hits

Positiv grensesetting - i praksis

Vi har mer enn hva foreldrene vre var blitt opptatt av vre padagogiske forbilder for barna vr. Jeg har jobbet et r i barnehage med pedagog p pedagog rundt rene mine dag inn og dag ut. Pedagoger med flere rs utdannelse og r med erfaring fra arbeidsplassen. En ting jeg ikke var klar over da jeg startet jobbe med barn, var hvordan man skal snakke til et barn og gi positiv grensesetting. I teorien lyder det slik:

Sett grenser uten si "NEI", "IKKE" og "IKKE LOV"!

Jeg skal love dere at jeg slet som et barn p sykkel for frste gang i sitt liv.
- "NEI, ikke sl henne"
- "NEI, du fr ikke lov til helle vann p gulvet!"
- "Nei, ikke stjel leken han hadde"

"Hva kunne du sagt i stedet for den setningen, Stine?" Ble jeg ofte spurt. Og etter som tiden gikk ble det lettere.
- "Stopp" (jeg setter meg ned p huk til barnet som slr og fortsetter:, "hva skjer hvis du slr jenta?"
- "Drikke vannet, eller hell det ut i vasken om du er ferdig"
- "Leken var gutten sin, skal vi gi den tilbake og finne en ny?"

Jeg observerte mine kollegaer godt, de er jo alle forskjellige, noen er flinkere til vre pedagogisk enn andre. Og til min glede s jeg godt hvorfor man skal kutte ut ordene, nei, ikke og ikke lov til barn. De som klarte dette med glans fikk alltid den resposen vi nsker f fra barna. Et tankespinn over hva man kan gjre i stedet for gjre "noe dumt". De som derimot lot seg irritere selv og sa med en sint stemmme, nei, ikke og ikke lov - mtte barn som skrek tilbake, ble mer sint, eller fortsatte gjre "rampestreken"

Hvorfor skal vi ikke si, NEI, IKKE og IKKE LOV

Barn hermer etter oss og lrer av alt vi gjr. Blir vi sinte og frustrete smittes det over p barna.
Enkelte barn tler ikke f et nei, de kaster seg ut i et sinne eller i en frustrasjon fordi de ikke fr lov til gjre det de nsket.
Mye nei skaper en negativ hverdag med lite utviklede sosialt lringsmilj. Hva forstr egentlig et barn av ordet nei eller ikke lov? De tenker ikke konsevenser slik vi voksene gjr, de skjnner ikke at om de gr rundt med en glassgjenstand at den kan knuse om de mister den om vi bare sier: "nei, du har ikke lov til leke med den".

I praksis med egne barn

Selv om teorien er enkel, er det noe annet i praktisk. Det er ogs forskjell p praksis i en barnehage og i et hjem med egne barn. Jeg trur og fler at jeg klarer vre pedagogisk ovenfor mine barn, men s tar jeg meg i det gang p gang hvor mange ganger jeg sier nei, ikke eller ikke lov i lpet av en dag. Jeg trur nesten det er de mest brukte ordene i hverdagen.

"nei, det er mamma sin" - smiler jeg
"nei, du kan ikke ta boka til ssteren din, nr hun sitter leser i den" - sier jeg litt oppgitt etter ha sagt det 10 ganger tidligere samme dag.
"NEI! Stopp, ikke bli sur for at maten ikke kommer fort nok, ser dere ikke at jeg smrer skivene deres n?" Sier jeg med en krass tone
"NEEEEI!! DET DER ER IKKE LOV!!!" Roper jeg ut mens jeg lper inn i stuen fra kjkkenet som jeg holdt p rydde av etter maten, da jeg plutselig oppdager at jentene har ftt tak i rosebuketten p stuebordet, tmt ut vannet i vasen p gulvet og str og river av roseblad etter roseblad. Jeg tar tak i et barn og setter henne litt brutalt ned i sofaen fr jeg hiver meg til og sett hun andre ved siden av. De ler av hoppeturen ned i sofaen og jeg kjenner frustrasjonen bygger seg opp enda noen hakk.

Det fles rett og slett umulig kutte ordene nei, ikke og ikke lov til barn som er s sm at de ikke skjnner et ord av hva jeg sier om jeg ber de reflektere hva som skjer om de str p en stol p et bein og danser. Falle ned sl seg? Hva er det egentlig??

Det er ingen barn i en barnehage som klarer f deg mer frustrert og sint enn dine egne barn. Og blir vi rammet av disse tilstanden skal man sren meg vre god for klare sette seg ned med en rolig tone og gi positiv grensesetting for den hundrede gangen i lpet av dagen.

Jentene var trtte og sultene, de gikk i beina mine og lategrt og hyla, tydelige misfornyde. Jeg sto p kjkkenet og laget klar middagen s fort jeg overhode kunne. Den intense serringen trengte seg sterkere og sterkere inn i skallen min, som ogs begynte bli sliten og lav p energi:

"!!!!" Hyler jeg ut, "HRER DERE HVORDAN DETTE ER FOR RENE DERES??" - frustrasjonen fikk det til renne over, jeg hylte tilbake. Vet dere hva jeg oppndde? To jenter som hermet etter mammaen sin og kte stynivet med 10 desibel! - Kanskje ikke det lureste jeg har gjort. Potene var enda harde da vi spiste, men med nytt pskudd av energi fikk vi alle kommet tilbake til hektene igjen med smil om munnene.

Jeg beundrer de f som klarer holde seg rolige og pedagogiske til en hver tid for sine egne barn. Jeg blir s imponert, jeg prver s hardt jeg kan, men "nei, "ikke" og "ikke lov" ramler ut av munnen min fortere enn jeg rekker tenke...
Det er rett og slett en kunst, som krever en god dose trening. Takk og lov for at vi har en ny mulighet hver morgen til si "nei" litt frre ganger.



- Speiltvillingmammaen -

27 kommentarer

Hahah, ser for meg deg som str p kjkkenet og skriker....

Sliter selv med dette..Det er s utrolig lett si nei..Ikke gjr ditt og ikke gjr datt..

hahaha! n fr du sikkert noen belrende og kritiserende kommentarer her. Men jeg M bare si, guud kor jeg kjente meg igjen i dette innlegget. Jeg vet at man burde ikke gjre det, men jeg ender opp med gjre det ofte, f.eks hyle tilbake og sprre om det er artig nr mamma gjr det! Hehe, du er tff! Jeg hadde ikke tort skrive det p bloggen, finnes s mange "perfekte" mdre som er klar til kritisere!

Anonym: hehe! Ja det er helt sikkert :)

Kristine: hehe:-) det er vel nr nr man innrmme feil at man kan lre av dem :)

Jeg ler godt nr jeg leser det du skriver :D ser det for meg. Jeg selv er blitt mere pedagogisk i min mte oppdra mine barn, men m si det at jeg ikke er enig i omformulere ord nr det handler om det sl. Det er atferd jeg ikke tolererer. Da kan jeg si ord som "du har ikke lov sl, det blir vondt" etterfulgt av "bruk ordene dine og om dere ikke blir enige eller klarer lse problemet s er mamma her hjelper dere". Utenom dette s bruker jeg feks mye nabo ros alts om det ene gjr en atferd jeg ikke nsker s roser jeg det andre barnet feks. Om vi sitter rundt matbordet og spiser den ene leker med maten s roser jeg den av de som ikke gjr det "s fint at du bruker gaffelen din og spiser pent" da pleier det andre barnet flge :) men det er ikke alltid lett kjenner jeg s jeg teller nok endel ganger til 10 fokuserer p puste forholde meg rolig :)

Jeg kjenner meg s godt igjen!

Du skriver bra og det er moro lese om hverdagen deres.

Jeg har selv to sm, en p to og en p fire mnd og dessverre blir ofte stressnivet hyt og negative ord blir brukt litt for ofte.. :(

Vi er bare mennesker!! Og vi gjr heldigvis s godt vi bare kan :-)

En av grunnene til at man ikke skal fokusere p "nei,det kan du ikke gjre" er fordi srlig sm barn trenger f et alternativ. Hvis de er fokuserte p stjele boka, og den voksne sier nei, vet de ikke lengre hva de vil/skal gjre... Hvis vi gir de et alternativ er det strre sjans for at unsket atferd glemmes. Nr det er sagt kan det helt fint renne over fr trenede pedagoger ogs!!! ;)

Det er bra lese at det er flere mdre det kan renne over for. Det er s innmari tabu ikke vre plettfri, s hre at andre ikke klarer forholde seg rolig til enhver tid er bare veldig godt. Jeg gjr mitt beste for ikke bli frustrert over barn, men nr mamma er sliten og ungen trasshyler, egentlig "uten" grunn s kan det bli slitsomt.. Og som du sier, den eneste mten forbedre seg p er innrmme svakhetene sine, gjr man ikke det fr man jo heller ikke forbedret seg :)

Dette blir litt det samme som at du ikke skal gi barna et sprsml du allerede har svar p. Du skal ikke si "Otilie skal du vre med bytte bleie" eller "Skal vi g bade" osv. Da skal du heller si "Kom n skal du vi bytte bleie" eller "kom s skal vi bade".

Enig i mye av det du skriver, utenom denne "Leken var gutten sin, skal vi gi den tilbake og finne en ny?" Her gir man barnet et valg, og det m flges opp. Sier ungen nei, s har man "driti seg ut". Barna kan ikke f valg nr vi skal ha de til gjre noe. For eks: "skal vi g skifte bleie n?" -> "n gr vi og skrifter bleie" :)

Du skriver morsomt og flott! Dette likte jeg :-D

Flott innlegg! Pedagogikk er bra det, men litt nei har ikke barna vondt av. Mye i dag er mer forsiktig enn det var fr og barn tler litt mer enn det vi tror n mener jeg :) (betyr ikke at man skal skape en negativ hverdag sklart)

Hei, Stine. Titter innom bloggen din i ny og ne. Tvillingene dine er helt fantastisk pene, eg kjenner meg mykje igjen i det du seier. Ikkje fordi eg har barn sjlv men fordi det er slik mamma har prvd oppdra meg og sstrene mine.

Eg hugsa spesielt godt eine innlegget du skreiv om ikkje vere for forsiktige med barna dine, la dei leike i sla, la dei utforske verden osv.. Eg har aldri lest en blogg eg har vert meir enig i. Likar godt at du har dine meiningar og trr skrive det p bloggen din. Beundra deg og jentene dine. Lykke til vidare!

Lene: s hyggelig kommentar :-) takk

Hei Stine, s fantastisk bra og lese at det finnes normale mennesker og ikke bare super mennesker p alle bloggene. Liker at du kan vise at ikke alt er plett fritt til alle tider rundt deg, det skal ikke vre snn heller:) jobber selv i barnehage s vet hvor vanskelig det er unng Nei ordet! Selv pedagogene i min barnehage sier nei. Du viser veldig godt hvor glad du er i barna uansett, s tror ikke dine sm prinsesser tar skade av noe nei og kjefting innimelllom. :) Men ja det er som du sier, s lenge tlmodigheten din strekker til er det mer effektiv ordlegge seg mindre negativt og gi de et alternativ. Flott innlegg Stine

Man kan ikke vre pedagogisk hele tiden. Kan jo strebe etter det, men umulig vre det. Dessuten tenker jeg som s at verden er upedagogisk, og at barn ogs m lre seg at folk ikke mter dem pedagogisk riktig hele tiden. Barn m jo ogs lre seg at "det likte ikke mamma" eller "n er mamma litt lei seg" fordi det er NORMALT. Jeg tenker barn lrer mye av at foreldre av og til gjr feil:)

Mia: :) Takk for super hyggelig tilbakemelding.

Har ogs tvillinger, samme alder. Og m innrmme at ordene nei og vr forsiktig er de jeg bruker mest n for tiden. Spesielt guttebarnet finner det festelig ikke hre p mora si. Pappa der imot, lytter han alltid til... Men jeg har merket meg at om jeg klarer puste rolig foresl alternativ sysselsetning, s virker det mye bedre enn bare skrike nei! Men det er godt hre at andre har det p samme mte! takk for et flott og humoristisk innlegg!

Siw: ^^, ja det fungerer best vre rolig selv, men det er ikke alltid det er like enkelt med henda fulle :-)

Hei Stine! Kjempe bra innlegg! Jeg er utdannet frskolelrer, og kjenner meg utrolig godt igjen -en fr det ikke til hjemme liksom. Da er jeg s lite pedagogisk mange ganger. Men jeg ble s glad da en annen pedagog sa til oss, p et kurs, tror det var et foreldremte (?) At nr en er hjemme s er en FORELDRE ikke pedagoger! En kan ikke sammenlige det en ser (eller gjr, om en jobber i barnehage) med hvordan en gjr det hjemme! Det er helt uoppnelig!Klart vi kan bruke mye av det vi gjr i barnehagen hjemme, men ikke kopiere! Jeg ble s glad og lettet nr jeg hrte det! Vi er frst og fremst foreldre, ikke pedagoger! St p Stine, du en glimrende mor selv om du sier nei og ikke😊. Det kalles god gammeldags grensesetting ;-)

Milla: hehe. Sant s sant :-)

Satt med latterkrampe, helt alene, fr klokka ni i dag morges.

Utrolig bra skrevet! nsker meg tegneserier til de snakkeboblene nestegang, du som er s flink til tegne ;) Klem Kain

Kine T.K: haha! God ide Kine ^^,

Veldig godt skrevet! Et emne man leser lite om men som er utrolig viktig! Har tvillinger selv og har ikke tall p hvor mange "nei" som kommer ut lpet av dagen.

Jeg m begynne ha huske lapper rundt omkring for huske dette ;)

Takk, dette var en tankevekker!

Jeg har ogs lrt i pedagogikkundervisningen at en burde formulere setningene:

-Vil du legge boken tilbake?

-Kan du legge boken tilbake?

Det er stor forskjell p de to sprsmlene ovenfor siden da gir man ikke barnet et valg, for det er ikke et sprsml om barnet vil eller ikke - den er ndt til det. Har selv erfart at det er vanskelig huske p hvordan en skal ordlegge seg da dette ikke er en ting som faller helt natulig for oss si. Mange bruker ordet nei fordi det har en veldig sterk og klar verdi som alle vet hva betyr, men ikke bruken av det :) Takk for et bra innlegg, Stine :)

Skriv en ny kommentar