Foreldremøte..

Jeg var i mitt første foreldremøte, det er en av de situasjonene hvor jeg skjønner at jeg er litt mer voksen enn jeg føler meg. Jeg er en ung voksen, men like fullt en voksen som sitter samlet med de andre voksene, drikker kaffe og liker samtalene som går rundt bordene. Det er ikke så rart, jeg engasjerer meg fordi det snakkes om mine barn. Hva de skal lære om og hvordan de skal forstå.

Det er ikke vanskelig å se at de som jobber som pedagogiske ledere trenger fire års utdannelse. Det ligger så mye mer i disse menneskene enn hva vi som mor og far kan bidra med.
Vi står for nærheten og omsorgen, vi kan gi barna våre en tygg oppvekst med gode opplevelser. Samtidig er vi som foreldre kilden til følelsesregisteret barna våre også trenger å forstå. De vil lære at latter, sinne, redsel og gråt er en naturlig del av oss.

Av oss vil de lære at det er normalt å bli sint når noe er urettferdig, det blir vi som foreldre også. De vil forstå at selv voksene kan gråte når vi blir såret og er slitene, for i eget hjem ser vi hverandre på godt og vondt. 

Mens de som jobber med barna våre kan lære de å forstå hvorfor de blir sinte eller lei seg, de kan lære våre barn å komme ut av situasjonen fordi de har en utdannelse innen dette. De bruker andre ord enn oss, de setter situasjonen i andre vinkler og siden de er profesjonelle i sin jobb lar de seg ikke irritere, de jobber i stedet vidre. 

De som ser ned på barnehageyrker, ser jeg på med avsky. For å være ansatt i en barnehage innbærer langt mer enn å blåse på et skrubbsår når barnet ditt faller. 

De forteller om Art, og om hvordan de lærer barna våre til å forstå hva ord som “respekt”, “selvtillitt, “tålmodighet” og “takknemlighet” er. De bygger en grunnmur som barna våre kan stå på resten av livet.  
De snakkker om sosial ferdighetstrening, sinnekontroll og moralsk resonnering som de tre emnene artsamlingen vil bestå av og jeg kjenner en store takknemligheten for at barna mine kan være i en barnehage som denne. 

Takk for alt dere gjør for mine barn! 

 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

21 kommentarer
    1. Så koselig innlegg! Jeg har akkurat startet på utdanningen for å bli barnehagelærer/pedagogisk leder – for barna er tross alt det kjæreste vi har 🙂

    2. Flott skrevet Stine☺men er ikke pedagoger som gjør jobben i en barnehage, også fagarbeidere og assistenter☺

    3. Fint innlegg!
      Det er virkelig ingen grunn til å se ned på barnehagepersonalet, merkelig at noen gjør det. Se ned på dem som har ansvaret for ungene sine.. hvor rart er ikke det.

    4. LinnMerete Olsen: Skjønner jeg godt 🙂 Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at det i det minste burde vært noen kurser til foreldre for de som ønsket det 😀

    5. Så fint innlegg 🙂 I og med at jeg går barnevernstudiet, har vi mye om nettopp dette, en hel bok blant annet som omhandler sosialpedagogikk, den går på nettopp det du skriver om her, selvom det blir i en litt annen setting!

    6. Så enig i at barnehageansatte fortjener all kred og respekt- jeg lærer igså mye på slike foreldremøter- og går alltid hjem med litt nye perspektiv! Mine twins på 2.5år går i en utrolig flott bhg med dedikerte varme og kunnskapsrike ansatte- som vi alle er blitt ordentlig glade i!

    7. For en fin hyllest til barnehageansatte! Husk bare at det er såå mange flinke fagarbeidere, og ikke bare pedagoger 🙂 I tillegg jobber det mange i barnehage som ikke har en utdannelse i det hele tatt, men som gjennom mye erfaring er minst like flinke å lære barn om respekt, selvtillit, tolmodighet og takknemlighet som en som har studert det 😉

    8. Jeg er ferdig utdannet barn og ungdomsarbeider. Og jeg ble så glad når jeg leste innlegget 😄 at noen har skjønt at det er ikke bare å trøste ett barn som er trist, sette på ett plaster, la barne sitte på fange og hjelpe foreldre i hente og levetings situasjonen. Vi gjør så mye mer🙏🏼❤️
      Ble så veldig glad, Stine når du skrev dette innlegget ❤️🎉

    9. Jeg er førskolelærer, og du har rett i at det er så mye mer enn folk tror! Vi blir blandet inn i alt som har med barna å gjøre, jeg har til og med vært i rettssaker, barnegordelingssaker og barnevern. Yrket handler om så mye mer enn å passe på barna: det handler om å se barna, kjenne dem og være med de der de er både fysisk og psykisk. 🙂

    10. Jeg tenker det samme som deg! 🙂 Gud, som jeg elsker mitt barn, men jeg vet at jeg ikke kan gi henne det hun får fra ansatte og andre barn i en “vanlig” barnehagehverdag. På én måte vil jeg være sammen med Olivia døgnet rundt, men på den andre siden vet jeg at det er skadelig for oss begge. Derfor er jeg så glad for at det finnes voksne mennesker som er flinke i det de gjør og at de liker å være sammen men akkurat mitt barn <3 🙂

    11. Hei!
      Så koselig å lese innlegget ditt med så rosende ord! Jeg går selv siste året på barnehagelærer, og møter mye negativitet i forhold til min utdannelse. Er derfor veldig inspirerende de gangene jeg kommer over foreldre som ser viktigheten i arbeidet vi gjør! Tusen takk 🙂

    12. Hei!
      Så koselig å lese innlegget ditt med så rosende ord! Jeg går selv siste året på barnehagelærer, og møter mye negativitet i forhold til min utdannelse. Er derfor veldig inspirerende de gangene jeg kommer over foreldre som ser viktigheten i arbeidet vi gjør! Tusen takk 🙂

    13. Jobber selv som barne og ungdomsarbeider i barnehage og mener uten tvil at vi har verdens beste jobb 😃 er fantastisk og jobbe i barnehage! 😊😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg