DIY julekalender #2 (gutteantrekk)

2. Desember

Siden det gr fort til jul, med dager som ofte er fullpakket av forskjellige aktiviteter tenkte jeg ha frste antrekk allerede i dag, slik at de som nsker prve seg fr tid til gjre seg ferdig.

Det frste vi m gjre er tegne mnster. Finn frem matpapir (fs kjpt p rull p dagligvarebutikker til rett over 10kr), en penn,en saks og en body i den strrelsen du skal sy vesten i.

MNSTER VEST

  1. Legg bodyen p matpapiret.
  2. Tegn p utsiden av bodyen, over skulderen, ned mot nakken, og fra armhulen ned til nsket lengde p vesten (omtrent der rompa starter).
  3. Bildet viser strekene nr bodyen er fjernet
  4. Marker en midtlinje ned fra midten av nakken. Strek inn armhulen og linjen i bunn av vesten.
  5. Brett matpapiret langs den striplete linjen og klipp ut, p den mten blir vesten symetrisk p begge sider s det er bedre enn tegne begge sider. N har du klart ryggpartiet av vesten.
  6. Legg et nytt stykke matpapir over ryggstykket, pass p at det er litt lengre i bunn.
  7. Tegn etter strekene fra ryggstykket som vist p bilde nr 7.
  8. S tegner du en skr linje fra skulderen og til du er ett stykke over midtlinjen. Tegn en parralell linje med midlinjen fra skrstreken din ned til bunnen av ryggstykket. Merk av et lite kryss s langt ned du nsker, midt i mellom sidene p frontstykket og strek opp slik at du fr spissen i bunn av vesten.
  9. klipp ut

SY VEST

Du kan velge hvordan stoff du vil bruke til vesten din, men jeg anbefaler ett stoff uten stretch (lettere sy og f pent) Jeg har brukt ull (gr) og bomull (bl) som fr. Du kan kan ogs bruke tynn lin. For finne ut hvor mye stoff du trenger mler du hvor langt frontstykket ditt er. Er det 30 cm trenger du 35 cm med stoff. En stoffrull er rundt 120 cm bred s du fr plass til ryggstykket og to bryststykker p en lengde. Bruker du to forskjellige stoff slik jeg har gjort p vesten, m du ha to stoff alla 35 cm. Eks p pris: Lin/viscose til ytterstoff fra stoff og stil: 60,- per meter - 21 kr for 35 cm. Bomull til fr fra stoff og stil: 60,- per meter - 21 kr for 35 cm.

42 kroner for stoff.

Vask alltid stoffer fr du begynner klippe og sy. Stoff krymper litt ved frste vask, og om du bruker forskjellige stoffer kan de krympe ulikt ved vask.

  1. Legg mntserene p stoffet og klipp ut stoffbiter, klipp en halv cm p utsiden av mnsteret som blir smrommet ditt. Nr du knipper ut fremstykkene, bretter du stoffet en gang og legger mnsteret opp, nr du klippen ut fr du begge sidene med en gang. Nr du er ferdig skal du ha 6 stykker slik som bildet nr 1 viser.
  2. Om du nsker ha p et merke syr du det p med en gang. "Homemade" merket mitt er klippet ut fra et bnd panduro selger.
  3. Finn frem ytterstoff og frstoff til ryggstykket. Legg stoffene med rettsiden mot hverandre slik at vrangen er ut p begge siden. Sy sammen stykkene i nakken, i armhulene og i bunn slik bildet viser. Jeg bruker sy en rett sm og en sikksakk p utsiden for god hold.
  4. Finn frem fremstykkene og legg de p samme mte med retten inn. Sy armhulen og fra skulder til bunn. La siden og skulder st pen.
  5. Klipp sm hakk langs buene (under armene p alle stoffstykkene og nakken p bakstykket)
  6. Vreng stykkene slik at retten kommer ut og stryk de flate.
  7. Legg en av frontstykkene p bakstykken med retten mot hverandre og sy de sammen i skulder og langs siden. Gjr det samme med det andre fremstykket
  8. Viser sidesm
  9. Brett smmene som kommer fra skulderen og sidene bakover mot sidestykket og sy en sm som fester smmen med bakstykket slik at smmen ikke stikker ut. Sy alltid fra fremsiden av stoffet for best resultat.

Til slutt slr du p noen trykk-knapper og du er ferdig :)

Bukse har jeg vist tidligere, dere finner MNSTER HER og FREMGANGSMTE HER

LYKKE TIL med syingen :)

Del gjerne bilde av det du syr p instagram og tag bildet med #skolissykrok

Gledelig 2. desember til alle♥

For alle julekalender innlegg se→ DIY JULEKALENDER

35 kommentarer

May Hilde: Tusen takk :)

Anna Madelen: Tusen takk :)

Kjempe flott forklaring! Og n gikk det opp et par lys for meg ift mnsterkonstruksjon ogs. Har lenge hatt lyst til sy klr. Og din blogg er til kjempe inspiriasjon!! :)

Du er kjempe flink! Jeg skal prve meg. Men hvor kjper du trykk knapper? Og hvordan festes dem? Har ikke stoff og stil her...

Linda: S bra :D <3 Da er det bare begynne sy :)

Lina: Jeg kjper de p stoff og stil, de har nettbutikk, hvis ikke har nok de fleste hobbybutikker det. I hvertfall panduro :)

Da er trykk knapper kjpt inn og jeg skal prve meg p sy vest i stoffet fra en pen bukse. Det blir spennende! :)

themom: Tusen takk :)

Iselin: S gy hre :) Lykke til, det gr nok veldig bra ^^,

Stoff kjpt inn ~ s nr ungene er i seng blir det klipping av stoff og sying. Takk for flott blogg med mye inspirasjon.

Bare et sprsml ~ punkt 9 hvordan ser det utbakfra.tanken er da at e fester smmen slik at den ikke stikker ut?

Tusen takk for oppskrift p vesten! Kan ikke tenke meg noe bedre enn en DIY-julekalender, s tusen takk for at du tar deg tid og vil dele! :)

veronika: det blir en sn langs kanten:-) du m selsagt ikke gjre det, men smmen blir bare som en liten detalj :)

Julia: s hyggelig hre :-) selv takk ^^,

Nydelige Anton <3

S fin vest og bukse! Fr prve meg p noe liknende jeg ogs :) takk for tips :)

hh, dette M jeg prve p!! :D tuusen takk😊😊

S fint! :D Det virker s enkelt nr du forklarer, s tror jeg m prve meg etterhvert, selv om jeg aldri har sydd fr. Jeg finner masse inspirasjon i bloggen din, elsker hvordan du viser hvor lite som skal til for lage noe nytt og fint, som for eksempel pakkekalenderen din. Den ble s fin, og er noe alle kan lage, og ikke minst s koster den omtrent ingenting :) gleder meg til flge deg videre :)

Ha en fin kveld! :)

Jeanette: tusen takk :) bare hyggelig :-)

Nur: ^^, gjr det :-) selv takk

Mamma Marianne: s hyggelig hre :-) det er ikke s vanskelig bare man vet hvordan man skal gjre det :-)

Takk for veldig fin forklaring! Ser s lett ut nr du gjr det :)

Vil bare gi et lite tips om at man kan ha litt ekstra lenge p stoffet p de siste smmene p skulder og i siden, og sy ut etterhvert. Da har man plagget man har brukt tid p lage mye lengre ;):)

S fin julepynt og guttesett. Virkelig fint :)

Dette er inspirerende og s fine som de blir! Gleder meg til alle innleggene i julekalederen :)

For en fin vest, og for en nydelig liten modell. ;)

Kanskje det blir hjemmesydd vest her p julaften ogs? Han m bare komme ut frst!

Ha en fin dag, Stine. Her str nellikene i nydelig blomst. 🌸

Marianne:bare hyggelig :) ja, det er helt sant :)

fjellgeitbundingen: tusen takk :)

Anonym: s bra! Tusen takk :-)

Christina: tusen takk, Chrissa<3 ja, n er det ikke lenge fr. Ha en super dag du ogs^^, klem

Denne vil jeg prve p 😊😊 men Nr jeg gr inn p stoff og stil si hjemmeside str det bommulslerret..er det den du bruker 😶😶 og mange forskjellige ulltyper og lin.. kan jeg bruke hvilken som helst da eller? Hvilken ulltype brukte du ? Hper du kan svare :)

anonym: Uff.. Ja, det der er skikkelig vanskelig egentlig. Men ja bomullslerret er ensfarget bomull.
Lin finner du her: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4800
Det er blandingslin som gjr den mykere for barna.
Ull trur jeg nesten du skal holde deg unna om du ikke kan kjenne p stoffet. For det kan vre veldig tykk ull stoff og stil selger, mbelull, s jeg er ikke sikker selv ved se p hjemmesiden. :)

Blir veldig inspirert av deg. Og gjorde ferdig en vest i dag. Ble kjempe fornyd, og har allerede ftt en haug med positive kommentarer p fb. Har deg takk for det!! (Tagget bilde med "skolissykrok" p insta...)

Fra Graham: S hyggelig hre :D Da skal jeg s klart inn se :D

kjempe nydelige klr 💙

Hvilket stoff bruker du her?