“Grunneiere visste ikke om næringsutvikling på egen eiendom”

Det er noen måneder siden nå at BT fortalt meg arealplanen for Re kommune, som vi bor i. Bare noen hundre meter fra oss ligger det en stor firkantet, grå lagerbygning på 10 mål. Området heter Haugan næringspark og det er regulert til 100 mål med flere industritomter for slag. Siden denne grå kassa var plassert lenge før BT og jeg flyttet inn på gården har ikke denne plaget meg i noen større eller mindre grad, med unntak av at veien forbi oss og inn til næringsparken skulle stått ferdig før bruk. Den er ikke ferdig enda, og med så mye tungtrafikk forbi huset har det vært skuffende at gang og sykkelsti tok flere år å få på plass. 

Men over til da BT fortalte meg det nye, han viste meg kartet over den nye arealplanen, for mannen bak Haugan næringspark hadde ikke tenkt til å stoppe opp med det som allerede var omregulert til industri, i flere år har han, bak hele nabolagets rygg, forhandlet frem nye avtaler og planer med kommunen. Og et nytt industriområde var på god vei til å bli hans drøm i oppfyllelse. Dette på tidenes mest snuskete måte, der han har regulert om store arealer på eiendommer til 4 andre grunneiere, der i blandt vår, og fått kommunen til å tro at vi er positive og engasjerte i industriområdet. Problemet var bare at ingen av oss berørte ante noe som helst om disse planene, og når da en av de naboene ved en tilfeldighet får nyss om år med planlegging hvor navnene våre er ført opp i planen er det ikke rart at raseriet fyrer løs. 

 

Om jeg åpner yttergangsdøren er dette vår utsikt. Jordet vårt som ender med en skog, jeg føler vi bor på den fineste plassen i hele kommunen. Vi har sol fra den står opp til den legger seg om kvelden, og alt øyet kan hvile seg på er natur og jordbruk. Ikke rart jeg ble både kvalm og deprimert av å se den nye planen der hele denne skogen foran Tyra og meg + deler av vårt jorde, var regulert om til industri. “Vi flytter” var det første jeg sa til BT og kvelden min var totalt ødelagt. 

Grenda (nabolaget) har jobbet iheridig, og med flere utrolig dyktige mennesker har vi fått kommunen til å måtte se på saken på nytt. Jeg skal ikke utdype noe særlig mer, for selv om dette egasjerer meg så sterk, kan dette fort bli for mange detaljer til at dere uberørte faller ut. 

Men grunnen til at jeg skriver om dette i dag er fordi store deler av dagen vår har gått med til denne saken. Vi har hatt journalister på besøk fra NRK, Tønsbergs Blad og ReAvisa. Saken ligger allerede ute hos NRK (med film) og ReAvisa for dere som er interesserte. 

 

12 kommentarer
    1. At folk kan gjøre sånt! Blir provosert på deres vegne. Er ikke noe koselig når man plutselig får beskjed om at litt av tomta er planlagt til bruk av industri. Håper dette går deres vei!!

    2. Det er bra for Vestfold at det utvikles industri og næringsparker and so on, det skaffer arbeidsplasser og penger til kommunen, MEN her syns jeg måten det er gjort på er fæl! Hadde dere visst om det kunne dere jo valgt selv å overta gården, nå blir dere tvunget oppi industrien.. Pluss for at det er gjort funn av utrydningstruede dyrearter, da er det faktisk muligheter for at det ikke blir noe av, eller i mindre grad! Håper virkelig at det blir en enighet som dere beboere er tilfreds med..

    3. Noe så frekt! For en ekkel type. Kjenner jeg blir forbanna på deres vegne. Men for en måte å behandle saken av kommunen også da, burde jo ha tatt kontakt med de det gjelder for å sjekke om alt stemmer. Høres ut som vår suppekommune. Her la de ned flere småbarnsavdelinger av sentrumsnarnehager uten å si ifra og plasserte de som ikke fikk plass i sentrum i utkantene. Dvs at vi nå må bruke 2 timer av dagen vår til å kjøre til å fra barnehagen. Får håpe det går deres vei!!

    4. Kristina: Alle er kontaktet og vi har hatt møte med kommunen og partier, om du ser på nrk saken så svarer kommunen at saken må ses på helt på nytt.
      Åh, så elendig! Det er jo ikke akkurat det man ønsker å bruke dagen til!

    5. Huff, dette var kjipt å lese. Ikke noe moro når sånn skjer. Fy for en mann som holder på sånn uten å samarbeide med andre. Jeg krysser fingrene, og håper det ordner seg for dere! Kjenner godt igjen den vonde magefølelsen når sånne saker plutselig blir slengt i fjeset på en. Jeg heier på dere!:)

    6. Så bra at kommunen ser på saken på nytt! Bor selv rett borti gata, og synes det er så flott utover der! Men spør du meg syns jeg det er synd med hele det store lagerbygget (eller hva det er) og alt som følger med. Nå er ikke jeg veldig kjent i området, men har trillet litt tur langs veiene her, og det er ikke spesielt hyggelig nå må jeg si. Håper på å finne noen fine turveier som er litt hyggeligere og gå med barnevogn, men er som sagt ikke så veldig kjent rundt her ennå. Ha en fin dag, og lykke til med “oppryddingen” i saken:)

    7. Fy søren så frekt! Men hvis jeg forstod det riktig, så påstår han at han har skriftlig avtale med BT..? :S
      Noen folk er så frekke at det kan være vanskelig å fatte..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg