Gamle Skatter

I går var BT og jeg en tur i låven vår på let etter planker, vi fant ikke det vi trengte av planker, men jeg fant alikevel noen små skatter som vi fikk frem i lyset. Woho, hvor gøy er det ikke å kunne gå på skattejakt i sin egen låve. 

Jeg fant tre gamle trekasser, jeg synes de er super sjarmerende, selv om de er litt falleferdige. Jeg har tenkt til å bruke de gamle kassene til blomsterkasser, gården vår har jo historie helt tilbake til 1800-tallet og da synes jeg det er veldig koselig å kunne pynte opp med gamle gjenstander. 

Men jeg trenger litt hjelp fra dere lesere. Jeg lurer på om jeg skal beholde de akkurat som de er i farge eller om jeg burde male de? Med en gang tenkte jeg at jeg skulle male de hvite, men så ble jeg brått litt usikker, for da ser man jo ikke at de er så gamle som de er. Kanskje jeg heller skulle malt på noen visdomsord i stedet og latt kassen bevare sitt gamle preg? Hva trur dere blir fines?

 

Ha en strålende dag! 

40 kommentarer
    1. Tror de kan miste litt av sjarmen dersom du maler de. Jeg er også sånn som helst maler alt i hvitt, og det kan jo hende at det blir kjempefint dersom de blir hvite. Men tror jeg ville beholdt de slik som de er 🙂

    2. Åhh jeg elsker de! Om du skal male foreslår jeg litt “gjennomsiktig” så man ser treverket igjennom!

    3. Jeg syns du burde bevare de i den fargen som de har nå, de har mye sjarm! Og ønsker du noen hvite er det jo bare og lage noen nye og male. De gammle kan ikke erstattes.

    4. Absolutt finest å ha la de være naturlige! Enig med deg at de mister sitt gamle særegne preg om de males. Jeg syntes personlig slike kasser er helt fantastisk fine både til blomsterkasser ute, men også til pyntekasser inne plassert på høykant (til evt. blader).
      Et kjapt søk på google viser også at noen har valgt å sette på hjul under, og da får den jo fort veldig mange andre bruksområder også 🙂

    5. Behold de som de er, mest sjarm i det synes jeg 😃 visdomsord er fint, det har jeg sett en eller annen plass 😃

    6. Kjempefine kasser 🙂 Jeg tror jeg ville valgt å beise de litt mørkere, for å få en litt mer rustikk look. Men de kan helt klart bli fine slik de er, med tekst på 🙂

    7. Enig med dem over her, ikke mal dem hvite! Det er veldig fint med tre, og for å få litt glins i kassene ville jeg enten brukt treolje eller beis, for å bevare dem litt😊 lykke til! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

    8. Ikke mal og ikke skriv noe!!! Olje de med nøytral olje for å bevare de enda bedre og for å få frem treverkets naturlige patina:)

    9. Jeg er enig med de over, ikke mal dem. Jeg hadde nok latt de være helt som de er, men det hadde sikkert blitt veldig fint med skrift/quotes på de også 🙂

    10. Ikke mal de 🙂 jeg har en sånn og den er umalt, med fine blomster oppi er de fine nok! 🙂

    11. La dem være som de er, og du kan også bruke dem som stuebord eller hylle på veggen, skohylle iganga osv.

    12. Kjempefine kasser! Kjenner jeg blir misunnelig…hihi
      Hvis det hadde hvert mine kasser hadde jeg ikke malt dem, men beholdt dem som de er ! 😀

    13. Bevar dem, akkurat det som er sjarmen, gammelt skal se ut akkurat sånn! Knalltøft, fyll dem opp med blommor:-)

    14. Tror det blir finest om du ikke maler dem 🙂 De mister jo noe av den gamle sjarmen om de får et lag med maling på seg. Og personlig synes jeg den type slitt tre egentlig passer til det meste også 🙂

    15. Ha di slik di er 🙂 ett tips siden di er så gamle er å kle innsiden med plast så di ikke råtner når di blir våt. Eller smøre innsiden inn med noe som beskytter

    16. Jeg hadde tapetsert bunnen av dem med en fin tapet (retro for min del) og hengt dem ved siden av hverandre på veggen i stua – kule hyller!! Og for all del ikke mal dem, da kan du heller snekre deg noen blomsterkasser:)

    17. Jeg anbefaler å gjøre absolutt ingen ting med dem. De er finest nøyaktig som de er 🙂 Man kan få kjøpt “gamle” kasser med ordtak o.l. på, da synes jeg det er stiligere å la det som er gammelt og sjarmerende være som det er.

    18. Jeg synes du skal bevare fargen! Men om du vil gjøre de litt freshere i fargen, kan du bare bruke litt beis i drivvedfargen til jotun. Superfint!

    19. Tror de blir veldig fine med litt olje! Da kan du, om du vil, sette et lite fargepreg på de, eller bare gi de en oppfriskning uten farge. Synes både maling og beis ødelegger litt av den gamle looken over de.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg