“Skaff deg en skikkelig jobb”

Blogg og lønn har vært en stor snakkis om dagen. Noe som gir meg lysten til å rulle ballen litt videre, prøve å få frem en slags forståelse muligens. 

For det å blogge er en vits for mage. Vi er samfunnsunyttige og mange ønsker at vi skal få beina på jorda og få oss en skikkelig jobb (som de kaller det). Disse menneskene ler om vi sier det ligger mye jobbing bak en blogg. Disse personen blir sinte om vi forteller at vi tjener nok til å leve av det på lik linje med den skikkelige jobben.

Prøver vi å fortelle om jobben vår får vi høre hvor latterlige vi er. Skriver vi et innlegg om alt hatet som rettes mot oss daglig, får vi høre at det må vi tåle, for det er vi selv som valgte å være offentlige.


Utdrag fra Dagens Næringsliv (papirutgave 18.april.2015)

Hvis jeg møter nye mennesker, så roper jeg ikke ut at jeg er en blogger, for hva gir vel det meg? Et dumt blikk tilbake, et spørsmål om hva jeg blogger om og flere ser for seg at jeg sitter hjemme uten å egentlig gjøre noe som helst. 

Da jeg startet å blogge så hadde jeg ingen anelse om at man kunne tjene penger på blogging eller leve av det. Jeg startet en blogg fordi jeg var lei av å gjennta meg selv til alle jeg møtte da jeg var ute å gikk med tvillingene, jeg var lei av å bli dratt ned av kommentarer som “stakkars deg, har du fått to på en gang”. Jeg var for feig og hormonell til å sette på plass disse menneskene som skulle fortelle meg hvordan det var å få tvillinger, face to face. Så jeg opprettet en blogg hos blogg.no slik som 300 000 andre, uten andre ambisjoner enn å få frem et lite budskap mens jeg gikk hjemme i mammapermisjon. 

Men før mammapermisjonen min var over hadde jeg nådd en topp jeg verken hadde sett for meg eller hadde drømt om, jeg trengte ikke lengere å lete etter ny jobb, for jeg hadde klart å skaffe meg en på egenhånd. 

Jeg fikk meg et enkeltmannsforetak og en regnskapsfører. Jeg måtte lære meg om fakturaer, kreditnotaer, MVA og regnskap. 

Og mens jeg sitter å leser kommentarer fra de som ler av oss, så spinner tankene. Til tider kan slike hånelige kommentarer trenge igjennom og dra meg ned, jeg tenker på leger og sykepleiere som redder liv, og hva gjør jeg? Men så klarer jeg og se litt klarere igjen.
Jeg tenker på de andre, hva med komikere? Hva med skuespillere? Hva med artistene? Hva med de som lever av idretten sin? Disse ser vi alle opp til, men de er vel ikke noe mer samfunnsnyttige enn bloggere? Vi elsker dem fordi de gir oss underholdning, latter og andre følelser i hverdagen.
De overnevnte treffer et større omfang av mennesker, men vi bloggere er også underholdning. Vi er inspirasjoner for andre, og det er nettopp derfor vi kan ha denne jobben. Nettopp fordi mange liker å kunne slappe av med en kaffekopp mens de leser de faste bloggene sine. På samme måte som at andre leser magasiner. 

Alle bloggere har forskjellige temaer, som treffer ulike målgrupper. Jeg kan følge med på min statistikk og se at av mine lesere så er 97 prosent kvinner, og av de er 73  prosent av kvinnene mellom 18 og 35 år. Dette kan igjen fortelle meg at leserene mine følger med fordi de kanskje er i samme fase av livet som meg selv, og de finner min blogg spennende nettopp fordi de kan kjenne igjen seg selv, eller hente inspirasjon til hverdagen. 

Jeg hadde aldri skrevet en blogg hadde det vært for alle de som mener jeg skam for samfunnet, jeg skriver fremdeles denne bloggen på grunnlag av responsen jeg får tilbake.

Jeg får kommentarer med stor takknemlighet for jobben jeg gjør, jeg får lange persolige mail av kvinner som bare ønsker å takke meg for inspirasjonen jeg har gitt dem, eller hjelpen til å glede seg over tvillingene i vente. Og det gir følelsen av å lykkes! 

Så til du som stiller deg kritisk til blogg:

Med tanken på at blogg.no har 300 000 aktive bloggere og 1, 3 millioner unike besøkende per uke , så betyr vel det at det ikke er så enkelt å havne blandt toppen? Det er vel som med alt annet, for å klare å kunne leve av det må man stå på og jobbe for det. Hvor mange timer i døgnet jeg dedikerer til blogg varierer fra dag til dag, men det er ikke få. Jeg har heller ikke fri i helgen, eller fem ukers ferie i løpet av året. Det hjelper ikke å komme med en sykemelding, for pengene kommer ikke av seg selv. Det var heller ikke penger som var målet med bloggen, men hadde det ikke vært for at jeg hadde fått lønn for arbeidet, hadde jeg heller ikke hatt muligheten til å fortsette da mammapermisjonen tok slutt. 
Så hvis det er så enkelt, hvorfor starter du ikke bare din egen blogg?  

Så til tross for kritikerene, så vil jeg takk de som leser bloggen min fordi den gir noe tilbake. Og det er det som gjør bloggen betydningsfull for meg. 

Tusen takk

Følg speiltvillingene på facebook – og instagram – 

41 kommentarer
    1. Digger at du klarer å svare på kritikken med “ro” og ikke minst på en sakelig måte! Er veldig glad i bloggen din, den gir meg mye latter og glede, både du og jentene dine er superskjønne. Stå på, du er best!!

    2. kjære vakre Stine, jeg har lest bloggen din siden du startet, har fulg IG kontoen siden rett etter O&O ankom denne verden når du skrev dette hjertesukket ditt (som traff meg midt i hjertet). Jeg er ingen stor bloggleser, men leser gjerne din når jeg ser det kommer fram interessante temaer. Vi er begge tvillingmødre og møter derfor de samme gleder og utfordringer det fører med seg. Du før meg, og derfor syns jeg det er moro å se hva jeg har i vente! Dere bloggere har fryktelig mye makt, har mange lesere dere kan være med å påvirke. Med mye “makt” fører også med seg meninger, andres meninger. Har lest kommentarfeltet til både Sophie Elise og Anna Rasmussen, og at de fremdeles blogger på tross av disse kommentarene forteller mye om bloggerne. Man må ha bein i nesa for å være blogger. Tar av meg hatten for dere! 🙂

    3. Fantastisk flott skrevet 🙂 Jeg er så enig med deg, og jeg synes nå vi bloggere er ganske så samfunnsnyttige jeg sa, for det er en del av det vi skriver om som ikke alle vet om eller har hørt om. Folk blir opplyste og vi har sett i mange saker at bloggere har makt, og vi kan få ting til å skje.
      Det jeg synes er så synd er at det er så mange bloggere som rakker ned på hverandre. Hva med å heller bygge hverandre opp, kommentere hos hverandre. For på en måte er vi alle kolleger om man ser litt i vidden <3 😉
      Ha en super fin dag 🙂

    4. Amen to that! 🙂 Du er kjempe flink Stine, stå på videre! Syns bloggen din er en kjempe inspirasjon 😀

    5. Stå på du Stine, du er tøff, ikke bry deg om hva folk sier, det kommer stort sett av misunnelighet, og trangen til å trykke andre ned for å føle seg selv bedre! Jeg syntes du har gjort en fantastisk jobb med bloggen din, og ingenting er vel bedre enn at du kan leve på den slik at du får mer tid med barna dine og kan konsentrere deg om skolen! Stolt av deg jeg, du skaper masse inspirasjon og ser positivt på livet, og velger å se glede istede for motgang og vanskelighet, noe som jeg tror er veldig viktig om man skal ha det bra med seg selv i hverdagen! Ei flott jente er du, som har klart noe veldig mange andre ikke klarer, bare vær stolt av det og deg selv du 😉

    6. Trodde det å ha en egen kleskolleksjon til barn var skikkelig jobb… Jeg vil ikke si at jobben din er mindre verdt enn min. Selv har jeg blitt sett ned på fordi jeg har valgt yrkeslinje og jeg har på en liten periode jobbet i barnehage og nå jobber med funksjonshemmede. Alikevel mener folk fortsatt at deres jobb er mere verdt. Men hva skulle vi ha gjort hvis noen ikke skrev blogger for å underholde, lære bort kunnskaper og få frem et budskap? Det å bare forholde seg til aviser med agurknytt er ikke mye morro!

    7. elsker bloggen din og innlegga dine, så ikke tenk på å trappe ned engang 😉 sitter med tvillingjenter på 2 år selv her og i tillegg har jeg 3 barn til, og er alene 😛 skulle så gjerne blogget selv, men føler ikke jeg har overskudd…

    8. enda en gang; du beviser til det fulle hvorfor vi leser
      Bloggen din, rolig, saklig , veloverveid og med et stort hjerte ❤️
      Fortsett som du gjør og gled deg over skaren som vil deg vel👏👏👏
      Heier på deg👍👏
      Klem fra Mary Anne, 53 år ung😊

    9. Først vil jeg bare si at du er en stor inspirasjon for meg. Jeg har fulgt bloggen din i over 1 år og jeg bruker gjerne en liten time på å scrolle meg gjennom forskjellige innlegg i følge med kaffekoppen min, kontra å bruke flere 100 kr i mnd på blader. Jeg har fått en ny opplevelse av hvordan det er å være tvilling mamma,jeg er utrolig fasinert av de to nydelige speil tvillingene deres,og jeg har lære mange fine DIY tips og triks. For meg er ikke du bare en blogger,du er en mamma,du designer barneklær,du er en dyrekjær person,du er en fantastisk flott jente,du har en flott kjæreste,to nydelige jenter,du gir.meg underholdning, du tørr å skrive om temaer ikke alle andre tørr tenke tanken på engang, du gir så mye av deres liv og jeg håper inderlig at du kan leve av bloggen sånn at jeg kan fortsette å følge dere! Jeg er selv ingen blogger, jeg har ingen jobb,jeg er kronisk syk,og i manges øyne er jeg en lat naver! Jeg har en fin jente på 7 år, en god og fabelaktig kjæreste/mann , jeg har en enebolig og to katter. Jeg har den ulempen med at sykdommen min ikke er så innmari synlig for de som ikke kjenner meg,så jeg bruker dagene til å stort sett samle krefter til å være mamma og kjæreste når mine to kommer fra skolen og jobb. Det er en heltids jobb i seg selv,jeg har aldri fri fra smertene som driver meg til vanvidd og jeg har utbetalt mindre enn jeg klarer meg for alene fra Nav. Jeg bruker bla bloggen din til pustehull i hverdagen og jeg er så inderlig glad for at jeg har mulighet til det! Fortsett den fine bloggen din,Stine! Jeg digger den! Klem fra en som skjønner hvor mye jobb blogg faktisk er!

    10. Mia: Dette er et veldig godt poeng!! For hva skulle vi gjort om vi ikke valgte forskjellige veier å gå? Det har jo vært oppe flere ganger i mediene at yrkesfag sliter med å få inn nok elever, vi har blitt så opptatt av yrkesstoltheter og titler, men hvordan skal husene vår bli bygget eller de gamle få stell om alle blir igeniører og leger?
      Jeg jobbet ett år med funksjonhemmede selv, og det var en helt fantastisk givende jobb hvor jeg virkelig storkoste meg på arbeid. 🙂

    11. Jeg kom over et innlegg på facebook fra en bekjent en gang, som har satt seg fast i hjernen min av en eller annen merkelig grunn, og nå kom jeg på det innlegget etter at jeg las innlegget ditt:
      “Til alle dere som skriver blogg om mote, ser det ut som vi er interressert i å se dagens outfit, lese om trender eller se hvor perfekt dere har det hjemme? Skaff deg en skikkelig jobb”.
      Hmmmm….. Jeg har så mange meninger, jeg har så mange tanker og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Men jeg vil si det kort. En blogg er jo åpen for den som vil – ergo man trenger IKKE klikke seg inn om man ikke liker eller lar seg provosere av det som dukker opp. Hva er forskjellen på en blogg og et magasin? Jo, i mine øyner er det flere fordeler med en blogg kontra et magasin. Man kan klikke seg inn på en blogg på nettet og lese seg gjennom artikler som er årgamle, man kan la seg inspirere og man velger helt selv hvilke bloggere man vil lese og ikke. Skal man lese magasiner om både mote, mat, skjønnhet og interiør må man abb. på 4 blader samtidig. På nettet finner man alt et tastetrykk unna. Enkelt og billig ! 🙂
      Gjennom mine 8 år som blogger har jeg laget meg til en liste over bloggere jeg følger jevnt og trutt. De inspirerer meg på så mange områder. Det er alt fra Mote, skjønnhet og kropp til interiør og hjem. Jeg VET at det ligger mye arbeid bak en blogg, og jeg vet at de fleste som skriver blogg gjør det for i tilfredstille så mange mange flere enn seg selv. Jeg skjønner ikke folk som snakker nedlatende om en blogger – de vet ikke bedre.
      Tusen takk for all den gode inspirasjonen du velger å dele med oss gjennom bloggen. Jeg mener at blogg er like mye jobb som andre jobber. Det ligger ofte mye mer arbeid bak en blogg enn en 8-4 jobb. En blogger har jobben med seg 24/7….
      Ønsker deg en fortsatt fin dag 🙂
      Rebekka

    12. Madeleine: <3 Så godt du ser realtiteten i dette. 🙂
      Jeg er evig glad for at jeg kan ha dette som en jobb, samtidig som jeg kan drite meg ut og få så mye motgang at jeg føler jeg må slette det hele og begynne på nytt. Men så er det motgang vi lærer av og som gjør oss sterkere 🙂

    13. Måtte smile for meg selv når jeg leste dette for akkurat nå sitter jeg her med kaffekoppen min og klikker meg inn på bloggen din for å få en liten pause i en hektisk hverdag. 🙂
      Synes bloggen din er utrolig inspirerende! Den virker så ekte, og du er så flink og kreativ og jeg kjenner at det klør i fingrene etter å sette i gang med egne prosjekter og tørre å prøve og feile. 🙂
      Bare digger å se at du er en jente som bare bretter opp arma og kjører på med hva enn av ideer du finner på! Krabbe rundt på loven og sage planker? No problemo! Dette kan man lage noe flott av! Du får oss til å åpne øynene for mange muligheter man ikke hadde tenkt over engang. 🙂
      Håper du kommer til å blogge leeeenge! 🙂

    14. Det er en utrolig trist sak at bloggere skal møtes med så mange fordommer. Om du ikke legger ned fysisk like mange timer i skriving som en som jobber 8-16 hver dag, kan jeg tenke meg at bloggen og neste innlegg ligger i bakhode mye av tiden. Og med tanke på at du ligger på top 20 lista av 300 000 bloggere, kan ingen ta deg på mengden dedikasjon og innsats, det krever mye!
      Det ble kanskje litt utydelig, men poenget mitt er i hvert fall at jeg syns bloggen din er veldig god, og det har for min del vært en god måte å holde meg oppdatert på hvordan det står til med deg etter at vi sluttet på Hurdal 🙂
      Stå på Stine, du er flink! 🙂

    15. helt greit å tjene penger på bloggingen sin da. men er vanskelig for andre når man ikke har en blogg som er like populær osv da blir det vel lett sjalusi og mye rykter rundt de som faktisk gjør det bra og tjener på det =)

    16. Hei Stine..
      jeg synes desverre ikke å blogge kan kalles en jobb. Hva er jobben? Å blogge om barna sine og familien sin? Å blogge er noe man gjerne må drive med på fritiden sin, men at man skal få lønn for å blogge om uviktige ting, er for meg ganske sykt! Føler at det er en unnskyldning for ikke å gidde å komme seg ut i arbeidslivet. Er jo behagelig å sitte hjemme å blogge om seg selv, skjønner det, men synes det er et hån for alle oss som tar utdannelse og jobber hardt med skolen.. Men for all del. Sikkert mange som synes det er spennende å lese om barna, hunden, katten og hesten din.. Men en hardtarbeidende jobb er det ikke! Kom deg ut i arbeidslivet og kjenn på det å ha en ordentlig jobb!!!

    17. Marion: ^^, Kos å høre 🙂

      Er jo virkelig bare så gøy og prøve nye ting, ofte er det enklere enn man trur bare man vet sånn ca hvordan det skal gjøres 🙂

      Tusen takk 🙂

    18. Kjetil: Ja, bloggen blir hele livet, for man må planlegge mye, skrive innlegg før de skrives på dataen. Og så kommer jo alt av hva jeg lager som blir delt, oppskrifter på søm osv, som tar mye arbeid.

      Tusen takk, Kjetil. Skulle ønske det var like lett for meg å følge med på alle dere andre 🙂 Begynner å bli lenge siden Hurdal nå !

      🙂

    19. Ida: Hva er en jobb for deg? For her kommer jo sammenligningen din veldig ann på. Sammenlign med en journalist, de skriver, tar bilder, gjør researtch og publiserer sin tekst på nett og i aviser. Er det noe mer jobb enn å blogge?
      Man må gjerne blogge på fritiden sin, men det finnes ikke tid nok i verden til å kunne være toppblogger kun ved å blogge på kveldene og i helgene. Det tar så vanvittig mye tid.

      Du leser jo åpenbart bloggen selv om du vet at jeg har barn, hund, katt og hest ?

      Jeg er 24 år, så jeg har da hatt hva du kaller en ordentlig jobb. Men da jeg hadde en “ordentlig jobb” kunne jeg reise hjem når jobbetiden var slutt og legge vekk hele jobben. Det var deilig det 🙂

    20. Eg må jo sei at blogging ikje e ein fysisk jobb i mine øyne…. men du bruke tross alt tid å krefter på å få frem produktet ditt… meine du ein gang sa du hadde jobba i bhg å d e du vell litt enige om at e litt merr fysisk jobb enn blogg?
      Men eg tror folk så gidde å henge seg opp i sånne bagatell ting rett å slett e litt sjalusi i bildet. Selvfølgelig sko eg ønska å hatt ein hjemme jobb å tjent penger på men eg har ikje ideer t å starte å blogging e ikje meg. Tenk å sloppe å dra ut kver morgen for å nå jobb… så nei all respekt t dokk så tør å satse…. å te alle så seie skaff deg ein
      skikkelige jobb…. ver nå gla for andre at de kan lykkes på andre måter bruk heller krefter å ti på ting så betyr någe…. e d løye der e krig i verden…. når sånne ting kan irritere???
      Men stine stå på… du klare d mesta d bevise du jo gang på gang…. flott du klare å holde deg rolig d hadde ikje eg men ikje la ting gå inn på deg…. ha ein superduper dag

    21. sivvi: Ja, en jobb i en barnehage er jo klart mer fysisk enn å blogge, men igjen så er det jo ikke alle jobber som er fysiske, hvor mange har ikke kontorjobber 🙂

      Nei, det er så vist ikke rart det finnes krig her i verden 🙁

      Tusen takk. Jentene og jeg har kost oss ute i det herlige været, så nå står det jobbing for tur 🙂

      God kveld 🙂

    22. Sammenligner du virkelig å skrive blogg og en journalist?? En journalist skriver jo ikke om seg selv og hvir perfekt alt virker? Jeg vet at du skriver på bloggen din at du ikke er perfekt å alt sånt, men å vise hvor rotete huset ditt er en gang i blandt, er jo bare teit.. For meg så virker det som at du trenger å våkne litt! Det værste som skjer i livet ditt er jo at huset ditt er rotete. Skriv om ting som betyr noe da! Blogging er ikke jobb!!! Å de som sier det, de blogger selv!

    23. Jeg har fulgt med på bloggen din lenge, og det er alltid spennende å lese. Godt innlegg, og jeg syns det er helt utrolig at såpass mange IKKE klarer å se hvor mye JOBB det er bak en blogg. Stå på Stine!

    24. Hei, Stine!
      Jeg tror at de fleste blir provosert når de får vite HVOR mye mange av bloggere tjener.
      Det er jo mye penger det er snakk om.
      100 000 eller mye mer i måned.. .Det er mye, til og med når man vet at det ligger mye arbeid bak og så videre.
      Det er ikke rettferdig med tanke på hva som f.eks en som er barnehageassistent tjener. Og det ER vasnkelig arbeid, og noen må gjøre den også.
      Jeg fortsår at ingen vil jo si “Nei, takk” til de summene når man kan få for å blogge og reklamere, men du kan sikkert fortså HVORFOR noen kan bli irritert eller føle seg truffet.
      Ja, fordi det er ikke særlig riktig at noen som gjør viktig jobb for HELE samfunnet tjener mye mindre.
      Jeg tror ikke at det er lett å komme seg til topp, og holde interesse ved like.
      Jeg blir hele tiden overrasket over at det er så mange som leser blogger og at det finnes så mange bloggere nå for tiden.
      Du skiller deg ut av mengden på en god måte, du ser bra ut, du er veldig kreativ,, har to fine jenter og kan lage ting selv. Du virker ærlig.
      Men du er muligens enig i at det finnes også bloggere som har blitt kjente på ulike måter, og tjener nå veldig store summer for å egentlig for det meste skryte hele tiden av seg selv, alle de flotte reisene de har vært på, tar masse bilder av seg selv for å dokumentere hvor fantastisk “fine” de er, at de har kjøpt sånn og sånn vase, sånne puter, de laget sånn og sånn mat i dag, de spiste her og der, det og det, vært på spa, fikset neglenem vippene og så videre..Og så vet man at de i tillegg tjener utrolig store summer på alt dette, mens de som jobber andre steder bruker sin tid på å lse om det fine livet til andre..
      Også må man også huske at de ikke er bare positive sider ved det hele. Jeg tror nemlig at når bloggere tjener så mye og oppnår kjendisstatus i dagens samfunn, så vil også mange andre unge jenter og gutter ønske at de kunne bare oprette en blogg, skive innlegg og med tiden tjene gode penger på det, og siden det er OVERHODET ikke mulig at de fleste skal kunne tjene bra på å gjøre dette, så kan mange bli skuffet over seg selv og at de ikke er gode nok til å bli som deres “forbilder”

    25. Hei igjen.
      Vil bare en gang til si at du virkelig skiller der ut av mengden med de andre bloggerne på en god måte. Du lager ting selv, det er meget imponerende og noe man kan lære av og bli inspirert av. Du forandrer ikke på utseende ditt, og du kler deg fint,men viser ikke at det er en skjorte fra Ralph Lauren du har på deg eller at sengetøyet er fra lexington, og møbler fra Bolia for, eks. Så håper at du ikke blir med tiden påvirket av å være en de mest leste bloggere og kommer til å ligne på alle de andre!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg