DIY STEINMATTE

DIY julekalender – 19. Desember! 

DØRMATTE AV STEIN!

Noen som er glad i å pusle her? Da har jeg i hvertfall det perfekte DIY-innlegget til deg. For dette prosjektet krever litt tålmodighet. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, det tar bare litt tid. 

Jeg har nemlig laget dørmatte til huset vårt. Av steiner! 

Det man trenger for å lage en slik, er tre ting. 

  1. gummimatte/r – du finner billige på europris
  2. steiner – tid for pyntestein er ikke best nå på vinteren, fordelen er at de som fremdeles har det selger de til en svært redusert pris. Jeg kjøpte mine  til halv pris på plantasjen. 
  3. SUPER STERKT lim – TEC7 har jeg brukt og det finner du på forretninger som selger maling, verktøy etc, montér, biltema har sikkert osv. Spør gubben 😉

Jeg syntes en gummimatte ble for liten, så jeg kjøpte to. De la jeg ved siden av hverandre med med glatte bunnen opp.

Så er det bare å begynne å plassere steiner. Det er dette som er tidkrevende, siden du vil ha minst hull og tettes med steiner. Jeg fant rett stein og så dyppet jeg den i lim før jeg plasserte den. Fant ut at det ble minst gris av å gjøre det slik.  

Jeg spøytet altså ut en god klump med lim på matten, helt sikkert bedre om du finnen et plastikklokk eller lignende til å sprøyte limet på, så slipper du gris på matten du jobber med. Tec7 er klissene saker! Jeg gjorde ingenting for å skjøte sammen gummimattene, jeg brukte steiner til å lime de sammen ved å plassere de på midtlinjen, det funket veldig bra. Jeg har i hvertfall løftet på matten uten at det har falt i fra hverandre. 
Tips er å finne steiner til rammen og så bygge deg innover. Slik at kanten rundt blir så pen som mulig. Dumt å slutte med en kant og slite med å finne steiner som passer.  

Og etter noen timer med tålmodighet får du et lignende resultat. Hjemmesnekret og fantastisk. 

Etter ett døgn var den klar til å plasseres foran utgangsdøren vår. 

Kort tid til jul nå, men om du skulle kjedet deg og er ferdig med det som skal gjøres (haha, noe jeg IKKE er)  har du nå noe som kan fylle opp tiden med. Hvis ikke får du spare på innlegget til etter jul 🙂 


Se alle DIY julekalenderinnlegg HER 

Følg oss på Instagram: SPEILTVILLINGENE
og facebook HER for oppdateringer 

15 kommentarer

Siste innlegg