Nei nå altså!

Jeg bør egentlig ikke skrive når jeg er provosert, men noen ganger forstår jeg ikke hvor frekke enkelte (anonyme) tillater seg å være. Jeg deler gjerne oppturer og nedturer om hesten min fordi dere har fått høre hennes historie, og det er flere som til stadigheten spør hvordan det går med henne. I dag publiserer jeg et nytt innlegg om Dronninga, hun har fått en oppblomstring av det ødemfylte beinet, som takk og lov ser ti ganger bedre ut i kveld. 

Jeg skriver i innlegget: 

Dronninga stråler, så dere trenger ikke å spørre om hvorfor jeg ikke har avlivet henne. Jeg mener, du ville vel ikke blitt tatt livet av fordi du hadde problemer med det ene beinet  noen ganger i året? I hvert fall ikke når hun er frisk og glad i lange perioder, før det blir ille i en ukes tid igjen. 

Grunnen til at jeg skrev disse linjer er fordi det alltid er noen som mener jeg bør avlive om jeg skriver om tilstanden i beinet. Ikke at det hjalp på noen som helst måte å skrive disse linjer for inn tikker kommentaren: 

Kanskje på tide å la denne hesten få slippe. Det at et så lite sår ikke heeler som det skal er jo et tegn på at noe ikke er som det skal. Jeg vet du vil det beste for dyrene dine, og etter å fulgt historien om Dronninga må jeg si at jeg har stor respekt for alt du har gjort for henne, men jeg tror hesten både har traumer og lider fysisk, så uten at jeg skal prøve å bestemme over din situasjon håper jeg du nå overveier å la henne slippe. Jeg har selv mange dyr og vet hvor vanskelig det er, måtte avlive labradoren min for et år siden pga sykdom og jeg har fortsatt ikke kommet over det…
Jeg tror ikke hesten din har det så bra lenger, når den ikke kan få en lite kutt engang uten å reagere så voldsomt.
Ønsker deg alt godt, og håper du treffer den riktige beslutning for Dronninga

Jeg svarer så meget som: 

Anonym: jeg mener dette er veterinæren og min avgjørelse og ta. Og at hun lider blir veldig feil for meg å høre deg si, hun lider ikke. Så klart når beinet blåses opp som nå, men hun løper, hopper og koser seg til vanlig. Hun er ikke dødssyk, hun har et problembein som til tider blir dårlig. For meg blir det en alt for lett utvei å ta livet av et dyr når hun faktisk blir seg selv igjen en uke etter bahandlig. I det lange løp må man vurdere, men tiden er ikke inne helt enda.

Vil dere høre fortsettelsen? I så fall svarer anonym:

ok, det er selvsagt din avgjørelse, det bare virker som om hun ikke har et fullverdig liv, ikke nødvendigvis at hun lider.
Vet om så mange som holder dyrene sine i live for sin egen del, tross at dyret kanskje ikke har det godt. Det er nok ikke tilfelle hos deg, men det er jo viktig å avgjøre om hesten har det godt med et kronisk dårlig bein eller ikke.
Det blir jo ikke det samme som med mennesker, man må jo tenke litt annerledes når det kommer til dyr, især fordi man faktisk må tenke FOR dem.
Håper ikke planen er å få et føll for så å vurdere at hun ikke skal leve mer, det ville være fryktelig kynisk.

Jeg svarer, og ja jeg er provosert.

Anonym: Hvordan kan du mene at hun ikke har et fullverdig liv? Jeg beklager, men dette gjør meg fryktelig provosert. Hun får gå ute med andre hestevenner fra tidlig om morgen til sent på kvelden, hun får stell og kos hver eneste dag, vi storkoser oss på rideturer sammen. Hun kommer når jeg roper på henne. Hun har trivselsflekker over hele kroppen, hun er rolig og harmonisk. Hun hopper og spretter uten tegn til noen smerter i beinet. Selv kjenner jeg ei som drev toppidrett med sin hest med kronisk stort bein etter en lymfangitt. Hesten måtte igjennom veterinærkontroll til hver konkurranse, noe som er pålagt i slike høye klasser, og siden hun ikke hadde noen smerter gikk hun feltritt i flere år og hun fikk også føll med det store beinet (enda større en Queen sitt) 

Det er jo ikke slik at jeg sitter for meg selv og sier at hun skal overleve dette. Jeg har hatt fem forskjellige veterinærer på hesten pluss en alternativ medisinsk behandler. Når de kan mene at hun kan leve et helt fint liv selv om hevelsen antagelig ikke forsvinner så har jeg vel mer rett til å høre på de enn på deg? 

Hvis du trur at det er kynisk å få føll på henne for så å avlive henne så kan jeg fortelle deg, at jeg hadde spart penger på å avlive og kjøpe meg en ny og frisk hest. Men jeg synes ikke det er rettferdig å avlive hesten min fordi hun har et bein med fyllinger. Om jeg ser at problemet dukker opp igjen og opp igjen og til slutt blir den lidelsen du skal ha det til, så må jeg så klart ta det vanskelige valget med å la henne slippe. 

Tro du meg, jeg har måtte avlive min første hest av sykdom, så jeg tviholder ikke til de dør av sin egen smerte! Du må se det hele bildet OG ha rett til å mene noe før du kan hevde meninger slik du gjør. 

Dette ble langt, men du skjønner kanskje hvor provoserende det virker på meg at en uten rettigheter skal komme å hevde at min hest bør avlives fordi hun ikke har et fullverdig liv og at hun lider.

Og så kommer vi inn på dette jeg skrev om tidligere, for meg kan det virke som at jeg ikke har lov til å svare på kritikk, for gjør jeg det ja så får jeg dette til svar:

Må være deilig å være så skråsikker på alt og ikke ønske å se ting fra andre vinkler enn sin egen. Spørs hvor lenge det holder.. Du vokser det nok av deg. Og med det mener jeg ikke at du nødvendigvis skal avlyse hesten men at du åpner øynene for at du muligens bør tenke på at du ikke alltid vet alt i hele verden best.

Lykke til, jeg slutter å følge bloggen din nå, nettopp fordi som du selv sier, at du blir så provosert av at folk skal ha meninger om ditt liv, selv om du gjerne deler det med deg. Leste at noen andre synes du var lite mottakelig for kritikk, du lagde til og med et innlegg om det for å få flere til å klappe deg på skuldra, fordi du mener du alltid har rett. Begynner å bli lei av det.

Farvel og ha det godt. 


Det å få slik dritt (ja, jeg kaller det dritt) er verre enn et slag i magen. Hvorfor sier anonym at jeg trur jeg vet alt i hele verden best? Har jeg noen gang gitt uttrykk for det? 
Og hvilken rett har dette mennesket til å mene hvor ille min hest har det? Må man ikke være en veterinær for å ta en slik beslutning? Må man ikke i det minste ha sett hesten før man kan påstå at hesten lider, har traumer og bør avlives?

Som jeg også skrev til anonym, så tar ikke jeg dette valget fordi jeg føler det er best for meg, det er ingen av de fem veterinærene hun har hatt som har ment at hun bør avlives, tåler jeg ikke kritikk fordi jeg velger å høre på fagfolk fremfor et menneske jeg ikke aner hvem er? 

Åhhh!! 🙁 

Jeg offrer så mye for denne hesten, og det er ikke fordi jeg prøver å holde liv i henne, det er fordi hun skal ha det tipp tipp bra. Hun har hatt tre episoder nå med oppbåst bein, første gangen var det desidert verst. Andre gangen og denne gangen har smertene blitt fjernet samme dag som de har kommet fordi hun har fått akutt medisinsk behandling (noen hun også fikk første gang, men tilstanden var verre), og etter en uke har hun vært helt uten smerter og løpt rundt med de andre hestene. Det er ingen symptom på at allmentilstanden hennes er dårlig, men det er heller ikke uvanlig at en så kraftig lymfangitt som Dronning fikk kan bli kronisk, rett og slett fordi hester har tidenes dårligste sirkulasjon i beina, og lymfedreneringen har blitt redusert betraktelig. 

🙁 

68 kommentarer
    1. Forstår så godt din frustrasjon! Her informerer du om at hele 5 veterinærer har vært involvert og ingen av de anbefaler avlivning, og så fortsetter “anonym” å være bedreviter! Frustrerende… Et lite nettroll i mine øyne, og absolutt ingen tap å miste en slik leser 😉 Og i tillegg påstå at DU er en bedreviter så skråsikker på alt, når du handler utfra veterinærenes råd?! Jeezes! Måtte bare kommentere på denne altså, heia deg og stå på! 🙂

    2. jeg har en mamma som brakk ankelen for over 10 år siden, og det beinet gjør stadig vondt. Hun kan ta egne avgjørelser, men kanskje vi all vurdere å avlive henne. Hun har ikke samme livskvaliteten som før, så da må man kanskje tenke at hun får det bedre ved å slippe.. Øøh? (Bare for å sette det litt på spissen) folk ass!

    3. Hei 🙂
      Det er alltid noen som tror de hvet alt og må kritisere andre for å holde seg selv oppe. Slike følgere trenger du ikke!!!
      Selvfølgelig skal du høre på veterinærene. en veterinær hadde da sakt i fra om han/hun mente at et dyr var så dårlig at det burde avlives.
      Rull de dårlige komentaren til en ball, spark de avgårde og glem de! De er ikke vert å bruke energi på!
      Bloggklem 🙂

    4. Jeg har aldri følt at du har vært egoistisk ovenfor dyra dine eller lite mottakelig til kritikk.. Noen mennesker skal jo alltid vite bedre om andres liv dessverre.. Har selv opplevd at folk skal gi “råd” som gjør ting verre. I mitt tilfelle er det at folk sier jeg er for ung til å vite at jeg vil gifte meg med samboeren min som jeg har vært sammen med i 4,5 år bare fordi vi er 20.. Folk må virkelig slutte å vite bedere om andres liv!

    5. En person har tidligere skrevet en blogg på hest.no om det samme temaet.
      Hva er mest dyrebart, livet eller døden…
      Ett vanskelig tema med mange (og sterke) meninger.
      Følg magefølelsen og det du selv mener er riktig for deg og din hest.
      Andre vil kanskje være uenig eller ha en annen mening,
      mange kan/vil synse både etter å ha sett hesten selv, eller via en fortelling på nettet.
      Disse meningene er det bare å notere seg og gå videre.
      Det som betyr noe er hva du ser og opplever, og hva du mener er riktig
      for deg og din hest.
      (I dette blogginlegget er jeg enig med deg. 😉 )

    6. Syns anonym kan stå frem med navn og alder i hvertfall. Kommer med ganske brå påstander og hvem er hun som kommer med disse?
      Enkelte aner ikke hva de uttaler seg om.. skjønner godt du blir frustert!

    7. Var usikker på om jeg skulle skrive noe her eller la være. Men velger og Gjøre det.
      DU er den som kjenner dronningen best. DU er den som ser henne og vet kroppsspråke hennes.
      DU er den som har vætriner på besøk. Stol på din mahefølelse.
      Har selv et dyr som har en sykdom.
      En katt, med epilepsi. Pillet dagelig, og anfall 1 gang hver 6måned nå. I begynnelsen var de 1 gang i uka. Jeg husker jeg var utroolig usikker, alle mente jeg burde avlive, men jeg kjente pus, såg han og han viste fiiint lite tegn på plager.. han sov mange timer etter anfallene, men så var han ute igjen og kom hjem med mus og slanger osv.. dvs helt fin i form.. noe han også er den dag i dag.. før jul fikk han et anfall som gjorde at han måtte trekkw 2 tenner.. spm om avliving haglet inn fra venner og kjente.. vætrineren sa han ikke hadde de vondt og ikke kom til å lide med to tenner mindre.. noe han heller ikke gjør, fordi de stadig er mus&fugler i kjeften og maten går ned på høykant + så mye mer..
      En annen gang brakk han beinet..
      Heeletiden har dyrlegen sakt at han har det fint..
      Grunnen til jeg sier detge er vell for og si igjen at det er duu som kjenner frøkna. Ingen andre! Jeg vet selv den følelsen når en får de spm- det er svinvondt, en vill ikke dyre vondt..
      Blir pus og lide og ha mer vonde dager en bra, daaa er de noe annet, en så lenge betaler jeg gledelig penger for at han skal ha det bra!!
      Æææ aner ikke om denne kommentaren ga noe mening en gang.. var en mening med den, men om den kom frem er noe annet! Haha

    8. Madeleine: <3 Jeg vurderte et øyeblikk om det kan fremstå verre enn det er, siden jeg ofte har skrevet om episodene hun har hatt smerte, og ikke skrevet om alle de dagene hun er en hest uten et smertesymptom. Men allikevel, dette syntes jeg var å gå for langt. Og jeg prøver ikke å være noen bedreviter, jeg følger bare råd fra fagfolk og gjør så godt jeg kan. Hun lever antagelig sitt livs beste liv, hun får være hest. Kose seg ute med andre hester, spise så mye hun selv vil, gå på noen rolige turer i sko og mark. 🙂

    9. Jeg forstår godt at du blir porovosert av å lese det!
      Det der er typiske mennesker som bare er ute etter å skape bråk!
      Det er jo ingen tegn på at hesten din lider! Det er stor forskjell på
      å lide og ha ett bein som ikke samarbeider i ny og ne!
      Og når det har vært 5 veterinærer å sett på hesten din. Så vet de hva de snakker om! Du gjør en utrolig god jobb, og du vet hva som er det beste for din hest!
      Elsker bloggen din ❤️

    10. Jeg må bare si at jeg syns du overreagerer veldig. Når du legger ut så mye som du gjør om hesten din, å utfordringene hun har, så må du tåle å få tilbakemeldinger på det. Og jeg vil ikke si at den anonyme personen har skrevet direkte kritikk om deg eller hesten, mere at h*n bryr seg om hvordan det virker som hesten har det.
      Jeg syns det er dumt at du begynner å legge ut slike dumme innlegg om at du er irritert over ting. Hold deg til det du kan å blogge om, DIY-prosjekter og sying, det er det vi ønsker lese om. Ikke bli en sinna-blogger.
      Mvh Anette.

    11. Bra den gav mening. Følte jeg babblet meg langt bort! Prøv så godt du kan og ikke ta de innover deg.. anonyme nettroll kan få seg en skei pepper!
      Når en også handler ut fra dyrlegensråd så hallooo.. blir frustrert på dine vegner her jeg!
      Stååå på med ditt du og stol på de rundt deg og deg selv!:)

    12. Til og med JEG blir provosert av “anonym” og jeg er ikke engang innblandet! Stå på, utrolig bra at du svarer på denne måten og ikke lar noen hakke på deg! Som jeg alltid sier når noen skal komme med meninger om mine dyr “dette er min hund, ikke din. Jeg vet hva som er best for henne, netopp fordi hun er MITT familiemedlem- ikke ditt!”
      Bedrevitere fins det nok av, kunne ønske de holdt meningene for seg selv. Spesielt når det har med ordet avliving å gjøre!!

    13. Må si meg litt enig med Anette over her. Jeg oppfattet ikke det anonym skrev som kritikk, og mener at i og med at du deler såpass mye som du gjør om Dronninga, så må du regne med å få kommentarer der folk på en vennlig måte prøver å komme med tilbakemeldinger. Jeg skjønner veldig godt at du ikke ønsker å høre folk “anbefale” deg å avlive, men jeg må si tanken har slått meg også, selv om jeg ikke har skrevet det her. Har selv avlivet min hest på grunn av beintrøbbel.
      Jeg er helt sikker på at du gjør det som er best for hesten, men om du ikke tåler slike kommentarer må du kanskje vurdere å ikke skrive noe mer om den. Ikke la deg provosere så lett, dette var en mye mildere kommentar enn hva den kunne ha vært!
      Ønsker alt godt for deg og hesten videre! Du har en kjempebra blogg, og digger deg som person, men husk at du skriver en offentlig blogg, og at det må være lov for oss å komme med våre meninger også 🙂

    14. Caroline: helt enig i hva du sier, allikevel synes jeg ikke et menneske som verken har sett hesten eller er veterinær bør komme med påstander om at hesten bør avlives, at hun lider og har traumer. Tanken har slått meg hver gang beinet har hovnet opp og jeg har som skrevet spurt fem veterinærer som har sett på henne om hva som er best for hesten, så lenge jeg da har ønske og økonomi til å behandle så følger jeg rådene fra de som kan og vet best. 🙂

    15. Ingen tvil om at du gjør alt for denne hesten! Når fem veterinærer har sagt at Dronninga har det fint, så må man jo bare stole på det! 🙂

    16. Når anonym sei at du ikkje e motakelig for andre sine meininga også e ikkje vedkommande motakelig for dine meininga. Latterlig!!! folk synke so lavt til tide at det e jo berre til å riste på haude av. Go bedring til hesten din! En skal aldri sei aldri, et mirakel kan jo skje, kanskje ho blir frisk en dag sida du pleia ho so bra 🙂

    17. Jeg følger ikke bloggen din fast, av den grunn at jeg synes du jevnt over virker som den bedreviteren i innleggene og kommentarene dine. Dette er kanskje noe du bør jobbe med, ettersom det tydeligvis er flere enn jeg som legger merke til det. De siste gangene jeg har klikket meg innom har det i tillegg vært “sutre”-innlegg basert på kommentarer du har fått… Enig i at anonym her er helt på jordet, men la diskusjonen gå sin gang i kommentarfeltet, du behøver ikke å lage innlegg av det der du er ute etter bekreftelse fra oss andre på at DU har rett (…nok en gang). Trodde ikke du var den type blogger… For de holder jeg meg langt unna.
      Skriver ikke dette for å være “slem”, men svarer på spørsmålet ditt i innlegget – ikke vær så hårsår, ta det som konstruktiv kritikk 😉 Håper nemlig at bloggen din en gang vil blomstre slik den en gang gjorde – sykroken din, interiør, DIY, søte historier om barna dine, masse fine bilder – men aller viktigst den gode følelsen man skal sitte igjen med etter å ha vært innom en blogg fordi det som står skrevet er ydmykt, rørende, humoristisk og/eller rett fra (mamma)hjertet. 🙂

    18. Det er du som kjenner hesten, ikke anonym. Jeg er for at dyr skal slippe hvis de har så store skader/plager at de har vondt og lever de aller fleste dagene i store smerter.
      For noen år siden tok jeg imot en chinchilla som hadde skadet det ene øye,det luktet fælt, øyenlukkene var borte og det så rett å slett horribelt ut! Folk rundt meg ropte “aaaaavliv!” Dyrlegen sa at det der kom til å ordne seg, det store spm var om hun tålte narkosen. Det gjorde hun! Hun satt igjen med et (friskt) øye, og fikk noen gode år før annen sykdom tok henne <3
      I 2013 ble hunden min rar.. hun spiste ikke, sluttet å leke, gikk konstant med halen mellom beina, slet med innbilt svangerskap osv... ingen sa at jeg måtte avlive henne, men poenget mitt er at man prøver i allfall før man setter en dødsdom på dyra (med mindre det er så ekstremt alvorlig at feks akutt avlivning er det beste) uten å undersøke, prøve og se hvordan ting blir over litt tid. Hun hadde cyste på eggstokken og fortykka livmorvegg, hun ble kastrert og den dag idag er hun den lykkelige Arja hun var før 2013 🙂
      Følg din magefølelse, hør på veterinærene, drit i slike kommentarer og kos deg med hesten og de andre dyra dine 🙂

    19. Må jo komme med noe jeg og da:p blir bare litt småirritert av de som sier at du ofte langer innlegg om kommentarer folk har gitt, og det kan jeg ikke skjønne. Leser bloggen din fast hver dag. Og kan ikke si at det er noe jeg har lagt merke til eller tenkt over. Men nå er vi folk forskjellig og. Når det gjelder hesten din, så skjønner jeg deg helt! Har hest selv, så det gjør kanskje til at jeg forstår også. Du gjør virkelig alt for hesten din, og du er den som kjenner hun best. Hadde stussa litt hvis noen hadde kommi med en påståelse om min egen. De kjenner jo ikke han.
      Nå blei det egentlig mye skriv fra min side:p men lykke til da! 😀

    20. Jeg har fulgt bloggen din siden den spede begynnelse og synes du gjør en fabelaktig jobb – både med å vise det flotte ytre, men også det ærlige og nære.
      Som leser så behøver man ikke være enig i alt, men det er jo sjelden at man er med mennesker man møter på i hverdagen også. Men, det er ikke gitt at man “buser ut” med sin bedrevitende mening for det. Forstår derfor godt at du blir provosert, virker som det er veldig mye enklere å snakke rett fra levra over tastaturet uten å tenke over hvilken virkning det skrevne ord har.
      Ønsker deg og jentene en super dag videre – børst det av deg så godt det lar seg gjøre 🙂

    21. Synes det er veldig dårlig av deg at du henger ut bloggleserene dine på denne måten.. Kan man ikke si deg i mot uten at du skal henge de ut??? Du overeagerer veldig. Synes heller ikke den kommentaren var så ille som du skal ha det til. Ferdig med bloggen din

    22. Ida: Jeg forstår at enkelte mener jeg overreagerer på kommentarene som tikken inn om hesten fra anonym, men jeg personlig synes ikke en fremmed som kan få ta seg rettigheter til å ha så alvorlige meninger som avliving. Jeg startet med å forklare at det ble opp til veterinær og meg å bestemme, men når det fortsetter slik det gjør, så ja, det sårer jo meg. Anonym kan snakke direkte til meg, mens jeg ikke en gang kan vite hvem h*n er, fordi h*n legger seg bak anonymitet. Siden h*n også er anonym, trudde jeg ikke at jeg hengte ut noen. Jeg sitter jo her alene, fortvilet over en situasjon, og det er kun ved å dele jeg kan få det rette svaret.

      Beklager at du følte det slik, håper du får en nydelig dag og at du vil komme tilbake en dag, for jeg mener ikke å støte noen. <3

    23. Jeg må bare si at jeg syns det du gjør for Dronninga er beundringsverdig, og det syns jeg med det meste du gjør ellers også, du er virkelig et forbilde og gir inspirasjon til en trøtt småbarnsmor 🙂
      At du ikke gir henne opp er helt fantastisk, for det finnes alt for mange der ute som hadde tatt en enklere avgjørelse og bare avlivet for og spart tid og penger. Men så lenge hun har det godt i lengden og er en glad og frisk hest så syns jeg det er flott at du gir henne livet og for meg virker det som om du gir henne et godt liv også. 🙂

    24. Åh syntes faktisk synd på dere bloggere generelt med alle kranglefantene dere møter på. Er så sterkt imot att “de har valgt og dele livet sitt på nett, så da får dem tåle kritikk også”. Alle som bare går inn på en blogg og slenger fra seg noe dritt i kommentarfaltet og klikker seg vidre?! Hvem er det som har oppdratt dere?? Det er så uforståelig for meg att andre faktisk finner glede i hverdagen av og rett og slett være slem. Tror nesten mange glemmer att det er ekte mennesker som eier og driver disse bloggene. Jeg er en av dem som er veldig dårlig til og kommentere selvom jeg er veldig ofte innom, men nå gjorde jeg det, for jeg syntes dere får så mye ufortjent dritt! Du er super inspirerende Stine, du virker som den kjempe flotte mammaen til både dyr og mennesker 😉 Ikke bry deg om de som ikke har noe fint og si, de er ikke verdt ett eneste sekund av tankene til ett så flott menneske som du 🙂

    25. Malin: Jeg er så lei av den selv, for jeg skjønner ikke helt poenget med å sende en ufin melding, Spesielt ikke når jeg bare å prøver å forklare saken slik den er, men så ender det bare opp med at jeg er en bedreviter og bla bla bla. Det er vel for lettvindt, når det bare er å slenge fra seg det ene eller det andre, uten at noen får vite hvem de er.
      En ting hadde vært om jeg skrev en blogg for å provosere, men jeg får jo ikke sove om nettene om jeg får mange stygge kommentarer, så jeg prøver jo så godt jeg kan å levere interessante innlegg hver dag uten å tråkke noen på føttene. Jeg har driti meg ut, og skrevet innlegg som har såret og blitt missforstått, og det gjør så vondt atte fy! Da beklager jeg og får slengt i trynet at jeg bare gjør det får å få sympati og pr. Hadde vært helt ok å møtt disse menneskene en gang, for jeg gjør faktisk bare mitt beste, og da er det ikke gøy å bli tråkket på. Og som du ser, jeg er et ekte mennekse med masse følelser, det er jo ingen som liker å høre ting som sårer. <3
      Tusen takk <3

    26. Jeg leser misunnelse gjennom kommentarene fra anonym. Når du svarer så reflektert og nyansert prøver personen på personangrep på deg, og når det ikke virker så er det liksom over og ut med bloggen din. Jeg opplever deg som en reflektert, oppegående person som klarer å formulere hva du tenker på en moden og lett forståelig måte. Hev deg over de som ikke kan gi deg konstruktiv(!) kritikk(det var ikke dette) og fortsett med det som gir deg energi.

    27. La faktisk merke til den kommentaren frå anonym etter innlegget ditt i går og, og vart sjølv litt provosert av den. Det er veldig enkelt å gøyma seg bak det å vera anonym for å så kritisera den som bloggar. I tillegg kom det klart fram i innlegget at tilstanden til hesten vert nøye fulgt opp av veterinær og at du ikkje avgjer “skjebnen” til hesten din åleine utan fagmeiningar. Då er det for meg uforståeleg at nokon opptrer som betrevitarar og anbefalar avliving utan nokon form for saklig forklaring, berre utfrå synsing basert på to eller tre innlegg om det. Då i tillegg å seie at du som bloggar trur du veit alt best og ikkje høyrer på andre vert nesten komisk å lesa når det er klart at den anonyme kommentaren kjem frå ein person som i alle fall ikkje veit nok om situasjonen. Å bruka hersketeknikkar som “du veks det nok av deg” osb fører berre til at personen prøver å gjera deg som bloggar mindre enn du er og dine meiningar til uviktige, noko som ein (slik eg forstår anonym) voksen, reflektert person bør halda seg for god til.
      Sjølvsagt er det viktig å vera open for kritikk og ulike meiningar, men her synest eg du har svart konkret og godt på kommentaren du fekk, prøvd å svara på kritikken og eg forstår ikkje heilt kvar konklusjonen til anonym om at du ikkje er open for andre meiningar kjem frå.

    28. Ikke bry deg om alle som skal pirke på deg og livet ditt hele tiden. Jeg har verken hest eller barn, men er i samme alder som deg og synes det er kjempeartig å lese om livet ditt (som er ganske annerledes fra mitt.. haha) Du virker både hyggelig og veldig snill og grei! Absolut ingen bedreviter eller overlegen på noen som helst måte.
      Såklart er det alltid noen som skal finne mangler i ett liv som virker “feilfritt” (sjalusi!!), baksiden med å blogge det sikkert… Meeen drit i de, stå på videre og bare vær deg selv. Jeg synes du er helt topp! 🙂

    29. Er det virkelig riktig å kalle anonym over her (som stine hadde en diskusjon med ang hesten) for et nett-troll? Jeg tror begrepet nett-troll blir sterkt missbrukt i visse situasjoner, for det over her tolker jeg som en person som ønsker å dele sin mening med stine, og ikke en person som ønsker å såre henne på noen måte.

    30. Kjære deg,*sukk* velkommen til bloggverden. Du har havnet i akkurat samme felle som andre. Dette er på ingen måte kritikk de andre kommer med men sine meninger, på lik linje som du fronter dine på din blogg. Virker mer som hun bryr seg men du igjen kommer med spydde kommentarer og definerer dette som kritikk. Du burde ha en helt annen tone og fremtreden. :/
      Å det du sier om at ” hvor har jeg sagt at jeg mener blabla osv”, så kjære deg det har du ikke sagt noen plass men det er noe som heter kontekst og som sees mellom linjene i det du sier/skriver. Ikke en blogger har unngått denne fallgruven, trodde faktisk du kunne klare det men du har falt plafaski i den nettopp. Syns å si det men du har virkelig endret deg og din væremåte.
      Prøv å skjønne at andre kommer med sin mening istede for å kritisere og bli spydig! Du har ikke rett hele tiden.

    31. Hei Stine!
      Jeg leser bloggen din med jevne mellomrom, og har med hånden på hjertet aldri blitt verken provosert eller oppfattet deg som en bedreviter på noen av innleggene. Jeg synes det er en koselig blanding av hverdagsliv, DIY og fine bilder her inne.
      En av grunnene til å lese blogger er jo for å høre andre synsvinkler på ting enn man har selv, og hvis man ikke tåler det så får man droppe å lese alle andre blogger enn sin egen…
      DU er sjefen på din blogg, og mitt råd til deg er å heve deg over slike tullete tilbakemeldinger. Ikke begi deg inn i diskusjoner med slike mennesker. Du vinner ingenting på det, og som du skriver selv så blir du bare frustrert og lei deg.
      Vi er mange som liker bloggen din – keep up the good work 🙂

    32. Jeg blir provosert også, av å lese andres idiotiske oppførsel. Her er det vel egentlig den anonyme som selv mener at den vet alt i verden best…. Jeg synes det er bra og viktig at du kan forsvare deg selv sånn som du gjorde her, og hvis den anonyme ikke tåler at noen faktisk kan svare tilbake, ja så får han eller hun slutte å lese hos seg. Det er trist at dere bloggere må oppleve at noen MÅ blande seg inn i hver minste lille ting dere gjør og sier. Dere blogger om DERES liv og mennesker man ikke kjenner har ikke rett til å snakke dritt om/til dere når dere ikke kjenner hverandre en gang…
      Jeg digger bloggen din. Du er utrolig flink til å skrive, og å komme med saklige innlegg uten å vise bare din egen mening i saken. Fortsett med det du gjør, bloggen din er veldig inspirerende og den beste bloggen jeg noen gang har lest <3

    33. Har lest bloggen din fast lenge, men kommentera skjelden. Men no måtte eg! Er sjølv heste eigar, og vil påstå at du har gjort alt du har kunne for hesten din. Ser ikkje poenget med å avlive ho når ho fungera bra store delar av tida, og når du har 5 vetrinæra i ryggen så skjønner eg ikkje kva anonym tenkjer med.. Stå på vidare, bloggen din er ein av dei få eg følger fast😉

    34. er litt enig med dem her som mener at du reagerer for mye på at folk har andre meninger enn du selv har. Det virker som om uansett hvordan folk ønsker å enten gi deg råd eller å si seg uenig med deg, faller set ikke i god jord hos deg.
      Skulle ønske du ville lære deg og se innover i stedet for utover, så ble det kanskje også lettere for deg å håndtere “kritikk” som du kaller det, “andres meninger” som jeg vil kalle det.
      Du kunne f.eks svart anonym som følger;
      “Takk for din mening, det er godt å vite at folk bryr seg når jeg har utfordringer. Jeg har flere ganger tenkt på om Dronningen bør avlives, men gang på gang kommer jeg frem til at jeg vil lytte til veterinærene og min egen intuisjon osv..”
      Bare et eksempel på at man godt kan være ydmyk ovenfor andres meninger, især når man har valgt å dele livet sitt på blogg. Det kunne jo til og med være at anonym hadde et poeng, hvis du hadde valgt å ta det som et tegn på at noen bryr seg, fremfor å bli provosert og føle deg angrepet.
      Bare et tips;)

    35. Anonym: Hei, igjen 🙂 Jeg kan også forstå at enkelte mener jeg overragerte i denne saken, og jeg kunne formulert meg annerledes. Beklager. Allikevel følte jeg det slik: jeg svarte på din første kommentar slik situasjonen for oss er, jeg angrep vel ikke på noen som helst måte? Jeg sa at avliving ville være veterinær og min avgjørelse å ta. Fortalt om situasjonen og at tiden ikke var inne for det. Når du da fortsetter å fortelle at hesten min ikke har en fullverdig liv og at jeg er kynisk ved å sette føll på henne, da er det jo klart at jeg blir mer provosert. Det handler jo ikke om at jeg ikke tåler at du er uenig, men at du ikke har noen grunnlag for å si det du sier, når jeg prøver å fortelle deg at hun er en livsglad hest som hopper og spretter, men som har en kronisk fylling i beinet, som tre ganger har vært smertefullt.

      Jeg skjønner heller ingen ting av den siste kommentaren din, der du mener jeg vet best i verden og ikke ønsker å se vinkler fra andre sider enn min egen, jeg skrev jo at jeg har hatt 5 veterinærer og en alternativ medisinsk behandler på henne. Det er jo disse jeg støtter meg på, så det handler ikke om at jeg ikke ønsker å se andres synspunkter.

      Beklager om du føler deg utrettferdig behandlet, men om du mener jeg ikke tårer kritikk, så er vi vel to om det?

      – IP-adressen din blir lagt igjen til tross for anonymiteten 🙂

      Her føler vi nok begge at vi manglet forståelse fra den andre. Men jeg skal ta til meg dine ord, for hvis jeg ikke er i møtekommende nok blir det lite hyggelig å være meg.

      Ha en fin kveld 🙂

    36. vel, jeg skjønner vi ikke kommer så fryktelig mye lenger i denne diskusjonen, det var aldri min intensjon å angripe deg, men jeg hadde behov for å fortelle min mening da jeg som sagt har fulgt med på historien om hesten din, og følt med både deg og hesten. Di har jo fortalt om hva hesten har opplevd tidligere, og det er min oppfattelse at hesten har traumer, og i tillegg et kronisk dårlig bein, og derfor synes jeg det høres ut som om hesten din bør slippe.
      Nok om det. Nei, jeg har ikke møtt hesten, men det du har fortalt tidligere har gjort at jeg har dette inntrykket.
      Om jeg tåle kritikk eller ikke eller vel irrelevant i denne sammenheng. Men ja, klart jeg blir både overrasket og irritert når det som var ment som en kommentar og at jeg bryr meg, blir slaktet på denne måten. Jeg prøver å leve opp til at jeg skal lære mest mulig ved å lytte mer og snakke mindre. Hittil i livet har det ført meg langt.
      Kanskje vi kunne lære noe av hverandre hvis vi møttes i virkeligheten;)
      Ja, jeg synes du har vist i flere innlegg at du mener du vet best i mange situasjoner, men jeg tror og håper du “vokser” på å møte litt motgang, slik at horisonten din utvides, og du blir bedre til å håndtere fremtidens utfordringer.
      Jeg kommer som sagt ikke til å følge deg lenger, jeg ville bare se om du respnderte før jeg hopper av.
      Og du, ikke ta dette personlig, bruk det som trening til å komme deg opp og frem uten nødvendigvis og bli provosert, det er i hvert fall no hard feelings herfra.
      Lykke til, og fin kveld til deg også;)

    37. Anonym: Jeg stiller meg det spørsmålet, om hvor jeg slaktet din kommentar. Jeg tenker nå at jeg kunne formulert med annerledes, ja , men jeg har i sannheten bare fortalt hvordan tilstanden er. Det at du da avslutter med den kommentaren du gjore, bak anonymitet, blir for meg litt dumt.

      Ingen grunn til å fortsette denne samtalen, for nå begynnes det å leses i mellom linjene.

      Takk for at du har fulgt oss så langt. 🙂

    38. Hei Stine og flotte tvillingmamma! Jeg elsker bloggen din og har fulgt deg lenge! Men her må jeg helt ærlig si at jeg synes det var en overreaksjon fra din side. Synes ikke kommentarene fra Anonym var hets eller ondskapsfullt, men faktisk ærlig og konstruktivt/saklig. Samtidig så forstår jeg din reaksjon, Stine, fordi det blir så nært og og personlig og at når det gjelder denne hesten er det masse kjærlighet og følelser inne i bildet! : ) Klem fra meg

    39. Unnskyld meg! Men anonym og Viktoria, er litt frekke mot Stine! Anonym du prater om at hun skal bli voksen! Det er nok du som bør bli voksen, tenker jeg! Å være voksen vill si at man har troen på seg selv og tar egene valg! Ikke være frekk og kritisere andre sine valg og meninger!
      Lykke til Stine! Støtter deg 🙂 du er tøff 🙂

    40. Hei Stine, jeg står midt oppi i en vanskelig situasjon så dette innlegget traff meg midt i hjertet… Katten min har blitt alvorlig syk, han er 15 år og vi må nok avlive han snart… Det er min følgesvenn gjennom 15 år og jeg er veldig glad i han. Dyrlegen mener at vi kan vente litt, for han spiser, vil være ute og han viste ingen tegn på smerte. Jeg velger da å høre på Dyrlegen (som er fagperson) og vente til rett før jeg skal reise på ferie. Han kan ikke være alene så da må vi avlive han. Vi ser an dag for dag selvfølgelig men foreløpig går det bra. Poenget mitt er at jeg heier på deg og skjønner jo det når 5 veterinærer har sett på og vurdert hesten din så er det vel ikke noen tvil om at hesten din har det bra og lever et fullverdig liv:) du har en aller tiders blogg, som jeg er innom nesten hver dag:) klem til deg.

    41. Anette: Åh<3 Det er så trist 🙁 15 år, det er jo så lenge at du ikke han huske hvordan det var før nesten det. <3 Nyt de siste dagene du har med han.
      God klem til deg og pus.

    42. Hei Stine
      Har hovslageren din gitt hesten en sko som gir trykkavlastning på benet?
      Mannen min er utdannet fra veterinær høyskolen og han mener det ville være lurt, om det ikke alt er gjort 🙂
      God bedring og lykke til

    43. Kjenner jeg blir mektig irritert over all den dritten hun hadde å komme med! Jeg har selv en hest med samme problem, der 3 dyrleger har sagt at hun IKKE trenger å avlives. Så jeg tror nok ikke fru bedreviter med hunden sin skjønner helt hva hun snakker om. (Nå hørtes jeg veldig frekk ut, men føler for å være litt for direkte enn å late som det er greit.)
      Kira (hesten min) fikk en sko med ga trykkavbelastning på benet, så det ble bedre for jenta. Sier ikke at du må gjøre dette, og at det er best for din hest. For jeg vet jo ingenting om Dronninga de. Men av erfaring funket det kjempebra for meg 🙂 Så bra et lite tips. 🙂
      Ha en strålende dag videre! 😀

    44. Jeg har ikke lest hele innlegget, men skulest litt nedover og fått med meg essensen!! Og jeg er enig med deg!! Jeg kan ingen ting om hest, men jeg har hund og har fått i hus særdeles vanskelig og krevende dyr. Og jeg mener det er eier, og som du skriver vetrinær, som må være de som er de som kan uttale seg med tyngde og erfaring her!! Det er jo vi som dyreeiere som ser dyret hver dag og som kjenner dyret som er de rette til å si hva som er det rette for våre dyr. Det er vi som kjenner dem best, uansett hvilket dyr det dreier seg om!!!

    45. Ikke avliv hesten.grøsser ved tanken av alle dyra som avlives er forferdelig.synes dyr må være dødssyke for avliving….tenk p enkelt mange friske dyr for hver dag Pga folk bare skal på ferie feks er horribelt.dyr er verdens vakreste godeste vesner de fortjener egentlig et mye bedre sted ennjorden ….

    46. Hei Stine.
      Jeg har ikke vært inne på bloggne på en stund nå og derfor var det ekstra moro å se alle de nye flotte innleggene dine :)Jeg er en fast følger av bloggen selv om jeg ikke alltid legger igjen mine spor, thehe 😛
      Men da jeg kom til dette innlegget og et annet lenger ned (men legger igjen en kommentar her) så skjønner jeg din frustrasjon. Jeg har selv aldri opplevd deg som noen bedre viter, men kun en som gjerne vil komme med et tips eller et klapp på ryggen og en trøst til andre som kan stille seg samme spørsmålene som deg selv. Du er bare en av få som faktisk tørr å snakke litt høyere enn enkelte andre. Og det skal ikke måtte gi andre retten til å kalle deg en bedre viter slik snonym faktisk påstår.
      Skal du liksom avlive hesten din basert på en enkelt kommentar fra en anonym leser for å gjøre h*n fornøyd og for ikke å bli stemplet? Det var faktisk det inntrykket anonym ga meg! Nei vettu hva det blir for dumt!
      Du var faktisk saklig og høflig hele veien og jeg forstår godt at du blir frustrert og provosert når Anonym går den lengden h*n gjør!
      Bloggere må få lov å svare på enkelte kritiske kommentarer som kommer inn og ofte kommer det inne flere like støtt og stadig og da kan det være godt for deg som blogger å gi et felles svar på den type kritikk. Det er nemlig ikke alt som er konstruktivt og du har bevist mang en gang at du kan fint ta imot konstruktiv kritikk på en høflig og voksen måte. Du er ydmyk når du har gått over streken og er da ikke sen om å be om unnskyldning fordi du VET du har gått for langt.
      Jeg ble rett å slett provosert på dine vegne og skjønner godt du hadde behov for å lufte deg. Og det skal du vite at du ABSOLUTT har lov til uten å skulle bli kalt en “sinnablogger”. Du er en person med gode dager og vonde dager og noen ganger må leserne også tåle og møte deg på en dårlig dag! Det er jo slik vi faktisk blitt kjent med ditt ekte jeg og ikke bare et eventyr liv (mener det som et hjertelig komplement).
      Du er flott og jeg har fulgt deg siden starten og kommer til å fortsette for du inspirer meg!
      Beklager langt svar, men følte for å lirke av meg litt på dine vegne 😛 haha
      Hvordan går det med den kjøkken hagen din forresten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg