NEI, MAMMA, GJEIE SJØJ!!

Det var en tid der jeg var nødt til å gjøre alt for dem, hver minste lille ting. Det var en tid der de var totalt hjelpesløse, det eneste de klarte selv var å suge melk pluss en rekke fysologiske prosesser som å blunke, puste, gurgle, gråte, sprelle, rape og “gå” på do. Jeg kunne legge de på matten i stuen, sette meg ved siden av og nyte en kopp varm kaffe – de flyttet seg ikke en centimeter. 

Det var en tid der jeg kunne sitte helt stille i sofaen så lenge jeg ville, det eneste jeg behøvde å gjøre var å legge på plass en ammepute og koble til jentene. 

Etter den tiden, kom det en travlere tid der jeg forsto at pyntegjenstander var upassende alle plasser i huset under en meters høyde. 

Så kom det en tid der jeg kjente hvor godt det var at barna mine ikke var babyer mer, plutselig kunne jeg spise samtidig med dem fordi de forsto hva hender kunne brukes til. Plutelig kunne jeg forflytte meg rundt uten å måtte gå med 10 kg ekstra på hver arm. Plutselig begynte de å si i fra når de hadde bæsja. 

Og plutselig kom ordene trillede som på en snor. Ett ord ble til mange og plutselig ble ord til små setningen som kunne fortelle opplysninger. De var blitt så selvstendige at de kunne si i fra om de var varme eller kalde, sutne eller tørste.

– gud så deilig at de forstår så mye, gud så deilig at de kan gjøre ting selver en tanke som har streifet meg mer enn én gang! 

Så kom denne tiden. To år etter ammepute og tilkobling, to år med øvelse og mestring, og plutselig sitter jeg her med to verdensmestere til barn

For vet du hva, de klarer ALT selv. De klarer å smøre brødskive selv, de klarer å helle melk og juice i sitt eget glass, de klarer å ta på seg klærne sine selv, ja selv strømpebukse og ytterplagg, og sko med snøring klarer de også selv. De klarer å vaske hender selv, tørke ansiktet selv, de klarer å sette seg i bilen selv og ta på seg belte selv. De klarer å bytte bleie selv og vaske håret selv. 

Jeg trur snart det er på tide å kjøpe en hybel til snuppene, de klarer jo alt selv – så hva trenger de meg for? 

…..

Trur de i alle fall.. 

MAMMA, KJAJE SJØJ” 

“NEI, MAMMA, GJEIE SJØJ, GREIE SJØJ JEG, MAMMA” 

1smTpZDxql

Så vist er det flott at de vil få til å kle på seg, smøre brødskiva, vaske seg og skifte bleie selv. Og de prøver så godt de kan, noen ting går som smurt. Andre ganger. 

UUUUHÆÆÆ, MAMMA, PEPE MEEEEG” 

Og ikke før denne siste setningen får mine langt mer erfarne hender lov til å hjelpe til med saken. Kanskje er det ikke så rart at vi sjeldent har god tid. 

– Speiltvillingmammaen – 

 

Følg speiltvillingene på facebook 

 


11 kommentarer
    1. Så herlig å lese! Og jeg smeltet jo bare av den filmen på instagram!
      Og jo takk, jeg kjenner til det 😉 “Neeeeiiii, jeeeeejjjj!!” ALT skal gjøres selv, og etterhvert kommer det en liten “mamma??” “Skal mamma hjelpe deg?” “Ja” Da smelter hjerte mitt <3 Olivia sier ikke så mye som jentene dine enda, men jeg venter bare på at det skal løsne.
      Vi er så heldige som har disse nydelige, fantastiske verdensmesterne! <3

    2. Cathrine Narum: Hehe. Det er jo slik de lærer, så det er vel naturlig. Gøy de dagene man har god tid og frustrerende de dagene tiden er litt knapp fra før ^^,
      Er virkelig gøy når språket løsner, blir overrasket over nye ord og setninger hver dag 🙂

    3. Jeg Kjenner meg Absolut helt igjen her!! Har toåring selv.Han e født noen dager etter dine tvillinger. Pludselig e han blitt stoooor gutt 😉 og han klarer allt selv! Det trur han i allefall 😀

    4. For noen herlige jenter du har 🙂
      Min lille tulle er bare 6 uker enda, men gud så fort ukene har gått.
      Har du oppskrift på buksene og øyene jentene har på det øverste bildet? Jeg elsker å strikke å hekle, så falt pladask for de luene. Har også sydd litt så tenkte kanskje jeg skulle prøve meg, på et par bukser, du inspirerer.

    5. De er så søte, det er heilt utrolig! <3 Vet ikke om jeg har fortalt deg det, men jeg er ganske sikker på at jeg så dobbeltgjengerene demes for noen uker siden. De var så kliss like dem at det er helt syk, hun ene ligna mer på dem, er ikke sikker om de var tivllinger, men de var sykt like, trodde først det var de :O <3 Ønsker dere en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg