Brøyteinnlegget florerer nettet

30.januar 2014 satt jeg fortvilet i sofaen en onsdagkveld. Jeg var lei av klagerene, klagerene som uffet seg over mye snø i gatene, som om det skulle være brøyterene sin skyld. Jeg satt alene for ente kveld, med mine to små barn på 9 måneder. 

Samboeren min så jeg et par timer i løpet av døgnet, og det i komastilling på sofaen. Ute lavet det ned snø uten stopp.

Jeg skrev innlegget ALENEMAMMA. 

Innlegget begynte å florere på facebook, som ild i tørt gress delte den ene etter den andre innlegget og lesertaller skøyt til himmels. 

Jeg fikk veldig mye positiv respons, brøytere som takket meg for at jeg skrev et innlegg til dem og de berørte som satt igjen mens mannen jobbet. Jeg fikk også de negative på nakken, noe jeg har lært er livets realiteter. Så klart hadde jeg vondt av samboeren min som så ut som en zombi hver gang han kom hjem etter å ha jobbet 20 timer i strekk på 4. døgnet, jeg var også sliten av å ha alt ansvartet for tvillingjentene alene. Men det var ikke sympati jeg søkte, jeg ville få frem budskapet om at vi må slutte å klage. Mennesket generelt er så alt for gode på denne klagingen, og vi gir skylden på brøyterene når det ligger snø på veien vår.  Alt de gjør er å jobbe døgnet rundt mens snøen daler, nettopp for at din gate – om en time eller to – skal bli snøfri igjen.

Det er ikke brøyterene sin feil at det snør, de gjør bare så godt de kan for å fjerne den igjen. Men en rode tar noen timer å kjøre, kanskje var din gate den første som ble brøytet, men når snøen daler på sitt verste trenger det ikke ta så lange tiden før det er lagt seg et nytt lag. 

Grunnen til at jeg nevner dette innlegget igjen akkurat i dag er fordi det nok en gang har begynt å spre seg over det store internett. Det varmer mitt hjerte nok en gang. Budskapet sprer seg, og de hardtarbeidene brøyterene får nok en gang sin hyllest som de fortjener.

Ikke en gang har jeg vært snødd inne, det har vært et par ganger i mitt liv hvor vi har kommet for sent til skole og jobb, men det er heller ikke mange. Så takk til alle dere der ute som år etter år sier ja til å brøyte. Det betyr at familie og fritid både settes på vent og på prøver, men vi hadde ikke fått gjort stort uten dere! 

Takk! 

 

12 kommentarer
    1. Synes virkelig ikke innlegget fortjener noe negativ respons! Jeg skal ærlig innrømme innlegget ditt var en liten tankevekker for meg, og jeg har tenkt tilbake til det når snøen kommer og det er brøytebiler på kryss og tvers til enhver tid (eller tvert i mot, når det ikke er det, for de kan jo ikke være overalt samtidig heller)

    2. Er så enig med deg, har selv en mann som både brøyter, salter og strør så det var ett år her hvor han var hjemme 6 netter på hele vintersesongen 🙂 De setter hele sitt liv på vent for at vi skal få fine veier og kjøre på :)Og alt alle gjør er å klage, som regel. Vi må sette mer pris på andres innsats, uansett hva det gjelder 🙂

    3. Riktig at vi oftest er raskere ute med kritikk enn med ros, og skjønner din frustrasjon over lange vinteruker som “brøyteenke”.
      Likevel synes jeg det er litt rart at du ikke nevner hvorfor mange av disse gutta holder på med denne kjempejobben vinter etter vinter.
      Sånn som du legger det frem så virker de som en gjeng oppofrende riddere som forsaker nattesøvn, helse, kone og barn for at vi andre skal komme oss på skole og jobb.
      Sannheten er vel at de sier ja fordi denne vinterjobben gir dem og familien en kjærkommen ekstrainntekt.
      Noen steder får faktisk brøytemannskapet en fast sum hver måned vinteren gjennom, fordi de er i beredskap, også i snefattige vintre hvor det er minimalt med måking.
      Lite sne betyr mindre penger, mye snø for mye jobbing, og noen vintre blir heldigvis akkurat passe.
      Mao, vi klager kanskje uberettiget på sen/dårlig brøyting,og ditt innlegg har gjort at jeg skal være mer forståelsesfull fra nå av, men du, brøyterne og de andre “enkene” klager også! på snemengden- satt på spissen selvfølgelig 😉
      Ønker deg uansett en vinter med “akkurat passe” mye sne.

    4. Er fryktelig enig med deg her Stine!
      Tilfeldig at samboern er ute å brøyter akkurat når jeg kom over dette innlegget:P
      Det er absolutt ikke lett når kjæresten bare kommer innom for å sove et par timer, for så å dra rett ut igjen.
      Syntes det er fryktelig irriterende når folk klager over veiene. Hvis di ikke har brøyta det strøkent til alle døgnets tider så er det ikke godt nok, og hvis di salter litt for mye en annen dag så er det også gærent.. Fint å se at flere får øynene opp for den kjempejobben di faktisk gjør når di ofrer all sin fritid for å gjøre veiene kjørbare!:)

    5. Tusen takk for at vi brøytere får en hyllest i starten av året nå som det snør dag etter dag. I mårres startet jeg opp traktoren 0430 før jeg satte ut å begynte å brøyte først 23.13 fikk jeg avsluttet dagen etter å ha kjørt roden 2 runder for så måttet ta noen plasser til. Det tar lang tid og ja det kan hende at gatene ikke alltid er helt finpusset uten ett snøfnugg å se men vi prøver så godt vi kan vi kommer ikke innom for hvert snøfnugg som kommer fordi vi har andre steder som også må brøytes men likevell hender det att folk klager over att vi ikke gjør det godt nok. Tidlig om vinteren så får jeg også klager på att 5-15 cm med plen ble tatt men det er klart når di helst vil at vi skal koste trappa med traktoren så blir det noen ganger slik men vi prøver bare vårt beste for å få snøen vekk fra veiene. Dette er 3. Året på denne roden men 7. Året som brøytemannskap hills samboeren din med fortsatt god vinter.

    6. Hei Stine☺. Kom tilfeldig over bloggen din på fredag, og i helga har jeg lest nesten alt, for en utrolig bra blogg, jeg følger mange blogger daglig som Caroline Berg Ericsen, Lene Orvik, Eirin, Rackel Nortømme, komikerfrua osv, å bloggen din fanget meg helt☺. Det har jo også mye med intressen kanskje, har selv tre barn en gutt på 6 år og tvillinger på 3 år💜💚. Tenk hvor heldige vi er som fikk tvillinger👏. For noen nydelige jenter dere har☺. Jeg blir en fast leser, takk for at du skriver og inspirere☺. Du er jo så kreativ,tar av meg hatten for deg. Er det lenge siden du har trent det treningsopplegget med Jillian på 30 dager? Hva gjorde du når du var ferdig med det for å opprettholde det? Jeg starter med det i dag👍. Så veldig bra ut. Marit.

    7. Marit: Hei, Marit 😀 Ja, kommentaren din kom, jeg ville bare ha tid til å svare deg skikkelig, så ventet til jeg var på mr.mac igjen 🙂 Først og fremst, velkommen skal du være til min lille bloggverden. Så gøy å høre om dine tre barn. Heldige er vi, det er helt sikkert!

      Ja, nå er det fryktelig lenge siden jeg trente det, men det er virkelig effektivt. Jeg har hatt problemer med å holde løpet ut desverre, men all trening er vel bedre enn ingen trening. Som du kanskje har sett på bloggen så har jeg ti tusen prosjekter på gang samtidig, så trening er desverre en av de tingene som ofte uteblir. Det vil si, jeg har hest, så treningen min foregår på hesteryggen 🙂

      Lykke til med Jillian, håper ikke du er for støl i morgen 🙂

    8. Tusen takk for svar☺. Var ikke meninga å mase altså, var bare jeg som ble usikker på om jeg hadde gjort det riktig, har aldri kommentert, men måtte det her☺. Jeg trener jevnlig, men fikk så lyst til å prøve det her, så nå er første økt unnagjort, synes det gikk greit, men regner med det blir verre på level 2 og 3😆. Fort ferdig hverfall☺. Ja jeg ser at du har mange baller i luften og jeg forstår ikke hvordan du klarer alt, så imponert over deg☺. Bloggen er jobben din vell? Så du ikke har enda en jobb? Så gøy å være inne å lese☺. Du skal virkelig være stolt av deg selv👍. Og verdens nydligste jenter har du💜💜.

    9. Marit: helt i orden 🙂 jeg må godkjenne før de kommer ut så jeg skjønner at du spurte. Jeg begynte med Jillian som første trening etter fødselen. Jeg har alltid vært sporty så jeg trudde det var piece of cake! Haha, jeg kunne knapt gå på 4 dager 😉
      Bloggen er jobben min ja^^,
      Tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg