Barnemat med TORSK

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/10690815/?claim=at3d53rmkan”>Follow my blog with Bloglovin</a>

 

Hei alle sammen, da jeg hadde spørsmålsrunde fikk jeg inntrykk av at mange ønsket seg flere barnemat innlegg, så i dag kommer det et. 

Når jeg lager middager til jentene, så improviserer jeg stort sett alltid, også er det er noen av rettene som blir favoritter som jeg lager om igjen og om igjen. Det jeg tenker på som er viktig når jeg lager en middag er å ha med kjøtt/fisk/fugl, grønnsaker, fett og litt stivelse. Og innenfor hver av de sjangerene varierer jeg veldig. Ofte bruker jeg det jeg har i kjøleskapet fra sist rett over i en ny rett for å ikke kaste råvarer. I dag har jeg laget en torskerett som er veldig enkel å lage. 

Ingrediensene er:

  • 2-3 ren torskefileter (ikke bruk lettsaltet, for små barn skal ikke ha salt)
  • en stor søtpotet
  • 3 store gulrøtter
  • 1 stangselleri (kan også byttes ut med vårløk, purre om du har det i kjøreskapet. Jeg har alltid stangselleri i kjøleskapet for jeg bruker også stangselleri i pastabolognaise- retten HER)
  • 1/2 løk
  • kruspersille
  • ekte smør 

Jeg har sluttet å bruke Philips Avent sin damenhet og hurtigmikser når jeg lager middager til jentene, det er fordi jeg nå lager middag til tre og de har i tillegg blitt så store at de spiser mye. Så matlageren jeg har vært så utrolig glad i blir for liten nå som jeg lager større posjoner og jeg lager gjerne så store posjoner at jeg kan fryse ned litt slik at jeg slipper å lage mat hver dag.

Skjær opp alle grønnsakene i biter og ha de over i en kjele med vann. Skjær opp torsken i biter, men la den ligge å vente litt, sammen med kruspersille du plukker av urten din. 

La grønnsakene stå å koke i ca 15 minutter, til grønnsakene begynner å bli myke.

Etter 15 min har du i torsk og persille. Da det stå å trekke i 10-15 minutter til fisken er ferdig, det ser du ved at den lett deler seg. 

Mens jeg lager mat er jentene i stua og leker, se som de roter, og Sophia har vist funnet en smokk. Hihi,  slik som de koser seg når de får holde på. 

Når maten er ferdig kokt, heller du av vannet, putter i et par skjeer med smør og moser med en potetmoser eller en stavmikser alt ettersom hvor store biter barnet ditt er klar for å spise. O2 har blitt veldig flinke til å tygge biter, så da bruker jeg potetmoseren først til å mose litt, også bruker jeg stavmikseren etterpå når jeg har tatt vekk litt av det med større biter i, for S som jeg er dagmamma for spiser mye bedre om det ikke er like mye klumper, så der må man bare se ann barnet hva de foretrekker og er klar for. 

Jeg opplever noen ganger at jeg synes mat som har vært fryst blir litt tørr, da kan man ha i litt vann så klart, eller man kan bruke melk i denne retten. Er barnet under tilvending av kumelk bruker man det, hvis ikke kan man bruke mm eller mme, men ved mme er det viktig at maten blir spist med en gang og at man ikke tar vare på restene da mme blir dårlig om den blir stående. 

Håper det smaker 🙂 

12 kommentarer
    1. Så gøy med oppskrifter! Liker at du ikke er då overfancy sånn som mange andre mammabloggere er… Liker at det er enkelt og sunt og godt, og at du ikke må handle fra iherb, og utenlandske butikker hehe 🙂 min jente på 1 år elsker forresten most avokado blandet med most pære:) pleier å fryse det ned og bruke det som is, sunn og frisk is som går ned på høykant 🙂 stor klem til deg, elsker bloggen din, og du virker som en fantastisk god mamma og jente 🙂

    2. Åhhh, nå ble jeg glad. luker at du legger ut oppskrifter. Setter faktisk stor pris på det.
      Lurte på når O2 begynte med annet enn mme/mm? :))

    3. Takk for tips til oppskrift, skal lage noe lignende med torsk i morgen til min lille;-) Men bruker du ikke avent maskinen lenger? Hvis ikke, hvorfor ikke?

    4. Mente jo selvfølgelig *liker
      Ga du det rett før dem la seg eller på dagen? Og lagde du de purene selv?

    5. FY1988: lagde alltid selv. Jeg prøve alltid ut nye ting på dagen i tilfelle det skulle være noe de reagerte på eller fikk vondt i magen av. Jeg ville ikke ødelegge nattessøvnen ved å gi de noe nytt på kvelden tilfelle de skulle få vondt i magen.

    6. Så bra med oppskrifter 🙂 Jeg har også alltid laget hjemmelaget mat til min snuppe. Nå er hun 11 mnd og spiser omtrent ALT 😀 Herlig! 🙂 Noen ganger får hun most mat, og andre ganger får hun maten i små biter/firkanter 🙂 Greit å variere litt ettersom hun spiser mindre når hun spiser selv, men synes det kan bli kjedelig når jeg mater henne med skje 😛 Valgets kvaler 😛
      Stå på videre 🙂 Jeg tipper at mammen til Sophia er rimelig fornøyd med at lillejenta hennes får så mye god og sunn mat 🙂 🙂
      Klemmer til dere 🙂

    7. Leser over her at avocado fryses. Trodde man ikke skulle fryse den og gi til baby ? Vet ikke hvorfor, men har lest det ett sted! Min lille er 5,5 mnd og har fått grøt, frukt og grønnsaks mos ( laget med avent sin damp/blender ), kan jeg begynne med kjøtt når han blir 6 mnd?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg