Min Vår & Sommer kolleksjon

God siste dag i denne uken! 

I dag tenkte jeg at jeg kunne oppsummere litt på syfronten for dere. Og med det har jeg lyst til å vise dere min kolleksjon fra vår- og sommermoten. 

Denne mnd er det nøyaktig et år siden jeg for første gang satt meg foran en symaskin for å sy et klesplagg. Jeg hadde mamma ved min side og hun viste meg hvordan jeg skulle gå frem. Mamma er utrolig flink til  å sy, selv om det har blitt lite sying de sise årene. Heldigvis har hun tatt det opp litt etter å ha fått barnebarn. Jeg husker godt hvor gøy det var å kunne bestemme hvordan ballkjole jeg ønsket meg for så å se mamma sy den da jeg var yngre. 

Grunnen til at jeg startet å sy var fordi jeg ønsket å lage noe unikt til mine to små piker, akkurat slik mammaen min har gjort til meg. Man setter veldig mye større pris på noe som er laget av kjærlighet enn noe som man har betalt for i en butikk. I tillegg var det veldig mange penger å spare på dette. Folk trur at stoff er dyrt, og jeg kan si det slik at skal jeg sy noe til meg selv så det er nesten like billig å handle klær på en billingbutikk som for eks H&M, men å sy klær til de små er veldig mye rimligere enn å handle, nettopp fordi man trenger så utrolig lite stoff og hvis man ser i butikkene så er det nesten like dyrt å kjøpe barneklær som voksenklær. 

Sygleden vokste og utviklet seg. Og her er et resultat fra vår og sommerklærne jeg har sydd i år 

Buksekjolen sydde jeg etter mønster fra Stoff og Stil (dette

Jeg hadde igjen litt rester av stoffet så jeg sydde to matchende luer til buksekjolene. Slike luer som disse er favoritt luer på sommerdager, de er ikke varme men beskytter hode og øynene for det skarpe solen. Disse har jeg lært å tegne og sy av mamma, og jeg har delt oppskrift og fremgangsmåte HER

Det er alltid kjekt med noen skift til de små så jeg sydde også luer i det lekre bomullstoffet fra Tilda. 

I vår sydde jeg to shortser i velour, jeg synes jentene er veldig søte når de har shorts med strømpebukse under. Har man et buksemønster så kan man lage veldig mange varianter, disse shortsene er et eksempel, jeg har bare forkortet beinene. Jeg viser i video hvordan jeg syr denne type short bare i bukse i DETTE innlegget, men shortsen er litt forenklet da de ikke har lommer. 

En ny variant av shorts sydd i bomull. Disse har jeg laget fremgangsmåte til HER

Jeg lagde også matchende hårbånd til. Det er kanskje det søsteste jeg vet på de små med lite hår. Og oppskriften delte jeg HER 

Så prøvde jeg meg for første gang på en selskapskjole. Disse har jeg laget etter en oppskrift fra boken “sy klær til kidsa” Jeg måtte bare tegne mønsteret litt mindre da størrelsene begynte på to år, og så gjorde jeg om festingen bak fra glidelås til trykkapplås siden jeg ikke hadde glidelås

Det var så gøy å sy selskapskjolen at jeg måtte sy to til, de nye selskapskjolene ble jentenes bursdagskjole


Fotograf: Kamilla Weiglin / Barnas Bilder

Et skjørt var noe jeg ikke hadde prøvd meg på tidligere, noe som heller ikke var vanskelig å sy og oppskriften delte jeg HER

Bukse med matchende genser til hver av mine to O’er ble også ferdig. Genserene kjøpte jeg på H&M og sydde på en O, buksene har jeg delt oppskrift på HER

Og mitt siste plagg for denne gang, er de to nye jumpsuitene. Disse har jeg tegnet mønster til selv, så om jeg får tid en dag skal jeg dele oppskrift med dere, men akkurat nå lover jeg ingenting 🙂

Jeg håper dere liker mine innslagg av hjemmesydde plagg. Jeg blir så utrolig glad når jeg får meldinger om at dere har hentet ut inspirasjon til å sy og klart å sy deres egne plagg ut i fra mine oppskrifter. 

Ha en fin fin dag!

 

40 kommentarer
    1. Åå, blir så glad når jeg ser/hører om de som lager klær selv til sine barn. Jeg selv har vokst opp med en mamma som har gjort alt av håndarbeid, hele tiden. Og hun sydde barneklær til meg og like klær til dukkene mine. Det er så gøy å se bilder av seg selv og se de fine klærne hun laget. Synes du er kjempeflink og kreativ som syr selv til jentene dine 🙂

    2. Jeg er bare så søkkinponert over deg at jeg har nesten ikke ord 🙂 du er bare utrolig flink og flittig! 😃

    3. Jeg fant symaskinen og fant oppskriften på skjørtet! Kjempefornøyd!! Også så billig! 🙂 Både meg og Othelia elsker skjørtet! 🙂 Takk for oppskrifta! 🙂 Ha en fin uke 🙂

    4. Utrolig søte barneklær du lager. Jeg har blitt veldig inspirert av å lese bloggen din og har prøvd meg litt ved symaskinen selv. Veldig gøy😊

    5. Du er altså så flink! Så gøy å kle barna sine med noe man har laget selv vil jeg tro 🙂
      Jeg så et innlegg som du har skrevet for noen dager siden, der hvor du hadde en blazer fra hm og tenkte at denne vil jeg også ha.. Nå har jeg funnet den på nett, men lurer på om hvordan de er i str? Ha en fin kveld 🙂

    6. Nå ble jeg så inspirert at jeg fant frem symaskinen som aldri er blitt brukt!:p kom ikke langt da..forstår ikke bruksanvisninga på hvordan jeg starter igang dette. Haha! Prøve å få starthjelp av mamma jeg å, og skaffe noe stoff. Har så lyst til å sy til Markus og Mina nå , at d kribler! Elsker tipsene og disse innlegga, du er så sava flink!

    7. marthemine: Åh, så hyggelig å høre 😀 Da blir twinsa fine! Tips til å få i gang symaskinen – se på youtube. Haha, der er jo ALT! Men stoffer blir det verre med 🙂

    8. Tonje: Ja, det er mye gøyere å kle de opp i de klærne jeg har sydd, så de er som regel alltid på når vi skal bort og lignende så blir kjøpeklærne mer hverdagsklær 🙂

      Åh, så bra, den er griselekker. Får alltid komplimenter når jeg har den på meg. Den er som H&M størrelser. H&M er jo gjerne mindre i størrelsen enn mange andre butikker. Jeg har min i 34 og det er stort sett det jeg bruker fra H&M.

    9. For et fint og sommerlig innlegg! Kjempefint å samle alle vår- og sommerklærne i et innlegg. Jeg tror jeg har kommentert på alle innleggene dine om disse klærne, så skal ikke utdype hvor fine jeg synes alle er nå :p 🙂 (De er FANTASTISK FINE) 😉
      I fjor sommer ble jeg litt syinspirert av tanta mi men så gikk det litt over igjen. På høsten kom jeg over bloggen din og da tok det jo helt av! Jeg har sydd masse fint til både hjemmet og til Olivia, og i går var jeg innom stoff og stil og kjøpte 13(!!) nye, fine stoffer! Jeg kjenner at det klør i fingrene og jeg gleder meg til å sette igang! Tusen takk igjen til deg Stine, som deler både oppskrifter og fremgangsmåte på så mange fine ting. Uten deg hadde faktisk ikke mesteparten av det jeg har sydd blitt til. Jeg setter utrolig stor pris på det. Titt og ofte må jeg også vise samboeren mine noe av det fine du har laget. “Kom og se hva hva blogge-Stine har laget nå!” :p Haha 🙂
      Håper dere får en fantastisk uke. Klem 🙂

    10. Cathrine Narum: Åh, så koselig kommentar! Ble helt varm i hjertet mitt 🙂 Er så gøy å kunne dele inspirasjon til andre, det gir så mye tilbake 🙂 Tusen takk for nok en hyggelig kommentar. Klem til dere

    11. Du er fantastisk flink! Begynte å sy etter jeg så bloggen din, og du gir masse inspirasjon og motivasjon til å få til. Fortsett med det 🙂

    12. Åh, jeg hadde lett kjøpt hele kolleksjonen! Utrolig god smak du har, nyydelige klær., og nydelige jenter da! Min favoritt er de nye jumpsuitene 🙂

    13. Du er utrolig flink og gir masse innspirasjon videre:) jeg har hentet fram min symarskin igjen og fått masse fin innspirasjon av deg:) Jeg liker bloggen din veldig godt og syntes du har noen helt nydelige jenter:)

    14. Du er så utrolig flink! Målet mitt er å kunne bli så flink til å sy så jeg kan sy klær til mine barn den dagen det skjer 🙂 Har lært meg å strikke ordentlig nå så det kan jeg, men vil og veldig gjerne lære å sy og 😀

    15. To herlige jenter i skjønne klær du har laget til de 🙂 Tror nok det blir innkjøp av symaskin her i huset når jeg får så lyst til å prøve å sy når du tar deg tid til å dele så detaljerte oppskrifter på det du syr med oss. Du gir meg troen på at jeg og kan få det til når du forklarer så greit trinn for trinn hva du gjør 🙂 Tror du det kommer oppskrift på de fine kjolene som er blå, beige, prikkete, sløyfe og tau på magen?

    16. Hei,
      Har en baby på straks 9 måneder som jeg har strikket og sydd en del tøy til, og kom over bloggen din for ikke så veldig lenge siden. Måtte ha inspirasjon og tørre og bruke farger:p
      For en fin blogg du har! Jeg har brukt buksemønster fra SS som bare var håpløs, men med ditt mønster får jeg til fine bukser og shorts som sitter godt på babyen.
      Vil egentlig bare takke deg for fine bilder og fin blogg. Ble enda mer motivert til å sy mer tøy:p Buksedress har jeg ikke prøvd enda, bortsett fra den ene uten skuldre har SS. Håper du legger ut oppskrift/fremgangsmåten på den du har designet selv:-)
      Aller siste ting; Du er kjempeflink til å sy og ikke minst forklare og inspirere andre til det samme!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg