Skriveprosessen

Gjett hva det går i her om dagen.. 

Skrive, skrive, tenkte, fjerne, skrive, skrive, fjerne, fjerne! 

Eksamen er virkelig så nervepirrende, jeg som er vandt med å skrive mye burde jo ikke slite med å klare å få ord på papiret. Eksamensnervene får meg derimot til å bli usikker! Hjeeelp! Haha.. 

Uff, men dere kjenner jo alle til tanken om å gjøre det bra på eksamen. Hovedoppgaven min er å skrive en nyhetsartikkel, det kan sammenlignes med norskstilene på skolen, for man kan egentlig ikke vite hvordan det går før man får tilbakemelding. En kan gjøre alt riktig med tanke på oppbygging og tekst, men vil det bli en god story?? 

Heldigvis har jeg nå en sak jeg mener er bra, jeg har et intervju igjen for å få inn en kompetent kilde til. I går hadde jeg intervju med ordføreren i kommunen, så jeg må si at det er spennende og lærerikt å ha eksamen, eller å jobbe som “journalist” ^^, 

Men nå er jeg nødt til å snu nesen min inn i oppgaven igjen. 

Tusen takk for alle hilsener, det er veldig koselig 🙂

En fin, fin helg ønskes fra kontoret 🙂


Når jeg bare blir nødt til å klaske meg selv i panna! 

Er det en ting som irriterer meg er det skrivefeil i magasiner og nyhetsmedier. En ting som irriterer meg enda mer er det mine egne skrivefeil, for det første må jeg klaske meg i hodet for at dere må la dere irritere over mine skrivefeil, og for det andre blir jeg irritert på meg selv av den enkle grunn at jeg burde klare å unngå skrivefeil som er mer enn opplagte, spesielt her jeg sitter å skriver en eksamensoppgave i journalistikk. Jeg mener, jobben min er vel å kunne klare og skrive !!  

Sorry peps! Jeg MÅ skjerpe meg.. 

Og takk for korrigeringer ^^, Det er vel slik man lærer, i hvert fall raskest. 

36 kommentarer
    1. Det er virkelig ikke meningen å komme med en teit kommentar og jeg ønsker ikke å være “stygg” i kommentarfeltet – men orddelingsfeil er veldig vanskelig å overse og som kommende journalist burde det være viktig å skrive korrekt. Det skrives “skriveprosessen”. “skrive prosessen” betyr å skrive ned en prosess (å skrive prosessen)…..

    2. Lykke til videre 🙂 Så gøy å kunne leke ordentlig journalist midt i eksamen, og ikke bare skrive og skrive 🙂 Det virker som du har funnet det som er riktig for deg 🙂
      PS: Skriveprosessen 😉

    3. Jeg leser de største bloggene daglig, og orddelingsfeil er noe som går igjen hos de aller fleste! Vær så snill og prøv å ha litt mer fokus på å unngå dette, jeg finner tekster uten slike feil mye mer behagelige å lese 🙂 Og som kommende journalist er det jo enda viktigere å skrive korrekt, ihvertfall når det er snakk om såpass grunnleggende gramatikk
      Masse lykke til med eksamen, har trua 🙂

    4. Ane: du har rett i at ein som regel tek i bruk ‘å’ framfor eit verb som står i infinivit. Likevel er det fleire unntak, mellom anna dersom to verb i infinitiv kjem etter kvarandre, slik Stine nemner over. Ein brukar å sei det slik at om ein kan definere det som kjem før ‘å/og’ og det som kjem etter, kan definerast som to handlingar (eine handlinga før, den andre etter) skal det alltid vere ‘og’. T.d. Kan du vere snill OG hjelpe meg. Det same gjeld om begge er t.d. ein gjenstand 🙂

    5. Siden vi er igang; det heter VANT med å skrive, ikke vandt med… Vandt er et helt annet ord. Jeg irriterer meg alt for mye over skrivefeil, men pleier ikke kommentere de.

    6. Skjønner kjempe godt hva du mener! Jeg skal ha fagprøve til torsdag, og det betyr at jeg enda ikke vet hva oppgaven er og finner det ikke ut før på tirsdag! Jeg sitter i sofaen helt ille nervøs, huff.. Har jo så lyst å skrive mer på oppgavene, men det går jo ikke når jeg ikke vet helt hva jeg skal skrive om! (Skal ta fagbrevet som barne og ungdomsarbeider på VGS med funksjonshemmede elever)

    7. Når vi først er innom temaet:p jeg legger veldig merke til opplagte skrivefeil. Mener bestemt du skriver i fjord. Det heter i fjor, ser det er flere andre som også skriver dette. Ikke meningen å være slem, men bedre å lære seg riktig tenker jeg. Masse lykke til med eksamen:) du er veldig flink til å skrive så den går nok strålende:)

    8. Hei, Stine! Du er så flink til å blogge. Jeg liker å bli tatt med på din reise. 🙂
      Når det gjelder språk, så måtte jeg kommentere nå.
      Jeg regner med at det er denne setningen Ane viser til her: “Jeg mener, jobben min er vel å kunne klare og skrive !!”
      Først og fremst – det holder med ett tegn. 🙂
      Og så og/å: Her skal det være Å mellom “klare” og “skrive”. Et godt tips er å ta fortidsprøven der du er usikker: Du kan ikke si “klarte og skrev” etter hverandre. Dermed er det Å – disse verbene kan ikke settes i samme tid.

    9. Mari: Det er mye mulig at jeg skriver det altså. Ja, jeg har jo ikke en norsklærer som kan rette skrivefeilene mine mer, så det er fint med noen rettelser fra dere 🙂

    10. De feilene jeg har lagt merke til i dine tekster er å/og, fjord/fjor og orddelingsfeil! Ellers mye bra tekster 🙂

    11. Siden vi først er i gang… Dette var en skikkelig stygg orddelingsfeil synes jeg: “skriveprosessen: Gå igjenn om utkast…”. Følgende er riktig: “gå gjennom utkast” + “gramatikk” skrives: “grammatikk” 🙂
      En ting du ikke må glemme er at du nylig har startet dette studiet og du ikke er ferdig utdannet journalist ennå. Du vil stadig vokse gjennom utdanningen, og jeg anser at både skriveprosessen, grammatikk og rettskriving er noe du etterhvert kommer til å bli enda tryggere på. Du kommer nok til å få et betraktelig mer formelt språk (både muntlig og skriftlig). Det er jo tross alt noe helt annet å skrive oppgaver på høgskolenivå kontra en blogg (som bærer et større preg av personlighet fremfor formalitet) 🙂
      Jeg er ferdig med bachelorgraden min denne våren og må si at jeg har merket stor forskjell mtp. språkutviklingen min. Du merker kanskje ikke selv at det skjer, men bare vent og se om et år! Da kan du nok se forandringer på oppgavene du skrev dette studieåret, kontra det nivået du trolig har nådd da 🙂

    12. Synes du er en utrolig flink blogger! Og fulgt deg lenge. Eneste jeg har merket meg er ordet “trur” som du skriver på dialekt, det skal du selvfølgelig få lov til men haha jeg ser ekstra godt på det ordet.. Du skriver jo bokmål ellers, er bare det ordet jeg har lagt merke til. Ellers syns jeg du er veldig flink å skrive. Dele opp avsnittene så det ikke gjør det tungt er også noe du er flink til!:)
      Ha en god lørdag! 😉

    13. Du har fortsatt veldig mye å lære når det kommer til rettskriving. Heldigvis kommer det seg fra innlegg til innlegg. Det er viktig for deg å fremstå som et godt eksempel i forhold til at du nå skriver som kommende journalist.
      Lykke til!

    14. Jeg begynte å lese bloggen din helt i starten. Henger meg ikke opp i skrivefeil, men syns disse tengnene du har i alle innlegg får innlegget til å se så uprofesjonelt ut.
      ^^, ^^, sånn ser det vel ut, og det skal vel forestille en smiley, eller har jeg missforstått? Kutt ut disse tegnene og bruk heller den vanlige smileyen 🙂 Jo færre smileyer jo bedre syns jeg.

    15. Kjære vene hva folk henger seg opp i.. Stå på Stine, du har en flott blogg – og en skriveleif her og der dukker vel opp hos oss alle! 🙂 håper eksamen går strålende, dere er så fine, og jeg elsker å lese om deg og jentene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg