Forandringene har gått så alt for fort..

Hjemmelaget syltetøy av tre forskjellige slag sto på bordet, og hjemmebakt brød ble skåret opp. På ovnen startet kaffekjelen å pipe. “Ja takk, jeg tar gjerne ei skive, men vi skal spise litt senere så jeg trenger ikke så mye mat” sa jeg til Mor (mormor) på 80 år. Et høflighetens svar som var dømt til å feile, brødskive etter brødskive ble spist til hele brødet var borte. “Alt var så mye bedre før” – er det noe som heter. Og jeg spør meg selv, hva var det egentlig som hendte? 

Døtrene mine satt på hver sin stol og spiste brødskiver som godteri, “nei, nå grisa ho på seg” sa Mor, mens syltetøyet rant fra brystet og nedover magen på Otilie. “Ja, det e’kke te å unngå, godt vi har vaskemaskin” svarte jeg og tørket bort det verste. Jeg måtte legge til spørsmålet om når vaskemaskinen kom, for det å snakke med mine besteforeldre på over 80 år er som å bla opp i historiebøker eller snakke med noen fra en helt annen verden. 

– Nei, jeg husker ikke riktig, men mor (min oldemor) stolte ikke på disse vaskemaskinene. Vi la alltid klesvaska til bløtt kvelden før vaskedagen, og de hvite bomulls-plaggene sto vi ute og kokte for å få rene. Men jeg skjønner ikke hvor sterk mor var i hendene, hun kunne vri opp de tunge bomulls-plaggene så det ikke drypte av de når hun hang de opp, det har jeg aldri fått til.

Dagens samfunn kan ikke en gang sammenlignes med to generasjoner tilbake. Mine besteforeldre er av den generasjonen som syntes det er leit med biler og traktorer fordi man ikke lenger får tid til å hilse på eller snakke med folk “langs veien” eller “under våronna på jordet”. Mine besteforeldre var ikke velstående byfolk, men hardtarbeidene bønder. Selv om bestemor var husmor i aller høyeste grad var hun like mye på jordene og i fjøset for å melke kyr.

– Ja, vi måtte kunne sy klær, og det var ikke et plagg i skapet som ikke kunne syes om til barneklær eller annet. Men da jentene her begynte å sy selv sluttet jeg, etter det har jeg bare strikket. 

Tenk å leve på denne tiden, i dag, bare 50 år senere sperre folk øynene opp om jeg saver “jakken er ikke kjøpt, den har jeg sydd selv”, om jeg får spørsmålet “Åh, hvor er jakken fra?” Da bestemor var nybakt mamma ville det svaret vært høyest naturlig. Det var nærmest en plikt for husmødre å kunne sy på denne tiden. I dag kjenner jeg knapt noen som syr.

Mamma lærte sykunstner av sin mor og jeg bad om å få lære de av hun, på denne måten har kunnskapen gått videre i generasjoner. Men hos de fleste har den stoppet opp, forduftet og blitt glemt. Dette gjelder ikke bare søm, men matlaging og verdier de eldre sitter på som er på vei til å forsvinne til intet med deres alderdom. 

Om det var så mye bedre før er nå ikke så sikkert, jeg tipper de fleste av oss hadde klaget om Internett og tv ble byttet ut med klesvask for hånd og pløying av jorder med hest. Vi klager over tidsklemma, men sannheten er vel at det ikke var noe bedre før. Det var mer tid med barna, men det var fordi de ofte måtte være med på foreldrenes arbeid om det var på åkeren eller i hjemmet, for det var ikke vanlig å sende barna i barneage 8 timer, fem dager i uka. 

Hva som er best og hvordan det burde vært er et spørsmål uten svar. Men da jeg spurte Mor om hun syntes det var rart at verden har blitt så anneredes i dag fra da de vokste opp svarte hun 

– jeg synes forandringene har gått så alt for fort. 

Og hvem er vel ikke enige i det. I dag sitter jeg her og blogger, for ti år siden fikk vi lov til å være på nett 20 minutter om dagen, dette var dyrt, og vi tok jo tross alt telefonlinjen i tillegg.”piiiip, piiip, knurr, knurr, pippipipi, piiip” – dere husker vel lyden av å koble seg opp til det store internett? Den nye og fremmede verden. 


Fire generasjoner, Mor, mamma, meg og snuppene 

Lurer på hvordan verden er har blitt den dagen jeg sitter og er 80 år. 

14 kommentarer
    1. Er rart å tenke på hvordan ting har forandret seg, tror ikke jeg ville stått å slått gress eller sydd alle klærne mine den dag idag men, er jo sikkert noen som syr klær til barna sine om ikke alle klærne men noen.

    2. Synes ting har forandra seg mye bare de åra jeg har levd, og jeg har ikke kommet til 30år engang! Puuh!
      Men du er heldig som har fått lære å sy! Jeg skulle ønske det var noe jeg fikk til! Enn sålenge har symaskinen blitt mest brukt til å fikse klær-men det er jo ganske greit, det også 😉 så varer ting litt lengre.. Strikking er herlig, så lenge jeg har tålmodighet til det. Men ungene digger å få hjemmestrikka plagg, så jeg bør vel bli flinkere med tålmodigheten 😉

    3. Du har så mange fine og tankevekkende innlegg! Og innmari flink til å beskrive tanker og følelser.
      Men ser du sliter med det samme som meg. Du sier ti år, men mener egentlig femten eller tjue. Husk, at for ti år siden var i 2005. Da satt jeg i timevis og chattet med venner fra hele landet på MSN. Men kan huske at i 2000, måtte jeg be pappa snilt om å koble meg til Internett slik at jeg kunne spille litt på disney-siden mens han var i fjøset 😛

    4. Synes det er skummelt hvordan verden har forandret seg. Jeg er bare 20 (snart 21) år gammel, og på bare disse årene har jeg merket store forskjeller.
      Da jeg var barn var det barnetv fra kl 18:00 til kl 18:30 på NRK1. Disney Channel og andre tilsvarende kanaler har vi aldri hatt. Om jeg var heldig og fikk låne den stasjonære PC’en vi hadde i huset var det bare snakk om 15 minutter, satt jeg lengre kunne jeg få firkantede øyne – noe jeg var livredd for å få.
      Jeg var ute og lekte hele tiden, mobil fikk jeg i 9. klasse. I dag er det farlig å klatre i trær og la barn bruke kniv, og unger får sin første iPad til 2 årsdagen sin.
      Mamma og pappa visste sjelden hvor jeg var da jeg var liten. Jeg var ute og lekte til de ropte og sa det var middag. I dag blir barnevernet kontaktet dersom noen foreldre ikke vet hvor barna sine er..
      Hva skjer med verden??

    5. Det er faktisk ikke 4 generasjoner selv om man skulle tro det 😛 Siden du var under 25 når du fikk jentene dine 🙂 Dere er samme generasjon 😀 Så små og nusselige de var, tenk nå er de snart 2 år gamle! Helt sykt hvor tiden flyr!! Føler det var noen måneder siden de ble født jo! <3
      A: Må humre litt av kommentaren din, siden du bare er barnet selv 😛 Regner med at du setter ting på spissen, da de setningene du leverer overhodet ikke har rot i virkeligheten. Det ER farlig å la barn bruke kniv 🙂

    6. Jeg er også veldig glad i tradisjoner og mye av det som var før i tiden. Ekstra spesielt er det nå som vi bor på gården på toten der både mamma, bestefar og oldefar er oppvokst 🙂 Det var mye fint før, men som du sier: veldig mye og veldig tungt arbeid fra tidlig morgen til sent om kvelden.
      Når du er 80 år sitter du kanskje og blogger om livet som en aktiv 80-åring som syr klær til oldebarna dine ;D

    7. LevLogisk.no: Alderdom og visdom henger nok godt sammen ^^, Du har vel prøvd å spille geni med foreldrene dine? Akk, det er bare å glemme å prøve på noen seier her i hvert fall. De eldre har jo mange flere år med visdom på baken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg