Hjemmedaget smoothieIS

Sist fredag var jeg i byen og shoppet litt, jeg har innom Traktøren for å kjøpe litt mer Rice servise til jentene da jeg kom over de søteste isbeholderene. Slike finnes jo overalt, jeg så blandt annet at de hadde slike på søstrene grene til en veldig billig penge.

Og hva er vel bedre enn is på sommeren. Jentene her velger frukt og bær fremfor kake og søtsaker, så hvorfor skal jeg da gi de usunn is når de heller hadde valgt å spise sunne bær og deilig frukt? Derfor synes jeg det er veldig fint å kunne lage is til de må selv. De har fått smake kjøpeis, vi er ikke veldig strenge på at barna våre ikke får smake på det som er usunt, men som BT sier: “De kan jo heller få frukt og bær, for dem synes et jordbær er det beste i verden, så da trenger vi ikke trykke i de sjokolade bare fordi vi liker det” Og jeg er veldig enig. 

Når man lager hjemmelaget is, kan man lage akkurat hvilken smak man ønsker, man kan blande saft og fryse ned det eller man kan lage smoothie eller en type milkshake og fryse ned til en deilig is. Denne gangen laget jeg en smoothie av litt bær, en banan og juice. Jeg har alt over i en blender 

Blender det hele sammen

Har smoothien over i isbeholderene og legger de i fryseboksen

Når de er ferdig frosset er de klare til å spises, det kan være lurt å la litt varmt vann renne over beholderen før du tar opp isen slik at isen ikke blir sittende fast.

Og to jenter var veldig fornøyde med dagens frokostdessert! 

19 kommentarer
    1. Så utrolig søte isbeholdere ja!
      Disse må jeg nesten skaffe meg. Har tenkt på å kjøpe isformer en liten stund nå, men aldri kommet så langt at jeg faktisk har kjøpt noe enda 😛

    2. Linda Marie Stuhaug – lidenskap for sunn mat og trening: ja, det er kjempe deilig. Jeg er sikker på at det er fordi de har fatt ferske råvarer fra de var 5 mnd gamle. Eneste jeg var litt dårlig til å bruke i maten deres var kylling og det er faktisk det de er dårligst til å spise nå. Men hele tomater og til og med oliven glir ned som godis 🙂 så de spiser så og du alt og har stor matglede.

    3. Jeg er enig med Juliane; Dette er virkelig en gla’blogg! 😀 Jeg blir alltid i godt humør av å lese bloggen din 🙂
      De isbeholderne fra søstrene grene kjøpte jeg i helgen, men har ikke laget is enda. Jeg gleder meg til å gi is til både olivia, samboer og megselv 😉 😀

    4. På jobb i barnehagen i en alt for varm periode la jeg en hel appelsin i fryseren over natta. Skar den opp i vanlige appelsinbåter, og barna var henrykte over isen de fikk som smakte så utrolig søtt og godt! Trenger ikke være så vanskelig eller usunnt å glede barn 😊
      Jeg har faktisk kjøpt inn slike former for å lage is til meg selv også, tenkte fryse yoghurt…har du prøvd det?

    5. Ren yoghurt blir altfor hardt, den må tine i minst en time etter at den tas ut av fryseren før den blir myk nok til å spise dessverre, og da tiner den ujevnt, renner utenpå og steinhard inni… Fikk ispinner til å sette i yoghurtbeger, og prøvde med kokosyoghurt, ikke suksess! Men smoothieis derimot, tommel opp! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg