Mønster: bukse til voksne!

For at du skal få et mønster som passer til deg, så er det like greit at jeg viser deg hvordan du kan måle ut riktig størrelse, som at jeg sette opp et skjema for de ulike størrelsene. Det er lettere enn du tror, og jeg skal forklare grundig. 

Du trenger:

– matpapir på rull for å tegne mønster. Teip sammen noen remser, lengen bør være på litt over en meter. 

– målebånd 

– penn 

Start med å måle omkretsen rundt lårets bredeste punkt, altså nesten øverst. Omkretsen er lengen på den vannlettelinjen som er tegnet under. Jeg har brukt skjøten for å finne en midtlinje på arket mitt, om du ikke har en skjøt der det passer, bretter du arkene dobbelt slik at du får en midtlinje nedover på arket ditt. Tegn nå en vannrettstrekt av lårets mål på arket hvor midten av streken havner på midtlinjen. 

Mål så innside bein. Jeg gidder ikke å være sjenert på ord, så fra tiss til ankel. Dette er lengden på buksa, og du måler opp streken fra den vannrette lårlinjen. Så måler du omkrets på ankel og tegner opp lengen i bunn av “innside bein” målet ditt. Husk at både omkrets av lår og ankel bør være et par cm større om du ikke vil ha tights. 🙂 

Så kommer den vanskeligste delen, du skal måle lengen fra tiss og opp til der du ønsker at buksen skal havne på magen. Dette målet må være litt lavere enn der du normalt har buksa, siden det kommer en ribb på 5 cm over buksa igjen. På venstre side av “omkrets lår – streken” skal du merke av målet ditt oppover. Så skal du gjøre det samme bak, mål fra tiss (altså midt under der en hver bukse ender i sømmer), og over rompa. Her ser du at buksa må være høyere bak fordi rompa tar plass. Merk av målet til rompa på høyre side av “omkrets lår – streken”. 

Ta så et mål rundt hoftene og del målet ditt på to. Hvis du er 90 cm rundt hoftene med litt luft, skal streken din være på 45 cm. Dette skal være lengen øverst på mønsterdelen av buksa.  Fra venstre punkt av “omkrets lår streken” skal du tegne en svak bue innover før den skrår rett opp og havner på høyde med punktet for lengen av tiss til mage. Det samme skal linjen fra tiss til over rompe gjøre, men denne skal ha en enda større bue innover. Her kan det hende du må prøve deg litt fram, for målet imellom mage og rygg skal være hoftemålet ditt delt på to.  

Til slutt tegner du strek ned fra ytterpunktene av “omkrets lår streken” og ned til ankelmålet. Klipp ut

Et tips før du klipper ut møsterdeler i stoff er å kvalitetssjekke litt. Når du bretter mønsteret i to langs brettekanten din, så beina være synkrone, mens fra tiss og opp skal møsteret vike i fra hverandre. Baksiden skal være høyere og smalere enn framsiden. 

Jeg delte mønsteret mitt i to før jeg klipte du stoffdeler, dette gjør du om du ønsker å ha lommer. Legg det ferdigvaska stoffet dobbelt og klipp ut delene. Jeg trengte en meter med stoff til buksa mi. 

LOMMER: 

Når du tenger en lomme så skal du ta for deg fremsidestykke av buksa, altså den delen som er lavest og bredest som vist over. Langs rettsiden, der du delte buksa i to skal du tegne opp til en lomme. Lomma skal følge buksa langs ytterkantene slik som bilde til venstre under viser, og tegnes bare som en bue ned. 

Klipp ut to lommer med stoffet liggende dobbelt, da får du fire deler. 

På fremsiden av møsteret må du klippe bort en trekant til lommene. Det samme gjør du på to av lommedelene. Det må da være to lommer som ligger med vrangen mot hverandre eller retten mot hverandre, slik at de blir speilvendt når du tar de i fra hverandre. 

Til slutt trenger du ribb til livet og ankelene. Til livet bruker du omkretsen av hoftene dine, men kutter av ca 5 cm. Dette er fordi det er mye strecht i ribb, slik at du må lage den litt midre enn din egen omkrets. 
På ankelene passer det å bruke målet anklene måler. 

Bredden velger du selv, mine ribber som vist under er 10-12 cm bred. 

Nå er du klar for å sy, trykk HER for å komme til syinnlegget. 

11 kommentarer
    1. Kjære vakre deg! Jeg fikk en utrolig nydelig overraskelse i posten for et par dager siden, og vet ikke hvorda jeg skal få takket deg! Tusen takk, jeg ble så glad! Og Nelia ble enda mer glad 🙂 Vi gleder oss til å prøve kjolen på 🙂 Du er utrolig dyktig! Hadde vært så koselig å treffe dere en dag 🙂 Stor klem fra oss 🙂

    2. Caroline: åh, kjære vene, nå ble jeg glad for en meget overraskende og hyggelig kommentar i kommentarfeltet 🙂 Så gøy at du likte kjolen, jeg håper den passer, for det er ikke så lett å vite hvilke størrelse de små er i. De vokser så fort! Hadde vært kjempe hyggelig å treffe dere 🙂 stor klem, og ha en fin dag i det litt kjedelige været, som forhåpentligvis letter i løpet av dagen.

    3. linda: det er genene som styrer det, så finnes nok ingen kur. Jeg smurte meg med weleda strekkmerkeolje siden jeg ble så tørr på magen og det klødde veldig uten

    4. Nå er det rett på stoff og stil i morgen 🙂 🙂 🙂 dette har eg håpet og gledet meg til at du skulle dele 😀 Tusen takk nok en gang for inspirasjon og god framgangsmåte 😀

    5. Kjempefin blogg og hvordan lage mønster til bukse. Har nettopp kjøpt en Husqvarna Emarald 116.
      Skal sy en Yogabukse, så bloggen er midt i blinken. Den hjelper en del på vei. 🙏💕
      Selvfølgelig blir den oransje. Veldig posete i økologisk Jersey med trang hofte og ankler og store lommer

      Ha en fin helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg