Tyllskjrt - hvordan sy

Den strste gleden ved sy er kanskje nettopp det at jeg kan vre en inspirasjon til andre mdre der ute som gjerne nsker sy, men som ikke har noen erfaring med det. Selv var jeg der for bare litt over ett r siden, jeg hadde ikke sydd et plagg fr i mitt liv, og i dag har jeg designet en barnekolleksjon som kommer for salg til vren. Det jeg mener si er at ingenting er umulig, det vanskeligste med sy et barneplagg er finne frem symaskinen. Jeg hper derfor at jeg kan f mange til forst hvor gy og lett det er sy om man bare trr og prve.

I dag skal jeg vise dere hvordan man kan sy et tyllskjrt, det finnes mange metoder, det finnes til og med metoder hvor du slipper bruke en eneste nl eller trd, det er bare ske opp p youtube.
Jeg har laget meg min egen versjon, jeg kan love at dette er noe dere klarer alle sammen om dere trr og prve.

Dette trenger du:

  • en stripe med stoff (hvis lengden p stoffet er over en meter trenger du ikke kjpe mer enn 30 cm). Enten bomull som jeg har brukt eller sateng er veldig fint sammen med tyll
  • tyll. Jeg kjpte en pakke med to gardinhyder av tyll p IKEA til 29,- Hvis tyllen skal kjpet p for eks: stoff og stil og lengden p stoffet er 140cm trenger du 1m til 1,5 m etter som hvilke strrelse barnet har. Jeg brukte ca 1 meter til mine ett ringer og jentene kan vokse lenge i skjrtene
  • silkebnd
  • strik - sikkerhetsnl

Let's start:

1. Det aller frste du gjr er klippe opp stoffet som skal vre verst p skjrtet. Ml gjerne omkretsen p barnets liv og gang lengden med 2, trenger ikke fullt s mye, men pass i hvertfall p et lengen blir lengre enn omkretsen av livet p barnet. Hyen bestemmer du selv, vil du ha 10 cm med stoff i livet fr tyllen starter ganger du 10 cm med 2, dette er fordi du skal legge stoffet dobbelt slik at det blir 10 cm p hver side. Min stoffbil p bilde nr 1. er 80 cm x 20 cm

2. Bilde nr 2. viser hvordan stoffdelen blir nr den er brettet slik den skal, men frst hopper vi til nr 3.

3. Legg stoffdelen rettmot rett slik at de to kortsidene treffer hverandre og sy de sammen (da blir smmen p vrangsiden av stoffet). En rett sm og en sikksakksm p utsiden slik at stoffet ikke rakner om du ikke har overlock-maskin.

4. Vreng stoffet slik at retten kommer ut og brett langsiden midt p hele veien rundt slik at du ikke ser vrangsiden av stoffet. Stryk over slik at stoffet holder seg slik du har brettet det.

5. merk stoffet p midten av fremsiden, enten ved lage en strykestrek eller ved sette p en nl. Midten av fremsiden er da p motsatt side av der smmen er. Du finner den fort vet legget stoffet flatt med smmen til den ene kanten, da blir midten p fremsiden den andre kanten. Legg siklebndet en halv cm ned fra kanten av stoffet fra midten foran, men la det henge en 30 cm med bnd som skal brukes til slufsen senere. Start med sy langs kanten av silkebndet, men hopp over den frste cm fra midten og sy til du er en cm fra midten igjen slik at det str ca to cm pent ved miden (se bilde nr 6).

6. Bilde her viser hvordan silkebndet er sydd p langs begge kanter av bndet med en pning p et par cm ved midten foran.

7. Legg stoffdelen som p bildet og ml hvor lang den er. Min er 40 cm. Noter ned dette om du ikke husker det.

8. Fest en sikkerhetsnl p strikken din og tre strikken inn i stoffet mellom de to smmene du har sydd fast siklebndet med. Stram til nsket livstrrelse og knyt eller sy fast strikken s den holder seg i den nskede strrelsen.

9. Jeg knt strikken som dere ser p bildet, og klippet s av endene.

10. Viser det ferdige resultatet av stoffdelen i livet

Tylldelen:

11. Brett ned stoffet over stoffet igjen den lengden du nsker p skjrtet. Eks, om du nsker at tylldelen skal vre 30 cm, bretter du enden 30 cm ned p stoffet slik at stoffet ligger dobbelt og klipper langs kanten.

12. Neste del gjr du det samme, men lager en litt smalere remse.

13. Tid for lage rynkekant. Ta en av stoffdelene og brett den slik at den ene siden blir ca 3 cm lengre enn den andre. Sett symaskinen p rettsm med smlengde 4. Sy en cm inn fra brettekanten RETT frem uten festet trden ved sy frem og tilbake ved endene.

14. dra i den ene trden fra smmen p hver side for rynke stoffet.

15. N fr du bruk for mlet du tok p punkt 7. Gang mlet med to, s fr du omkretsen og lengden p tylldelen. Eks mitt ml p nr 7 var 40 cm, da skal jeg rynke tyllremsene til 40 x 2 = 80 cm.

16. Knyt trdene fra rynkesmmen i endene nr du har mlt opp riktig lengde - dette er for at stoffet ikke skal rynke seg opp igjen

17. Legg tylldelen rette mot rette (rettsiden er den siden som har kortest tyll del) og sy sammen, gjerne to smmer s du er sikker p at smmen holder (husk still smlengden tilbake p 2, nr du er ferdig med rynkesmmen)

18. Bildet viser at den korteste tylldelen ligger under. Da fr vi smmen p vrangsiden

19. finklipp smmen langs kanten slik at du slipper undvendig med stoff i smmen.

20. Nr du har gjort dette med begge remsene skal hver tylldel se ut som p bilde nr 20.

21. N gjelder det holde tunga rett i munnen s tyllskjrtet blir monter riktig. Den frste remsen du skal legge over beina dine er den smaleste av tyllremsene du klippet opp, du skal legge den slik at den korteste tyllsiden peker ned mot gulvet og smmen opp mot taket. Legg s den bredeste tyllremsen opp p samme mte - smmet opp mot taket, og smmen p begge tylldele skal ligge over hverandre.

22. Legg stoffdelen til livet opp i sirkelen p tylldelene med slikebndet mot gulvet og vrangsiden mot deg/taket. Legg smmen p livdelen mot smmen p tylldelene, fest stoff og tyll sammen med en nl ved smmen, g til motsatt side (midt foran) og fest en nl her, fest s en nl p hver side eller bruk s mange nler du fler du trenger for feste tylldelene med livdelen. Pass p at tyllremsene ligger godt over kanten p livdelen slik at du fr sydd fast uten "hull".

23. Start med sy langs stoffdelen slik at tylldelen festes med stoffet. Tilpass og sy hele veien rundt frst rett sm s en sikksakk-sm p utsiden for best hold.

24. finklipp smkanten

Vreng skjrtet og tada du er ferdig, det eneste som gjennstr er knyte en slufse p silkebndet og klippe snorende som henger ned, gjerne skrtt og ta en lighter s vidt bort p endene for smelte kanten s de ikke rakner.

16 kommentarer

Hei!

Vil gjerne sy, men har det problemet at nr ej frst leita fram symaskina s veit ikkje ej ka ej ska stille den inn p. P mi maskin er de 2 skruknotter og en "volumbryter" rett over nla. Det skal vere ei grei enkel maskin. Men skjnner ikkje noko av innstillingane. S nr ej syr blir ikkjebde bra. Kunna ikkje laga eit innlegg om innstillingane p maskina da ?

Hei!

S fint du la ut innlegg om dette :-)

Jeg har sydd bukser fra mnster og fremgangsmte fra et tidligere innlegg p bloggen din. N kunne jeg tenkt meg prve meg p en haremsbukse. Hvordan er det mnsteret p ei slik haremsbukse ift buksa?

Framgangsmten regner jeg med er den samme siden det er bukse :-)

Fr pakken fra stoff&stil i morgen med mye nytt stoff :-)

Ha en fin sndag :-)

Du inspirerer :-)

britt: det er forskjellig fra symaskin til symaskin. Sk opp p YouTube, ufattelig hva man kan f svar p der :-)

Irene: harmemsbuske mnster er veldig annerledes enn den buksa du har sydd. Litt vanskelig forklare her :)

Hei! Frst m jeg si at jeg elsker bloggen din! S inspirerende!! S Lurte jeg p om du kunne lage et innlegg om hvordan man kan sy om sie egne klr slik at man ikke trenger kjpe nytt ty hele tiden, eller omdu vet om et bra sted der man finner slike tips?

Nora: du det kan jeg nok ikke hjelpe deg med. Men driver ikke Jenny skavlan med det? Trur hun har en bok om jeg ikke husker feil :)

tusen takk for enkel forklaring p fremgangsmten! Jeg skal lage et til meg selv, de er jo s ste :)

S flink du er! Har symaskin, men kan ikkje heilt med den s sku virkelig nska eg va s flinke s deg. Meget imponert :)

Nina: bare hyggelig :-)

S flink du er :) Har selv lyst til bynne lre meg sy. Tenkte prve meg p kjolen du har i headeren, men skjnner ikke oppskriften helt. Kan du lage "steg for steg video/fremgangsmte" p den kjolen?

De ble nydelige : )

Du er s utrolig flink med symaskina! :D

Jeg venter en gutt, s jeg har for det meste sydd bukser, smekker og babyrede :)

Hei,

Jeg har brstet stvet av min flotte symaskin - vanligvis brukes den kun til reparere ting eller sy "grovere" ting som btutstyr osv., men etter jeg fant bloggen din har jeg s lyst prve meg p barneklr. Jeg har bare gutter... Har du lagt ut noe diy p gutteklr? Hvis ikke - kan du gjre det? Hadde vrt s gy med litt av det og s kanskje jeg kommer igang jeg og:) flott blogg forresten!

marte: Har lagt ut bde bukse og heldress, s det er jo en start :)

Guri hvor flink du er! De var kjempefine! Men skal nok ikke begi meg ut p dette selv. Koselig lese bloggen din! :)

Veldig inspirerande blogg! Tusen takk for fin steg for steg, denne skal prvast ut:)