Gynekologtime

Som dere som la meg til på Snapchat (Stinetuss) så i går, så var jeg hos gynekolog for utredelse av plagene i underlivet som jeg skrev om tidligere denne uka. 

Og siden jeg har fortalt a, må jeg nesten fortelle b også. 


Det og skulle gå til en gynekolog eller fastlege for underlivsundersøkelse er for mange veldig skummelt. Før jeg fikk barn hadde jeg vært til en slik undersøkelse, jeg var da 17 år, og innlagt på sykehuset for magesmerter. Siden legene ikke kunne finne problemet ble jeg sendt til gynekolog. Som gynekologen fortalte meg i går: “finner ikke vi noe i underlivet, blir passienten sendt til de som er gode på tarmer, og omvendt”. Min første undersøkelse husker jeg godt, for jeg syntes det var helt forferdelig å skulle spre beina mine for en villt fremmed. Jeg gråt under undersøkelsen fordi jeg var så utilpass. Med andre ord – jeg vet godt hvordan det er å frykte disse legetimene. 

Jeg var ikke til ny undersøkelse før jeg ble gravid, for som gravid hadde jeg ikke noe annet valg. Jeg gikk til legen med gru i magen, men da jeg gikk ut der i fra var jeg overrasket over hvor lite skummelt det egentlig var. Kvinnen som tok testene var trygg og rolig i det hun gjorde og jeg fikk en langt bedre opplevelse, til tross for at gynekologen jeg hadde da jeg var 17 var like dyktig og rolig.
I dag har jeg vært til så mange slike undersøkelse, for ikke å snakke om en fødsel med et helt “fotball-lag” av sykepleiere og leger rundt meg, at da legen min spurte om jeg ønsket en mannelig eller kvinnelig gynekolog, svarte jeg at det ikke spilte noen rolle. Derfor fikk jeg time hos gynekologen hun anbefalte på det sterkeste, som var en mann. 

Jeg var heldig å få en avbestilt time, så jeg kom inn til undersøkelse bare to dager etter besøket hos fastlegen. 

Alt som før var skummelt har forsvunnet, for hva har jeg egentlig å frykte? Jeg har i hvert fall ikke hatt en ubehagelig opplevelse ved underlivsundersøkelse, og jeg har gått ut av tellingen på hvor mange som har gjort en innsats for at min livmor skal ha det bra. Haha. 

Jeg snakker meg helt bort her, og det er bare fordi jeg prøver å understreke at det å gå til jevnlige kontroller av underlivet er så viktig!! Underlivet er tross alt kilden til barna våre, så det er viktig å ta vare på dette så godt vi kan. 

Men tilbake til undersøkelsen. Denne gangen var det endelig gode nyheter å få, ingen cyste eller muskelknute var og finne, og spiralen lå på plass. Det kjedelige er jo at vi ikke ble noe smartere på hva smertene skyldes. Men så hadde jeg en rekke symptomer som jeg egentlig ikke burde hatt siden jeg har hormonspiral, blandt annet at jeg fremdeles har regelmessig mensturasjon. Gynekologen forslo derfor en hormonbehandling for å få livmora mi til å “gå i dvale”. I følge han er livmora mi veldig urolig, og kanskje er det det som er årsaken til problemene. Det var i hvert fall det han håpet på som ville være den enkleste handlingen å prøve først. 

Blir det ikke bedre, må spiralen fjernes.  

 

Så gode nyheter denne gangen, ingen ting alvorlig, men allikevel er jeg så glad for at jeg gikk til legen og fikk en utredelse. For det å vite at smertene ikke skyldes noe alvorlig gjør hverdagen mye bedre. Nå er det bare å håpe at jeg finner en behandling som kan fjerne plagene jeg har så ofte. 

 🙂

 

26 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet og viktig tema du tar opp her. Synes du har en veldig bra blogg! Hadde blitt veldig glad om du besøker bloggen min og legger igjen en kommentar der ☺ http://dalberg.blogg.no
      Klem fra Annen
      P.S Du har noen fantastiske nydelige barn du er heldig ☺

    2. Jeg har hatt hormonspiral, å vil egentlig anbefale deg å ta den ut. Jeg hadde også regelmessig menstruasjon og smerter slik du beskriver de i forgje innlegg. Prøvde alt legene sa, å medisin på medisin gikk inn i kroppen. Tilslutt møtte jeg en lege som anbefalte meg å ta ut spriralen, for å se om smertene gikk vekk, å jammen gjorde det det! Det trenger ikke være ditt tilfelle. Men tenkte bare å dele min “historie”, sånn du kanskje kan vurdere det 🙂

    3. Jeg hadde regelmessig mens med hormonspiral..visste ikke at det var galt :/
      Jeg syntes at de tre gangene jeg har hatt underlivsundersøkelser hos fastlegen, så har det vært så ubehagelig at jeg ikke har klart tanken på å gjøre det igjen 🙁
      Har heller ikke fått beskjed om å måtte gjøre det i noen av graviditetene mine.. Får vel ta motet til meg, og ta ny celleprøve når jeg er ferdig med graviditeten (sist fastlegen gjorde det, viste det seg at det ikke var nok celler på,så alt ubehaget var forgjeves 🙁 )

    4. Jeg har slitt mye med ekstrem tissetrang og vært hos tre forskjellige gynekologer for å finne ut av dette. Alle menn. Og jeg syns det er helt geit. Det er jo jobben deres og titte på underliv, så de har sett det meste. Ikke noe å grue seg til.

    5. Sa de om dette kan ha noen sammenheng med at du har vært gravid med tvillinger? Jeg fikk tvillinger for 9mnd siden, satte inn spiral og opplever akkurat det samme som deg :/

    6. Caroline: Høres jo litt ut som vi er i samme båt da ja. Jeg får gi bahandling et forsøk, for gud å deilig det er å slippe p-pillestyret. Men så klart, jeg orker ikke gå med smerter hver uke på grunn av den. 🙂

    7. Mammatilsnart3: Uff, så dumt å høre.
      Sjekket de deg ikke ved 12 ukers kontrollen? Det er standar her i hvert fall 🙂 Det var da jeg fant ut av celleforandringene mine

    8. jeg har også fått hormonsorøyter for å sette livmoren i “dvale”, og det var digg på den måten at jeg ble smertefri, men gikk i kuntig overgangsalder og hadde veldige svettertokter og litt annet krøll.. Men må man så må man.
      Lykke til, det går bra. Jeg har forresten endometriose, derfor smerter og plager. Fått tre barn allikevel, har også tvillinger 😉 fikk alle barna med ivf.

    9. Hadde hormonspiral fra oktober til nå i juni (8 mnder). Etter jeg satt den inn hadde jeg maange komplikasjoner, med sterke smerter og blødninger, og også mensen.
      Fikk beskjed om å vente og se om det ga seg fra dag 3 til jeg hadde hatt den der i de 8 mndene. Da bestemte jeg meg endelig for å ta den ut, og godt er det, for siden da har jeg ikke kjent smerter en eneste gang!! 🙂 Har også tatt celleprøve og vært tre ganger til gynekolog dette halvåret, men alt ser bra ut. Noen av livmorene er vel kanskje større utsatt for smertene enn andre? 🙂
      Nå er det det kjedelige med prevensjon da, jeg er som deg – jeg årker ikke gå på p-pillestyret, jeg hadde aaldri husket det!! Lykke til videre 🙂

    10. Jeg satte inn spiral etter fødselen jeg hadde i oktober. Jeg hadde ikke hatt den i mer enn 2 mnd før jeg fikk veldig vondt i nedre del av magen. Legen var sikker på at det ikke skyldtes spiralen, den var jo tross alt satt inn av en fantastisk flink gyn med ultralyd. Smertene fortsatte, og 1 mnd senere datt den ut. Veldig smertefullt!

    11. Du vet at når du har spiral, blir egget befruktet men så ødelagt ??? Syntes det er helt forferdelig prevansjonsmetode 🙁

    12. Maria: Uff, ser det er flere som sliter med denne spiralen.
      Veldig lettvindt med spiral så man slipper å måtte huske å ta en pille hver kveld, men jeg trur jeg kommer til å vurdere kobberspiral eller p-stav om det kan være noe bedre 🙂

    13. Jeg har også regelmessig menstruasjon etter innsetting av spiral. Sa gynekologen noe om hvorfor det er feil? Hvilke “medisiner” skal du få for å få livmora til å roe ned? Jeg plages også med smerter og blødninger… :-/

    14. Christina: Ja, det forklarte han, men jeg kjenner jeg havner på tynt vann når jeg prøver å gjenfortelle det han sa. Jeg skal ta ekstra hormoner, samme som er i hormonspiralen. Gå til legen om du har problemer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg