Trehjulssykkel-dilemma

Otilie og Olivia fikk to trehjulssykler hver seg på bursdagen sin. Litt dårlig kommunikasjon kanskje, BT hadde fortalt sine foreldre at vi ønsket oss trehjulssykler til jentene og jeg hadde gjort det samme til mamma. Så at vi fikk fire trehjulssykler er jo bare et luksusproblem, men vi sliter litt med å finne ut hvilke av trehjulssyklene vi skal beholde. Det er nemlig to forskjellige modeller. 

To av de er Stiga sports trehjulssykkel

De to andre er DBS Bambo trehjulssykkelen 

Så derfor tenkte jeg at jeg kunne høre om dere hadde noen erfaring med de ulike syklene? 
Vi regner vel med at DBS i utgangspunktet er en bedre sykkel, den har blandt annet bedre hjul og har jo et godt omtalt merke som har vært i mange mange år. Det vi er lurer på er om denne blir for stor for jentene i år. Og om Stiga sykkelen er midre? Men så ser vi at Stiga sykkelen har plastikkhjul, så selv om den skal være for litt tøffere terreng med bredere hjul så kan jeg se for meg at hjulene bare vil spinne om jentene skal sykle i grusen som vi har i gårdsplassen. 

Det hadde jo vært veldig gøy om de rakk ned til pedalene også, men vi pakker ikke opp syklene før vi har bestemt oss. 

Noen med erfaring fra en av syklene, vi tar i mot positive og negative opplevelser med en stor takk 🙂 

Sleng igjen en kommentar i kommentarfeltet 🙂

46 kommentarer
    1. Her fikk Hannah dbs sin i dåpsgave. Vi var så fornøyde! Men etter ha stått og fristet henne i hele fjor er den fortsatt for stor og vi kjøpte nå en balansesykkel i stedet. Den er mer givende og passer perfekt. Hun var 2 år i januar og er 88cm lang😉

    2. Vi har gått for stiga sykkelen til vår gutt som ble 2 år i mars. Han satt mye bedre på den i forhold til pedalene, og han fikk til å trø ordentlig framover, noe han ikke helt mestret på de andre trehjulssykklene vi prøvde 🙂 prøv å få jentene til å sykle på de, så ser dere fort hvilken dere bør gå for 🙂

    3. Hei.
      Å Gratulerer med 2 åringene 😀
      Jeg ville gått for dbs da jeg har erfart at det er lettere å tråkke for de små føttene , å få hjulet forran til å gå rundt. Lykke til med valget 😀

    4. Vi fikk den samme rosa dbs – sykkelen til vår 2-årsdag nå i mars. Hun når ikke til pedalene ennå, så vi må dytte henne. Vi valgte den pga hjulene som du også nevner. 😊

    5. Tone Linn: Er det jeg trudde også. Vi kommer til å ha styrestang til sykkelen uansett valg. Men så hadde det jo vært fint å hatt en de rakk ned til allerede nå, for når de er 4 skal de kanskje over på to-hjulssykkel.

    6. vi har hatt DBS syklene som dere fikk til våre tvillingjenter. Veldig fornøyd og som du sier var hjulene avgjørende for oss. Vi bor rett ved en skole med mye asfalt å sykle på men så fort det blir grus vil hjul i plastikk spinne mye mer. Vil tro at de er ganske like i tråkket. Vi måtte skru av lasteplanet da beina bare stoppet opp der. Mye bedre uten til de mestrer det. Gratulerer på etterskudd ❤️❤️

    7. Mini her fikk dbs til 2 årsdagen som jeg ønsket meg til henne, men hun har ikke fått brukt den før i år pga hun ikke har nådd ned.
      Jeg fikk ett godt tips fra en i barsellgruppa.
      Velg en vanlig 2 hjulssykkel med støttehjul!
      Dette fordi på en 2hjuling er pedalene rett nedenfor sete, og dermed kortere avstand enn med 3 hjulingen som er fremfor.
      Hadde jeg vist det hadde jeg aldri kjøpt 3hjuling…
      Men sånn ellers er jeg fornøyd med dbs, litt tung føler jeg men det går helt fint nå

    8. Vi er ihvertfall superfornøyd med DBS! Men hva med å ha de to andre som ekstrasykkel f.eks hos besteforeldrene? 🙂

    9. Vår DBS har gått i arv og den er nå 30 år gammel 🙂
      Den er rød, blank og fortsatt like fin etter at 3 jenter har brukt den 🙂
      Så snart snøen forsvinner skal vår gutt på snart 2 bruke den:)

    10. Jeg ville absolutt gått for balanse sykkel. Vår toåring fikk det til sin to års dag i midten av mars og er allerede blitt veldig flink til den og har fått bedre kontroll over kroppen sin. Jeg ønsket meg trehjulssykkel men pedagogisk leder bug anbefalte balanse sykkel i forhold til utvikling☺

    11. DBS-sykkelen er nok litt stor enda. Den passet ikke min gutt før han ble tre. Vi hadde en billigere sykkel plasthjul frem til DBS-sykkelen passet. Etterpå ga vi den bort til noen som trengte. Kan jo være en idé? Plastduk er forresten skikkelig irriterende! Bråker og spinner.

    12. Hei, jeg hadde gått for den som er mest “stødig” DBS har jeg alltid hatt god erfaring med til mine 3 barn. Bredere mellom hjulene bak er en fordel så den ikke velter så lett….

    13. Vi har DBS sykkelen til vår gutt som blir 2 år på torsdag, han fikk den når han var 1 år. Han har ikke lært seg å sykle ordentlig på den enda, men han sitter på stanga mellom styret og setet og sparker seg fremover 🙂

    14. Min 2-åring sykler som bare det på sin DBS-sykkel, og rekker godt ned på pedalene, og han er ikke spesielt lang for alderen… Han ble 2 år i mars, og brukte den allerede i høst da vi kjøpte denne, da brukte han riktignok ikke pedalene 🙂

    15. DBS har vært en favoritt for hos både for 15 år siden, 5 år siden og i dag! 🙂 Anbefaler virkelig DBS 🙂

    16. Frøkna her ble to i februar i fjor, og hun syklet på en gammel rosa dbs fra jeg var liten i fjor sommer 😉

    17. Hei! Jeg har tre gutter og har hatt tre DBS-sykler. Min erfaring med DBS-sykkelen er at den er for stor når barna er store nok å sykle på trehjulssykkel, og når de passer til DBS-sykkelen er de for sterke i kroppen/beina og spinner mye likevel, fordi de tråkker for hardt, feks i slake oppoverbakker. Jeg ville med andre ord tatt de som passer nå, Stiga-syklene. Så hadde jeg heller introdusert balansesykkel/løpesykkel for de neste år, da sykler de selv, uten støttehjul, sommeren de er fire år;)
      Og; fantastisk flotte jenter og blogg du har:)

    18. jeg ville ha bytta det ene settet med sykler til balansesykler, så har de valgmuligheten 🙂 vi skal kjøpe balansesykel til vår som blir to i juli, hun når ikke ned på trehjulsykler enda!

    19. Hva med å gå i butikken slik at jentene kan prøve? Om butikken ikke er for langt unna da:) da slipper du å pakke ut syklene du har fått, og så ser du om jentene rekker ned og hvordan de er å sykle på for de 🙂 det er jo veldig individuelt hva man liker.

    20. Hei! Jeg vil anbefale DBS-sykkelen (sterk!) da jeg har best erfaring med den. Jeg er riktig nok “bare” 19 år, men husker godt bruken av sykkelen. Mamma sier at jeg fikk til å sykle sjølom jeg ikke rakk ned te pedalane (lurer på hvordan?). Og fordeom jentene blir for store for sykkelen vil det ikke nødvendigvis si at de vil gi slipp på sine flotte sykler! 🙂 jeg trilla rundt med sykkelen fram til 1.klasse, for da var det mer populært å sykle på to hjul. De andre syklene med plasthjul har også en tendes til å spinne på grasset!

    21. Jeg hadde byttet bort begge modellene og valgt balansesykkel som et par tre andre her skriver. Da får de øvd seg masse på balansen og mest sannsynlig kommer de til å hoppe over støttehjulfasen når de skal ha stor sykkel 🙂

    22. Hvis du ender med og velge DBS, så unngå og sitte på den for å vise hvordan man trår pedalene rundt.. Da knekker setet og det kan være veldig vondt :/ Hehe

    23. Vi har DBS sykkelen til gutten vår på 2 år her hjemme, og en som ligner Stigaen hos besteforeldrene! Og vi ser at han håndterer DBS’n mye bedre enn den andre, så vi er helt klart mest fornøyd med den! 🙂

    24. Hvis det ikke er super viktig at alt skal være likt, så kan dere jo beholde en av hver sykkel, så kan de dele på begge syklene?
      Kan godt hende dette forslaget ikke passer da, i og med at to barn ofte vil ha det samme/krangler osv… Dere kjenner barna deres best 🙂
      Har ingen erfaring med noen av desse syklene, men de ser gode ut begge to. Lykke til med valget! 🙂

    25. Vi har hatt begge til våre barn, mini på 18 mnd har stiga nå,ingen problem å sykle på grus med den 🙂 også er den noe mindre, så den passer tidligere. Men vi har være fornøyd med begge 🙂

    26. Jeg ville absolutt tatt DBS syklene i og med at de har gummihjul, tror det blir mye lettere for jentene også:)

    27. Jeg “hoppet” rett over trehjulingene da de er vanskelige å bruke på grunn av pedalene er for langt unna. Mye bedre å ha sykkel med to hjul og støttehjul. Men det er min erfaring da.

    28. Jeg vil anbefale sykkelen fra DBS. Vi har plastikkhjul på sykkelen til jenta vår og det rister og bråker noe helt forferdelig på både grus og asfalt. Det blir et irritasjonsmoment når vi er ute på tur.

    29. Jeg er 21 og fikk den dbs-sykkelen da jeg var liten, og den har holdt til mine småsøsken i tillegg, så,jeg har god erfaring med at den er holdbar lenge, og jeg fikk til å bruke den lenge med å justere sete og ratt. Når vi tok av platten bak, kunne jeg bruke den som sparkesykkel 🙂
      Så jeg er absolutt for dbs sin, men samtidig har jeg null erfaring med noen andre.

    30. Gratulerer med de flotte jentene!
      Jeg ville byttet inn stiga syklene i løpesykler, og beholdt DBS. Plastikkhjul holder dessverre ikke mål, selvom passform og alt annet kan være bra på sykkelen. De spinner og hjulene blir for lette. Bambo synes vi er veldig fin. God tyngde på sykkelen, den er også høy og fin, noe som gjør at den blir lettere å sykle på når de får mer tyngde ned i tråkket.
      Den vil nok kanskje være litt for høy for jentene nå, derfor ville jeg byttet stiga inn i løpesykkel. Vi kjøpte vår løpesykkel på obs. Liten modell med luftfylte hjul som triller godt, og høyt styre for god sittestilling. Lykke til!

    31. Jeg hadde en dbs sykkel da jeg var liten (er jo en deeel år siden det da). Men jeg husker jeg brukte den kjempe lenge for den bare holdt og holdt. Syntes det var veldig fint at “bagasjebrettet” var av metal for da ble det ikke ødelagt og det tålte en del. Og siden hjulene var så nette og av gummi så var veldig lett å kjøre. Dette er meg som barn sine tanker, men kan kanskje hjelpe å ha et “barn” sine tanker? 😛

    32. Ser dere fikk det til 👏 Emma og Helen brukte de fra de var to til nå (3 år 4 mnd). Nå har de tohjulsykler med støttehjul. Vi har balansesykler i bhg de går i så derfor valgte jeg ikke det hjemme.

    33. jeg hadde dbs trehjulsykkelen når jeg var liten, og jeg likte den kjempegodt! Jeg lekte meg godt i eget selvskap og syklet som “sjåfør” for steiner på lasteplanen. Vi har den enda, og nå skal den gå i arv til mine tantebarn. Den fungerer like bra nå, som den gjorde i 2002!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg