Skap en forskjell

Mor og besse (mormor og morfar) har arvet to sofaer fra barndomshjemmet vårt ettersom mamma og pappa ville oppgradere stuene litt. Begge sofaene er fra sene 80 tallet, en sand (eller i mine øyne litt blek hudfarget) skinnsofa og en rød (mer riktig dyp rosa) velour sofa med frynser i bunn. Ja, dere skjønner kanskje hvorfor de etterhvert ble byttet ut. I følge mor og besse er dette to sofaer i perfekt stand, det har de helt rett i, for det er to dyre sofaer så man kan si de er like pene, men farge og design gikk av moten på slutten av 90 tallet. 
Den røde sofaen er brukssofaen til mine besteforelde, den sandfargede står mer urørt i en mindre brukt stue. Og det er ganske tydelig at generasjonene har forandret seg veldig, tidligere gikk ting i arv, i dag lever vi i et bruk og kast samfunn. Grunnen til at mor og besse har den hudfargede skinnsofaen er fordi de tenker på oss, barnebarna. Om vi en dag flytter ut og trenger en sofa så kan vi få den. Omtenktsom er det ikke, jeg elsker det ved dem, problemet er bare at den sofaen er så gyselig at den kommer til å stå helt i ro hos gamlingene. 

Men jeg synes tankegangen deres er rett, det er helt vanvittig hvor mye vi bare kaster i dag, selv om det er like helt, vi er bare lei av å ha det selv og har råd til å kjøpe noe nytt. Det er jo så mye vi kan gjøre med det vi allerede har, for å gi det en ny verdi i hjemmet vårt. 

I går kjøpte jeg en spraylakk på montér og tok med lysestaken som har hengt på veggen i lange tider. Den var sort, men siden den henger på den mørke veggen vår i stuen blir det nesten borte når kvelden kommer. Derfor ville jeg ha den hvit i stedet. Og på to minutter var den forvandlet fra sort til hvit. Så enkelt å skape en forskjell. 

En sofa er litt mer omfattene og gjøre en endring på, men tenk over hva du er litt lei av i hjemmet ditt og se om det er noe du kan gjøre for å skape en endring,  du kan enkelt fornye interiøret ditt. 
Eks en glassvase du er lei av? surr litt teip rundt og lakk slik at du får et nytt møster.  

#DIY 

 

17 kommentarer
    1. Her hjemme har jeg en beige sofa som jeg begynner å bli ganske lei. Har veldig lyst på helt lys sofa, men med tanke på alt griset som blir så lett synlig, så lar jeg det vente på seg. Men i mellomtiden har jeg dandert den med lyse puter og pledd, og nå synes jeg det nesten er finere, enn en ny sofa! 🙂 Alt i hjemmet mitt (bortsett fra spisestuen) er arvet eller fra loppis. Sparer så utrolig mye på det! Og har en snill bestemor som lar meg få snoke på loftet etter gamle skatter 🙂

    2. Silje Marie E. Elnæs: så gøy å høre. Det er kun da man kan lage sitt eget særpreg. I tillegg får man så mye mer historie i huset. I stedet for å si “den har heg kjøpt der” har man en lang og meningsfull historie ^^,

    3. Vi har ikke så alt for mye penger for tiden, så vi fikk seng og nattbord av svigermor, en kommode fra pappa som jeg har malt og byttet knotter på, og så kjøpte jeg to kommoder til 600 kroner for ett årstid siden, vi tok imot alle møblene svigerfar ikke hadde bruk for, bestemor hadde en stol til overs og vi kjøpte sofa på finn.no totalt har vi brukt 1800 kroner på møblene våre. Ting skal byttes ut etterhvert, men da skal sofaene, tv benk og skrivepult flyttes ned til verkstedet vi bygger opp 🙂 Bruk og kast er noe av det værste jeg vet om. Det er fullt brukende ting, ganske nye ting som ender opp i søppla. Skulle vært ett bedre innsamlingssystem. Det er mange som har dårlig råd og trenger å kjøpe billige møbler. Skal man likevell kaste, kan man vell også la noen som trenger det få det? Tanken til besteforeldrene dine er god, selv om besteforeldre ikke ser ut til å forstå at fullt brukende ikke alltid er synonymt med pent 🙂

    4. Det har du så rett i – Det kastes altfor mye i Norge!!
      Personlig er ikke jeg så forferdelig vandt med det fra barndommen.. Men for mange folk er det viktig å ha de riktige tingene som er på moten :p
      Så må jeg også si at ikke alle er så kreative så deg, og det er ofte vanskelig, syns jeg, å komme på hva som kan gjøre en gammel ting i hjemmet ny og mer moderne. I tillegg til at det ofte kan være tidskrevende når vi lever i denne tidsklemma som alle har hørt om 😉 haha!

    5. Enig, så enig. Man kommer langt med litt spraylakk, noen tepper (over sofaen) eller å ominnrede hjemme. Forandring fryder, men det trenger ikke å koste skjorta for det 🙂

    6. Du er kjempe flink å skrive. Beklager om mine tidligere kommentarer har vært kvass, har ike vært min mening. Spennende at du skriver om Dronningen også 🙂

    7. hehe ja 😛 men det er jo lett å få et innfall selv 😛 det var vel på et tidligere innlegg jeg kommenterte lysestaken som var sort mot den sorte veggen på et bilde du hadde lagt ut av stua di ^^,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg