Belønning eller oppmuntring?

Det er interessant å se forskjellige synspunker av en barneoppdragelse. Faktisk så trur jeg det finnes like mange forskjellige syn på hvordan oppdra et barn som det finnes foreldre her i denne verden, og en ting trur jeg er sikkert – det finnes ingen fasitt. 

Jeg var litt spent på reaksjonen ved klistremerkesystemet som jeg publiserte tidligere i dag, nettopp fordi jeg vet at flere er i mot dette. Riktig nok har det kommet inn noen kommentarer på at dette er helt galt av meg å gjøre. 

Jeg får høre at jeg må vente til de selv er klare for å gå på do, andre forteller meg at mine barn ikke er klare og jeg lurer på; hvordan blir de klare om vi ikke oppfordrer og lærer opp barna våre? Jeg husker fra barnehagen jeg jobbet i at treåringer ertet de som brukte bleie. Skal vi starte med dobesøk den dagen en av de spør om å få tisse doen fordi en i barnehagen sa hun var baby som brukte bleie? 

Hva med mat, skal vi også der vente med å gi de grønnsaker til de selv ønsker dette om de spytter det ut en dag? Alt må læres, selv smakscellene våre må læres opp til å like de ulike smakene for ikke å glemme konsistensene. 

Det er ikke slik at vi tvinger barna våre til å gå på do eller spise grønnsaker. For alt handler om introduksjonen og måten det blir gjort på. 

Så la meg forklare hvorfor klistremerkesystemet ble innført hos oss: 

Aldri har jeg tvunget mine jenter på do, jeg spør, noen ganger svarer de nei og det er helt greit. Problemet her var at ei av våre jenter har en høydeskrekk jeg ikke aner hvor kommer i fra, ved å pushe henne litt slik at hun tøyer grensene sine har vi kommet over mange terskler, som for eksempel at hun nå kan løpe fritt på verandaen til farmor og farfar selv om hun kan se en etasje ned i mellom plankene. Tidlig i sommer var dette en umulig sak fordi frykten tok henne, hun ble stiv som en stokk og tårene sprutet. Kun ved å få tankene hennes over på noe annet kunne vi få henne til å trosse frykten – det vil si glemme frykten. Så vi brukte belønning ikke som belønning til hunden når hunden har gitt labb, men vi brukte leker for å få tankene over på noe annet enn frykten. 

Den samme fryktet kom da hun for første gang ble satt på toalettet, hun hadde så lyst til å prøve, men da hun traff doringen trur jeg hun følte at hun kunne falle oppi til tross for at jeg holdt henne og prøvde etter beste evne og betrygge henne. Ved å ta inn klistremerker er tankene flyttet over på noe helt annet enn frykten, og på den måten har hun etter bare få forsøk stolt på at det går fint å sitte på do. 

Klistremerker (eller sommerfugler i vårt tilfelle) er med på å gjøre dobesøket morsomt, fordi de får sette på en sommerfugl selv når de har vært på do. De får begge sommerfugl til tross for at det ikke kommer noe tiss, for vi sier “var det tomt? Men godt forsøk” før vi gir hverandre high five. De gangene det kommer noe blir de så stolte av seg selv at det blir en ekstra belønning. 

Så klistremerkesystemet funger ikke som en direkte belønning i mine øyne, heller som en morsom aktivitet fordi de gjør noe som er bra. Jeg forstår at det ville blitt galt å bruke dette systemet om verden falt i grus fordi de ikke fikk tisset og heller ikke fikk klistremerke, men slik er det nå ikke i dette hus. 

Men det at dobesøket nå har blitt en morsom situasjon så har de på svært kort tid også forstått hva man gjør der og funnet tissemusklene sine. Så her jubles det flere ganger om dagen. 

Vi er alle forskjellige, så det viktige er å finne ut hva som fungerer. Jeg skal ikke fortelle hva som fungere for andre, for det vet jeg ikke. Men så langt har oppmuntringen ved klistremerkeaktiviteten fungert hos oss.  

🙂

Følg speiltvillingene på Facebook –  

 

16 kommentarer
    1. Har aldri kommentert her før, men nå må jeg bare gjøre det😊
      Vi har brukt klistermerker når min datter satt på potte eller do,og det fungerte helt perfekt! Det som var med henne,var at hun ville ikke sitte på potte bare for å sitte,hun sittet på den bare når hun måtte på do😊 vi kjøpte fargerike truser (datter hr valgt dem selv) og da var det helt OK å ta av bleie😊 siden vi begynnte med klistermerker tok det noen få dager og jenta vår sluttet med bleier på dagen,og etter 2uker sluttet med de om natta også! Heia klistermerker og belønning😊

    2. Synes det er latterlig at folk kommer med kommentarer og kritiserer deg for barneoppdragelsen din! Det er opp til hver enkelt foreldre å finne ut hva som fungerer for dem og deres barn. Stå på Stine, er ingen fasitsvar på hva som fungerer som du selv sier. Har ikke barn selv, men kommer til å finne mine egne metoder når den dagen kommer, og nåde dem som kritiserer meg for det 😉

    3. Stol på din egen kunnskap å magefølelse 😊 D finns altfor mange som vet bedre der ute, men ingen vet ka som passe for dine barn. 2,5 åringen våres slutta for en mnd sia me bleia, å d gikk mye bedre enn vi hadde trudd 😊

    4. Ååh, så glad jeg blir av sånne som deg! Du finner støtt og stadig løsninger på ting, som kunne ha vært en hard kamp. Selv husker jeg at jeg fikk et klistremerke når jeg skulle legge meg, så jeg gledet meg, uten å bli vrang før leggetid. 🙂 Er så glad for at andre bruker metoden til andre ting😊 Uten dette hadde jeg ikke lagt meg noen gang, og barna mine hadde ikke slutta med smokk før de var 10, og heller ikke slutta med bleie før godt over 40 :p
      Lykke til, Stine og BT! 🙂

    5. Jeg syns det du gjør her er flott Stine. Det kan være en prosess så greit å starte tidlig så de kan venne seg til dogåing litt etter litt:) Tidligere sluttet barn med bleier vanligvis mellom 2-3 års alderen men nå er det plutselig blitt vanlig å holde på langt mot 4 års alderen og. Hvis man prøver slike belønningssystemer som du gjør her blir det en positiv greie. Blir det kjefting og negativitet om barnet nekter å gå på do så blir det negativt. Men at barna slutter når de er klar syns jeg er å gi de for mye kred. Seff alltids unntak men. De er ikke utlært og trenger veiledning til å ta gode valg. De har mye å lære. Ikke alle som er så selvstendig, de trenger litt pushing men på en positiv måte. Er det tydelig at det er altfor tidlig så tar man det saktere eller går vekk fra det og prøver igjen om et par måneder eller noe. Hvis man følger samme tankegang når det kommer til smokk så utsetter man bare det og kan ha et barn som sniker seg til smokken opp mot skolealder. Stå på Stine:) hilsen en som jobber i barnehage.

    6. Jeg synes klistremerke-belønning er helt topp! Vi har brukt det ved flere anledninger her i huset. Eldstemann ved å slutte med bleie, og det fungerte helt supert! Frøkna sluttet med bleie leeeeenge før jeg var klar:-) Hun bare tok den av og var liksom helt klar med en gang;-) Alle er forskjellige:-)

    7. Alle finner sin måte å belønne på når de skal slutte med bleie 🙂 vi hadde plaster (av alle ting) i mange forskjellige farger og fasonger. Frøkna hadde på det meste 15 plaster på foten . Hun fikk kun når hun gjorde fra seg på do da. Gjør det du føler er rett, og ikke hva andre mener 🙂 hu vår nektet plutselig å ha på bleie, så da lot vi henne gå uten. Ja, vi brukte sikkert opp en hel pakke med jif engangsmopp på 2 dager, men etter 3-4 dager var hun tørr på dagen. 2 uker etter var det slutt på natta. Ja, hun har fortsatt uhell nå, men når man har holdt seg i 12 timer, snubler i en leke når hun ska forte seg på do, faller og har full blære så er det ikke lett å holde seg 🙂 Hilsen mor til ei på 3,5som har vært uten bleie siden hun var 2 år og 4 mnd.

    8. Mari: Takk skal du ha! Jeg er enig, og i dag spurte ei ansatt om du skulle bruke samme system der 😀 Synes det er flott at de følger opp slik at det blir “likt” hjemme og i barnehagen. 🙂

    9. Her i hus har vi brukt klistermerker for å slutte med bleie på vår gutt på 3 år, å det gikk kjempe bra! Han syns ikke det va noe stas å måtte ta av bleia å det å måtte avslutte leik for å gå på do, men med disse klistermerkene så gikk det mye bedre! Syns det er heilt latterlig at folk kan komme å sei at du begynner for tidelig å at jentene dine ikke er klar for det! Skulle tru at du som er mor å tilbringer 24 t i døgne med jentene dine kjenner dei bedre enn noen som sitter på andre siden av ei datamaskin. Å la ungene gå med bleie til dei sjøl er klar for det kan bli litt drøyt visst dei er 6 år å ennå ikke er klar ? Ikke for å starte en diskusjon, men vi er foreldre for å lære ungene vår feks det å gå på do, rydde etter seg, kle på seg og å utfordre dei til det dei ikke trur dei klare men når vi står å heie på dei å oppmuntre dei så tør dei å utfordre seg sjøl. Alle er forsjellige å alle oppdrar å gjør ting forsjellig, ikke la bedrevitere ødelegge den gode jobben du gjør 🙂

    10. Så smart idé! Har du noen gode tips til hva jeg kan lage til helgemiddag til to jenter på 1 og 3 år? 🙂 Jeg er tante til dem, og skal passe dem i morgen kveld og er så usikker på hva som kan egne seg for dem. Jentene er ikke så veldig kresne 🙂 🙂

    11. Lena Michelle: Flott å høre andre som har hatt god opplevelse med dette 🙂 Jeg er veldig enig med deg, fri oppdragelse er ikke noe for oss, her legger vi vekt på veileding, læring og rettelser når de gjør noe som ikke er lov 🙂 Det funker for oss 🙂

    12. Alt det folk skal legge seg bort i, når og hvordan DU lærer jentene dine å gå fra bleie til toalettet er vel kun opp til deg og pappaen. Som er de to som kjenner barna sine. Min eldste var bleifri når han var 2 år 4 mnd, min yngste er 22 mnd og veldig intressert i å “tisse do”. Min mening er at barn har perioder der dette intresserer dem, og er man ikke oppmuntrende og støttende når DE viser interesse mister de den fort, og blir gående lenger med bleie. Nabogutten er 4,5 og går forsatt med bleie. dette er noe de andre barna legger merke til og spør han om han forsatt bruker bleie. Man ser at gutten er brydd av det, og det er nok ikke så gøy når det er noe “babyene bruker”. Så ja, go stine for at du oppmuntrer jentene dine, det gir dem en stolthet og mestringsfølelse. Ser virkelig ingenting positivt med å ha bleie lengst mulig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg