En ro, jeg ikke finner andre steder.

En sen bloggpost denne fredag kveld.  
BT har vært i Bergen fra tirsdag morgen til torsdag kveld, så tirsdag og onsdag var jentene med i stallen. Det er ikke alt jeg kan gjøre når de to er med meg, det sier seg vel kanskje selv, de er jo ikke så store enda. Men til tross for det har vi klart oss veldig bra. Jentene har vært med på møkking, og da jeg børstet og stelte beinet på Dronninga lekte de ved siden av. Det som er vanskelig å få til er å trene henne, heldigvis har jo naboen skrittemaskin. Jeg liker helst at jeg kan gå en tur eller ha Dronninga i Roundpaden på kvelden, slik at hun slipper å gå i skrittemaskin to ganger dagen. Jeg prøver å gjøre dagen hennes litt variert til tross for sykdommen og at hun måå ha bevegelse i skritt. 

Så derfor kommer dette sene blogginnlegget i dag. I kveld er BT hjemme, så jeg rømte ut da jentene var lagt, og koste meg to timer i stallen. 

Hestejente er kanskje litt barnselig, haha! Men jeg digger det. Det er en ro over hester jeg ikke finner hos noen andre dyr. Med hesten min kan jeg kjenne på det å bare være tilstedet. Jeg kan kommunisere uten et ord, jeg kan be henne til meg ved å dra skulderen min bort fra henne og jeg kan få henne til å følge hvert mitt skritt, fremover, bakover og til siden uten så mye som et “kom her” eller et tau å dra i.  
Jeg fleiper ofte med at jeg har en lydigere hest enn jeg har hund og barn. På sett og vis er det sant, men så er forskjellen at hester er et byttedyr som lever etter et hierarki hvor de alltid følger sin leder, mens hunder og mennesker er råvdyr som liker å utforske litt på egenhånd.  

Dette er mitt andre dyreinnlegg denne dagen, så dere forstår nok at jeg er over middels glad i disse skapningene på fire bein. 

Det er dessverre ikke noen stor forbedring hos Dronninga, til tross for at det snart er fem måneder siden hun ble syk. Jeg har nå hatt 4 forskjellige veterinærer og hun har vært et vandrende medisintilfelle. I dag var faktisk beinet til Dronninga overraskene bra, men i morgen kan det vært stort igjen. Jeg har enda ikke klart å finne noen sammenheng eller behandlingsmåter som ser ut til å fungere. Den ene dagen løper hun på beitet, det andre dagen er hun halvt i skritt. 

Om halvannen uke skal jeg få inn en alternativ dyrebehandler, for å se om hun kan finne en helhetlig behandlig i stedet for symptombehandling som veterinærer utfører. Dette ser jeg veldig frem til, får jeg står fast ved håpet om at hun kan bli frisk igjen. 

Vi får bare ta en dag av gangen, det er i hvert fall mye lettere for meg å følge med og få tid til Madammen nå som hun står et steinkast unna. 
 

17 kommentarer
    1. så trist at det ikke går så bra for henne da <3 hun var utrolig fin <3 jeg har drevet med hest før og det er jo så utrolig gøy =) ha en fin kveld og god helg =)

    2. Så nydelig hun er!
      Har du vært i kontakt med Are Thoresen? Vet ikke om han behandler så store dyr, men det er jo verdt et forsøk! Lykke til, håper inderlig at hun kan bli bedre!

    3. Lise: Nei, jeg har ikke det. Joda, han behandler hest, men er litt usikker på om han behandler mye akkurat nå for tiden. Men jeg har kontakt med ei annen som også er vanvittig dyktig. 🙂

    4. Hanne: samtlige veterinærer mener den er en hissig akutt lymfangitt som har gått over til å bli kronisk. Så ja, du kan nok si det er en sekundær lymfødem.

    5. Du har ikke funnet noen som utfører lymfedrenasje på hest da? Jeg vet av en fysioterapeut som jobber både med lymfødembehandling av mennesker og fysioterapi på hest, men han holder til i Rogaland. Drenasje og kompresjon er det som skal til ved lymfødem på mennesker – og jeg skulle tro det gjelder det samme for hester også 🙂

    6. Hanne: nei, vet ikke om det her i nærheten. Men hun som kommer neste gang er spesialist innen massage som et av sine felt. Hun har fått av skoene bak nå for hoven er med på å bedre blodsirkulasjon i beinet, da skoen var av hovnet hun veldig opp, men nå ser det ut til å bedre litt, så får vi se hvor lenge det varer. Også er hun på skrittetrening to ganger dagen og har kompresjonsbandasjer på natten. Og noen dagen våtbandasje på dagen for å løsne opp skorper og ruer som hun stadig får nye av. Pluss av hun hver kveld vaskes med antibakteriell såpe og smøres med en lokal antibiotika på sårene.
      Phu, litt styr med syk hest.

    7. selv om jeg ikke er en hestejente som deg, så har jeg alltid vært fasinert av hester( forsåvidt de fleste andre dyr også)
      Så synd hun ikke blir bra, krysser fingrende for at neste behandling gjør susen!
      likte så godt den korte videoen du la ut for en god stund siden da du trente med henne en kveld, ja takk til fler!
      jeg blir så fasinert av hva du får til, ikke bare med hesten, men med alt du gjør!
      flott er du, både på innsiden og utsiden, et flott forbilde for oss alle.

    8. Jeg kan virkelig anbefale deg Katja Westerholm. Hun er utdannet hos Are og er superflink! Jeg har ikke hest, men hun har hjulpet meg mye med hundene mine. Jeg vet at hun behandler hester også. Er absolutt verdt å forsøke! Masse lykke til, jeg vet hvor fælt det er når dyrene våre er syke. <3

    9. Trist å høre at det ikke er store forbedringer hos Dronninga, men håper virkelig du finner en behandlingsmåte som fungerer.
      Det hadde vært fantastisk om du fikk til å filme en treningsøkt med Dronninga. Er nysgjerrig på hvordan skrittemaskinen fungerer 😆 Og se hvordan du trener henne i Roundpaden 😊
      Hilsen en som tidligere drev med hest ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg