. Takk for at du skriver et slikt innlegg, jeg mener det trengs i bloggverdenen til mammabloggere i dag 🙂 Mye kan virke rosenrødt!
      Jeg var 19 år da jeg ble mamma, og selv om jeg ikke angrer et sekund tror jeg ikke det er for alle.
      Nå er jeg 23 år, og vi planlegger nr. 2. 🙂

    22. Hei, er ganske enig i det du sier. Alt er ikke en dans på roser.
      En dag skjønner man at det var virkelig mer arbeid enn man skulle tro, og at du må være tilgjengelig hele døgnet.
      Jeg var selv en av de som “planla” det i en alder av 18. Det vil si, jeg lot naturen gå sin naturlig gang, og tenkte derfor at det som skjer , skjer av en grunn 🙂 Det er iallfall det jeg tror på, at alt har sin grunn.
      Jeg hadde selvfølgelig tatt forhåndsregler om jeg absolutt viste at jeg ville tatt abort om jeg hadde blitt gravid. Men jeg ville ikke det….
      Føler ikke jeg har gått glipp av såå mye.. Er ute en sjelden gang, og lever lenge på det! Har fått vært mye på fyll og fanteri helt fra 13-14 års alderen, vært russ osv.. Det er dette livet jeg vil ha 🙂

    23. Håper det du skriver når inn til de som tenker i de baner at de vil bli gravide i tenårene. Kunne ikke vært mer enig. Å få barn er litt av en jobb og husker at jeg fikk SJOKK når jeg etter å ha fått mitt første barn virkelig forstod at nå var jeg for alvor stuck. Han trengte meg HELE TIDEN i begynnelsen og søvn var et fremmedord. Så sliten som jeg var.. Og det er fortsatt mye jobb men det er klart man nyter jo morsrollen også, for all del 🙂 Men jeg er så glad for at jeg fikk ha ungdomstiden og etter det student-tida uten barn å tenke på- så mange gode minner jeg ikke ville vært foruten 🙂

    24. Heei
      Du har en kjempe fin blogg elsker den. Jeg anbefaler deg en ting å skrive en bok som heter speiltvillingene. Med de innleggene du skriver kan du gjøre om til en bok kanskje når o&o blir litt eldere. Igen bloggen din er den beste jeg har lest<3. Håper du kan svare på spørsmålle mitt.<3 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg