DIY julekalender #15 DESIGN PÅ KUBBELYS

15. Desember

I går viste jeg dere vinglassene med hjemmelaget design. For å sette krona på verket kan du også designe kubbelys til glassene. 

Det du trenger er: 

  • kubbelys 
  • sverietter med et fint motiv eller stempel
  • bakepapir
  • noe som gir varme – varmepistol, styrkejern, krølltang. Jeg gikk for strykejern.
  • spray
  • annen pynt

Men det er du som velger hvordan kubbelyset skal se ut, så kanskje trenger du ikke alt det som er skrevet over. Uansett. Jeg kan vise dere mine eksempler som en idé til hvordan dere kan lage design på kubbelysen.

Jeg har sett mange bruke servietter til å dekorere lysene sine med. Jeg tenkte straks – er ikke det brannfarlig da? Derfor ble jeg sittende å google en del på det. I teorien så kan papir rundt et levende lys være brannfarlig, men så ser man jo alle lysene man får kjøpt som er pyntet med bark og bånd, og da er i hvertfall ikke det noe mindre brannfarlig enn en serviett. Så derfor bestemte jeg meg for å prøve, resultatet ble veldig bra. Men for å være på den sikre siden av negative kommentarer: 

  • Levende lys skal aldri brenne uten at du er til stedet
  • Levende lys skal heller aldri være i rekkevidde for barn
  • Og når lyset har brent så langt ned at servietten stikker ovenfor stearinen, klipper du den langs med kanten på lyset. På den måten er ikke et kubbelys med pynt mer brannfarlig enn et kubbelys uten. 

FREMGANGSMÅTE

Servietter inneholder to eller flere lag papir, du skal dele de slik at du bare bruker ett tynt papir på kubbelyset. 

Klipp ut motivet eller mønsteret slik du ønsker å dekorere kubbelyset 

Nå skal jeg smelte servietten inn i stearinen. Jeg legger et pizzaark rundt lyset, på den måten unngår jeg at jeg griser stearing over strykejernet som jeg bruker til å varme opp lyset med. Men her kan man bruke de andre nevte varmekildene. Stykejernet fører jeg raskt og forsiktig over delen med serviett. 

Ønsker du et stempel utføres det på samme måte etter du har laget avtrykket ditt på et av de tynne arkene fra serviettens bakside. 

Jeg har også brukt spray til å lage lysdesign med. Jeg har gjort det på samme måte som de andre tingene jeg har sprayet, ved å bruke teip og plastfolie til å rekke over de stedene som ikke skulle få lakk på seg. 

Og her er det ferdige resultatet av de seks lysestakene jeg har laget 



Håper dere likte det 🙂 Tag gjerne dine versjoner på IG med #skolisdiy, slik at jeg kan se. 

Se alle DIY julekalender-innlegg HER

Følg oss på Instagram: SPEILTVILLINGENE
Og bloggens Facebookside HER

32 kommentarer

Siste innlegg