DIY papirroser

I går kveld satte jeg meg ned i sofaen for å faktisk se på film, jeg kan nesten ikke huske sist siden jeg vært på kjøkkenet og malt hver kveld de siste to ukene. Jeg klarte ikke å sitte helt uten å gjøre noe da, så jeg tok med en bunke med kaffefilter for å lage noen nye papirroser. Jeg blir litt ledd av her hjemme fordi jeg ikke klarer å la blomstene mine leve så veldig lenge av gangen, med andre ord er jeg en god kunde for blomsterbutikker. 
Jeg kjøpte helt like roser til svigermor og meg selv en månede tilbake. Mine roser blomstret så vakkert som roser kan, de ble store og nydelige før de blomstret over og døde, dette skjedde på en uke. Så var jeg hos svigermor nøyaktig 3 uker etter jeg hadde kjøpt rosene, og der på spisestuebordet så jeg rosene så lekre som mine var 2,5 uke tidligere.. HVA? Er det de rosene jeg kjøpte!? 


Er vel bare å legge seg flat og innrømme at, grønne fingre er noe jeg ikke har! Men kreative fingre har jeg, så hvorfor ikke lage noen som aldri dør. Jeg har laget slike tidligere, og da ga jeg dere link til malen på rosebladene og link til filmen hvor ei dame viser hvordan de lages. I dag tenkte jeg å vise dere med bilder og tekst, for filmen er over en time lang, rett og slett alt for lang for min rastløse rompe. 

Malen på bladene må dere uansett ha, den finner dere HER. Tegn de opp og klipp du ut på en tynn papp-plate så har du en fin mal. 

PS: overse manikyren min ^^, Haha. Den har vært lagt på hylla mens kjøkkenet har vært under prosess. 

PAPIRROSER STEG FOR STEG

Du velger hvor stor rose du vi ha ved hvor mange blader du setter på. Rosene jeg laget i går har et slikt antall blader:

  • Ett blad av nummer 1 – 2 – 3 og 4
  • 6 blader av nummer 5-6 og 7-8

Alle bladene skal klippes ut på samme måte som de er lagt på tegningen av kaffefilteret. 

Ferdig oppklipte roseblader til tre roser

En q-tips kan brukes som knoppen man surrer bladene rundt, men er ikke ikke nødvendig. 

Start med å dele opp rosebladene ved å forsiktig rive de opp i bunnen til det kun står igjen den lukkede siden av bladet (høyre side om du ser på bilde jeg har lagt pappmalen på kaffefilteret ett par bilder over). Gjør dette med nr 1, 2, 3 og 4.

Snurr på bladene i rekkefølge fra 1- 4 på q-tipsen. Bruk teip og snurr rundt bunnen for hvert blad slik at du fester det. Teip stramt! Start neste blad slik at det dekken enden på det siste bladet du teipet fast. 

Omtrent slik skal rosene se ut med blad 1, 2, 3 og 4 surret og teipet fast. 

Neste steg er de single bladene. Start med 5-6, du kan enten legge de i en vifteform og surre alle rundt i en omgang, eller du kan legge på en etter en. Når alle bladene 5-6 er festet fortsetter du med bladene 7-8

Rosene med alle bladene på plass. 

Du kan velge og beholde rosene hvite eller du kan legge på litt farge. Ønsker du at hele rosen skal ha en farge kan du blade konditorfarge i vann og dyppe hele rosen. Eller du kan gjøre slik jeg gjorde med disse og bare farge enden av rosebladene. Da trenger du i såfall vannmaling, en skål med vann, en pensel eller som jeg brukte en q-tips.  

Før du startet å male bør rosene være litt fuktige slik at malingen suges opp natulig i kaffefilteret. Bruk gjerne en sprayflaske da det er lettere og “posjonere” vannet. Spray så rosen er fuktig langs tuppene. 

Bruk mye vann på q-tipsen og før den langs kanten av hvert roseblad, separer rosebladen og bøy de ut slik at du klarer å male hvert blad. 

Når hele rosen er malt ser den omtrent slik ut. 

Så finner du frem en strikkepinne, du kan også bruke q-tips, og snurr enden på bladene litt bakover slik at bladene får den naturlige formen sin. Gjør det med så mange blader du ønsker. OBS: bladene kan ikke være for våte når du gjør dette for da blir de ikke værende i den posisjonen. Er de for våte kan du føne de litt før du snurrer bladene. 

Tre roser klare for dekorasjon. 

Om noen føler de trenger å se filmen finner dere den HER

I morgen skal jeg vise dere hva rosene skal brukes til ^^, 

#DIY

26 kommentarer

Siste innlegg