En forelder blir til – for deg som vil dele graviditeten

// Innlegg skrevet i sammarbeid med Libero //

I dag er jeg så heldig at jeg har blitt tildelt oppgaven å dele en helt ny oppfinnelse med dere. Jeg hadde i alle fall ikke hørt om BabyBuzz før jeg var på jubileumsfesten til side2 og kom i kontakt med en kunde fra Libero. Babybuzz er et helt nytt produkt som Libero holder på å utvikle for par som venter barn. Et produkt som virker kjempe spennende.

Det er nemlig snakk om et armebånd som begge foreldrene har på seg under svangerskapet. Og det fungerer slik at den gravide kan trykke på knappen hver gang hun kjenner liv i magen, ved å trykke på knappen sender hun en “buzz” til parteren sin, slik at armebåndet hans eller hennes vibrerer. Tanken bak produktet er at foreldrene skal kunne dele graviditeten med hverandre på en helt ny måte.

For hvem har vel ikke opplevd at parteren synes det er vanskelig å forstå en graviditet. Selv jeg som bærte barna frem syntes det hele var veldig uvirkelig, spesielt de første 16 ukene der jeg ikke kjente liv eller hadde noe særlig med mage. Tenk da hvor uvirkelig det blir for parteren som ikke kan føle eller kjenne noen verdens ting på sin egen kropp.

Selv om parteren ikke får kjenne sparkene på samme måte som den gravide igjennom armebåndet, får de alikevel et større innblikk i graviditeten. Og jeg tenker da spesielt på den tiden paret ikke er sammen, på jobb, de som ukependeler eller kanskje til og med bor i ulike deler av verdnen. Med dette armbåndet kan de dele alt som foregår der inne i magen i samme øyeblikk som det skjer. Det må jo være så utrolig koselig for partneren å få en liten “buzz” i arbeidstiden. 

Foreløpig er armbåndet bare en prototyp, og det vil bli mye mindre når produktet er helt ferdig. Libero har laget en film om tre par som tester prototypen, og den kan du se HER – Ah, tenk så kult at parteren kan komme hjem fra jobb og begynne å snakke om hvor mye lille har sparket og turnet den dagen.

På hjemmesiden til → LIBERO ← kan du lese mye fint om temaet: EN FORELDER BLIR TIL – FOR DEG SOM VIL DELE GRAVIDITETEN.

Men nå er det konkurransetid! 

Vinn en stelleveske proppfull av flotte babyprodukter og klær ved å gi oss dine beste tips til hvordan pappaen eller partneren kan bli involvert i graviditeten. BabyBuzz jo bare én av mange, mange måter man kan bli kjent med babyen på mens den fortsatt er i magen. Kom derfor med dine tips! Hva med å spille blokkfløyte til magen eller finne på et kjælenavn til barnet sammen? Skriv hva som fungerer for nettopp dere, i kommentarfeltet. Vinneren kunngjøres her på bloggen i neste uke.

PS: husk å legge igjen mailadressen i boksen for mailadresse slik at jeg kan kontakte vinneren 😀

Ha en strålende dag 🙂

41 kommentarer
    1. Vi har jo ikke kommet så langt i graviditeten enda, men mine beste tips er å snakke om alt som skjer, hvordan jeg føler meg, hva babyen gjør(når jeg kan kjenne spark) hvordan pappaen føler alt om dette. Han kan jo også lese bøker, der det står hva som skjer uke etter uke- dette liker samboeren min veldig godt 🙂 Også viktig å ta med pappaen på ultralyder og kontroller, og kanskje også på jordmortimer om han vil det! Når babyen blir stor og sterk nok, så vil jo også pappaen kunne kjenne og se bevegelsene, og man blir jo ganske godt kjent med knøttet da! Man kan også snakke om forventningene videre i graviditeten, fødselen og etter den lille er født. Det å planlegge alt fra babyrom til navn er jo ett godt tips for å involvere mer!

    2. Er i slutten av uke 18 nå, og papsen syns dette var veldig rart i starten, når jeg verken hadde mage eller noe særlig med symtomer på graviditet. Men nå som magen har begynt å vokse syns han dette er mere stas ? fortalte han at barnet nå kan oppsatte lyd, så nå synger man Øystein Sunde (??? – haha) for lille flere ganger om dagen. Har nettopp kjøpt vogn, og han er veldig søt når man triller denne rundt i leiligheten. Hver kveld ligger han å stryker på magen og snakker til lille. Dette er sånne enkle småting som funker for oss, og som jeg syns er kjempehyggelig (selvom jeg ikke er så fan av Øystein Sunde) 🙂

    3. Våres lille ting for at vi begge skulle bli involvert, var at hver søndag kveld leste vi høyt fra svangerskapsboka, både mor og far versjonen, om den kommende uka, for vi starta ny svangerskapsuke en av de første dagene i uka. Og da tenkte vi litt og prata og tulla om str på den lille, og hadde en liten hyggelig stund rundt det. 🙂
      Gode minner fra den tiden! 🙂

    4. ligger her hjemme med en prins på 6 uker, her i huset var det vanskelig får far i begynnelsen, men det som hjalp hos oss var at han snakket med magen en del på kvelden og at han kjente på magen. Jo mer liv det ble jo mer knyttet følte han seg (var vertfall det han sa) hehe å når det virkelig var liv på slutten pleide jeg avogtil å filme magen å sende til han 🙂

    5. Storebror som blir 4 1/2 når lillesøster kommer er veldig glad i å synge til magen. Han ligger seg med hodet på magen og synger barnesanger som bæ bæ lillelam og petter edderkopp. Dette er en fin måte for at han også skal kunne ta det i graviditeten.

    6. Vi er i vår 6 svangerskapsmåned, og kjæresten min har vært med på legetime og 2 ultralyder på sykehuset. Tenker det er viktig at de er med for at graviditeten skal bli mer virkelig for dem også, Han er med på babyshopping, og er med å velger ut hva vi skal ha, på den måten blir han mer enn del av graviditeten ved å delta i forberedelsene. Vi har pratet om navn sammen og han er stadig flink til å spørre hvordan formen min er, og om det er noe han skal gjøre. Det eneste jeg syntes er dumt er at han ikke kjenner det livet som er i magen som det jeg gjør, alltid når jeg sier “Åå, nå er det virkelig liv” er det over når han skal kjenne. Hadde vært supert å fått lov til å prøve babybuzz, og sett hvordan det funket:-)

    7. La pappaen få mulighet til å bli med på svangerskapskontrollene. Få pappaen til å ta seg tid til å kose med magen, synge til den osv. Vi sang alltid god natt sang til vårt barn når det lå i magen, hver kveld. Veldig koselig. Han var også flink til å holde på magen å kose med den de tidene på døgnet vi viste han var mye aktiv. Som når vi nettopp våknet om morgene.

    8. Så koselig det hadde vært med en BabyBuzz i dette svangerskapet, for det er ikke å legge skjul på at det ikke har vært lett for samboer å glede seg over de samme tingene som meg når han ikke kjenner og opplever det på samme måte som meg. Han har dessuten hatt liten tålmodighet til å kjenne etter spark også. Men jo lengre jeg kom, jo mer interessert og involvert ble han. Vi har noen ganger satt oss ned sammen i sofaen, og snakket til baby og om baby og hvordan det vil bli, samtlige som vi begge har kjent på magen. Kjent hvordan han ligger, hva er det vi kjenner her, osv. Det synes jeg har vært veldig koselig 🙂 Nå er det bare 6 dager til termin, så nå snakker samboer i hvert fall mye til magen, han er så utålmodig stakkar og vil bare ha ut sin førstefødte sønn <3

    9. Etter å ha mysta tre ganger så er vi endelig på gang igjen…. men d viktigste e jo kommmunikasjon. Vi har jo veldig intern humor så d blir jo litt av det…
      Men litt nærhet til magen syns jeg nå er viktig…

    10. Mine to beste tips er:
      1) la pappaen bestemme farger og innkjøp hvis han vil, vi damer kan jo ta helt av på det området….
      2) Vær trygg på at pappaen snakker med sine kompiser om det kommende barnet, og henter mange kloke råd fra de. Ikke mas eller tenk at alt skal skje når du vil fortelle noe, la pappa spørre, tenke og kose på eget initiativ ☺

    11. Jeg og samboern kaller babyen i magen for “Lillemor”. Jeg er 33 uker på vei, så nå begynner det virkelig å nærme seg 🙂 Den kommende pappaen starter virkelig å få et forhold til henne nå. Hver gang han kommer hjem fra jobben setter han seg ned og snakker litt med magen<3 En annen veldig koselig ting er at hver morgen når han våkner, våkner hun også i magen. Han våkner alltid veldig tidlig, men hun merker det med en gang. Hihi.

    12. Barnefar deltar i graviditeten ved å kjenne på magen og kjenne litt spark. Har også vært med på ultralyd noe som gjorde det mer virkelig at det var en baby der inne. Vanskelig for han å forstå de store endringene som skjer i kroppen min, men ved hjelp av informasjon og app om graviditeten, vet han mer om hva som venter. Han har blitt mer overbeskyttende og liker ikke at jeg “dytter” i babyen for å få svar tilbake da han er redd for at babyen skal få vondt 🙂

    13. Vi har en liten gutt på 7 måneder nå, og det jeg mener er viktig under en graviditet er; snakk sammen – del tanker, følelser og bekymringer rundt det hele. Vis interesse, både for hverandre og babyen i magen. Mor må også inkludere far, ved å si fra når det er spark, og fortelle hva hun føler inni seg. Far må selvfølgelig også ta initiativ til å snakke med og kjenne på magen. Viktigst tror jeg er at far prøver å være med på alle kontroller hos jordmor og på ul. timene på sykehuset, der kommer det jo masse fin informasjon, og det beste av alt: høre hjertelyden til gullet hver gang man er på helsestasjonen<3

    14. Jeg er 23 uker på vei og hver uke har jeg lest høyt for pappan på sengekanten hva appene på telefonen min skriver om den svangerskapsuken vi går inn i, dette er en koselig tradisjon som vi begge to ser frem til hver lørdags kveld når vi går inn i en ny uke.
      Pappan blir inkludert på en fin måte og han ønsker gjerne å prate masse om det som har blitt lest fordi det er masse ny informasjon for han.
      Vi prater også mye om den lille, omtaler hun som eller hver gang vi prater om hun, på denne måten får vi begge knytte bånd.
      Han har også de siste ukene hatt en kosestund hver kveld vi legger oss der han legger hånden på magen og snakker til hun lille, hun svarer alltid med masse spark og bevegelser noe han syns er veldig stas.
      Jeg er også flink til å sende bilder og filmer, spesielt filmer av at hun sparker syns han er koselig å få på jobben, og hjertelyden så klart.

    15. Bortsett fra å kjenne på spark, lese om babyen fra uke til uke etc… Min far kom med et tips til min samboer for ikke lenge siden. Han sa at da min mor var gravid med meg så la han et glass på magen og da kunne han faktisk høre hjertelyden til babyen – altså meg. Hvor koselig er ikke det?<3

    16. Vi brukte mye tid på å synge og lese for babyen sammen da jeg var gravid.
      Mitt beste tips, er å la pappaen synge nattasang for babyen i magen hver kveld. Vi gjorde dette, og etterhvert kjente jenta vår igjen sangen og stemmen og turna rundt da han sang. Også da hun ble født, var det tydelig at hun kjente igjen sangen =) Å synge nattasang var min manns oppgave under svangerskapet =)

    17. Vår måte er at når han er på jobb sendere jeg små emmjo’er som forteller hvordan erten oppfører seg. Og når han er hjemme har vi fast kos med magen der han får min puls ned og humøret opp og da blir vår lille ert også romig og jeg slipper di verste sure oppstøtene;)

    18. Det beste man kan gjøre for kommende babyen er å elske mammaen hans/hennes. Alt annet kommer av seg selv.

    19. mitt beste tips til å inkludere partneren på en god måte gjennom graviditeten og ikke minst når barnet er født, er å la han være med på å bestemme de store avgjørelsene. Ikke bare ta det for gitt at han er enig med deg. For selv om det er mor som bærer barnet er dette også hans opplevelse. Vi brukte masse tid på å bare sitte kjenne på babymagen og kose oss bare oss to, for er ekstremt viktig være kjærester og ikke bare kommende foreldre/foreldre. Også var pappaen med på begge ulyralydene, det var veldig viktig for oss ettersom at pappaen er ukespendler og det er absolutt noe av det mest fantastiske vi har vært med på(uten om fødsel og det å være foreldre da selvfølgelig)
      Så kort oppsummert, bare være sammen, dele store avgjørelser, gleder, bekymringer, og alt annet som kommer med det å være gravid 👍

    20. Hos oss sang samboeren hver kveld for den lille i magen, det var utrolig koselig! 🙂 Vi fortsatte selvfølgelig med dette da barna ble født, nå er frøkna 2år og lillebror 1år og vi synger enda hver eneste kveld 🙂 Han pleide også å se på bevegelsene på magen og var veldig imponert over hvor mye de turner rundt! 🙂 Var med på utralyder og engasjerte seg veldig 🙂 Det varmer hjertet såååå mye! Han har ett tett forhold til barna og å se hvordan han engasjerer seg i de små hver eneste dag er så utrolig godt og nydelig <3

    21. Når jeg gikk gravid tok jeg opp hjertelyden når jeg var på kontroll hos jordmor på helsestasjonen. Det, sammen med å la pappaen kjenne på magen når det var mye liv der, gjorde at pappaen her i huset fikk et bedre forhold til barnet som var i magen.

    22. Min mann jobber offshore, så å finne en fast rutine da jeg gikk gravid var umulig. Men da han var hjemme lå han ofte og kjente på magen, snakket med han og koste.. En litt morsom historie( for oss iallefall). Vi skulle ikke vite kjønn på barnet, så mannen min spurte barnet i magen om det ble en gutt, og hvis han var det så måtte han sparke i håndflaten hans.. Dette var da jeg var typ 17-18 uker på vei, og akkurat begynt å kjenne spark utenpå. Og minien sparka en gang, hardt i håndflaten. Du kunne tro det var lykke for far! Og det ble faktisk gutt da..
      Iallefall. Mannen min var veldig stolt av meg da jeg gikk gravid, og veldig beskyttende. Han var veldig glad i magen, og elsket å kjenne spark og prate med magen. Magen fikk alltid nattamuss 🙂

    23. Når jeg har vært gravid så har jeg støttet magen min på ryggen hans om natten😊 det har gitt meg støtte til magen og min mann har fått ligge å kjenne på alle sparkene og bevegelsene, noe han har likt veldig godt👍

    24. Ååh, det høres så koselig ut faktisk. Desverre er jeg alene om barnet som er på vei, som i starten var vondt men kanskje for det beste..

    25. Jeg er gravid i uke 30, med vårt 3.barn<3 Vi har en gravid app som vi leser høyt i fra en gang i uken. Men det aller viktigste for oss er den lille praten vi har hver dag. Jeg oppdaterer mannen min på spark/bevegelse og mannen min koser og prater med magen hver kveld<3
      Kommunikasjon og nærhet er viktig:)

    26. Pappaen må väre innteresert og stötte oppunder 🙂 Den gravide må väre flink til å dele opplevelser og tanker.

    27. Her i huset har det helt klart vært viktig for både meg og pappaen, at han har fått “henge med” så tidlig som mulig i svangerskapet 🙂 Da tenker jeg på alt fra å være med til jordmor på kontrollene, kjenne de første sparkene (som kan kjennes utenpå magen), lese pappautgaven av bladene og boka vi har fått hos jordmor, være med på ultralyden for å se den lille mageboeren, høre hjertelyden til babyen gjennom dopplen, være med på innkjøpet av babyutstyret, snakke om hvilke navn vi har lyst til at den lille skal få, snakke om hvordan vi har lyst til at fødselen skal foreløpe og om tankene vi har til tiden etterpå 🙂 Jeg trur det hjelper pappaen, som ikke føler babyen inni magen sin, å bli mer forberedt og kjent med den lille på før han eller hun kommer ut 🙂

    28. Vi har ingen spesielle ting vi har gjort. Ingen av oss er no flinke på å synge eller spille noe instrument, og ikke kan vi huske no særlig barnesanger heller. Regner med å lære/huske en del når hun kommer til verden, når man begynner å se i bøker eller høre sanger så kommer man nok på tekstene igjen. Pappan får kjenne liv så ofte som mulig når vesla rører på seg. Jeg har også pleid å lese opp hva som står om fosteret hver uke i den baby-appen. Vi syns begge det er veldig moro å vite hvordan det ligger ann med utviklingen. Pappan er veldig forsiktig med magen og det hender han prater til henne for få henne til å “høre på oss”. Hvis jeg er litt stressa en dag og litt usikker på om jeg har kjent noe liv den dagen så legger han hodet forsiktig på magen og ber henne om å vise noen gode spark, slik at jeg kan slappe av. Gleder oss masse til vesla kommer 😀

    29. Jeg er straks 37 uker, og vi har 3 ting vi har gjort fast hele veien.
      1: Lese hvor langt babyen har kommet i utviklingen hver gang vi går inn i ny graviditetsuke. Det har vi gjort siden vi fant ut at vi var gravid, og vi føler det knytter oss til det lille livet som er der inne når vi vet hvor tung og lang han er, og hva han har “gjort på” den siste uken. Spesielt når det er helt i begynnelsen av graviditeten og en kanskje føler det er litt uvirkelig alt sammen.
      2: Så snart vi kunne lese at babyen hadde utviklet hørsel begynte vi å spille musikk for han. Jeg er veldig glad i klassisk musikk, og hver kveld etter at vi har lagt oss spiller vi mitt favorittstykke, Måneskinnssonaten, for han. Det har vi tenkt å fortsette å ha som kveldsrituale etter at han er født også. De sier babyen kan kjenne igjen musikken han har hørt i magen, så vi håper det er noe som kan gjøre han rolig for kvelden.
      3: Barnefaren synes det er kjempekos å kjenne liv inni magen, men det er litt slitsomt for han å løpe til meg hver gang mini turner. Det som har hjulpet han til å føle litt på hvordan det er for meg er at jeg ligger meg på siden inntil han i armkroken hans. Da kan han kjenne mot siden sin at mini turner og sparker. Etter at vi begynte med det sier han at det ble litt mer virkelig for han. Og så er det kjempefint å ligge tett inntil hverandre også 🙂
      ([email protected])

    30. Sitter helt ærlig og tørker en tåre når jeg leser det her. Jeg var alene i hele graviditeten, da barnefaren bodde i Hellas. Ikke så lett å vise spark på Skype. Skulle ønske vi hadde noe sånt da jeg var gravid 🙁 Nå er han heldigvis her med oss, og vi fikk 10 dager sammen før fødsel. Så han kjente sparkene i 1,5 uke <3 Syntes alle som kan få nytte av dette produktet er heldige :D<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg