Etter oppoverbakken…

Kommer nedoverbakken. Det er jo helt naturlig, og er du på sykletur gjør dette deg glad, men i kurven av livet er nedoverbakken mer dritt enn noe annet. I morgen er planen å bedekke Dronninga! Men gjett hva som har skjedd. Hun lekte litt på beite, fikk et lite kuttsår etter et spark, og vips, tredobbelt så stort bein!! *River meg i håret* Det var jo ikke slik at jeg lot såret være et sår, faktisk er det nesten en uke siden hun fikk det, og jeg har vasket, desinfisert og smurt med sårsalve. Desverre er det minimal funksjon i hva som heter sirkulasjon og drenasje i dette beinet og resultatet ble så ille som det er nå.

Jeg må rådføre meg litt med veterinær igjen i dag, så får vi se hvordan dette tar i vei. Hun har fått sprøyte for å komme i brunst (få eggløsning), så jeg håper dette ordner seg og at Dronninga blir bra igjen slik hun har blitt de andre gangene. 

Det er ikke gøy å ha en hest som blir så fort dårlig i beinet, jeg gjør alt jeg kan for at beinet skal holde seg frisk hver dag. Dronninga stråler, så dere trenger ikke å spørre om hvorfor jeg ikke har avlivet henne. Jeg mener, du ville vel ikke blitt tatt livet av fordi du hadde problemer med det ene beinet  noen ganger i året? I hvert fall ikke når hun er frisk og glad i lange perioder, før det blir ille i en ukes tid igjen. 

Vi trenger god bedring meldinger nok en gang <3 

 

31 kommentarer
    1. God bedring til dronningen! Vet hvordan det er.. Min hest var dårlig i begynnelsen av mai. Plutselig var et av frambeina kjempe stort, også ble det ødemer. Etter en solid hestekur med penicilin og smertestillende så ble han heldigvis bra!:)

    2. Du har en nydelig hest, og er så synd dn skal være så mye syk. Nå er jeg verken vetrinær eller har noe stort kjennskap til hester – men er det så lurt å sette føll på en så ustabil hest? Slik jeg har forstått dt har hun mye problemer både mentalt og fysisk, og er det ikke fare for at det blir forværret? om ikke ført over til føllet?

    3. Kanakje på tide å la denne hesten få slippe. Det at et så lite sår ikke heeler som det skal er jo et tegn på at noe ikke er som det skal. Jeg vet du vil der beste for dyrene dine, og etter å fulgt historien om Dronninga må jeg si at jeg har stor respekt for alt du har gjort for henne, men jeg tror hesten både har traumer og lider fysisk, så uten at jeg skal prøve å bestemme over din situasjon håper jeg du nå overveier å la henne slippe. Jeg har selv mange dyr og vet hvor vanskelig det er, måtte aflive labradoren min for et år siden pga sykdom og jeg har fortsatt ikke kommet over det…
      Jeg tror ikke hesten din har det så bra lenger, når den ikke kan få en lite kutt engang uten å reagere så voldsomt.
      Ønsker deg alt godt, og håper du treffer den riktige beslutning for Dronninga

    4. Anonym: jeg mener dette er veterinæren og min avgjørelse og ta. Og at hun lider blir veldig feil for meg å høre deg si, hun lider ikke. Så klart når beinet blåses opp som nå, men hun løper, hopper og koser seg til vanlig. Hun er ikke dødssyk, hun har et problembein som til tider blir dårlig. For meg blir det en alt for lett utvei å ta livet av et dyr når hun faktisk blir seg selv igjen en uke etter bahandlig. I det lange løp må man vurdere, men tiden er ikke inne helt enda.

    5. Støtter ikke kommentarer som sier du burde avlivet dronninga, men jeg må si jeg setter spørsmålstegn ved å sette føll på en hest som har såppas masse å slite med. Ser du skriver at det ikke er arvelig, men hva med påkjenningen ved å bære frem et føll? fødsel? morsrollen i ettertid?
      Jeg setter ikke spørsmålstegn ved at du ønsker å sette føll på den nydelige hesten din, men skjønner ikke at en veterinær kan anbefale dette..

    6. God bedring! Er så fint å lese at du er så glad i dyrene dine og ikke avliver fordi du ikke gidder mer. Ingen kjenner henne som deg!

    7. ok, det er selvsagt din avgjørelse det bare virker som om hun ikke har et fullverdig liv, ikke nødvendigvis at hun lider.
      Vet om så mange som holder dyrene sine i live for sin egen del, tross at dyret kanskje ikke har det godt. Det er nok ikke tilfelle hos deg, men det er jo viktig å avgjøre om hesten har det godt med et kronisk dårlig bein eller ikke.
      Det blir jo ikke det samme som med mennesker, man må jo tenke litt anderledes når det kommer til dyr, især fordi man faktisk må tenke FOR dem.
      Håper ikke planen er å få et føll for så å vurdere at hun ikke skal leve mer, det ville være fryktelig kynisk.

    8. Huff, så leit å lese at hun ble dårlig igjen! Men når en hest får et sår på beinet, er det faktisk det stedet på kroppen det gror senest. Min har vært syk i snart 2 mnd pga et kraftig sår på frempipa, men der var det en sene involvert også da… Folk sier det samme til meg, hvorfor avliver du han ikke bare? Men så er det noe med disse dyra da, noen kommer seg virkelig under huden på en! Masse god bedring til Dronningen, og jeg håper du får bedekt henne 🙂

    9. Tonje: Så lenge vi holder beinet under kontroll, så er det ingen ting annet som er i veien med hesten. Hun er frisk som en fisk på alle andre områder 🙂
      En drektighet kan kanskje være med på å hjelpe henne, hun vil få mer blod i kroppen av drektighet og bedre sirkulasjon. I tillegg kan hun få lov til å bare være hest noe hun fugerer best til slik omstendighetene er.
      En veterinær hadde ikke godkjent dette om det ikke var forsvarlig, så jeg lar en med flere års utdanning og enda flere års erfaring ta avgjørelsen om det er ok eller ikke for min hest.

    10. Anonym: <3 Godt å høre, jeg kjenner jeg blir så utmattet av at folk som ikke en gang har sett henne skal fortelle meg hvor syk hesten min er, og at avliving er det beste. Jeg mener de ikke har rett til å kunne uttale seg.

    11. Anonym: Hvordan kan du mene at hun ikke har et fullverdig liv? Jeg beklager, men dette gjør meg fryktelig provosert. Hun får gå ute med andre hestevenner fra tidlig om morgen til sent på kvelden, hun får stell og kos hver eneste dag, vi storkoser oss på rideturer sammen. Hun kommer når jeg roper på henne. Hun har trivselsflekker over hele kroppen, hun er rolig og harmonisk. Hun hopper og spretter uten tegn til noen smerter i beinet. Selv kjenner jeg ei som drev toppidrett med sin hest med kronisk stort bein etter en lymfangitt. Hesten måtte igjennom veterinærkontroll til hver konkurranse, noe som er pålagt i slike høye klasser, og siden hun ikke hadde noen smerter gikk hun feltritt i flere år og hun fikk også føll med det store beinet (enda større en Queen sitt)

      Det er jo ikke slik at jeg sitter for meg selv og sier at hun skal overleve dette. Jeg har hatt fem forskjellige veterinærer på hesten pluss en alternativ medisinsk behandler. Når de kan mene at hun kan leve et helt fint liv selv om hevelsen antagelig ikke forsvinner så har jeg vel mer rett til å høre på de enn på deg.

      Hvis du trur at det er kynisk å få føll på henne for så å avlive henne så kan jeg fortelle deg, at jeg hadde spart penger på å avlive og kjøpe meg en ny og frisk hest. Men jeg synes ikke det er rettferdig å avlive hesten min fordi hun har et bein med fyllinger. Om jeg ser at problemet dukker opp igjen og opp igjen og til slutt blir den lidelsen du skal ha det til, så må jeg så klart ta det vanskelige valget med å få la henne slippe.

      Tro du meg, jeg har måtte avlive min første hest av sykdom, så jeg tviholder ikke til de dør av sin egen smerte! Du må se det hele bildet OG ha rett til å mene noe før du kan hevde meninger slik du gjør.

      Dette ble langt, men du skjønner kanskje hvor provoserende det virker på meg at en uten rettigheter skal komme å hevde at min hest bør avlives fordi hun ikke har et fullverdig liv og at hun lider.

    12. må være deilig å være så skråsikker på alt og ikke ønske å se ting fra andre vinkler enn sin egen. Spørs hvor lenge det holder.. Du vokser det nok av deg. Og med det mener jeg ikke at du nødvendigvis skal avlyse hesten men at du åpner øynene for at du muligens bør tenke på at du ikke alltid vet alt i hele verden best.
      Lykke til, jeg slutter å følge bloggen din nå, nettopp fordi som du selv sier, at du blir så provosert av at folk skal ha meninger om ditt liv, selv om du gjerne deler det med deg. Leste at noen andre synes du var lite mottakelig fir kritikk, du lagde til ogmed et innlegg om det for å få flere til å klappe deg på skuldra, fordi du mener du alltid har rett. Begynner å bli lei av det.
      Farvel og ha det godt.

    13. Er så trist når dyr man er så glad i og som er en del av familien blir dårlig. Jeg tror jeg har nevnt det før, men naboen min jobber med noe lysbehandlig av blant annet hest. Jeg sendte henne linken til bloggen din og hun sa de hadde vært borti hester med kronisk lymfangit før som hadde blitt helt bra og at deres behandling kanskje kunne hjelpe 🙂 Hvis du går inn på pharmalight.no står det nok mer om det der 🙂 Håper uansett hun blir bedre snart! Klem <3 PS: Overhode ikke noe reklame, jeg får bare så vondt av Dronningen og vil så gjerne hjelpe selv om jeg ikke kan noe om hest 🙂

    14. Kommenterer altfor sjelden, men nå måtte jeg bare si at den hetsen fra anonym over her fortjener du ikke! Skjønner godt at du forsvarer deg jeg når noen provoserer deg slik. Ikke lett å velge å dele tanker på nett gjennom en blogg tydeligvis, noen må bare kritisere!

    15. Marianne: ÅÅH!! TAKK! Jeg skjønte ikke hva jeg sa eller gjorde galt, det kan vel ikke være bare meg som mener at anonym ikke kan ha rettigheter til å mener jeg bør avlive hesten, over fem veterinærer som mener hun har det helt fint, til tross for at hun aldri får et like smalt bein igjen. Får helt vondt!

    16. Denne kritikken fortjente du ikke. Utifra hva jeg har lest, og jeg har fulgt bloggen lenge, så vil du kun det beste for dine dyr. Og jeg er ikke i tvil om at dersom alle de fem dyrlegene hadde sagt at dronningen burde få slippe(så klart etter å ha prøvd alt mulig) så hadde du gjort det. Uansett hvor vondt det hadde vært for din del. Stå på ditt! Du har alt på det rene 🙂 Som nevnt over så fikk min hest plutselig det samme, og det uten at det var noe som helst sår noe sted, så kan godt være at det dukker opp igjen hos han også, men da blir det en vurdering der og da…! Det er ikke noe som noen kan fjerndiagnostisere kun utifra hva jeg forteller, eller som i ditt tilfelle, utifra et innlegg på en blogg. 🙂

    17. Jeg mener du burde gjøre det som er best for deg hesten din:) Og til dere “bedrevitere” der ute : der er hennes valg om hun vil at hesten hennes skal bli drektig! Hvis hun har fått klarsignal av vetrinærene hører hun såklart på dem istedenfor dere som hun ALDRI har møtt! Jeg vet at Stine gjør det som er best for Dronninga og dere som aldri har møtt dem kan gå å spise en bolle!
      Hilsen trofast leser som følger spent med videre!:)<3

    18. Iselin: tusen takk 🙂 nei, det jeg mener også, ved andre episode så spurte jeg til og med vet om det ville være bedre for henne å slippe. Så jeg har vært redd for at hun skal lide unødvendig, men nå som jeg ser for tredje gang at hun blir bedre etter bare en dag og smertefri etter en uke, så vet jeg at hun ikke ikke er så syk at hun må avlives.

    19. Håper Dronninga blir fort bra igjen! Hun fortjener virkelig ikke å gå igjennom alt dette. Stor klem til deg og god bedring til dronninga💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg