OPPSKRIFT SKJØRT

OBS: langt innlegg 😉


MØNSTER SKJØRT:

Start med å måle omkretsen rundt livet til barnet ditt, eller deg selv om du heller ønsker å sy et skjørt i din størrelse. Del målet ditt opp i 4, for du skal bare tegne en 1/4 av skjørtet av gangen. Eks, er omkretsen rundt livet 60 cm så tar du 60/4 = 15 cm.

Fremside:
Merk av to streker med 15 cm (eller så klart ditt mål) på et ark, pluss på 8 cm (7 cm skal gå til foldebretter, og 1 cm til sømrom). Tegn opp en litt buet strek i mellom det nye målet ditt (mitt ville vært 15+8= 23 cm.) Den ene streken du tegner som lengden på skjører skal gå rett ned, som en tilnærmen 90 graders vinkel, det vil blir midt foran på skjøret, den andre siden skrår du litt utover slik at skjørtet får sving. Du velger selv lengen på skjørtet. Teng så en tilnærmet paralell bue i bunn som den oppe. (ikke overdriv buen, det ser rart ut når skjørtet blir ferdig). Et lite stykke inn fra miden øverst på ønsteret setter du av to merker med 3 cm i mellom. Se bildet under. Når du skal klippe ut dette mønsteret, legger du stoffet dobbelt slik at du får brettekanten mot midtsiden av fremdelen, slik at det ferdig klipte fremstykket blir helt, og ikke delt på midten slik mønsteret er – se bildet under. 

Baksiden tegnes nesten likt. Bruk smørpapir, da kan du legge mønsteret til fremdelen under og du ser strekene igjennom. Tegn bakdelen to cm smalere enn fremdelen, altså: når fremdelen ligge under så tegner du to cm på innsiden langs den den skrå siden hvor du vil få sømmen (høyre side på bildet under). Tegn så på det ekstra stykket som vil havne midt bak på rompa, det er stykket vi bruker til å feste trykkapper/knapper på. Du kan selv velge hvor langt dette stykke skal være, det kan gå helt ned om du ønsker knapper hele veien. Tykkelsen skal være ca 2 cm + 2 cm.  Merk av to streker med 3 cm i mellom øverst ved livet hvor du ønsker å ha en fold – se bildet under. 

Denne delen skal du ha to deler av når du klipper ut stoffdelene. Legg stoffet dobbelt og klipp rundt hele, da får du en høyre del og en venstredel. Den ene av sidene klipper du vekk halvparten av stykket til knappefeste.  

Klipp noen små hakk der hvor du har merket av til foldene. 

FREMGANGSMÅTE:

Alle 3 stoffdelene har merket opp folderom. Lag foldene slik jeg har laget en under. Hakkene etter markeringen ser du på den rette delen av bretten som vil havne på vrangsiden av stoffet. 

Sy en søm øvert slik at folden holder seg. 

På fremdelen: legg til en folde til slik du ser jeg har gjort på bildet under, sy den fast slik du sydde fast foldene over. På baksiden holder det med den folden som er over, man kan også justere dette når du har sydd sammen alle delene, ser du at skjørtet blir veldig stort kan du legge på en fold til på hver side. 

Sy sammen fremstykke med bakstykkene, rette mot rette slik at sømmen kommer på vrangsiden 

Sy sammen bakdelene, kun den delen som er før knappestykket. 
Og nå gjelder det å prøve det på, for når man tegner mønster selv må man gjerne gjøre noen justeringer. Blir skjørtet for lite kan du ta opp folder, er skjørtet alt for vidt i livet kan du sy sømmene i siden av skjørtet litt lenger inn, og klippe vekk det som blir til overs etterpå. 

Kanten i livet

Når jeg laget skjørt til de små brukte jeg ribb/strech stoff i livet, det er nok mer behagelig for de små som åler kroppen i alle vinkler til en hver tid i tillegg til at de kan vokse med strechen slik at plagget varer lenger enn om man bruker bomull uten stretch som jeg brukte i skjørtet jeg lagde til meg selv DETTE
Bruk målet rundt livet, og trekk i fra 8-10 cm om du bruker et strechstoff. 

Klipp ut en remse i din lenge som er ca 6 cm bred. 

Legg den dobbelt og sy sammen endene. Vreng tilbake slik at sømene blir på vrangsiden

Sy fast ribben på skjørtet. Ribben er kortere enn skjørtet, derfor må du dra i ribben slik at det strekker seg hele veien til enden av skjørtet. Jeg begynner alltid fra midten når jeg fester på ribben, det er lettere å få strekt den likt hele veien da. 

Se hvordan jeg strekker ut ribben. Jeg strekker den helt ut til enden på det korte knappestykket, men stopper ribben halveis inn på det lange knappestykket. Det er fordi disse enden skal brettes inn etter på og da slipper det å bli flere lag med stoff enn nødvendig bak. 

Jeg er veldig glad i å sette på detaljer som gjør klærne jeg syr litt mer enestående, denne gangen ble det en blondekant som jeg sydde fast akkurat i overgangen fra ribb til skjørt. Den har også oppgaven i å festen sømmen fra ribb til skjørt nedover. 

Knappestykket:

Brett det minste stykket inn slik at det går en rett linje fra sømmen og opp til toppen av skjørtet. Fest gjerne et par nåler for å holde det slik. 

Sy et knappehull i ribben, du kan også forenkle det ved å bare bruke trykkapper. 

Fest på en knapp på den andre enden av ribben. Samme ende som knappen er festet bretter du inn stoffet fra enden på ribben. Fest på et par trykkapper på bomullsdelene. Da slipper du å sy fast denfliken som skal brettes inn siden den holdes på plass av knappene.

Til slutt bruker du et strykejern til å hjelpe deg med å brette inn kanten i bunn av skjørtet to ganger slik at enden på stoffet blir gjemt. 

Sy en søm langs kanten hele veien som holder bretten fast, sy alltid på rettsiden når du syr en søm som vil synes, det blir mye penere. 

Og du er ferdig. 

15 kommentarer
    1. Hei! Utrolig fint skjørt!! Kunne du tenke deg og lage en video av Hvirdan du langer det, jeg skjønte ikke helt det første du gjorde😁

    2. Å herlighet så skjønt, er så misunnelig på dere som kan sy!
      Ender dessverre alltid opp i aggresjon og knekte nåler på symaskinen..

    3. Disse skjørtene var supersøte! Jeg synes det virket litt vanskelig å tegne opp og lage dem, men det er sikker ikke så vanskelig hvis man setter seg ned med blyant og papir 🙂
      Jeg setter virkelig pris på syinnleggene dine! Har fått sydd masse til lillesnuppa 🙂

    4. Så flink du er! Det var nydelig og det var også veldig inspirerende 🙂 Fikk veldig lyst til å prøve å lage et sånt skjørt til min datter selv. Tusen takk for at du viste fremgangs måten din, og la til en så god forklaring. Du er virkelig en av de som inspirerer meg veldig når det kommer til å sy 🙂
      Ha en flott dag videre 🙂

    5. Utrolig fine skjørt:) flott blogg og 2 herlige jenter dere har:) dette skjørte må jeg prøve meg på til mi jente, nesten samme alder som deres jenter:)

    6. Hei! Jeg driver så smått å syr litt til mine små, og fikk veldig lyst til å sy dette skjørtet til min frøken! Men, jeg forstår ikke helt hvordan du gjør det i åpningen bak? Altså der du fester i knapper, for å få det til å gå over hverandre… Håper på svar, eller kanskje en liten video, som noen hadde nevnt! 🙂 du er en stor inspirasjon!

    7. Renate: det ene knappestykket skal være lengre enn det andre. Så når du bretter de inn slik de skal være vil det ene stykket stikke lengere ut, det blir liggende på baksiden av skjørtet og feste knapper med de kortere knappestykket som går rett opp fra sømmen. Forstod du? 🙂

    8. Hei 🙂 er så kjekt å klikke inn på siden din og se hva du har funnet på å dele med oss av ting du lager 🙂 ser det er flere som har spurt etter video av skjørtet du har sydd til jentene, er det noe du kommer til å gjøre?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg