Med en syk Dronning

Dagen i går og i dag har vært ganske annerledes enn jeg planla den. Derfor sniker det seg inn et ekstra hesteinnlegg her i dag. Siden dere allerede begynner å bli ganske godt kjent med Queen igjennom historien hennes her på bloggen, synes jeg det er riktig og dele med dere hva som hendte med henne i går, som følge av dette vil nok videoen om oss bli utsatt, for akkurat nå orker hun ikke tanken på å flytte seg ett eneste skritt. 

Halv 8 var jeg i stallen i går kveld iført rideklær, klar for en treningsøkt på madammen. Av rutine møkket jeg klar boksen, fliset litt og gikk for å hente frøkna og hesten hun står sammen med på beitet. Det var, som det er kl 20 om dagen, bekk mørkt, men nok lys fra hus og ridebane til at jeg kunne se hestene i mørket. Jeg ropte på dem, Luna (hesten hun står sammen med) kom opp til meg, Queen ble stående på samme plassen. Jeg kjente hvordan det iset igjennom kroppen min, for siden hun ikke kom viste jeg at noe var galt. Jeg gikk ned, satte på henne leietau og leide hestene inn i stallen, hun fulgte helt fint etter men hun gikk veldig sakte og forsiktig. 

Ikke før jeg var ikke i stallen kunne jeg sjekke etter hva som var galt. Hun skjalv over hele kroppen, hun var godt kledd som det var ikke fordi hun frøs. Jeg fikk stalleieren til å komme å se på henne, det var helt tydelig at det var det ene bakbeinet som det var noe galt med, ikke egentlig noe synlig, en liten hevelse ved hasen. Men da vi berørte henne nærmest hoppet hun unna av smerter. Jeg fikk leid henne inn til vaskespilte slik at jeg kunne vaske beina hennes. Vi diskuterte frem og tilbake hva som kunne ha skjedd og ble enige om at hun måtte ha påført seg en vridning, et spark eller en annen type traume skade rett før jeg kom å hentet henne. Jeg hadde henne på gulvet i mindre enn en time og på den time gikk beinet fra å nesten se normalt ut til å få dobbel størrelse. 

Jeg kontaktet veterinær og vi handlet på hennes veiledning da vi hadde medisiner i stallen. Hvis hun ikke viste bedring av dette, rådet hun meg til å kontakte væterinærvakten. Da jeg skulle sette henne tilbake til boksen sin var hun ikke til å flytte. Jeg var nødt til å hente stalleieren slik at hun kunne hjelpe meg å få Dronningen de få meterene inn til boksen sin. 

21:30 reiste jeg hjem, hun spiste og drakk, og det var ikke mye mer vi kunne gjøre enn å vente å se resultatet av medisinene hun hadde fått. 
22:30 reiste jeg tilbake til stallen. Hevelsen hadde rukket å bli betraktelig større, og smertelindringen så ikke ut til å hjelpe. Hun gravde og gravde med frambeina, men hadde ikke flyttet seg en cm med bakbeina.

Kl 00 kom veterinæren. Han trudde ikke det var en traume skade, og satte diagnosen, lymfangitt. Både stallsjef og jeg klødde oss i huet over svarer. Det var ikke det vi hadde ventet av svar, for lymfangitt har vi vært borti flere ganger før, Queen har også hatt dette en gang tidligere, og da var det veldig annerledes enn denne gangen. Så akutt!

Veterinæren mente hun ville se bedre ut allerede i dag, noe som ikke var tilfellet. Tvert om. Høy feber, enda større bakbein, hun hadde ikke flyttet seg fra plassen hun sto på i natt da jeg kom i dag tidlig. Til slutt fikk jeg tak i en veterinær med mobilt røntgen. Han ville ikke utelukke brudd eller brist, selv om han også mente at dette var en hissig bakteriell infeksjon. Årsaken bak infeksjonen kunne komme av flere ting.

Bildene så heldigvis veldig fine ut, og det var en lettelse og kunne utelukke det verste. Nå står henne på antibiotika intravenøst og oralt, samt smertestillende intravenøst. Veterinær besøk i morgen og på søndag også, så får vi håpe at hun snart vender over i riktig retning og blir frisk igjen.  

Vakre gullet mitt  ♥

Heldigvis har jeg verdens mest fantastiske svigermor, så jeg kjørte Otilie og Olivia avgårde allerede til frokost, og utpå dagen ringte svigermor og sa at jentene kunne være hos dem til i morgen. BT er på julebord, så det kunne ikke passet bedre siden jeg må til stallen igjen i kveld for å gi medisiner, samt i morgen tidlig. Nå har jeg akkurat fått spist litt, kom på at jeg ikke hadde spist siden klokken 07:30, så en liten pause i hjemmet skal bli godt før jeg må ut igjen. Lenge siden jeg har hatt så fine roser i kinnene etter en hel dag ute ^^, 

God helg til alle dere, og takk for alle god bering meldingene jeg har mottatt på Instagram 🙂

14 kommentarer
    1. Hei!
      Så utrolig trist å lese… Håper det går over raskt og at hun snart er helt fin igjen!
      La igjen en kommentari går etter å ha lest alle hesteinnleggene dine. Ble utrolig rørt og grepet av historien(e) du formidler. Du har faktisk så god formidlingsevne at jeg i natt drømte om Queen og levde meg helt inn i deres verden slik du beskriver den. Jeg håper virkelig det kommer flere slike hesteinnlegg, for de treffer meg rett i hjerte:-)
      God helg! Og god bedring til Queen.

    2. Karoline: Er fryktelig kjedelig, og så vondt å se henne ha så sterke smerter. Godt det finnes smertedempende og flinke veterinærer.

      Åh, så hyggelig å høre <3

      Tusen takk, hun trenger det der hun står så sørgmodig. <3

    3. Stakkars vakre Dronningen… Håper virkelig at hun blir fort frisk.. Du er så flink med henne, så dette går veldig bra 😀 Håper hun har mindre smerter nå… Jeg elsker hester og red litt når jeg var yngre, men fikk aldri ridd masse da det var for dyrt, men rideleir en uke fikk jeg kost meg på, det var på langedrag 😀 Gi henne en klem fra meg 😀

    4. Når hesten blir skadet blir man så hjelpeløs. Å ikke vite hva som har skjedd eller hva som er galt er grusomt. Godt med veterinærer som tar ting på alvor 🙂 lykke til videre

    5. Beate Kleiveland: tusen takk for gode ord <3 ja, hest er en desverre en dyr hobby. 🙁 bra du fikk kost deg på leir da, det var sommerhøydepuktet mitt da jeg var "liten" ^^,

    6. Å neeeei, alle hesteeieres mareritt. Har selv hatt hest i mange år, gudsjelov ble min bare syk èn gang i den perioden. Masse lykke til, håper dronninga blir helt frisk igjen! 🙂

    7. Huff, håpa ho kjem seg fort. Ikkje kjekt når hestane skadar seg/ blir sjuke. Har sjøl ei hoppe som har halta tilsynelatande uten grunn i et par dagar.. Ikkje kjekt.. Heldigvis er ho bedre no. Har lest alle innlegga om dronninga, stå på vidre😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg