It´s all about mom!

Jeg tok meg i å kjefte, uten en god nok grunn for å bli sint. Jeg slo håndflaten i bordet og ropte: NÅ ER DET NOK! 

Jeg så hvordan mine to barn så på meg med fortvilelse i øynene, kanskje uten å forstå hva de hadde gjort for å vippe meg av pinnen. Sinnet forsvant, frustrasjonen satt igjen og det bygde seg opp en dårlig samvittighet i det de begge sa “heei, mamma”, med glade stemmer som et forsøk på å løse verdensproblemer.  

Jeg tok meg til hodet og kjente tårene presset på, og svarte “hei, jenter”, i en munter tone som ikke nådde ut. 

Jeg var sliten, jeg ble sint fordi jeg var sliten. Jeg begynte å skylde meg selv for å ha jobbet til etter leggetid i dager, i uker? Jeg husket ikke sist jeg satt tankeløs i sofaen og kastet bort tid foran TV. Om nettene fikk jeg heller ikke sove, for tåken av oppgaver måtte rangeres og settes i orden. Alt føltes som et eneste stort kaos, huset beviste det. 

Jentene kranglet, de kranglet om mamma. De klanglet om hvem som skulle få oppmerksomhet, hvem som skulle få stell, de dyttet hverandre ned fra fanget mitt og gråt når de ikke kom til. De kunne ikke forstå at jeg kunne få til alt, med et barn på hver arm. De kunne ikke forstå at de begynte å bli for tunge, at jeg ikke maktet å bære begge to frem og tilbake. 

Jeg spurte om en klem, men endte opp med ei som kloret seg fast om halsen min i hån mot hun andre som ble igjen. Jeg sa det var plass til to, men de var ikke enig. 

Pappaen hadde prøvd i sitt beste forsøk på å hjelpe til, i dager? i uker?, men det hjalp ingen verdens ting da de mente at mamma var den eneste som kunne hjelpe til. 

Det føltes lettere å gjøre alt dobbelt opp, men så ble det nok. 

Jeg var utslitt, jeg ville gråte uten å vite hvorfor. Jeg ville gi, men hadde ikke mer å gi. For grunnen til at jeg ble sint var fordi de kranglet om mammaen sin og jeg viste det ikke ville være nok for dem å dele meg. 

 

Noen ganger er det hardt å være tvillingmamma og det er vel kanskje slik for alle mødre med flere barn. 

 – Følg Speiltvillingene på Facebook – 

19 kommentarer
    1. <3
      Og noen ganger er det bare hardt å være mamma.. Uansett om man har 1 eller 5 barn.
      Men så tenker man seg om, og så er det det beste som finnes allikevel, selv om man blir fortvilet og frustrert en gang i blant. Og det er også lov :)

    2. Uff, dette er ikke lett. Vi mammaer skal alltid rekke alt og til slutt sier kroppen STOPP!
      Har hatt uker hvor jeg har prioritert oppgave etter oppgave. Nå er jeg på det punktet hvor jeg ikke får sove i det hele tatt. Trøtt, sliten og sur hele tida. Jeg har fått en vekker, helsa og familien først, alt annet kan vente. Det er skremmende å ha det slik.
      Håper det ordner seg for deg.:-)

    3. Du er ikke alene!
      Den følelsen har jeg for ofte. Følelsen av å ikke strekke til, være sliten og å ikke kunne gi begge barna like mye av seg selv til hver, helst samtidig.
      Jeg har ikke tvillinger, men de syntes det er like urettferdig å dele mamma.

    4. Sånn er det her å! Selv med bare ett barn så er jeg til tider så sliten att jeh skjønner ikke de som har både 2 og 4 barn!!!
      Mange tror nok att det er en drøm med bare 1 barn, men tro meg, ett barn i trassalder og som bare godtar mamma, da blir man noen ganger sliten, sint og tårene kommer lett:-/
      Vi er bare mennesker og mener ikke noe vondt, men alt hva en snart 3-åring får til, tenker og gjennomfører gir meg grå hår;-)

    5. Kan du skrive en kommentar om hva du tenker om provosert abort? Har selv tatt d, desverre.. Angrer fryktelig..

    6. Huff ja slik er det dessverre for alle med flere enn ett barn!
      Men det er lov å rope ut av og til at det er nok, det er bare sunt for barna å se at mamma kan bli sint/lei hun også, men hun er blid igjen etterpå å like glad i dem uansett.

    7. Flott og ærlig skrevet ! Det er slik det er innimellom å være mamma og menneske! Er glad for å lese din blogg . Masse fine , inspirerende innlegg men også ærlig! Takk for at du ikke er en av alle rosa bloggerne 😀

    8. Du er ikke alene. Døgnet skulle hatt flere timer,og jeg burde hatt uendelig med krefter. Skjer mange ganger at når kvelden kommer,strømmer tårene i noen minutter, rett og slett av utmattelse. Men så ville jeg aldri byttet bort livet mitt, mannen og ungene mot noe! ❤ har det jo egentlig veldig godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg