Tvillingmødre – 77% større risiko for depresjon

Har dere fått med dere overskriftene?  TVILLINGMØDRE HAR ØKT RISIKO FOR Å BLI DEPRIMERTE

Jeg fikk ett spørsmål i går om jeg hadde fått med meg saken, og hadde noen kommentarer til dette. Omtrent samtidig ringte Side2 og intervjuet meg om det samme. Så om noen ønsker å lese svarenede: 

Tvillingmamma Stine Skoli er ikke bekymret for å bli deprimert, selv om hun har tallene mot seg.

– “Skulle du ikke ønske at du bare hadde ett barn?” Selvfølgelig ikke, de er jo barna mine!


 Multitasking


 

I går hadde jeg store planer om det ene og det andre. Vel, ingen ting ble noe av. Jeg fikk besøk av Janne, hun var faktisk bedt til kl frokost, kl 10. Vi skulle være litt sammen på morgen da BT måtte avgårde og fikse et og annet. 
Etter det skulle jeg sette meg på kontoret og jobbe med det ene og det andre.. Så langt kom jeg ikke. Før vi viste ordet av det var det allerede blitt tid for middag, så da ba vi like godt Janne om å spise middag med oss. 

Og klokken var vel passer 23 på kvelden, før hun forsvant ut døren med samboeren sin. 

^^, Men andre ord fikk jeg kjenne på en dag der jeg ikke gjorde noen annet enn å være sosial med en bestevenninne fra morgen til kveld. Fantastisk avbrekkk i hverdagen. 


Nå nyter jeg første kopp med kaffe og er nødt til å få tatt igjen litt jobbing som uteble i går.

Så vi snakkes igjen om litt 😀  

 

13 kommentarer
    1. Kjære deg, jeg syns det er flott at du har en positiv innstilling, og at du løfter frem alle de gode sidene ved å ha tvillinger. Samtidig syns jeg det er veldig useriøst å påstå at det å være deprimert handler om “egen innstilling”. Depresjon er en sykdom, som kan forebygges blant annet av trygge relasjoner og av god oppfølging av helsestasjon. Jeg skulle ønske du kunne fokusere på dette, fremfor å implisitt hevde at den som er deprimert delvis må skylde seg selv. For DET er en sårende kommentar å få, det, og et regelrett spark til den som ligger nede.

    2. Linda: Beklager så mye at du oppfattet det slik. Hva jeg mente med egne innstillinger var hvor tøft det er å ha barn. Det jeg ikke forstår er hvorfor det tyngre og ha tvillinger enn to barn i forskjellige alder. Så igjen må jeg beklage om du følte det slik at jeg sparket de som ligger nede. For meg blir det å lese litt i mellom linjene. For jeg har ikke ment noe vondt om de som har depresjon. Tvert i mot!

    3. Hei. Pleier å kose meg med denne bloggen,og det gjør jeg i dag også. Har selv havnet på andre enden av lykkelighetsskalaen,og det er oppløftende å lese om en tvillingmor som har helsa og humøret i behold. Vil be folk om å respektere at alle er forskjellige og la Stine få fortsette å spre om seg med gode ideer,håp og glede 💖

    4. Jeg støtter deg veldig på med det at egen instilling spiller nok en rolle også! Jeg har to gutter, de er født med 1 års mellomrom. Fikk høre uttallige kommentarer på hvor vanskelig det kom til å bli. Når jeg skulle amme lillebror, kom jo ikke storebror til å sitte pent i ro vedsiden av å vente tålmodig.
      Hvis det var noe jeg ble “deprimert” av, så var det slike kommentarer. De to første ukene var tøffest etter at lillebror kom. Men da når samboeren min begynte i jobb igjen, ble jeg tvungen til å måtte klare meg alene. Og da var det rett og slett å se lyst på det, og være løsningsorientert!
      Etterhvert som rutinene kom, ble hverdagen SÅ mye enklere, og spesielt hvis man var positiv til det. Og “depresjonen” min gikk bort, straks jeg endret innstilling!

    5. Leste intervjuet, og lurer på hva du gjør når du dobbelt ammer? Bruker du begge brystene på samme tid, eller bare rett etter hverandre?

    6. Heldige deg!! Og enda heldigere tvillinger!! 🙂
      Når jeg hører om familier som venter tvillinger gratulerer jeg de og forteller om hvor uendelig mye min tvillingsøster og jeg setter pris på hverandre:-) Som tvilling har du verdens beste venninne ved din side stort sett hele tiden, vi er aldri alene i verden, selv om vi faktisk er det. Hurra for tvillingsøstre:-) Hurra for dobbelt opp med festlige historier i fremtiden!
      Og dine er jo bare skjønne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg