Permisjon med eldre barn

Jeg vet ikke hvor mange som har fortalt meg at det første året hjemme i permisjon er lett som en lek sammenlignet med å gå hjemme med barna etter de er fylt året fordi de rett og slett blir for aktive. Jeg kan være veldig enig i at det krever langt mer av meg å være hjemme nå enn for et halvt år siden da jentene for det meste var på samme plassen eller krabbet en liten runde rundt. Men egentlig handler det bare om meg selv. Hvis jeg tenker at jentene skal være inne en hel dag og leke for seg selv fordi jeg har planer om å sy noen plagg og ta husvaska på samme dag da har jeg missforstått. Når jentene er så store som de er nå, nesten halvannet år så skal det skje ting – hele tiden. Setter jeg meg ned eller begynner med noe som ikke handler om dem da kommer sutringen, kranglingen og klagingen med EN gang. Jeg kan ikke lenger leke permisjon med kos og avslapping på sofaen, nå må jeg heller leke barnehage. Etter frokosten har vi “samlingstund” – det vil si, vi setter oss ned i stuen og da har faktisk ikke jentene lov til å gå å leke med noe annet, vi sitter i en trekant og synger sanger, så bruker vi duploklosser til å lære om telling og farger. Når de blir lei forteller jeg at vi skal telle en gang til før vi kan leke, og da er det greit.

Så er det “frilek”, da kan de rote rundt i lekekassene og gjøre som de vil, noe som er veldig stas for en kort periode, her gjelder det å svinge seg rundt om man skal sette på en klesvask eller lignende. Barn på ett år har ikke tålmodighet til å sitte en halvtime med samme boka (i hvertfall ikke mine), så etter et karter kommer de til meg for å finne på noe nytt. 

I dag er det et nydelig høstvær her, så vi tok på støvlene og jakka og gikk ut for å plukke blomster og dra ned til hestene. Dette er en gåtur som er så kort at vi slipper å ta med vogn, så det er helt perfekt. Jentene har lært å si blomst, så det å finne blomster er veldig gøy. Og ingenting opptar de mer enn dyr. 

 

Og det er dette som er det sentrale om man skal være hjemme ekstra lenge med barn, de er nødt til å bli aktivisert og få utfordringer. På den måten slipper man krangling, det er faktisk det man blir mest sliten av. 
Da vi kom tilbake fra gåturen vår spiste jentene litt lunsj før vi fant sengene for dagluren og uten å si ett ord lukket de øynene med et smil om munnen, ingen krangling bare utmattet av dagens morgenaktiviteter. 

Så konkulsjonen på hvordan det er å være hjemme 100 % med barn over ett år er ganske enkel, det er ikke mer slitsomt enn du gjør det til selv, men man er nødt til å legge opp til forskjellige aktiviteter ute og inne for å klare å komme igjennom dagen uten å bli utmattet av sutring og klaging. Det å finne på ting med de små er langt gøyere enn man skulle trudd. Jeg ville ikke vært det foruten og setter enormt stor pris på at jeg får være med jentene mine 100 % til de er nesten to år gamle. 

Selv fikk jeg pyntet stuebordet med litt høstfarger vi fant ute. 

 

24 kommentarer
    1. Er selv hjemme med tvillinggutter som er på samme alder som dine! Merker godt at det kreves mer nå enn før ja! Kjekt at du deler tips til aktiviteter en kan gjøre:-) Hvor lenge twnker du å ha de hjemme?

    2. Fint innlegg! Er selv hjemme med min sønn på 20mnd, og begynner å gå tom for lekeideer. Han er fornøyd så lenge han får være hjemme å leke med biler han, men Vik gjerne finne på mer aktiviteter sammen :), har du noen flere tips del gjerne :-)))

    3. Kine: Takk 🙂 Ja, man har lett for å kjøre seg fast i ett spor, ha noen aktiviteter som man gjenntar ofte til både mor og barn egentlig er litt lei. Hmm, det finnes jo et helt hav, hobbyaktiviter som å klippe, lime, farge. Ute kan man finne kongler og lage dyr av, eller finne pinner og lære forskejllen på lang og kort begynner han å bli moden for siden han nærmer seg to år. Dra i åpen barehage om det finnes i nærheten av deg. Reise til oppvarmet svømmehall er jo kanskje noe som er litt ekstra stas siden det er noe han ikke får vært med på når han begynner i barnehage. Lage “hytte” inne er populært. Slenge et par tepper over et bord for eksempel og ta lunsjen eller lesetid i teltet. Være mye ute trur jeg de trenger, en trehjulssykkel til bursdagen sin med skaft så du kan trille faller nok i smak ^^,

    4. Det er så flott å lese om dere her!! Er selv hjemme med tvilling gutter. De nærmer seg 9 mnd! Jeg kan jo ikke forstå at du rekker alt det du gjør… Guttene mine er snille og koser seg veldig med hverandre, men jeg får jo ikke tid til noe mer enn akkurat det nødvendigste!! Men klager ikke. Jeg skal også være hjemme ett år til med de. Blir flott! Og som du sier er det kjempe viktig å stimulere de med sang farger telling turer og lignende!!! Flotte bilder👍

    5. Kristine: Så gøy å høre 🙂 Jentene her sover ganske mye enda, jeg rekker gjerne å gjør litt før de våkner om morgen, dagluren er normalt 2 timer, og så gjør jeg det jeg ikke rekker på kveldene 😉 Ja, det er veldig viktig både fordi det stimulerer dem, og i tillegg er det viktig at de lærer litt hjemme når de skal være hjemme lengre enn de fleste for i barnehagen lærer de slike ting hver dag, så for ikke å henge etter andre barn må man trene litt i hjemmet 🙂

    6. Hei Stine. Så fint innlegg. Jeg går selv hjemme nu med datteren min på straks seks mnd og har en veldig snill mormor som lærer meg å sy så jeg har litt å sysle (?) med. Også kom jeg over en fint stoff du hadde brukt på jumpsuiten til jentene. Creme/gulaktig-ish med blomster? Er det fra Panduro, mulig å legge ved link isåfall? Klem fra Lotte. 🙂

    7. Hei, koselig innlegg. Jeg var hjemme med mine gutter lenger enn vanlig. Kom i tanke for å dele noe av det vi gjorde med deg og dine. Jeg hadde med mine å bakte boller, pepperkaker, laget kakao, vi leste bøker sammen, vi hadde formingsaktiviteter, klippet, limte, tegnet, malte,
      julepynt, påskepynt, gipsavstøpning, sommerfugler, holdt
      på med sang og rytmeinstrumenter, hørte musikk, danset,
      var på besøk i nærmiljøet til hester, sauer, kuer, ender,
      griser, lærte om trafikk, natur, vi var i zoo, på badeland,
      syklet fra ca 1 og 1/2, klatret i trær, gikk fjellturer, mest i
      hånda fra ca 1 1/2, vi så på biler som kjørte forbi og
      smakte på nye smaker (en lek de elsket), vi lekte rollespill
      sammen, akte, gikk på ski, var på kanotur og mye mye mer. Helt fantastisk å se tilbake på.

    8. Et stort “Halleluja” til dette innlegget. Kan ikke si meg mer enig med deg. Jeg er nok desverre en av de som klager (blir egentlig litt feil å si klage, for jeg klager jo egentlig ikke), på at det er mer slitsomt med ettåringer kontra spedbarn. Men det er som du sier, det handler om aktiviseringen 🙂 Du er flink!!

    9. Hvor har du kjøpt de vasene? Jeg får nesten seriøst hjerter i øyna av alt det du får til å klarer! Selv er jeg bare 19 år, har bare meg selv å passe på, men kjære vene jeg har ikke på langt nær like mye energi som deg! Du er flink og utrolig kreativ!! HEIA DEG!! 😀

    10. Kristina av Tunsberg: Ja, det krever mye mer av en selv, det er gøy, men selsagt mer “jobb” enn når de er små 🙂 En merker veldig forskjell på de dagene en har mye energi til å finne på ting enn de dagene man egentlig ikke orker så mye, da er det slitsomt 😛

    11. For et fantastisk bilde av jentene og Tyra med hestene i bakgrunnen. Det bare lyser av Tyra: Jeg skal passe på dere, jentene mine! Bare se på holdningen hennes 🙂
      Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har alltid vært litt inne-type, og dersom det ikke er sol er jeg litt for dårlig på å være ute.. Helt til nå 😛 Olivia går i barnehagen 3 dager i uken, og de resterende 4 dagene er vi bare nødt til å finne på noe. Vi er ute minst en gang om dagen, uansett vær. Aktiviteter sammen både inne og ute er gull verdt. Da jeg skjønte det ble hverdagen mye bedre for oss begge 🙂
      PS: Jeg elsker positiviteten din. Det er viktig å tenke på alt man har i stedet for å lete etter “vanskelige og negative” ting i hverdagen 🙂

    12. Du har så rett! 🙂 det er ikkje meir styr, må berre planlegges litt bedre 🙂 alle som har muligheten til å være hjemme med barna burde nyte det<3 tenk å få oppleve all utviklingen, men dei små trenger hjelp, opplevelser og utfordringer for å utvikle seg, ikkje baare tv-titting... 🙂 syns du er flink og akkurat passe balansert med normal/hysterisk/hønemor/tigermamma/kjedelig eller av og til litt drøy for noens smak 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg