Medisinsk bivirkning, taleevnen forsvant!

Til morgen i dag hadde jeg den sykeste opplevelsen! Jeg våknet av vekkeklokken 06:45 som normalt, krabbet meg ut av sengen og ned til badet. Til tross for søvnige øyne kjente jeg igjen det vemodige symptomet på at migrene var på vei. Deler av synet manglet, og da vet jeg hva som kommer. Til min store fortvilelse har migrenen vært økende den sise tiden, og før sommeren fikk jeg utskrevet to nye typer migrenemedisiner fra legen.

Ikke lang tid etter jeg fikk de nye medisinene fikk jeg testet ut et av slagene jeg hadde fått. Til å begynne med var jeg i ren ekstase. I stedet for å få den hodepine jeg normalt sett blir invalid av, fikk jeg synet tilbake og følte meg mer eller mindre ok, jeg fikk følelsen av at medisinen la lokk over hodepinen og dempet den slik at jeg kunne fungere. Det skulle vel ta omtrent en time – fra jeg var i ren ekstase til å se ut som en zombi. I løpet av den nesten timen der igjen kunne jeg hatt avkryssningssjekk nedover bivirkning-listen tilhørende medisinene. Og etter febertokter, tørrhet i munn, en akutt og intens trøtthet, kvalme og oppkast fant jeg ut at jeg ikke var like fornøyd med de nye medisinene alikevel. 

I dag tok jeg derfor sjansen på å prøve de andre medisinene jeg hadde fått utskrevet av legen, en liten smeltetablet jeg la på tungen. Kort tid etter var den som forduftet og jeg slappet av noen minutter på sofaen før jeg satte meg opp og skrev en meding til naboen om at jeg ikke kom på trening som avtalt. Det var da jeg oppdaget at jeg var langt i fra meg selv. Jeg prøvde som best jeg kunne å formulere en kort melding, men jeg klarte ikke å lese bokstavene foran meg. Jeg så de klart og tydelig, men  de  ga  ingen  mening. Jeg dro frem en “Ludde” bok fra jentene og prøvde å lese høyt fra boka. Jeg så ordene, men ut av munnen min kom det noe som ikke en gang lignet ord. 

 “Jeg hadde totalt mistet språket mitt, ord og stavelser var plutselig en umulig kode å løse.”

Jeg ble så sjokkert over meg selv at jeg ble sittene å snakke høyt i flere minutter, jeg hadde totalt mistet språket mitt, ord og stavelser var plutselig en umulig kode å løse. Klinkende klar i toppen prøvde jeg å si den ene setningen etter den andre, mens jeg hørte på hvordan ordene tok veien ut av munnen min i en helt annen vending enn jeg prøvde å fortelle dem. 

Til slutt ble jeg nødt til å finne frem mobilen og filme meg seg: 

Om noen lurer på hva jeg prøver å fortelle, så er det noe slikt som: “Jeg har testet en ny migrene medisin, og jeg klarer ikke å snakke.” 

Under filmingen syntes jeg det hele var humoristisk, men så begynte jeg å tenke på om jeg aldri kom til å bli normal. Jeg kjente svetten begynte å piple og panikken komme. Heldivis gikk det over av seg selv etter 30 minutter, og medisinene tok knekken på de største migrenesymptomene.  
.
Jeg skulle gjerne likt å vite hva de medisinene egentlig gjør, for i mitt tilfelle klussa de til hjernen min i stor grad, og jeg kjente jeg ble litt små stressa for at “taleproblemer” ikke var listet opp under vanlige eller sjeldne bivirkninger. 
.
Noe som har opplevd lignende? 
Så om dere lurer på hvorfor jeg har vært litt treg med ny oppdatering i dag, så vet dere i hvert fall hvorfor! 

Speiltvillingene på Facebook – 

Image and video hosting by TinyPic

 

123 kommentarer
    1. Migrene kan forårsake slike symptomer, har opplevd det selv flere ganger, og jeg bruker ikke medisin. Veldig skummelt, men ikke farlig altså:-)

    2. Off! Jeg må le av deg! I allefall når du ler! Du snakker jo pirat!
      Men gud jeg hadde nokk fått panikk… O.o
      Kansje du kan sende en mail til legemiddel firmaet som selger medisinen å forklare hva som sjedde? Eller google 😉

    3. Å herregud, nå måtte jeg faktisk le høyt for meg selv her jeg sitter alene i sofaen. Det der må være fryktelig komisk og skummelt på samme tid?! Jeg har en mild form for migrene, og har nettopp fått medisiner selv av legen. Hva heter disse du har tatt her? Spørs om jeg tør prøve de samme. :/

    4. Ååå fyttirakkern så ekkelt og samtidig så spennende å se den videoen. Det er rart hva noen medisiner kan gjøre! Det er jo drit skummelt. Veldig glad for at det gikk over!

    5. Hahahaha tror jeg hadde blitt rimelig scared selv, etter lættisen hadde gått over, godt det gikk over da, ekkel bivirkning når man ikke er forberedt på det, og det ikke står noe om det! Må innrømme at jeg måtte le litt av videoen, det hørtes ganske morsomt ut, men kjente fortvilelsen snek seg på, sikkert sånn noen av de som har hatt slag, føler det når ingenting gjør/skjer som de vil! Ikke rart de blir irritert etterhvert

    6. Gry Oskarson: Haha, det er lov å le 🙂 Bare vås som kommer ut av munnen.. Ja, jeg skal i hvert fall snakke med legen før jeg prøver den medisinen igjen..

    7. Madeleine: HAHA! Lov å le altså. Det gikk så fint så fint, Maxalt Rapitab heter pillene. Men i og med at dette symptomet ikke sto på listen for bivirkninger er de vel ikke så vanlige.

    8. Hu borti gata: Uff, jeg lo jo selv. Men ja, så plutselig for meg en verden slik og da var det ikke like kult. Utrolig frustrerende, fant ut at jeg måtte ringe til barnehagen litt senere for å fortelle at vi ikke kom til normale tider (noe de allerede hadde skjønt, siden vi ikke var der enda)

    9. Farmasøyt: Hmm, snedig. Har aldri opplevd noe lignende, og jeg har hatt migrene mange ganger opp igjennom, hver gang utarter den seg på samme måte. Samtidig kom talevanskene da medisinene tok grep og resten av symptomene forsvant.
      Men takk for tips!

    10. Å herlighet, sååå skummelt! :O
      Jeg bruker Cataflam når migrenen kommer snikende, funker kjempebra her ihvertfall 🙂 Legene har en tendens til å gi det sterkeste først, men denne er ikke en av dem 😉 Har en fetter som fikk masse forskjellige medisiner, ingeting som funket før han fikk Cataflam 🙂

    11. Får det nærmest hver gang jeg har migrene anfall, og har kronisk migrene :p så samboeren merker når jeg blir helt stille i et kvarter til en halvtime :p for da klarer jeg ikke å fram ord.. lillegutt på 10 mnd syns det er utrolig morsomt da :p men helt forfærdelig å ha migrene :/

    12. Anne Karin: Hmm, den får jeg lese om 🙂 Jeg har prøvd mye annet midre sterke medisiner, men de har ikke gitt noen virkning! 🙁 Og som mamma funker det utrolig dårlig, jeg blir totalt invalid uten medisiner.

    13. Nei, men gud, så skummelt! Hadde fått helt noia selv! :S Så bra det gikk fort over!
      God bedring til neste gang, og håper du finner noe som fungerer på deg. Jeg har vært så heldig å vokse av meg det verste etter at jeg fikk barnemigrene som 7-åring. Nå tar jeg en paracet eller to, og så går det raskt over 🙂 Ingen oppkast eller noe lenger. Takk og pris 🙂

    14. Min samboer har også mye migrene, han har fått en nesespray greie som medisin. Funker godt på han ☺️

    15. opplevd det samme av Maxalt. har du forsøkt imigran som er nesespray? smaker død og fordervelse, men er det eneste som fungerer sånn passe for min migrene. har du aura migrene?
      Det er så dritt! jeg blir helt satt ut av det, og kan være dårlig i mange dager etterpå.

    16. Jeg har hatt kraftig migrene anfall siden jeg var 16, nå er jeg 25. Jeg har testet utallige mange medisiner, men ingenting som foreløpig virker. Hver enesten gang starter det med at synet er blurry, og da ser jeg alltid på fingrene mine. De er uklare og ord blir kuttet på midten. Deretter kommer hodepinen (helt ubeskrivelig bankende vondt på forskjellige steder av hodet. Dette kan vedvare i flere dager etp avhengig av styrke. Deretter mister jeg taleevnen og blir nummen i fingrer og lepper. Deler av kroppen blir også halvveis lam. Til slutt kommer kvalmen og jeg kaster opp som en gris… så jeg vet veldig godt hva du snakker om og for meg så får jeg alle symptomene hver gang og det tar nesten en hel dag før det begynner å lette. Legen trodde jeg hadde slag første gang jeg fikk det, så har tatt veldig mange tester av hodet for å avklare dét. Unner ingen det *pip*-skapet der…

    17. Anonym: Du har det ja, da trur jeg det er viktig å rapportere inn! Står ikke som en bivirkning.

      Ja, brukt mye imigran, til slutt gruet jeg meg så til å ta den at jeg heller lot migrenen komme uten. Fikk kanskje redusert hodepinen fra 8 til 5 timer, men ble desto enda kvalmere av smaken på medisinen, og jeg bli kvalm nok fra før, av migrene. Så ble mye oppkast. Er vel derfor det er så mange typer, noen funker, andre ikke 🙂

    18. Cicilie: Åh, fy og filleren! Jeg har en mildere form, utartet seg helt likt. Ser også alltid på fingrene når synsfeltene forsvinner, da er det alltid noen fingertupper som er borte. Eller så ser jeg på et menneske, som da mangler et øye!! Synet kommer gradiv tilbake i det hodepinen overtar, alltid ved panneområdet. Sengeliggende i 4-8 timer, før jeg kaster og opp blir bra. Etter oppkastet får jeg som regelt et energiboost, så heldig der. Men fy og vondt når det står på.

    19. Måtte le litt jeg også, men det er jo samtidig litt skremmende. Men som andre har skrevet så kommer det vel mest sannsynlig fra selve migrenen og ikke medisinen. Jeg har brukt den samme medisinen som du tok her i bortimot 18 år (følte meg plutselig veldig gammel, haha), og for min del er det den beste medisinen på markedet:)

    20. Det er det verste jeg har hørt! Ler så jeg griner.. Gubben skjønner ikke en shit,og jeg klarer ikke å fortelle hva jeg ler av,nettopp fordi jeg ler så hardt! HERREGUD!! 😂😂

    21. Christine: Jeg trur ikke det er en vanlig bivirkning, og det kan så klart være fra migrenen, men aldri opplevd noe i nærheten ved noen av de andre anfallene de siste ti årene. 😛 En til som hadde opplevd samme bivirkning av medisinen. Kan jo være den utløser noe som ligger latent for migrenen.

    22. Hahaha, huff -unnskyld- men dette gjorde dagen min!! Håper du kan se tilbake på filmen her senere og le av den, uten å kjenne på den panikken du kjente!
      Håper du har fått tilbake talen for fullt nå og at du slipper å kjenne på den følelsen igjen:)

    23. Haha, unksyld at jeg ler altså, men det her var virkelig helt sykt! Såå utrolig creepy det må ha vært!

    24. hei
      Hærrelighet kor ubehagelig de måtte værra….så bra at du kom til deg selv……også må jeg ærlig innrømme at jeg lmåtte le litt…..liker bloggen din…..du er utrolig flink…..😊

    25. Åh Herregud som jeg ler, beklager altså!!! Jeg tar samme medisin, funker helt fantastisk på migrenen og jeg klarer snakke 😉 Men jeg blir skikkelig ustødig, lett svimmel og skikkelig tung i armene. De eeeer så tunge, også har jeg ikke kontroll på de så kan lett slå meg selv i ansiktet eller kaste det jeg holder i hendene. Såå, noe heftig gjør den med kroppen ja, men den er så fantastisk mot migrenen så jeg har holdt fast på den :p
      Men, tusen takk for at du deler videoen, sånn i tilfelle andre opplever det. Og for at jeg fikk en skikkelig god latter! 😀

    26. Oy så skummelt 😮
      Bør vell være glad for at du ikke var hjemme alene med jentene da dette skjedde, haha. Men bra det gikk over såpass fort, jeg hadde hvertfall fått panikk!

    27. Hei 🙂
      jeg var masse plaga av migrene da jeg var yngre, brukte ingen medisiner . Men migrene anfallet mitt er akkurat som du beskriver det med at taleevnen forsvinner. Man tenker helt klart hva man skal si men man klarer ikke få det ut. Så er du sikker på det var en bivirkning av medisinen og ikke selve migrene anfallet som gjordet at talen forsvant ?!? 🙂

    28. Anonym: Jeg var alene hjemme med jentene da dette skjedde 😉 Haha! Men de hadde ikke våknet enda, og jeg var glad det gikk fort over, for jeg trur ingen i andre enden hadde forstått hva jeg hadde sagt om jeg hadde ringt etter hjelp 😛

    29. Sonett Fjellhaugen: Nei, jeg vet jo ikke. Men siden jeg har hatt migrene i 10 år uten noe lignende symptom, så ble det naturlig for meg å tenke at det var en sammensetning med medisinen. 🙂

    30. Uff, dette så jo helt grusomt ut! Rart å sliten sånn med en helt dagligdags ting som å snakke! Tenk på de som har afasi og sliter med å snakke hver eneste dag! :O
      Må innrømme at jeg lo litt for meg selv :p morsomt å høre på:) og så tøft at du legger det ut!

    31. Det er nok broca eller wernicke området i hjernen som har blitt påvirket av medisinene. Husker ikke hvilken del det er som går på uttallelsen av ord 🙂

    32. Beklager altså, men jeg lo! Jeg lo så jeg grein omtrent! Jeg må bare innrømme det at dette her var morsomt – så lenge jeg ikke tenkte på at det var pga medisinene. Så hvis jeg skal tenke på det litt mer alvorlig så var det i grunn litt ekkelt:)

    33. Det er sykt ubehagelig å oppleve at taleevnen faktisk ikke funker. Har opplevd det selv. Der jeg heller ikke forstår noe. Leste en melding i sikkert 15 minutt der jeg konsa noe forferdelig, men det funka bare ikke..
      Helt normalt, dessverre. arva det fra moren min. Taleevnen forsvinner, blir lam i halve kroppen å forstår faktisk ingenting. Uansett om folk snakker til meg eller ser på tv.
      Men jeg får som oftest migrene om jeg får for lite søvn eller rett å slett jobber for mye foran skjerm. Bra valg av fremtidig jobb, haha..

    34. Åhærregud! Jeg holder på å dø av latter, dette må være den morsomste snutten jeg har sett!! Men på den andre siden, så utrolig ekkel følelse du måtte ha :/ bra det gikk over i alle fall 🙂

    35. Ikke pent å le av andre har jeg lært, men nå måtte jeg le av deg stakkar. Lyste frusterasjon i øynene dine. Og det er virkelig forståelig. Hehe. Godt det ble bedre etter en stund da men kan tro de 30 min var passe frustrerende og fortvilende. Men tøft at du deler med oss forde da.. hehe 🙂

    36. huff, så fryktelig ille!! 😮 har selv migrene.. 🙁 første tablettene jeg fikk var immigran. Fikk for høy dose og gikk helt i transe når jeg tok de. En gang tisset jeg til og med på meg, for drømte at jeg gikk på do.. Det var helt grusomt.. Byttet så til maxalt (ikke smeltetbl), fikk lavere dose, og har det mye bedre nå! Tablettene virker raskt, og går ikke inn i noen “transe”! Eneste er at jeg kan bli litt sløv og trøtt dagen etter! 😉

    37. Det der høres akkurat ut som meg når jeg får migrene!
      Jeg får ofte slike talevansker når jeg får “anfall” (før hodepinen), uavhengig av medisiner.
      Haha, man må jo bare le litt, samtidig som det er sykt frustrerende å ikke få uttrykt det man ønsker.
      Stå på, du er så flink!! 🙂

    38. Uff,så ekkelt.Jeg har selv hatt migrene i over 20 år. De siste tre årene har det vært kronisk, så jeg tror jeg har prøvd det som er av migrenemedisin. Veldig mange typer har ubehagelige bivirkninger. Almogran er en som ikke gir bivirkninger på meg ihvertfall. Sikkert forskjellig fra person til person da,men kan være verdt å prøve 🙂

    39. Har selv migrene…. å d unner jeg ikke min verste fiende… men har tbl som fungerer helt som de skal… er så takknemlig… en inn og etter en hal time time er jeg helt normal igjen….eller jaffal så normal som jeg kan kalle normal… er ikke alle som kaller meg normal ☺😅

    40. Hahaha, huff det er stygt å le, men ble mye morsomme kommentarer her:)
      Jeg har selv migrene og har same medisiner, men aldri opplevd noe sånt. Håper forsåvidt at jeg slipper det for tror jeg hadde fått helt panikk!

    41. Tusen takk for dette og så mange innlegg du lager som får meg til å smile og le! Du virker som en utrolig flott og jordnær jente med så mange gode kvaliteter. Tusen takk for at du deler alt fra slike komiske øyeblikk, hverdagsproblemer og spennende diy innlegg. Skikkelig goodfeeling!

    42. Det skjønner jeg veldig godt! Tenkte bare jeg skulle anbefale, for mamma har hatt migrene hele livet og disse er de eneste som har funket for henne 🙂 Kanskje verd et forsøk ihvertfall 🙂 Ønsker deg en fin dag!

    43. Guh så vittig, jeg har også en del migrene og tar maxalt, sliter med talen og synet etter og har tatt maxalt (sliter med syn under migrene også) også blir jeg helt desorientert

    44. Jeg har også vært en del plaget med migrene, og jeg har opplevd å delvis miste taleevnen én gang. Det var helt forferdelig! Dro fra jobb fordi jeg kjente migreneanfallet var på vei. På busstoppet satt selvfølgelig en av sjefene på jobb, en skikkelig tørrpinne. Han begynte å prate til meg, og jeg klarte knapt å formulere setninger og jeg glemte mange ord. Ble så satt ut at jeg hadde ikke vett til å forklare ham hva som skjedde. Han trodde sikkert jeg var stokk dum! 😀
      Jeg hadde ikke tatt medisin da, så det var migrenen som gjorde det. Ellers høres migrenen min veldig lik ut som din. Etter at jeg sluttet på p-piller for to år siden, har jeg kun hatt ett migreneanfall!

    45. Hei!
      Dette er ikke en vanlig bivirkning og det er viktig at du snakker med legen din om dette. Jeg jobber selv på nevrologisk avdeling og har aldri opplevd at pasienter på denne medisinen får slike bivirkninger. Vi får inn mange pasienter iløpet av året, med lignende symptomer som du hadde. De kommer inn med spørsmål om hjerneinfarkt eller TIA. Når alle undersøkelser utelukker dette, får ofte pasienten diagnosen migrene med aura, eller “mimic stroke”. Aura kommer fra forstyrrede signaler fra hjernebarken og man tror at det kan skyldes forbigående blodsirkulasjons forstyrrelser. Migrene med aura kan gi forstyrrelser i talen, en kan bli lammet i ansiktet, eller en arm eller hele venstre/høyre side av kroppen og sensibilitetaforandringer. Uansett vil jeg anbefale deg å oppsøke legen din, gjerne vise han filmen din. I tillegg vil jeg minne folk på viktigheten av å vere OBS på symptomer på hjerneslag. Om man har migrene og det er første gang en opplever med aura, er det viktig å kontakte lege, for å utelukke andre årsaker.
      F: Fjes (ansiktslammelse).
      A: Arm (lammelser i arm).
      S: Språk (om det du sier ikke lyder fornuftig og sammenhengende).
      T: Tale (lammelser i stemmemuskulatur som fører til at du snakker utydelig eller uforståelig).

    46. Eg og bruke den medisinen, heldigvis så har eg ikkje aå ofte migrene, så er kjempe heldig der!
      Men har aldri opplevd å ikkje klare å prate ordentlig, verken med migrene el pga medisinen..
      Før eg fikk maxalt så brukte eg imigrant nasaspray, men den blei eg berre meir dårlig av, så er glad eg fikk maxalt ajølv om eg blir heilt ekkel i kroppen etterpå 🙂

    47. Leste lenger opp at du skrev at det er Maxalt Rapitab du bruker. Jeg brukte dem i mange år, men den eneste bivirkningen jeg har opplevd er at jeg blir veldig trøtt og litt susete i hodet. Men etter jeg gikk over til Maxalt i vanlig pilleform har alle bivirkningene forsvunnet, så kanskje det hadde vært en idé for deg også?:)

    48. Noe så ekkelt! Har migrene selv (eller… har ikke hatt anfall på over 1 år takket være jevnlige kiropraktorbesøk), helt grusomt! Bra at det gikk over etterhvert!

    49. Har mistet følelse i både armene og føttene ved migreneanfall, kan være ganske skremmende med migrene noen ganger! Har prøvd det som er av medisin, men den typen du nå har prøvd har funket hvis jeg har tatt den før anfallet skikkelig har tatt av:) tror jeg ville ha kontaktet lege hvis jeg har fått problemer med å prate. Uansett god bedring!:)

    50. har aura migrene selv,så vet hvor vondt det er,hatt det så lenge jeg kan huske. Men har du prøvd imigran i tablettform? Den funker på meg,for eneste jeg kan merke innimellom er at det føles ut som at hue er lett som ei fjær,men migren er borte og det som følger med. Men imigran i tablettform kan funke på noen og ikke andre. Men må også si at det er litt godt for meg og se at det ikke er bare meg som sliter med slik migrene også,for har nesten trodd i alle år at jeg var unormal og at dette var noe jeg som var den eneste i verden som hadde,heh. Men god bedring i hvertfall,og håper du kommer deg fort på beina igjen:)

    51. Hei!
      Vil bare også fortelle deg at jeg tar de samme medisinene som du har fått, og jeg sliter veldig med å snakke etter at jeg har tatt de, så du er heldigvis ikke den eneste som opplever det! Håper det gjør det litt bedre at du vet at andre opplever det på samme måte, moren min reagerer også som oss! 🙂

    52. Hei, jeg har opplevd det samme, ja!
      Selv har jeg en alvorlig og nokså sjeldent variant av migrene. I likhet med deg får jeg også synsforstyrrelser (også kalt aura på fagspråket), før jeg får selve hodepinen. Det som skiller min migrene fra den “vanlige”er at jeg har en aura som ikke går over. Synsforstyrrelsene går over når hodepinen starter, men jeg går over til å miste taleevne, logisk sans og følelsen i halve kroppen. Her ser det ut som at logisk sans er nokså på plass, i og med at du klarer å filme. Jeg har ikke sjans til å sette på springen for å få vann eller dra opp i toalettet en gang, for å nevne et par eksempler.
      Så det er jo en mulighet at det ikke er en bivirkning av medisinen som er årsaken til at du mistet taleevnen, men rett og slett at du har fått et hardere anfall? I og med at jeg har en aura som ikke går over kan jeg ikke ta migrenemedisin, men må ta voltaren. I tillegg kan jeg ikke være alene da det er stor sannsynlighet for hjernesslag når anfall inntreffer. Jeg ville kanskje derfor, om jeg var deg, tatt kontakt med lege (eller kanskje helst en nevrolog som har jeg har gjort). Nå er det ikke så mye de kan få gjort, men dersom det viser seg at du også har en aura som ikke går over er det ganske viktig å ikke ta migrenemedisin da det fører til hardere anfall enn du ville hatt i utgangspunktet.
      Etter tur til lege, MR og barnenevrolog da jeg var 12-14 år var det ikke mye til hjelp. Det var først når jeg i fjor sommer (da 21 år) havna på legevakta og traff en lege som kjente til dette. Har nå blitt fulgt opp med nevrolog igjen, og endelig har det blitt kartlagt litt bedre.
      Dette ble kanskje litt langt, men jeg håper det var til noe hjelp?

    53. Hei Stine!
      Jeg har også migrene, og går på samme medisin som den du prøvde nå. Får også store problemer med å formulere meg av den! Har prøvd ut en del medisiner jeg også, og har ikke opplevd så mye taleproblemer fra de andre medisinene. Tror det er vanlig å kunne få litt problemer med taleevnen av migrene, men i kombinasjon med denne medisinen kan det visst bli enda verre! Stopper allikevel ikke meg fra å bruke den, da den tar bort det meste av smerten og flimringen min 🙂 Må ærlig innrømme at det er litt komisk når du er helt klar i hodet, men når du skal snakke så kommer det bare noe rart ja 😀

    54. Hei. Jeg har selv migrene og går på disse medisinene. Jeg har aldri opplevd å få taleproblemer slik som du fikk. Jeg blir bare sinnsykt trøtt og slapp når jeg tar dem. Håper du finner ut av hvorfor du reagerte slik! Er ihvertfall veldig slitsomt å ha migrene og ikke finne noe som hjelper mot det. Lykke til videre 🙂

    55. Jeg har brukt Maxalt Rapitab mot migrene i 11 år, og har null bivirkninger – migrenen forsvinner nesten før den har begynt (jeg får forvarsel i form av at jeg mister sidesynet eller synet på en/begge øyne). Vil tro dette er en sideeffekt av migrenen? Uansett lurt å fortelle om det til legen din. Godt det gikk over 🙂

    56. Hmm. Det der minnet veldig om “slag” symptomer! Ikke for å
      Skremme deg,men vis den filmen til legen din!

    57. æææ liknende bivirkninger fikk jeg også av disse! Jeg slet med å snakke, men ikke på langt nær ille som dette. I tillegg ble jeg helt surrete akkurat som jeg var full og fikk en helt merkelig følelse i kjeven (akkurat som om du spiser noe surt men følelsen varte lenge) Etter dette turte jeg ikke å gå på de lenger.

    58. Oi! Det var skikkelig rart å høre på. Har faktisk akkurat den type medisin for min migrene. Men har aldri opplevd noe slikt. En gang gikk ikje migrenen over derfor tok æ 1 tab til som avtalt med legen….ALDRI MEIR! Ble rett slett dopa…never again 😯

    59. Har aldri kommentert på noen blogger før, men nå mååå jeg bare..herregud som jeg ler! Sett videoen sikkert 10 ganger nå, å ler meg ihejl hver gang! Hahahahah herlig 😀

    60. Hei! Har hatt migrene i 34 år, er nå 44. Det du beskriver som bivirkninger fra medisinene er akuratt sånn som “min” migrene arter seg. I tillegg dovner jeg bort i leppene og nesa,og også i fingrene. Tror nok det er migrenen og ikke medisinene som gir deg talevansker. Ser i kommentarfeltene at veldig mange har den samme formen for migrene, noe jeg synes er godt å se, visste ikke om noen utenom meg som har denne formen av migrene. Synes forøvrig du har en blogg som er interessant å følge. Du skriver godt om hverdagslivets gleder og utfordringer med en humotistisk undertone. Stå på, og fortsett å dele hverdagslivet ditt med oss blogglesere!

    61. Hei, hei!
      Jeg måtte le, men jeg forstår deg så godt!!
      Jeg har hatt migrene med aura siden 14-15 årsalderen ( i 24-25 år… (!)…) Det har alltid vært en lidelse hver gang et anfall åpenbarer seg med synsforstyrrelser, lammelser i ansikt, gane, svelg og armer og bein. Anfallene har vært litt forskjellig som type og periodevis variert i måte å være på, men da jeg gikk gravid sist gang ( 2 år siden ), ble mine anfall som du beskriver. Jeg har aldri tatt migrenemedisin, men jeg blir akkurat som deg. Helt forvirret og klarte ikke de enkleste ting, vrøvlet og pratet bare vissvass. Det er utrolig skremmende og ingen ser det på deg. Kjenner liksom panikken kommer krypende for at en aldri skal bli seg selv igjen. Hver gang et anfall er over håper en det er det siste og at jeg ikke har gitt genene videre til mine søte små… En ting er i allefall sikkert; finmotorikken og hjernen min hadde aldri klart å koble sammen for å klare å filme under et anfall, så godt jobbet !!
      Kan det være at anfallene dine forandrer seg – at det ikke er en bivirkning??
      Bare en tanke, da anfallene mine har forandret seg etter som jeg ble eldre.
      Klem til deg.

    62. Kjenner godt til symptomene med blurry syn, nummenhet, talevansker osv. Når jeg fikk migrene på skolen en gang presterte jeg å bomme på døren (!) i det jeg skulle gå. Hadde også problemer med tale og skriving. Skulle skrive en oppgave sammen med en i klassen, men endte med at jeg måtte gi opp da han ikke forsto noe av det jeg hadde skrevet og at jeg heller ikke klarte å formulere setninger for å forklare hva som skjedde!
      Håper det ordner seg og at du finner en medisin som fungerer 🙂 Ønsker deg og dine en strålende fin dag <3

    63. Hehe, det hørtes ikje helt bra ut 😌 kanskje gi beskjed videre til legen. Men må
      Innrømme at det hele var veldig komisk, jeg lo godt, men synes litt synd på deg som satt der og prøvd for harde livet å få frem ett ordentlig ord i hvertfall 🙂
      Men godt du klatre å snakke vanlig igjen til slutt.
      Masse god bedring ❤️

    64. HHei! Jeg bruker de samme tablettene som deg, også på meg stokket ordene seg å jeg merket jeg ble ør/tung i hodet. Utrolig ubehagelig eller irriterende første gangen som jeg opplevde hvert fall, men dempet seg betraktelig 🙂 super fin blogg du har 🙂

    65. Jeg har migrene, har opplevd akkurat det samme som deg, var helt sykt. Men opplevd det bare 1 gang. Etter at jeg sluttet på p-piller fikk jeg mye mindre migrene, bare en sjelden gang nå. Så hvis du har spiral eller går på ppiller vil jeg ha sluttet.

    66. Jeg har tatt maxalt rapitab (hvis det er den maxalt med smeltetabeletter?) lenge og synes det funker skikkelig bra, men jeg ble imun for det en stund da jeg tok det typ to ganger i mnd så nå bruker jeg “bare” voltarol og synes det funker veldig bra faktisk.

    67. Hei.
      Fin blogg du har:)
      Kanskje det ikke var pga av medisinen du ikke klarte å prate skikkelig? Jeg har også migrene, da migrene med aura. Jeg mister synsfelt og snakker også da slik som du gjorde på videoen før kvalmen og hodepinen kommer.Legene mener det er ufarlig, men er jo veldig ubehagelig..
      Hilsen Jane

    68. Huff, skummelt. Hadde ikke klart å ta det med ro jeg, hadde nok tenkt hjerneslag med en eneste gang. Enda godt det gikk bra, må innrømme det var litt komisk 🙂

    69. Oi, så rart! Har migrene selv og tar samme medisin, har prøvd flere typer før (Zomig og Immigran), men Maxalt er definitivt best for meg. Har aldri hatt noen andre bivirkninger av migrenemedisin annet enn at hele hodet føles ekkelt og numment (går ikke an å tygge for eks).
      Men jeg blir helt dopa og rar om jeg er nødt til å ta paralgin forte om annen medisin ikke fungerer (for langt ut i anfallet). Ble faktisk sendt rett på rektors kontor en gang jeg møtte opp til time og hadde tatt paralgin. Læreren var sikker på at jeg hadde rusa meg på noe alvorlig, jeg var virkelig helt i en annen verden :p

    70. kanskje stygt å si det, men jeg har ikke ledd så mye av en video på lenge. Uff slike bivirkninger er ikke bra. Får håpe det ikke skjer igjen og at du får nye medisiner!

    71. Hadde hatt migrene i mange år da jeg plutselig fikk et anfall der jeg mistet taleevnen. Fikk sjekket med MR av hodet- alt Ok. Senere har ca annet hvert anfall ført til problemer eller bortfall av talen. Dette er vistnok ikke helt uvanlig for pasienter som har auraforstyrrelser (syn, smak, lukt) under anfallene. Mvh Astrid

    72. Tonje: Ser det er flere som opplever den virkningen sammen med denne medisinen, så da stemmer det nok at det kommer av den og ikke selve migrenen! Takk for svar, jeg ble også helt frist fra migrenedritten etter litt taleproblemer 😛

    73. Anonym: Flere her som opplever taleproblemer sammen med kun denne medisinen, så jeg trur nok det er medisinene som utløste dette 🙂 Tusen takk 😀 Så hyggelig å høre!

    74. Hanne: Skal aldri si aldri, men den har ikke forandret seg på ti år, og det er en god del flere her som opplever samme virkning med den samme type medisin og ikke ellers. 🙂

    75. hahaha! nå lo jeg godt 🙂 Har sett den 4 ganger nå faktisk 🙂 Men det måtte være skummelt å oppleve at du ikke klarte å snakke skikkelig!Hjelp!

    76. Hei kjære Stine!
      Jeg har også migrene med aura, frytktelige greier! Kjenner meg veldig igjen i symptomene dine! Vil anbefale deg Naramig om du ikke har prøvd det. Jeg tar en slik hver gang jeg får synsforstyrrelser, og det går over 99% av gangene 🙂 Kan også ta den om migrene allerede har kommet, og det pleier å gi seg etter en liten stund 🙂
      Et lite tips en fredagskveld 🙂
      God helg!

    77. Anonym: Jeg blir litt provosert av at uvitende kan komme med påstander kun en lege skal fortelle om. Det er et helt normalt migrenesymptom, og jeg ble meg selv etter en halvtime 🙂

    78. Tja.. som sykepleier som har jobbet på medisinsk slagenhet vil jeg ikke definere meg selv som uvitende men okey. Var godt ment. (Ref. Kommentar over)

    79. Anonym: Ok, klart det. Men allikevel blir det feil å ta noe så alvorlig over en blogg bak anonymitet og ikke fortelle din tittel. Forstår at det er godt ment, men du forstår også kanskje hva jeg mener 🙂

    80. Uff, haha. Jeg fikk aldri en slik bivirkning av migrene-medisinen min, gikk på imigran. Men om jeg ikke tok denne til riktig tidspunkt, så hjalp den ikke noe særlig. Men alle jeg kjenner med migrene bruker forskjellige medisiner. Min mor går på maxalt, den tok jeg en gang, aldri igjen! Men selve migrenen utartet seg som hjerneslag flere ganger, jeg fikk lammelser, ble blind, mistet taleevnen, språkforståelsen osv. Det var ikke smårips å takle alltid. Da migrenen tok helt av og slo ut hver eneste dag, begynte vi å lete etter forebyggende medisiner. Jeg brukte vel tre-fire år på å finne den riktige. Nå går jeg på atacand, og har kun hatt ett anfall på ett år! uten noen bivirkninger, ganske spesielt hvor forskjellig migrene er, og hvor forskjellig behandling man trenger.

    81. Tror nok grunnen til at folk nemnte hjerneslag er at vi ikke var sikre på om du tenkte den tanken selv. FAST-huskeregelen er noe alle burde ha i bakhodet umiddelbart når noe sånt skjer:) Dette kan jo gjelde folk rundt seg også.

    82. Nå når jeg vet at du fikk stemmen igjen etter en stund, så er dette utrolig komisk å se på 😀 😀 Har selv migrene, men har forløpig bare prøvd en medisin og den har jeg heller ikke brukt for mange ganger så aldri opplevd noe lignende. Men forstår godt at det må ha vert både skummelt og morsomt på samme tid 😀

    83. Når jeg gikk gravid for noen måneder siden, oppdaget jeg noe lignende selv. Høyre øyet mitt mistet synet/ble blurry, mistet talevnen og halve kroppen ble nummen, før jeg etter ca. 30 min fikk en intens hodepine. Snakket med moren min på telefonen når det skjedde, og hun fortalte meg at jeg var skremmende rolig i stemmen, men at hun ikke forstod hva jeg sa. Jeg forstod heller ikke hva hun snakka om, siden ingenting ga mening. Ble ufattelig redd der og da, og dro til legen. Fant ut at det var aura migrene jeg hadde. Det skjedde flere ganger, men ikke noe jeg fikk gjort med det. Var veldig ubehagelig da det skjedde. Gikk heldigvis over etter fødselen i Juni 🙂

    84. Har også hatt sånne talevansker når jeg har hatt migrene, men da brukte jeg ikke noen medisiner 🙂

    85. Jeg har migrene med aura, bruker ikke medisin og jeg snakket akkurat slik mens jeg hadde aura. Fikk først synsforstyrrelser, så talevansker slik som deg,(ord ga heller ikke mening) så hodepine og litt etter ble jeg nummen(nesten lam følte jeg) i halve armen og ansiktet. Kan være det ikke var medisinen men faktisk auraen? Skjønner du ble redd, hatt dette 2 ganger i mitt liv og syns det er kjempeskummelt :(( ekkelt at det skal minne om hjerneslag symptomer.. lege sier det ikke er farlig så må vel stole på det😅

    86. Jeg har veldig mild migrene og har ikke aura. dette skjedde med meg også!! Trodde jeg drømte, da jeg tok medisinen og sovnet igjen tidlig på morgenen. Men våknet av at jeg gråt på ekte over at jeg ikke klarte å snakke. Dette har aldri skjed meg før. Tok medisinen på nytt i dag og merket også at tungen var skikkelig tung og at det var vanskelig å si visse ord. Litt skremmende faktisk. Men det gikk fort over!

    87. Søkte ditta opp no. Eg har slete med den psykiske helsa sida eg var liten. Da eg var 16 begynte eg på nye type medesina. Dei klarte eg å gå på i fleire år med dinna nesten samme opplevelse. Eg huska eg kom ut fra barnepsykriatisk som 16 – no er eg 24 Slutta på medesinane når eg var 20. For meg kom det at eg satt i klasserommet – var første gang eg opplevde det. Læraren spurte om noko, eg hadde setninga i hovudet og visste alt. Men klarte ikkje å formulere det på tenkt måte. Det var og sånn i psykologtimene. Gjeskla forstyrrande når ein lika å følgje opp. Heldigvis har eg slutta , men det er ein opplevelse som enda er vond å tenke på med tanke på at gikk på dei medesinane i fleire år og mista personligheta mi. Sånn som den nye psykologen min sa. ” Kollegane mine sa du vandra rundt som ein zombie på dei.”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg